AnonymBruker Skrevet 24. januar 2020 #21 Skrevet 24. januar 2020 Herregud jeg hadde vært så glad om mitt kresne barn hadde spist 3 egg eller brød med avokado. Dette er helt fin mat. Jeg skjønner at du føler at han tar snarveier osv, men jeg hadde valgt å overse dette. Anonymkode: 8669d...e05 9
Newbeginnings Skrevet 24. januar 2020 #22 Skrevet 24. januar 2020 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, egg og avokado er kjempebra, men jeg synes ikke det er fullverdig måltid. Men jeg ser jeg er omtrent alene om å mene dette, så jeg tar vel feil da. Hvor mye far er her, og hvorfor jeg er her under samvær har ikke noe med spm mitt å gjøre, så dette går jeg ikke inn på her. Far er kokk, han er veldig flink til å lage mat, og kan mye... det er vel derfor jeg ble overrasket da barnet fikk tre kalde kokte egg på en tallerken, og at dette var noe han hadde tenkt å fortsette med. Jeg gir også egg, men da med grønnsaker og villris, evt grovt brød... men jeg skal la dette ligge, jeg synes ikke det er krise, jeg er glad han i det minste gir sunn mat, jeg skulle bare ønske middagen var mer variert. Barnet er enn så lenge med meg 100% så dette gjør ikke så mye. Men må si jeg ble overrasket over hvor mange her som syntes dette var en helt ok middag opp til tre dager i uken. Anonymkode: b4215...604 Jeg må si meg enig med deg. Jeg hadde også blitt både frustrert og irritert om far ikke kunne legge seg litt mer i sela for å lage skikkelig middag til barnet når han først kom for å ha samvær! Skiver en dag og kun egg en annen synes jeg høres stusselig ut. Og hadde JEG vært deltidsmor og kommet for samvær med ungen min så hadde jeg prøvd å lage skikkelige måltider vi kunne kose oss med, i det minste.Jeg vil tro det er mangelen på innsats og ikke eggene i seg selv du reagerer på. Enda mer overraskende er det jo at far er KOKK. han mangler ikke evner eller kunnskap på feltet, åpenbart. Han bare gidder ikke da eller? Det er jo også i seg selv litt provoserende... Når det er sagt, så er det jo ikke noe galt med egg en gang i blant. Jeg kan selv ta omelett til middag, men da med brød og litt grønt på siden.. Han høres i overkant sløv ut, og ei mor som serverte slik middag til barna sine hadde fått høre det, tror jeg... 17
skruf Skrevet 24. januar 2020 #23 Skrevet 24. januar 2020 Siden far er hjemme hos deg for samvær mens du er tilstede; kan dere ikke bare lage middag sammen da og spise middag i fellesskap? Det ville nok barnet ha satt pris på; å få sitte sammen med mamma og pappa å spise middag sammen. Ikke sikkert det er noe kjekt for far å føle seg overvåket av mor mens han lager middag til barnet heller, og siden han er kokk så har han ernæringsmessig kunnskap om både kaloriinnhold og vitamin/mineral-innhold i egg og dermed så vet han at ved å gi barnet egg så får barnet i seg den næringen barnet har behov for. Det går jo mye kjappere å koke og servere egg enn å lage en hel middag under overvåking. 11
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2020 #24 Skrevet 24. januar 2020 55 minutter siden, AnonymBruker skrev: Egg er veldig næringsrikt:) Mange ganger bedre å spise det enn sånn halvfabrikata drittmat med kun salt og fett i. Anonymkode: a7b6d...6f5 Fett er ikke farlig så lenge du ikke spiser for mye av det. Anonymkode: d4111...607 2
Sylveon Skrevet 24. januar 2020 #25 Skrevet 24. januar 2020 (endret) 19 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, egg og avokado er kjempebra, men jeg synes ikke det er fullverdig måltid. Men jeg ser jeg er omtrent alene om å mene dette, så jeg tar vel feil da. Anonymkode: b4215...604 Jeg er også enig med deg! Jeg syns bare egg til middag, tre ganger i uken, er ekstremt sløvt. Jeg tenker at du har to valg. 1) Du lager middag. 2) Du ordner barnet noe ordentlig etter far har gått hjem. Hvis han er kokk, så kan det jo hende at han er drittlei av å lage mat på jobb hele dagen og disker opp med noe sløvt til middag. Samtidig, så blir jeg stresset av å lage mat på andre sitt kjøkken så jeg kan lett lage noe som går fort om jeg MÅ lage noe. Endret 24. januar 2020 av Sylveon 4
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2020 #26 Skrevet 24. januar 2020 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Eneste grunnen til at de sier at det er okey er fordi det er en mann som laget det,de har ikke så høye fortventninger til menn. Hadde du laget ett innlegg å skrevet at du var alene med barnet å ikke gadd å lage skikkelig mat så ga bare 3 egg og en avokado tre dager i uken,så hadde nok fått masse negative svar her. Anonymkode: d2586...db3 Det er ikke sant. Men man har ikke så høye forventninger til SAMVÆRSFORELDRE, av diverse årsaker. En av grunnene er vel at man tenker at det viktigste er at barnet har en trygg og god base hjemme hos den som har hovedomsorgen. Dette er selvsagt så lenge det ikke er vold, overgrep eller helt helt marginal omsorg inne i bildet. Anonymkode: d9222...472 1
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2020 #27 Skrevet 24. januar 2020 Jeg hadde også reagert om barnefar her i hus hadde gitt barna 3 egg til middag 😂 selvsagt er det ikke noe farlig og barnet var sikkert fornøyd. Men jeg mener også at det ikke er et fullverdig måltid, er jo veldig stusselig og bare få slengt 3 egg på bordet😂 men det går an en gang i blant, men ikke 3 ganger i uka. Anonymkode: 9612c...0f7 6
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2020 #28 Skrevet 24. januar 2020 6 minutter siden, skruf skrev: Siden far er hjemme hos deg for samvær mens du er tilstede; kan dere ikke bare lage middag sammen da og spise middag i fellesskap? Det ville nok barnet ha satt pris på; å få sitte sammen med mamma og pappa å spise middag sammen. Ikke sikkert det er noe kjekt for far å føle seg overvåket av mor mens han lager middag til barnet heller, og siden han er kokk så har han ernæringsmessig kunnskap om både kaloriinnhold og vitamin/mineral-innhold i egg og dermed så vet han at ved å gi barnet egg så får barnet i seg den næringen barnet har behov for. Det går jo mye kjappere å koke og servere egg enn å lage en hel middag under overvåking. Du antar at jeg overvåker, du antar at vi ikke spiser sammen? Du antar at jeg er her og passer på 100% Hvor fikk du alt dette fra? Jeg lager et innlegg om egg til middag. Det ender opp i at jeg overvåker, hvordan jeg burde spise med familien, hva barnet mitt hadde satt pris på, hvordan vi burde lage middag sammen??? Hvorfor gjør enkelte dette? Jeg spurte ikke om familierådgivning her 😰 Hjelp! Ok, nå blir det eggdiett på hele familien her! Egg hver dag for dette er nok. Livet som mamma blir jo mye bedre og lettere på denne måten, og ingen kommer til å klage på meg, for egg er SUPERT. Og tenk så mye penger jeg kan spare nå. Fantastisk. Anonymkode: b4215...604 7
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2020 #29 Skrevet 24. januar 2020 29 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, egg og avokado er kjempebra, men jeg synes ikke det er fullverdig måltid. Men jeg ser jeg er omtrent alene om å mene dette, så jeg tar vel feil da. Hvor mye far er her, og hvorfor jeg er her under samvær har ikke noe med spm mitt å gjøre, så dette går jeg ikke inn på her. Far er kokk, han er veldig flink til å lage mat, og kan mye... det er vel derfor jeg ble overrasket da barnet fikk tre kalde kokte egg på en tallerken, og at dette var noe han hadde tenkt å fortsette med. Jeg gir også egg, men da med grønnsaker og villris, evt grovt brød... men jeg skal la dette ligge, jeg synes ikke det er krise, jeg er glad han i det minste gir sunn mat, jeg skulle bare ønske middagen var mer variert. Barnet er enn så lenge med meg 100% så dette gjør ikke så mye. Men må si jeg ble overrasket over hvor mange her som syntes dette var en helt ok middag opp til tre dager i uken. Ris? Virkelig? Hva skulle det være godt for, næringsmessig? Variert er ikke synonymt med bra, hvis det man velger å variere med er søppelmat. Anonymkode: 7c870...bb7 4
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2020 #30 Skrevet 24. januar 2020 Dette var vel litt overdrevet. Ser ikke på far som sløv, men lur. Han lager noe raskt og næringsrikt for å få tid med barnet fremfor at tiden spises opp av lang middagslaging. Middag tar ikke så lang tid sier du? Ja, da er vel ikke far så sløv likevel da, om løsningen hans ikke er raskere. Forresten enig i at han bør variere litt. Ikke servere det samme hele tiden! Anonymkode: 5dd79...5f5 9
Synne-Marie Skrevet 24. januar 2020 #31 Skrevet 24. januar 2020 Jeg ville ikke jublet om barnet fikk tre kokte egg til middag tre ganger i uken, men det er ikke sikkert jeg ville ha tatt denne kampen. Særlig ikke om jeg trodde at far hadde en baktanke om å provosere frem en reaksjon. Foreløpig er det snakk om en gang med kokte egg og en gang med brødskive og avokado? Da ville jeg ha sett det ann. Om det over tid var kun det som ble servert ville jeg irritert meg, men holdt kjeft og evt laget middag etterpå. 8
skruf Skrevet 24. januar 2020 #32 Skrevet 24. januar 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du antar at jeg overvåker, du antar at vi ikke spiser sammen? Du antar at jeg er her og passer på 100% Hvor fikk du alt dette fra? Jeg lager et innlegg om egg til middag. Det ender opp i at jeg overvåker, hvordan jeg burde spise med familien, hva barnet mitt hadde satt pris på, hvordan vi burde lage middag sammen??? Hvorfor gjør enkelte dette? Jeg spurte ikke om familierådgivning her 😰 Hjelp! Ok, nå blir det eggdiett på hele familien her! Egg hver dag for dette er nok. Livet som mamma blir jo mye bedre og lettere på denne måten, og ingen kommer til å klage på meg, for egg er SUPERT. Og tenk så mye penger jeg kan spare nå. Fantastisk. Anonymkode: b4215...604 Du er jo der og får med deg hva han serverer barnet til middag; ergo overvåker du. Så, dere spise middag i fellesskap når han er der, så du spiser også 3 egg til middag? Hvis dere spiser sammen så er det vel ikke nødvendig at du lager en ny middag når far har dratt? Og til det siste du skriver; det er vel ingen her som har skrevet at kokte egg til middag 7 dager i uken året rundt er helt topp. Derimot svarer folk at egg til middag av og til ikke er farlig. Snakk om å overdrive. 16
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2020 #33 Skrevet 24. januar 2020 Avhengig av alder, men tre egg og frukt er slettes ikke verst. Ikke brødskiver med avocado heller. Du må roe deg ned. Anonymkode: 7c260...cc1 6
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2020 #34 Skrevet 24. januar 2020 Lat som ingenting. Spis opp eggene/avokadoskivene og ikke kommenter det. Lag opp noen store sunne middagsporsjoner og frys som dere kan spise senere. Om han gjør det for å provosere, så bare ignorer det. Egg er sunt, men selv far går vel lei før eller siden. Hadde han laget middag i sitt eget hjem alene med barnet, så tenker jeg at de hadde hatt mer variert middag. Anonymkode: 9cfa7...283 5
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2020 #35 Skrevet 24. januar 2020 Sånn gjør jeg til meg selv også, når jeg ikke gidder noe annet. Hurra for egg og bredt bruksområde for egg 🐓🥚🥚🥚 Anonymkode: f9640...587 4
duplexx Skrevet 24. januar 2020 #36 Skrevet 24. januar 2020 57 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, egg og avokado er kjempebra, men jeg synes ikke det er fullverdig måltid. Men jeg ser jeg er omtrent alene om å mene dette, så jeg tar vel feil da. Hvor mye far er her, og hvorfor jeg er her under samvær har ikke noe med spm mitt å gjøre, så dette går jeg ikke inn på her. Far er kokk, han er veldig flink til å lage mat, og kan mye... det er vel derfor jeg ble overrasket da barnet fikk tre kalde kokte egg på en tallerken, og at dette var noe han hadde tenkt å fortsette med. Jeg gir også egg, men da med grønnsaker og villris, evt grovt brød... men jeg skal la dette ligge, jeg synes ikke det er krise, jeg er glad han i det minste gir sunn mat, jeg skulle bare ønske middagen var mer variert. Barnet er enn så lenge med meg 100% så dette gjør ikke så mye. Men må si jeg ble overrasket over hvor mange her som syntes dette var en helt ok middag opp til tre dager i uken. Anonymkode: b4215...604 Far er ute etter å provosere deg, og du er ute etter å finne feil på far. Jeg har to barn og gir dem egg så oooofte jeg kan. Da den minste var liten bestod frokosten av bløtkokt egg most med smør og parmesan. Jeg tror du er mer opptatt av at far kommer i veien og ikke gjør ting på «riktig» måte at du ikke klarer å la det gå. Det er mer næring i egg, enn villris og grovbrød. Så sånn sett har far «mer rett» enn deg - absolutt. Hva ønsker du å oppnå? Vil du ha et samarbeid? Vil du sette barnet ditt mellom barken og veden? Vil du sabotere for far? Din håndtering av dette er med på å skape grunnlaget for hvordan det blir mellom dere alle tre fremover. La det gå. Seriøst. 6
Månespeil Skrevet 24. januar 2020 #37 Skrevet 24. januar 2020 Det er ikke sånn at han heller vil ha tid til å leke med barnet, enn å lage mat? 5
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2020 #38 Skrevet 24. januar 2020 39 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ris? Virkelig? Hva skulle det være godt for, næringsmessig? Variert er ikke synonymt med bra, hvis det man velger å variere med er søppelmat. Anonymkode: 7c870...bb7 Du snakker som du har vett til ser jeg. Villris er faktisk sunt, helt annerledes enn vanlig hvit ris. Det er en god kilde til vitaminer, og mineraler, inkludert b vitamin og magnesium. Det inneholder også antioksidanter og 3 ganger så mye fiber enn vanlig hvit ris. Anonymkode: 67c3c...e11 5
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2020 #39 Skrevet 24. januar 2020 54 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ris? Virkelig? Hva skulle det være godt for, næringsmessig? Variert er ikke synonymt med bra, hvis det man velger å variere med er søppelmat. Anonymkode: 7c870...bb7 Er villris søppelmat for deg? Kanskje du kan lese deg opp på næringen i det, siden du synes det er søppel. Ja, jeg spiser eggene han lager, klager ikke og lager mat senere på kvelden når han har gått. Jeg skjønner ikke helt hvorfor jeg blir kalt hysterisk. Men vi er alle forskjellige så det er greit. Nå vet jeg at de fleste synes tre egg til middag tre ganger i uken er god og sunn mat, så da lar jeg dette ligge. Anonymkode: b4215...604 6
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2020 #40 Skrevet 24. januar 2020 Ja, egg er sunt, men han burde servert grønnsaker i tillegg. Og det groveste brødet med kjøttpålegg f.eks. Anonymkode: 0a2cc...20b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå