Gå til innhold

Hva er greia med sfo?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Går alle på det?

Da jeg var barn gikk vi hjem og gjorde lekser eller lekte til foreldre kom hjem - gjøres ikke det lengre? 

Første begynner ikke på skolen før om to år men begynte å tenke på dette. Fleksibel arbeidstid så jeg jobber fra 07-15 og far fra 08-16. 

Anonymkode: a0ed8...6a6

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er ikke hjemme før mellom 16.30 og 17.00. Alt for lenge for barnet å være hjemme alene etter skolen i en alder på 7 år.

Ikke alle som har mulighet å jobbe fleksitid så dumt å ha såpass liten forståelse for det. 

Anonymkode: 144cf...2a6

• Liker 17
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Jeg er ikke hjemme før mellom 16.30 og 17.00. Alt for lenge for barnet å være hjemme alene etter skolen i en alder på 7 år.

Ikke alle som har mulighet å jobbe fleksitid så dumt å ha såpass liten forståelse for det. 

Anonymkode: 144cf...2a6

Har forståelse for det, bare lurer på hva som er vanlig nå. Mine foreldre var heller ikke hjemme før 17 og har aldri tenkt på det som noe problem. Vi startet på skolen et år senere så kanskje det er litt av grunnen? 

Når slutter de på skolen? Om jeg er hjemme 15:30 bør de da gå i sfo? 

• Liker 2
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har forståelse for det, bare lurer på hva som er vanlig nå. Mine foreldre var heller ikke hjemme før 17 og har aldri tenkt på det som noe problem. Vi startet på skolen et år senere så kanskje det er litt av grunnen? 

De slutter ofte 12. Bør ha SFO ja.

Anonymkode: 6d203...8f7

• Liker 6
Skrevet

Min 7 åring er på Sfo til vi er ferdig på jonn kl 15.30 og 16. Han slutter kl 13 på skolen, så det hadde blitt

Skrevet

For lenge å være alene hjemme. Sfo er sosialt, fri lek og vår 7 åring trives godt 👍

• Liker 2
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

De slutter ofte 12. Bør ha SFO ja.

Anonymkode: 6d203...8f7

Såpass tidlig ja, vi sluttet rundt 14 mener jeg å huske. Langfri var 11:30-12:00. Føler meg gammel 😛

• Liker 1
Skrevet
24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Går alle på det?

Da jeg var barn gikk vi hjem og gjorde lekser eller lekte til foreldre kom hjem - gjøres ikke det lengre? 

Første begynner ikke på skolen før om to år men begynte å tenke på dette. Fleksibel arbeidstid så jeg jobber fra 07-15 og far fra 08-16. 

Det kommer litt an på skolekretsen.

Her jeg bor er det få barn på SFO på mine barns skole, men på naboskolen går nesten alle på SFO.

• Liker 2
Skrevet

Her var det en del som sluttet allerede i slutten av 1.klasse. I 2.klasse sluttet så mange at sønnen min ikke ønsket å gå der lengre. 

Anonymkode: 5a57a...443

• Liker 1
Skrevet

Ja, de fleste går på SFO.  Grunnen er at barna gjerne er bare 5-6 år når de begynner i 1.klasse i dag.  Når skoledagen er slutt kl 12 evt. 14, synes de fleste foreldre at det er bedre at barnet deres er sammen med venner i kontrollert og trygt miljø fram til arbeidstid slutt.  

Dessverre er kvaliteten på SFO varierende.  Det er ikke som i barnehager at der er definerte standarder.  Her vi bor er SFO kun en forlengelse av skoledagen, med innelek i klasserommet og utelek i skolegården.  Det er også svært dyrt, i overkant av 3000 kr pr. mnd per barn.  

• Liker 3
Skrevet

Nå går han i 3.klasse å skal nå begynne å gå hjem fra skolen å være hjemme alene til jeg kommer hjem. Det kommer til å gå helt fint,han er vant til å være hjemme alene noen timer å han synes det er gøy å være hjemme alene. Da har han ingen som maser om at nå er det nok Playstationtid :P

Anonymkode: 5a57a...443

• Liker 2
Skrevet

Jeg gikk på sfo når jeg var liten, mange andre på min alder gikk også på sfo. Mitt barn går også på sfo og stortrives. Veldig sosialt. Jeg får ikke hentet før tidligst 16, og 4 timer er for lenge for en 1.klassing å være alene hjemme mener jeg.

Anonymkode: f1791...6d2

Skrevet

Mine barn gikk på SFO i 1 klasse selv om de ikke trengte.

Det var viktig sosialt, nå går de open skole med flere klasser på trinnet, så dette ga de en større omgangskrets og mange flere å spille på.. vil absolutt anbefale det pga det sosiale. Her er det mye frilek og mange leker og de gjøre noe annet enn å henge foran en skjerm hjemme..

Anonymkode: 43d7c...dd3

• Liker 2
Skrevet

Jeg er 31 nå og var alene hjemme etter skolen til mamma kom hjem. Da som regel i fire fem tiden.  Jeg elsket det. 

Men ser at jenta mi på 6 ikke er moden nok til dette. Før var nøkkelbarn helt normalt nå ropes det omsorgssvikt hvis seksåringer er hjemme alene i mange timer. 

Anonymkode: 2e60e...0c9

• Liker 1
Skrevet

Er veldig fornøyd med SFO, og samme er barna mine. Det er der vennene er og det er mye frilek ute, de spiller ball, leker gjemsel osv. Får også tilbud om å være med på valgfrie faste aktiviteter. Rett og slett ett supert tilbud her vi bor. 

For en førsteklassing vil det sannsynligvis være svært verdifullt sosialt å gå på SFO. Vi velger å ha SFO plass selv om barna egentlig ikke trenger den. 

Anonymkode: 9793d...40a

• Liker 1
Skrevet

Greia med sfo er at barna er 5 år når de begynner på skolen, slutter kanskje kl.12.15, vi foreldre er hjemme tidligst 16.15. Første året kan de ikke gå hjem selv heller, pga trafikk. Her vi bor har 95% av barna fortsatt sfo(AKS)-plass ut fjerde, mange halvplass siste året. 

Da jeg gikk på skolen fylte jeg 7, gikk hjem etter fast avtale sammen med en klassekamerat i nabolaget som hadde hjemmeværende mor, og fikk mat og lekte der til mine foreldre kom hjem kl.15. 

Anonymkode: 8ec7a...ef1

• Liker 1
Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Drit i hva som er vanlig, gjør det som passer ford deg og dine barn.

Anonymkode: deeb7...2eb

Skrevet

Her slutter de på skolen 13.30, og en dag i uka 12. Vår eldste gikk ned til korttidsplass i 3. klasse, da har han sfo tre ettermiddager i uka, og det er fordi han elsker å være der og ikke vil slutte helt. 
I 1. klasse gikk alle barna i klassen på sfo. Nå går eldste i 4. og nå er det ca halvparten som går på sfo. 

Anonymkode: 42339...631

Skrevet

Går alle på det?

Greia med SFO er at barn i dag begynner på skole som 5-6-åringer. Og at de gjerne har en skoledag fra 08.30-12.30/13.00, som er betydelig kortere enn en normal arbeidsdag,08.00-16.00.
Det fleste synes det er for tidlig at en 6 åring må låse seg ut hjemmefra og gå alene til skolen om morgenen, og være hjemme alene fra 13.00-16.30/17.00 på ettermiddagen.

Noen er jo hjemmeværende, og trenger ikke dette tilbudet. Men de fleste foreldre ser på det som en nødvendighet.

Det er også en fin sosial arena for barna, der de får tid til å leke med venner.

Anonymkode: 7bb68...c20

• Liker 3
Skrevet

Jeg er 31, og de fleste barna i min klasse gikk på SFO. Min familie hadde ikke råd til SFO, så jeg måtte henge på jobben til mamma før og etter skolen. Ingen var alene hjemme før sånn rundt tredje klasse. 

Anonymkode: bc374...554

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...