Gå til innhold

Til NAV: Skaff dere et telefonnummer per NAV-kontor!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er utrolig tungvint å komme i kontakt med NAV. Ringer man inn fordi man lurer på noe, så kommer man til NAV i gokk. Og så må de finne ut hvem som er saksbehandler hvorpå denne har to virkedager på å ta kontakt/ringe. Ikke alltid ringer de heller innen den estimerte fristen, og da må man ringe til NAV i gokk igjen og bli satt over. Jeg forstår ikke dette. 

Hvorfor får de ikke bare et telefonnummer per NAV-kontor eller per by? F.eks NAV Oslo, Haugesund, Kristiansand eller Stavanger? Er veldig styrete når de kun har et nummer som er felles for hele landet...

Anonymkode: 122ad...5c9

• Liker 7
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan sende melding via din side på nav. De hadde telefonnummer til kontorene før, men se for deg når alle skal stille saksbehandleren sin spm, hvor mye tror du de får gjort ellers da? Det kommer til å være et konstant mas. DERFOR må de ha personer som sitter å sier til deg at «dette kan du sjekke på din side» osv for det er tydeligvis ikke åpenbart for alle. 

Anonymkode: 8a43a...01e

• Liker 5
Skrevet

Det finnes, du kan spørre om du kan få det! Saksbehandlerne har også direktenummer😊 (men de er vanskelige å få tak i da, men prøv så kanskje du er heldig)

Anonymkode: 3803b...060

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det finnes, du kan spørre om du kan få det! Saksbehandlerne har også direktenummer😊 (men de er vanskelige å få tak i da, men prøv så kanskje du er heldig)

Anonymkode: 3803b...060

De gir ikke ut slike nr til hvem som helst 

• Liker 1
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Du kan sende melding via din side på nav. De hadde telefonnummer til kontorene før, men se for deg når alle skal stille saksbehandleren sin spm, hvor mye tror du de får gjort ellers da? Det kommer til å være et konstant mas. DERFOR må de ha personer som sitter å sier til deg at «dette kan du sjekke på din side» osv for det er tydeligvis ikke åpenbart for alle. 

Tror ikke ts mente telefonnummer direkte til saksbehandler, men et eget nr til NAV kontoret i hver enkelt by/kommune. Jeg ser jo det at det NAV har jobbet iherdigst med de siste årene er å gjøre seg selv mest mulig utilgjengelig.

I min bydel stengte de også selve nav-bygget, du må stå utenfor i kulda å vente til saksbehandler eller vekter kommer å låse deg inn. 

Tlfnr til nav i *din by* ble borte ja, og på selvbetjeningen på nav.no er det også veldig vanskelig å få stilt spm man lurer på.

Jeg forstår ikke hvor vanskelig det kan være å ha direktenr til hver enkelt kontor, det er snakk om 1 person som sitter å svarer på det folk lurer på, evnt setter de over dit de skal. Må da være bedre det enn å sitte i en halvtime i tlfkø for å komme til det der 2222fellesnr de bruker nå 

Anonymkode: 5e590...5c7

• Liker 5
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tror ikke ts mente telefonnummer direkte til saksbehandler, men et eget nr til NAV kontoret i hver enkelt by/kommune. Jeg ser jo det at det NAV har jobbet iherdigst med de siste årene er å gjøre seg selv mest mulig utilgjengelig.

I min bydel stengte de også selve nav-bygget, du må stå utenfor i kulda å vente til saksbehandler eller vekter kommer å låse deg inn. 

Tlfnr til nav i *din by* ble borte ja, og på selvbetjeningen på nav.no er det også veldig vanskelig å få stilt spm man lurer på.

Jeg forstår ikke hvor vanskelig det kan være å ha direktenr til hver enkelt kontor, det er snakk om 1 person som sitter å svarer på det folk lurer på, evnt setter de over dit de skal. Må da være bedre det enn å sitte i en halvtime i tlfkø for å komme til det der 2222fellesnr de bruker nå 

På grunn av den fantastiske økonomien kan de ikke ha en heltidsansatt som sitter å svarer på telefoner, uansett er man like langt da denne måtte gitt beskjed til saksbehandler og svartiden tilbake til deg ville vært like lang som den er i dag 

• Liker 4
Skrevet

Det handler om penger, som alt annet. Skulle vi hatt en person som kun satt å svarte på telefoner? Som ab over skriver, det hadde ikke hjulpet fordi den personen hadde ikke kunnet hjulpet deg noe bedre enn de på kontaktsenteret kan. 

Jeg svarer sjelden når kontaktsenteret ringer meg, om en bruker ønsker å snakke med meg, fordi jeg er opptatt. Selv om kalenderen min er åpen, så holder jeg på med saksbehandling ol. Så det går utover andre brukere hvis jeg skal sitte å telefonen å svare på spørsmål hele dagen. Og de aller fleste spørsmålene kan man finne svarene på selv faktisk, på nav.no. Og finner du det ikke der, eller det er et litt mer personlig spørsmål, så skriv inn til veilederen din. Om du skriver i dialogen på aktivitetsplanen din så skal veilederen svare innen 24 timer. 

Jeg forstår at vi kan virke utilgjengelige. Men, som alle andre steder så får også vi mer og mer å gjøre uten at vi blir flere av den grunn. Og da må vi bruke den tiden på saksbehandling, møter med brukere/tiltaksarrangører/leger osv, svare på spørsmål i dialogen og passe på at ingen mister ytelsene sine ved at alt er som det skal osv. Jeg streber ihvertfall etter å gjøre jobben min skikkelig og det innebærer også å svare på spørsmål, men da i dialogen eller jeg ringer opp igjen. 

Anonymkode: 69356...848

• Liker 2
Skrevet
20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Fint med en person per kontor. Tenker du i tillegg til kontaktsenteret, eller bare denne ene personen du kan kontakte? Moro om du må ha hjelp til noe i 14tiden på ettermiddagen på fredag og det er to timer kø på telefonen til dette ene mennesket. Eller saksbehandler har glemt deg og det er 30-40 min å vente i kø..

Tidligere svarte kontaktsenteret bare på henvendelser i eget fylke. Kjempegøy å alltid komme til noen som kjenner deg eller noen i familien din, og skal ha tilgang til alle dine diagnoser og ytelser.. Det sitter 2-300 personer pålogget på kontaktsenteret hele dagen, og allikevel er det 30-40 min kø. Så hvis denne tjenesten skulle vært en person hadde det ikke vært noe vits å prøve å ringe nav i alle fall. Ikke at personen hadde vært til å stole på heller, for å ha kontroll på hele regelverket til nav er sånn ca umulig. 

Anonymkode: 2f9d4...bb5

• Liker 1
Skrevet

Fordi sikkert 90% av alle telefoner som kommer inn til NAV kan besvares av kontaktsenteret og er ikke noe en saksbehandler må svare på. Om alle avdelinger hadde direktenummer hadde man ikke fått gjort mye annet. 

Anonymkode: 872e6...e6a

• Liker 5
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det handler om penger, som alt annet. Skulle vi hatt en person som kun satt å svarte på telefoner? Som ab over skriver, det hadde ikke hjulpet fordi den personen hadde ikke kunnet hjulpet deg noe bedre enn de på kontaktsenteret kan. 

Jeg svarer sjelden når kontaktsenteret ringer meg, om en bruker ønsker å snakke med meg, fordi jeg er opptatt. Selv om kalenderen min er åpen, så holder jeg på med saksbehandling ol. Så det går utover andre brukere hvis jeg skal sitte å telefonen å svare på spørsmål hele dagen. Og de aller fleste spørsmålene kan man finne svarene på selv faktisk, på nav.no. Og finner du det ikke der, eller det er et litt mer personlig spørsmål, så skriv inn til veilederen din. Om du skriver i dialogen på aktivitetsplanen din så skal veilederen svare innen 24 timer. 

Jeg forstår at vi kan virke utilgjengelige. Men, som alle andre steder så får også vi mer og mer å gjøre uten at vi blir flere av den grunn. Og da må vi bruke den tiden på saksbehandling, møter med brukere/tiltaksarrangører/leger osv, svare på spørsmål i dialogen og passe på at ingen mister ytelsene sine ved at alt er som det skal osv. Jeg streber ihvertfall etter å gjøre jobben min skikkelig og det innebærer også å svare på spørsmål, men da i dialogen eller jeg ringer opp igjen. 

24 timer? Hvor i alle dager står det hen? Det må være dagens største vits?!
Sender man inn spørsmål i aktivitetsplanen så står det "du vil få svar innen få dager". Få dager for nav er fem virkedager. Det er i hvert fall så lang tid det tar for min saksbehandler å svare. Så har man noe akutt så må man vite det en uke på forhånd. Da kan man sende en melding og få svar i løpet av fem virkedager. Om man svarer på spørsmålet rett etter man mottar det, så tar det fortsatt fem nye virkedager før man får noe svar på det. 

Og nei, jeg er ikke av de som sender tullespørsmål til veileder! 

Anonymkode: 2e8c6...b7e

• Liker 2
Skrevet

Er nok like vanskelig for nav ansatte på lokale kontorer. Når de selv har spørsmål ang f.eks en brukers sykepengesak må de ring samme nummer som vi brukere ringer, og sitte i samme kø å vente. 

Systemet fungerer åpenbart ikke 

Anonymkode: 321b7...b07

• Liker 2
Skrevet
53 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sender man inn spørsmål i aktivitetsplanen så står det "du vil få svar innen få dager". Få dager for nav er fem virkedager. Det er i hvert fall så lang tid det tar for min saksbehandler å svare. Så har man noe akutt så må man vite det en uke på forhånd. Da kan man sende en melding og få svar i løpet av fem virkedager. Om man svarer på spørsmålet rett etter man mottar det, så tar det fortsatt fem nye virkedager før man får noe svar på det. 

Heldig du da 😅Jeg opplevde ikke mindre enn 8 dagers ventetid på svar der og på det lengste 12 dager. Helt håpløst syns jeg og. Det er ikke mye dialog man klarer å oppnå der. 

• Liker 2
Skrevet
54 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er nok like vanskelig for nav ansatte på lokale kontorer. Når de selv har spørsmål ang f.eks en brukers sykepengesak må de ring samme nummer som vi brukere ringer, og sitte i samme kø å vente. 

Systemet fungerer åpenbart ikke 

Nei, det må de ikke. 

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Nei, det må de ikke. 

Mine siste 3 behandlere har måttet gjøre nettopp det. Hun siste forklarte at internnr til sykepenger avdelingen er tatt bort. Gjelder enkelte avdelinger men ikke alle. F.eks har de internnr til nav foreldre penger osv. 

Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mine siste 3 behandlere har måttet gjøre nettopp det. Hun siste forklarte at internnr til sykepenger avdelingen er tatt bort. Gjelder enkelte avdelinger men ikke alle. F.eks har de internnr til nav foreldre penger osv. 

Rart, jeg ringte dit tidligere i dag uten problem 😆

• Liker 1
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Rart, jeg ringte dit tidligere i dag uten problem 😆

Du ringte et intern nummer direkte til avdeling for utbetaling av sykepenger? Jobber du på nav? 

Heldig er du da, som har et spesial nummer ingen på mitt lokale nav kontor har. Slitsomt å sitte 40 minutter i kø på telefon når man har møte med brukere. Tar opp mye unødvendig tid. 

Skrevet

Det står at man skal få svar av veileder innen 2 virkedager om man skriver via dialogboksen... 

men ja, det er tungvint å få tak i dem! 
Jeg ringer hver eneste dag! Jeg maser! Jeg fikk de på kundesenteret til å kontakte en annen på  det lokale kontoret siden veileder selv ALDRI svarer når de ringer. Den lokale snakka så med veileder. Veileder tok fremdeles ikke kontakt. Da ringer jeg igjen! Jeg maser hull i hodet på dem! Da skjer det faktisk noe! Men det er jævli tungvint og burde vært helt unødvendig!! 
Har ikke tall på hvor mange ganger jeg må henvende meg før jeg faktisk får er svar, og det er ikke få! Jeg har også kontakta fylkes nav-direktør! 

Du kan prøve å sende e-post: [email protected] er standarden dems. 

Du kan også sende inn klage til sivilombudsmannen. 

Anonymkode: d3708...daa

• Liker 1
Skrevet
19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er to virkedager på oppgaver som er sendt fra kontaktsenteret. Også har vi 24 timer på å svare i dialogen på aktivitetsplanen. For har du en aktivitetsplan så er du jo i systemet, med en veileder. Jeg vet at det er langt fra alle som svarer innen 24 timer. Det å svare innen fristen er et problem hos oss også. Og det er flaut når brukere kommer i mottaket og ikke har blitt kontaktet og dette skjer gang på gang. Jeg forstå veldig godt frustrasjonen og derfor svarer jeg alltid innen fristen. Jeg hadde blitt super frustrert og sint om jeg måtte ventet i dagevis på et svar. 

17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det står at man skal få svar av veileder innen 2 virkedager om man skriver via dialogboksen... 

men ja, det er tungvint å få tak i dem! 
Jeg ringer hver eneste dag! Jeg maser! Jeg fikk de på kundesenteret til å kontakte en annen på  det lokale kontoret siden veileder selv ALDRI svarer når de ringer. Den lokale snakka så med veileder. Veileder tok fremdeles ikke kontakt. Da ringer jeg igjen! Jeg maser hull i hodet på dem! Da skjer det faktisk noe! Men det er jævli tungvint og burde vært helt unødvendig!! 
Har ikke tall på hvor mange ganger jeg må henvende meg før jeg faktisk får er svar, og det er ikke få! Jeg har også kontakta fylkes nav-direktør! 

Du kan prøve å sende e-post: [email protected] er standarden dems. 

Du kan også sende inn klage til sivilombudsmannen. 

Anonymkode: d3708...daa

Kontaktsenteret vil sende oppgaven til leder for den du skal ha tak i, om den personen ikke har svart innen to virkedager. Å ta kontakt på mail hjelper deg ikke. Den er ihvertfall lett å slette og overse. Og den blir heller ikke synlig for andre i systemet, det gjør oppgavene. Det beste er å sende inn en serviceklage. Den går rett til leder og leder er pliktig til å ringe deg opp. Og alt dette blir vi målt på. Og som alle vet så er NAV opptatt av statistikk. Å få serviceklager er ikke noe særlig (har ikke fått det selv, men vet det blir tatt alvorlig). Så jeg anbefaler deg å sende inn en serviceklage, det gjør du fra nav.no.

• Liker 1
Skrevet
On 1/23/2020 at 11:13 PM, AnonymBruker said:

Det er ikke alle kontor som har så mange ansatte. Her i byen er det 2. Skjønner godt at de ikke vil svare på alt.

Anonymkode: 895c8...d54

Skrevet
På 24.1.2020 den 18.12, AnonymBruker skrev:

Før i tiden gikk det an å få snakke med et menneske ansikt til ansikt. Jeg tror det er det som er problemet med mye av effektiviseringen vi ser i dag. Det er lettere å klage når man kun får kontakt med nav gjennom en telefon til en man ikke ser. Ganske likt kommentarfelt på nett, hvor mobbing og utskjelling skjer over en lav sko. Treffer man en person på et lokalt kontor, tåler man å vente litt lenger. Og det skal litt mer til før man slenger med kjeften til den kontaktpersonen man har. 

Vi blir fremmede for hverandre når vi blir avhengige av å få hjelp digitalt eller pr telefon. 

Anonymkode: 3e285...c47

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...