Gå til innhold

Si opp? Nyansatt, dårlig behandlet.

Zeena

Anbefalte innlegg

Jeg må lufte her inne. Ønsker seriøse svar som kan være til hjelp for meg. Jeg fikk ny jobb i august. Er utdannet men ikke fått opparbeidet meg nok erfaring i yrket enda. Til tross for dette valgte arbeidsgiveren min å ansette meg. 

Etter kun en uke på jobb lakk det ut at sjefen har dårlige sider. Null empati, oppsiktsvekkende holdninger som er alarmerende  osv. Det var nedtur å høre de dårlige forholdene om plassen. Jeg valgte å overhøre det. Alltid flere sider av en sak. 

Men raskt fikk jeg selv erfare å ikke få den nødvendige støtten og opplæringen jeg trengte. Mangelfull info. Måttet spørre om alt selv og likevel ikke vært nok. Jeg kom inn i et negativt miljø blandt personalet. Baksnakking  og mye hvisking i krokene. 

Tok tid å få overblikk og bli kjent med alt av rutiner da jeg ikke hadde full stilling før for tre måneder siden. Problemet er at jeg ser arbeidsgiveren min ikke gir meg sjansen til å vokse og erfare eller gir meg aksept for at jeg er ny i gamet. Det forventes at jeg skal ha mer erfaring enn jeg har. Ikke realistisk krav. 

Jeg har reagert på en form for uprofesjonell ledelse og  relasjon ledelse.  Leder stilen til vedkommende er ikke bra. Vedkommende gjorde narr av en medkollega på vårt første møte. Kom med et krenkende navn da vedkommende ikke husket navnet riktig og mitt navn var glemt da jeg skulle bli presentert for personal gruppa . 

Jeg har selv opplevd baksnakking også pga min yrkesrolle. Ble tatt tak i. Men nylig ble jeg innkalt til møte med min leder og det ble et tøft og vondt møte. Jeg ble kalt for en zombie hvordan jeg arbeidet. Jeg fikk høre at jeg ikke har en personlighet til å være en leder og at jeg aldri kom til å  bli en dyktig leder. Men at jeg kanskje kunne duge litt. De ble uttrykt at utvikling av leder egenskaper var begrenset i mitt tilfelle pga min personlighet. Det ble tatt opp situasjoner som var spart på. Skjedd i fjor. Uten å bli kontaktet eller veiledet underveis når det først oppsto. Ble nå kritisert på en følelsesmessig måte som fikk meg til å føle meg liten. 

Jeg hadde fått en klage på meg. Men leder tok automatisk den klagende parts parti uten å høre mitt perspektiv og ståsted i saken. Det ble uttrykt misfornøydhet med meg uten at h*n kom med noe konkret og faglige uttalelser. Jeg leste mellom linjene at min leder ikke vil ha meg der og at jeg er udugelig. 

Enda jeg jobber med mennesker og har stor omsorg kompetanse og er intelligent. Vet jeg ikke er så inkompetent som jeg oppfatter det er blitt gitt uttrykk for fra lederen min. 

Har gruet meg mer og mer for hver dag. Jeg føler meg ikke som en del av fellesskapet. Dette er en liten arbeidsplass og det har stått stille med nyansatte i flere år. Jeg er selvreflekterende, positiv, ydmyk, lærevillig og endringsvillig. 

Er redd for lederen min og siden lederen min ikke viser meg den samme tilliten, lojalitet og beskytter - instinktet min leder har for mine andre kolleger. Som ble sagt h*n viser for de. Men h*n viste i praksis ikke har for meg. Så føler jeg meg utrygg for å oppleve kommende møter av den sorten. Lederen min har kritisert hvordan jeg jobber pedagogisk som jeg kan forsvare. Og alt i alt opplevde jeg møtet med lederen min som krenkende. 

Jeg opplever stadig på møter at jeg gjentatte ganger får høre hvor inkompetent jeg er på en urettferdig måte. Jeg ikke klarer å se det er hold i faglig sett. Det oppleves som veldig personlig for meg. Jeg har mistrivdes hver dag mer og mer. Håpet jeg skulle bli tryggere. Ting skulle gå seg til. Ville gi meg selv tid. Men nå går det på helsa løs. Mye stress. Tar det med meg hjem. Jeg vet jeg gjør mitt beste. En hyggelig, respektfull kollega er jeg. Men jeg klarer ikke mer. Så lei meg og skuffa. Endelig fått jobb etter noen år, pga spesielle omstendigheter. Takknemlig for det.  God lønn. Alt av goder med å ha en fast jobb. Men klarer ikke glede meg over det. 

Når det for ofte etter min erfaring oppleves å få kritikk, misfornøydhet osv. Jeg har jobbet en del steder. Aldri opplevd dette før. Vil gråte men tar meg sammen. Jeg skal få opplæring sa min leder på møtet. Men leder bryter ofte sine løfter. Vedkommende vil helst ha en med mye erfaring og rett utdannelse. Jeg har rett utdannelse men lite erfaring. Jeg oppfatter det som jeg var et alternativ og ikke et første valg. 

Er det forståelig å ønske å finne seg et nytt arbeidssted? Jeg har høgskole og bachelor. Gått mye kurser og skoler. Jeg holder ut nå pga lønna. Men til en høy pris. Bekymrer meg nå for hva jeg skal si til ny arbeidsgiver om jeg får ny jobb. Kan aldri klage på leder eller si noe negativt om nåværende jobb. Hva med referanser. Har det helt for jævelig nå for å si det rett ut. 

Ble langt dette. Men for å få med det viktigste og se hele bildet. Takk for at du leste. 

Endret av Zeena
Rettskriving og setningsbygging.
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er du ikke fornøyd? Skift arbeidsplass. Søk på nye stillinger og skift!

Anonymkode: 1f70f...3e3

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ikke trives så er det bare å se seg om etter noe annet. Når det er så mye misnøye og konflikter etter så kort tid så funker ikke dette for deg.

Sånn teoretisk sett så kan du sikkert involvere tillitsvalgt og fagforening, prate med sjefen, finne løsninger osv osv. Men vil du egentlig jobbe med disse folka? Når du kjenner etter? 

Bare dra. Lykke til. 

Anonymkode: 0ab34...be7

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finn deg ny jobb, sett opp noen kollegaer som referanser. 

Anonymkode: 5f27c...176

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skriver at du har jobbet en del andre plasser, så da er vel ikke det med referanser et problem?

Når du mistrives så mye som du gjør, så må du enten ta tak i det (feks. involvere fagforbundet ditt) og håpe på at det ordner seg, eller finne annen jobb.

Anonymkode: 22727...d62

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynn å se deg etter noe annet. Og siden ting ikke kan bli verre: lag din egen plan over opplæring med grunnlag i arbeidsmiljøloven, vis til manglende prosedyrer og skriv en egen rapport om hendelsen du selv har beskrevet og trapp opp til leder med dette. Du har egne klare tanker og bør vise til dette og også ta eierskap til at «nei, du har ikke like mye erfaring som resten, men gi meg en grundig opplæring så blir jeg akkurat den ansatte som trengs!» 

og ikke kjeft. Jeg vil du skal vise lederegenskaper og en leder samarbeider, ikke dikterer. Vis han dette💪🏻 

Lykke til!

Anonymkode: 5f1df...732

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for svar. Er vanlig praksis og få kjeft på personal møter foran alle også. Jeg har gamle referanser som er gått ut på dato. Har en kollega som jeg har brukt da. Hadde jeg glemt. Men min x leder sa det var for mange år siden jeg hadde jobbet for henne så da ville hun ikke være referanse for meg. 5-6 år siden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Begynn å se deg etter noe annet. Og siden ting ikke kan bli verre: lag din egen plan over opplæring med grunnlag i arbeidsmiljøloven, vis til manglende prosedyrer og skriv en egen rapport om hendelsen du selv har beskrevet og trapp opp til leder med dette. Du har egne klare tanker og bør vise til dette og også ta eierskap til at «nei, du har ikke like mye erfaring som resten, men gi meg en grundig opplæring så blir jeg akkurat den ansatte som trengs!» 

og ikke kjeft. Jeg vil du skal vise lederegenskaper og en leder samarbeider, ikke dikterer. Vis han dette💪🏻 

Lykke til!

Det som beskrives her er nyttig for å kontre konstruktiv kritikk, men det å bli kalt inn til møter hele tiden for kritikk på det personlige planet er ikke lenger kritikk, men trakassering. Og da svarer man med hard mynt, noe som kan innebære at man selv kjefter og trakasserer. 

Anonymkode: bf75f...b3d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må vekk fort, søk alt av jobber. ev bemanningsbyråer kan være litt mildere i forhold til nye referanser. Du beskriver et helsefarlig miljø, der du er valgt ut som objekt/ hakkekylling. Observer men ikke responder følesesmessig, det er ute etter. Vær taktisk, si minst mulig og spill med til du har fått ny jobb, ev sykemeld deg hvis det blir helt uholdbart og søk jobber i mellomtiden. Ha tro på deg selv, dette klarer du!:blomst:

Anonymkode: c55d8...7a1

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er i en veldig lik situasjon i min ny jobb på 3 måneder. Har mye erfaring og gode resultater bak meg, men sjefen er svært kritiserende. Er vanlig å gjøre feil når man er ny i en jobb, selv om man har mye erfaring. De fleste (jeg håper) arbeidsgivere kaller det opplæring, ikke feil. I min forrige jobb var det også det som kalles helsefarlig ledelse. Jeg ble altfor lenge i denne jobben og havnet i sykemelding, det gikk utover selvtilliten min også. Kom ut så fort du kan! Jeg har lest at attest er ikke så viktig som før. En bør ikke kritisere ens nåværende sjef i et intervju, men det er helt ok å si at det er lite kjemi, eller forskjellige personligheter som krasjer. De alle fleste folk har hatt dårlige ledere, og har forståelse for det. 

En kvinne på min nåværende arbeidsplass gikk ut i sykemelding rett før jul, pga mobbing. Hun fortalte legen alt som hadde skjedd og hvordan det gikk utover henne psykisk. Sjefen hadde også gått i fysisk angrep mot henne. Hun og legen ble enige at hun burde si opp av helsemessige grunner, og hun er nå i friskemelding for 3 måneder. man får samme som full lønn og samtidig god tid for å finne en ny jobb. Prøv å finne en ny jobb før det kommer til det, men du har i hvert fall et sikkerhetsnett hvis dette går for langt. Husk at mobbing også erkjennes nå som en subjektiv opplevelse- du behøver ikke å kunne bevise alt som skjer, det er din opplevelse som teller.  Lykke til. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Missknuckles skrev:

Jeg er i en veldig lik situasjon i min ny jobb på 3 måneder. Har mye erfaring og gode resultater bak meg, men sjefen er svært kritiserende. Er vanlig å gjøre feil når man er ny i en jobb, selv om man har mye erfaring. De fleste (jeg håper) arbeidsgivere kaller det opplæring, ikke feil. I min forrige jobb var det også det som kalles helsefarlig ledelse. Jeg ble altfor lenge i denne jobben og havnet i sykemelding, det gikk utover selvtilliten min også. Kom ut så fort du kan! Jeg har lest at attest er ikke så viktig som før. En bør ikke kritisere ens nåværende sjef i et intervju, men det er helt ok å si at det er lite kjemi, eller forskjellige personligheter som krasjer. De alle fleste folk har hatt dårlige ledere, og har forståelse for det. 

En kvinne på min nåværende arbeidsplass gikk ut i sykemelding rett før jul, pga mobbing. Hun fortalte legen alt som hadde skjedd og hvordan det gikk utover henne psykisk. Sjefen hadde også gått i fysisk angrep mot henne. Hun og legen ble enige at hun burde si opp av helsemessige grunner, og hun er nå i friskemelding for 3 måneder. man får samme som full lønn og samtidig god tid for å finne en ny jobb. Prøv å finne en ny jobb før det kommer til det, men du har i hvert fall et sikkerhetsnett hvis dette går for langt. Husk at mobbing også erkjennes nå som en subjektiv opplevelse- du behøver ikke å kunne bevise alt som skjer, det er din opplevelse som teller.  Lykke til. 

Tusen takk for svar. Det setter jeg enormt pris på. Skal nevne dette for legen og fortelle bakgrunnen min. Jeg skal be til høyere makter at legen min innser alvoret og ser at jeg er utbrent av dette. Hadde det ikke vært for deg så hadde jeg ikke visst om denne muligheten. Tusen takk for at du delte <3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du må vekk fort, søk alt av jobber. ev bemanningsbyråer kan være litt mildere i forhold til nye referanser. Du beskriver et helsefarlig miljø, der du er valgt ut som objekt/ hakkekylling. Observer men ikke responder følesesmessig, det er ute etter. Vær taktisk, si minst mulig og spill med til du har fått ny jobb, ev sykemeld deg hvis det blir helt uholdbart og søk jobber i mellomtiden. Ha tro på deg selv, dette klarer du!:blomst:

Tusen takk for svar. Jeg forstår at jeg har dessverre hatt en alt for lang toleranse. Det får jeg betale for nå. Har symptomer på utbrenthet. Takk for dine varmende styrkende ord. <3 Jeg skal starte jobb søker prosessen helt klart. Da det kan ta tid å få ny jobb. Er så ille at jeg kvier meg for å sette mine bein på arbeidsplassen igjen.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Lykke til!

Tusen takk for svar. Men jeg tør ikke gi dette til min leder. Det mennesket ser jeg ikke på som en ydmyk person som hadde brydd seg. Veldig godt dette du skriver her. Gi meg grundig opplæring så blir jeg den ansatte som trengs. Men klarer ikke lenger å bli i et arbeidsmiljø som er så forpestet og forgiftet lenger. Å få en så dårlig behandling. Mangel på respekt og dårlig kommunikasjon og bedriver hersketeknikker. Føler meg ikke trygg der. Vant til å bli angrepet for det meste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du skriver at du har jobbet en del andre plasser, så da er vel ikke det med referanser et problem?

Når du mistrives så mye som du gjør, så må du enten ta tak i det (feks. involvere fagforbundet ditt) og håpe på at det ordner seg, eller finne annen jobb.

Anonymkode: 22727...d62

Dette påvirker helsetilstanden min såpass sterkt at jeg klarer ikke vende tilbake. Et miljø som er så fastlåst og foregått i flere år fikk jeg vite. Innser at jeg vil klare å jobbe på en ny arbeidsplass med et godt arbeidsmiljø. Da vil jeg klare å blomstre og være en god nok ansatt. Noe jeg har alltid fått bekreftelser på at jeg alltid har vært i mine tidligere jobber.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finn deg ny jobb, sett opp noen kollegaer som referanser. 

Anonymkode: 5f27c...176

Takk det skal jeg gjøre. Har tenkt å nøste frem og håper jeg finner noen som kan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ikke trives så er det bare å se seg om etter noe annet. Når det er så mye misnøye og konflikter etter så kort tid så funker ikke dette for deg.

Sånn teoretisk sett så kan du sikkert involvere tillitsvalgt og fagforening, prate med sjefen, finne løsninger osv osv. Men vil du egentlig jobbe med disse folka? Når du kjenner etter? 

Bare dra. Lykke til. 

Anonymkode: 0ab34...be7

Det var konflikter og dårlig fra andre uka jeg begynte. Har aldri stoppet. Jeg vil ikke jobbe med disse folka. Jeg drar. Tusen takk for svar og takk for alt du kom med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er du ikke fornøyd? Skift arbeidsplass. Søk på nye stillinger og skift!

Anonymkode: 1f70f...3e3

Ja skal det nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Zeena skrev:

Tusen takk for svar. Jeg forstår at jeg har dessverre hatt en alt for lang toleranse. Det får jeg betale for nå. Har symptomer på utbrenthet. Takk for dine varmende styrkende ord. <3 Jeg skal starte jobb søker prosessen helt klart. Da det kan ta tid å få ny jobb. Er så ille at jeg kvier meg for å sette mine bein på arbeidsplassen igjen.

Kjære Zeena, her er det en helsefarlog sjef som går direkte på din personlighet med hovedmål for å trykke deg ned. Det finnes "mennesker" som er narsissister og psykopater ( uten at jeg sier det er tilfelle her ) MEN du beskriver likevel en adferd som IKKE er normal. Inner integration på youtube har en del informasjon om psykisk mishandling på arbeidsplassen ( bare å søke spesefikt ). Aldri finn deg i at noen som helst mennesker behandler deg på den måten igjen.

Du er verdifull, si det til deg selv hver dag.:tommelopp:

Utbrenthet er et naturlig resultat av at noe er galt. Det er derfor viktig å komme seg bort tidligst mulig, ved neste arbeidsforhold kan du være obs på røde flagg.

Ang utbrenthet: bygg opp selvbilde/selvtillit igjen, magnesium kan hjepe mot uro. Sunn mat, nok hvile, fysisk aktivitet og mennesker som tilfører livet ditt noe positivt.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forrige jobben min hadde jeg i 3 mnd før jeg fant meg en ny en. Jeg sluttet pga jeg ikke ble fortrolig med lederen. Nevnte ikke det på intervju. Sa bare at forrige arbeidssted ikke var som forventet og vinklet samtalen videre på hva jeg kunne bidra med på den jobben jeg søkte. Bytt jobb. Livet er for kort til å ikke trives.

Anonymkode: 123a6...0ad

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette handler i bunn og grunn om hvordan du er villig til å bli behandlet av andre mennesker. Dessverre er det slik at det er en del mennesker i lederstillinger som rett og slett ikke egner seg som ledere i det heletatt, og de er ikke reflekterte nok til å skjønne selv at de er dårlige ledere.

Dette kommer ikke til å bli bedre. Ta vare på deg selv, og søk andre jobber.

Endret av Krakatoa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...