AnonymBruker Skrevet 23. januar 2020 #1 Del Skrevet 23. januar 2020 Hei, Litt under kneet oppdaget jeg i sommet en kul på leggen min. Moren min (som er spesialsykepleier) mente jeg burde gå til legen for å få den undersøkt. Jeg har nå fått den undersøkt av tre separate leger (fastlegen min var sykemeldt, så havnet hos en ny hver gang jeg bestilte time), men ingen av dem mente det var grunnlag for bekymring eller videre oppfølging via MR eller lignende. Men jeg sliter så med å legge det fra meg, for jeg kjenner jo kulen hver gang jeg dusjer, og blir bekymret og ender opp med å ligge søvnløs pga. angst. Legen min har gitt meg sovetabletter og mener jeg er hypokondrisk, men jeg klarer liksom ikke legge det bort. Hva skal til for å få en undersøkelse utover at en fastlege tar litt på leggen, må jeg bestille time for privat MR eller hva? Og kan man bestille privat MR uten henvisning av noe slag? Jeg vet heller ikke forskjellen på MR, CT, BMA, etc... Anonymkode: f23c9...5d5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2020 #2 Del Skrevet 23. januar 2020 Håpløst vanskelig å få mr i det offentlige, bestill privat! Anonymkode: 13e6f...d9c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2020 #3 Del Skrevet 23. januar 2020 Så bra at 3 forskjellige leger er såpass trygge på at denne kulen er ufarlig, at ingen av dem har tenkt "la oss ta et bilde for sikkerhets skyld! Du kan bestille time til privatlege. Du kan ikke bestille time til billeddiagnostikk uten henvisning fra lege, rett og slett fordi som du sier selv så må man vite litt om hva man bestiller for hvilken problemstilling. Bare vær klar over at en MR/hva nå enn du vil ta ikke nødvendigvis gir noe klart svar den heller. Alle sånne undersøkelser må sees i sammenheng med hva man faktisk ser og kjenner ved undersøkelse, og personen som undersøkelsen har blitt gjort på. Anonymkode: 55d44...a16 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2020 #4 Del Skrevet 23. januar 2020 1 hour ago, AnonymBruker said: Så bra at 3 forskjellige leger er såpass trygge på at denne kulen er ufarlig, at ingen av dem har tenkt "la oss ta et bilde for sikkerhets skyld! Du kan bestille time til privatlege. Du kan ikke bestille time til billeddiagnostikk uten henvisning fra lege, rett og slett fordi som du sier selv så må man vite litt om hva man bestiller for hvilken problemstilling. Bare vær klar over at en MR/hva nå enn du vil ta ikke nødvendigvis gir noe klart svar den heller. Alle sånne undersøkelser må sees i sammenheng med hva man faktisk ser og kjenner ved undersøkelse, og personen som undersøkelsen har blitt gjort på. Anonymkode: 55d44...a16 Jeg har også prøvd å betrygge meg selv ved at såpass mange leger har sett på kulen og ingen har tatt noen action. Men nå på nyåret har liksom angsten blusset litt opp og jeg føler jeg trenger å vite at dette er noe jeg kan legge fra meg og slutte å kjenne etter på. Vet du noe om forskjellen mellom MR/CT/BMA/Røntgen, i forhold til hva de finner ut? Så litt på besitlling hos Aleris i stad, og da ser det ut til at du må du velge hvilken undersøkelse du vil ha, men jeg forstår ikke helt forskjellen. Anonymkode: f23c9...5d5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2020 #5 Del Skrevet 23. januar 2020 1 hour ago, AnonymBruker said: Håpløst vanskelig å få mr i det offentlige, bestill privat! Anonymkode: 13e6f...d9c Det burde ikke være så vanskelig 😕 Anonymkode: f23c9...5d5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Neteas Skrevet 23. januar 2020 #6 Del Skrevet 23. januar 2020 Jeg ble avvist på samme måte. Fikk til slutt trasset meg til ultralyd. Det var kul et annet sted på kroppen, men viste seg at magefølelsen min stemte. Ikke gi deg! Jeg møtte opp hver morgen klokken 8 i flere dager. Ringte Pasientombudet og fikk beskjed om hva jeg skulle gjøre om de ikke hørte på meg. Da jeg sa det, tok de meg mer seriøst. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2020 #7 Del Skrevet 23. januar 2020 Jeg har en kul på leggen under kneet etter at søsteren min sparket meg med vintersko når vi var yngre. Vondt som f. hver gang jeg får et slag der, men helt ufarlig 😊 Anonymkode: 52e13...e6e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2020 #8 Del Skrevet 24. januar 2020 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har også prøvd å betrygge meg selv ved at såpass mange leger har sett på kulen og ingen har tatt noen action. Men nå på nyåret har liksom angsten blusset litt opp og jeg føler jeg trenger å vite at dette er noe jeg kan legge fra meg og slutte å kjenne etter på. Vet du noe om forskjellen mellom MR/CT/BMA/Røntgen, i forhold til hva de finner ut? Så litt på besitlling hos Aleris i stad, og da ser det ut til at du må du velge hvilken undersøkelse du vil ha, men jeg forstår ikke helt forskjellen. Anonymkode: f23c9...5d5 Så vidt jeg vet kan man ikke rekvirere billedundersøkelser selv, nettopp fordi det må vurderes av en lege hva som skal tas. Hva som skal tas avhenger av så utrolig mye forskjellig, som hverken du eller en tilfeldig på forum kan vurdere. Anonymkode: 55d44...a16 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Marieeeee Skrevet 24. januar 2020 #9 Del Skrevet 24. januar 2020 Hvor sitter denne kulen? Er det bein eller er den myk? Det har litt å si for billeddiagnostikken. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå