Gå til innhold

Søknadsweb eller samordna opptak?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Skal søke master nå og ble plutselig veldig usikker på hvor jeg skal søke, er så redd for å gjøre feil og sitte uten studieplass til høsten. Ble ferdig med bacheloren min i fjor så er ikke lenger student ved universitetet jeg skal søke på, men har fortsatt feide-brukeren min, kan jeg søke via søknadsweb eller må jeg ta det gjennom samordna opptak? Er det eventuelt noe forskjell? Kan man søke begge steder eller har ikke det noe betydning? Er det sånn at folk som allerede er studenter ved universitetet har første prioritet, eller fungerer det ikke sånn? Kan jeg søke lokalt på søknadsweb ved universitetet jeg tok bacheloren min og samtidig søke på andre universiteter via samordna opptak?

Anonymkode: 94c6d...49f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Søknadsweb er uavhengig andre, så du kan søke på så mange ulike skoler du vil uten at det er prioritering slik som på samordna opptak. Alle masterlinjer og videreutdanninger jeg har søkt på har vært ved lokalt opptak gjennom søknadsweb. Så ja, du kan søke ved alle mulige linjer samtidig når det er lokalt opptak som de fleste mastergrader har. 

Informasjonen du trenger vedrørende å søke på din aktuelle master ligger vel inne på universitetet/høyskolen sine nettsider om mastergraden?

Endret av Moonwalker
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samordna opptak er for opptak til grunnstudier (Årsstudier, bachelor og femårig master).

Toårig master som bygger på fullført bachelor søker man på gjennom Søknadsweb. :)

Anonymkode: 64369...59c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk!

11 hours ago, Moonwalker said:

Informasjonen du trenger vedrørende å søke på din aktuelle master ligger vel inne på universitetet/høyskolen sine nettsider om mastergraden?

Det var en link for å søke "lokalt opptak", men så sto det også at man kunne søke via samordna opptak, så ble bare litt usikker på om det hadde noe å si hvor jeg søkte. Men tusen takk for svar!

Anonymkode: 94c6d...49f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...