Gå til innhold

Bruker dere gensere?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har en 3-åring, og har så og si aldri bruk for vanlige gensere. På vinteren går han i ullundertøy, og på sommeren så er det shorts/bukse eller t-skjorte/trøye. Det blir for varmt med genser utenpå noe av dette inne i bhg eller hjemme. Har hendt innimellom at en genser blir slengt utenpå en t-skjorte om det blåser litt feks, men utover dette, er vi rare som ikke bruker genser?? 😅

Anonymkode: 9de20...c1e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi har en på snart to, og skjønner heller ikke helt når det er meningen vi skal bruke alle disse genserne folk strikker og gir oss..

Han går i ullbody inne, og er mer enn varm nok. Under regntøy synes vi det er mer praktisk med fleecejakker o.l. 

Anonymkode: 0ead4...3ac

Skrevet

Alle unger er forskjellig. Ene min brukte ikke sokker, men strømpebukse flere år, fordi han syntes strikken strammet på leggen. Hvis sønnen din ikke vil/trenger genser så må han jo ikke. Er jo helt opp til en selv, så lenge ungen er kledd etter værforhold tenker nå jeg

• Liker 2
Skrevet

Vi har jo høst og vår også? Mine er varme av seg, så jeg bruker ikke ullundertøy på vår og høst når det er en del plussgrader. En del sommerdager har vi også brukt genser, typisk norsk sommer er jo ikke varmt helte tiden 

Anonymkode: ba7a4...66f

• Liker 4
Skrevet

Vi brukte en del vanlige gensere i overgangssesongene, når det var for kaldt med t-skjorte, men ikke helt ulltøyvær heller.

Ellers er jo strikkede ullgensere gull under yttertøyet. Foretrekker det langt foran fleecejakker på den ungen som tåler det. Den andre går i fleece. 

• Liker 4
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi har en på snart to, og skjønner heller ikke helt når det er meningen vi skal bruke alle disse genserne folk strikker og gir oss..

Han går i ullbody inne, og er mer enn varm nok. Under regntøy synes vi det er mer praktisk med fleecejakker o.l. 

Anonymkode: 0ead4...3ac

Fleecejakkene er gode og varme ja. Og ikke minst myyyye billigere enn ull. Men akk så lite miljøvennlige med den microplasten de slipper ut hver vask. Jeg har gått til innkjøp av en sånn pose som samler opp mesteparten og skåner tøyer så det ikke slipper så mye. Men vegrer meg for å kjøpe mer fleecetøy, men det er jo så greit for ungene.. tåler ei god runde i maskinen uten å bli ødelagt også. 

Til TS: Vi bruker lite gensere. Eller, bruker masse med glidelås. Ungene i bhg har ull innerst, og ei t-skjorte utenpå så de får piffa opp outfiten med den figuren eller blomsten de helst vil ha i øyeblikket. Det skjermer også ulla litt. 

Anonymkode: 6a3c4...c3c

• Liker 6
Skrevet

Tenker du på vanlige bonullsgensere? Jeg har barn på 2 og 6 og begge bruker det masse. På vinteren når det som nå kommer opp i 7 plussgrader på dagen så dropper vi ullundertøy. Holder i massevis med singlet eller kortermet body under en tynn bomullsgenser. Tar jo bare på evt mellomlag under dressen ute uansett. De er i aktivitet hele tiden og synes det er forferdelig selv å bli altfor varm. Ullundertøy bruker vi kun når det nærmer seg 0 grader eller blåser eller regner veldig. 

Anonymkode: 16316...fd3

• Liker 3
Skrevet

Bruker det masse, men bruker nesten aldri ullundertøy. 

Skrevet

Men dere som bruker det, bruker dere bomullsgenser (da mener jeg altså tykkere enn bare vanlig trøye), rett på huden uten noe under? For det må jo bli for varmt med noe under der i tillegg, spesielt inne? Virker også upraktisk med tanke på yttertøy, det blir så masse tykke lag liksom. Må da være bedre med en tynn ulltrøye, og så mellomlag ute etter behov?

Skrevet

På den alderen brukte min tynn bomullsgenser om vinteren. Ikke ullundertøy, det ble for varmt. 

Nå, som tredjeklassing, bruker hun T-skjorte hele året, hun blir som regel for varm i langermet. Har tynne bomullsgensere tilgjengelig som hun tar på hvis hun fryser. Det skjer et par-tre ganger i året.

Anonymkode: 4ce07...244

• Liker 2
Skrevet

Her bruker vi ullundertøy/superundertøy hele året 😆 bor på nordmøre og det er surt hele tiden. 

Har fått flere hettegensere og div andre gensere, men de blir sjeldent brukt. Helst på våren/sommeren når det er fint ute. Ellers ligger de bakerst i skapet. 
Flittigst brukt er fleece, ulldresser og ullundertøy. Praktisk og ungen elsker det. Han blir sint hvis vi har på annet enn ullundertøy. De skryter i barnehagen at han alltid har praktiske klær hver dag. Han er 2,5 år 😊 

Anonymkode: 51735...7f5

Skrevet

Jenten vår bruker lite genser, hun liker ull og sånn. men gutten på 2,5 år som ikke tåler ull går stort sett alltid i t-skjorte og en genser utenpå (tynn eller tykk i bomull avhengig av temperatur). Så har han en tynn fleece utenpå og enten regntøy eller kjeledress når han skal ut 😊

Anonymkode: 70e6b...dbc

Skrevet

Barnet mitt lever i ullundertøy/ullsett halve året. Bruker aldri genser over.

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jenten vår bruker lite genser, hun liker ull og sånn. men gutten på 2,5 år som ikke tåler ull går stort sett alltid i t-skjorte og en genser utenpå (tynn eller tykk i bomull avhengig av temperatur). Så har han en tynn fleece utenpå og enten regntøy eller kjeledress når han skal ut 😊

Bruker helst genser uten hette, for syns hette er veldig upraktisk når man trenger flere lag med klær utenpå ;)

• Liker 1
Skrevet

Vi (og barna) bruker masse gensere, året rundt. Om vinteren har vi på ullundertøy med hettegenser el.l. over (som de da tar av seg på skolen hvis det blir for varmt inne). Om sommeren er det genser i stedet for jakke på de få varme dagene vi har her i Trøndelag.

Ullgensere som er hjemmestrikket blir det litt sjeldnere vi bruker, dessverre. Det kan være i stedet for jakke når det er vår/høst, men det kommer svært ofte regn her, så det er tryggest med jakke likevel.

Skjorter, derimot.... som vi får i hopetall av svigermor til barnas bursdager og jul... Det blir ikke brukt hos oss.

Anonymkode: 95650...f33

• Liker 1
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Men dere som bruker det, bruker dere bomullsgenser (da mener jeg altså tykkere enn bare vanlig trøye), rett på huden uten noe under? For det må jo bli for varmt med noe under der i tillegg, spesielt inne? Virker også upraktisk med tanke på yttertøy, det blir så masse tykke lag liksom. Må da være bedre med en tynn ulltrøye, og så mellomlag ute etter behov?

Som regel uten noe under, men han er 3 år og bestemmer av og til at han skal ha på 3 skjorter eller gensere. Går fint det også. 😆

Skrevet

Mine barn har aldri brukt ull, og har alltid hatt vanlige bukser, og vanlige gensere. Tynn langermet bomullgenser året rundt, og en collage-genser, jakke eller tykk genser/fleeze hvis nødvendig/de ønsker over. Men unormale er dere jo ikke... Rar ting å spørre om. Bluser og skjorter er svært lite i bruk her.

Anonymkode: 30d6d...726

• Liker 1
Skrevet

Hettegenser/tykk bomullsgenser (feks hjemmestrikket i bomullsgarn) brukes ofte som yttertøy om sommeren. Ullgenser brukes under dressen om vinteren og under regntøy vår og høst. Hvis det er regnfritt brukes også ullgenser  eller heldress i ull som yttertøy på vår/høst. 

Anonymkode: 9db07...dc9

Skrevet

Ja, bruker gensere 😄

Anonymkode: ca396...8ce

Skrevet

Bruker gensere med kortermet singletbody under, hun er 2 år. Og bruker strikkede ullgenser under yttertøy. 

Anonymkode: ad31e...415

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...