AnonymBruker Skrevet 23. januar 2020 #1 Skrevet 23. januar 2020 Hei! Jeg la om kostholdet i julen og startet å trene mer styrke. Dette har gitt resultater i form av at midjen er blitt veldig smal i forhold til før. Da hadde jeg sideflesk, men det er nå så å si helt borte. Litt løshud igjen som jeg skal få bort med sykling. Til lunsjen på jobben har jeg nå med en boks med salat, rugbrød og grønn te. Dette har allerede gitt resultater og jeg er i en fin flyt. Føler meg bra og merker at selvtilliten har økt betraktelig (fra å være grå mus til å bli mer deltakende i det sosiale). Men så har jeg en kollega som nesten hver eneste dag kommenterer maten min. Det starter med kommentar som "Åh...salat igjen" og det sier han foran alle de andre kollegene mine. Så kan han si noe som "Man må ikke bli for streng i matveien" osv. Jeg prøver å ignorere det og tenke at vedkommende sammenlikner seg med meg og kanskje tenker at h*n kommer til fort kort. Hva det skulle være vet jeg ikke. Jeg vet kun at jeg tok et oppgjør med meg selv og fant ut at jeg trenger endringer i livet mitt. Kun jeg kan gjøre disse endringene og ansvaret er jo selvsagt mitt. Men nå begynner jeg å føle det som at jeg blir mobbet av vedkommende. Det er ikke noe særlig gøy å havne i fokus som jeg ikke har bedt om. En løsning er jo å ta det opp med vedkommende, men jeg vet ikke om det blir for drøyt. Noen som har råd og tips? Anonymkode: 7e95a...5f8 7
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2020 #2 Skrevet 23. januar 2020 Neste gang han sier noe, ville jeg helt rolig sagt noe ala "Du, nå er jeg litt lei av at du kommenterer hva jeg spiser nesten hver eneste dag. Jeg er veldig fornøyd med kostholdet mitt, og du kan slappe helt av. La oss snakke om noe mer interessant." (Har forresten også kollegaer som kommenterer på andres mat, bare ikke så ekstremt som du forteller om. Av og til, en gang annen hver uke kanskje, går jeg på en lokal kafe å kjøper noe godt til lunsj. Det er noe jeg setter stor pris på. Men noen av kollegaene mine synes det er helt uhørt å bruke penger på kafe. Man skal ha brødskive med pålegg til lunsj. Og skal liksom himle med øynene og kommentere "oj, så fancy du skal ha det da" eller "oj, du må ha god råd, som kan kjøpe mat der" osv. Irriterende. Og frekt.) Anonymkode: 32877...4c7 44
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2020 #3 Skrevet 23. januar 2020 Jeg skjønner ikke at dette er noe å bry seg om... Hvis du absolutt må "forsvare" matpakken din kan du vel bare f.eks si at du synes det er bedre enn svette brødskiver, at du synes det er den enkleste måten å få i deg nok grønnsaker, at det må til for å få sommmerkroppen, eller bare si at det er litt morsomt at maten din er så interessant at han må kommentere det hver dag 😀 Anonymkode: 8b920...4af 12
Hr. Aktiv Skrevet 23. januar 2020 #4 Skrevet 23. januar 2020 Hvorfor bry seg? Slik holdt de på til meg også. Når vi satt ute i solveggen på sommeren i pausene så ble det jo ganske visuelt den "lidelsen" jeg hadde gjennomgått på vinteren. Hørte ikke mere til kostholdet mitt da. 8
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2020 #5 Skrevet 23. januar 2020 Sykt frekt å kommentere andres valg uansett. Anonymkode: aa485...b6c 13
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2020 #6 Skrevet 23. januar 2020 Bare å si "ja, dette er godt og sunt vettu." Kansje han prøver å føre en samtale men er sosialt klein. Anonymkode: ba744...107 18
Krok1 Skrevet 23. januar 2020 #7 Skrevet 23. januar 2020 Sånt er så unødvendig. På jobben er det mye kommentarer om mat, riktignok andre veien. En blir regelrett mobba fordi han kjøper burger på fredagen. Skulle ønske jeg klarte å si "kan vi slutte å kommentere andres valg av matpakke?" Jeg ser for meg at jeg til slutt ville enten klikka og skjelt hen ut, eller gått min vei og grått på kontoret. Hvorfor er sånt greit på jobben?!? 7
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2020 #8 Skrevet 23. januar 2020 2 hours ago, AnonymBruker said: Hei! Jeg la om kostholdet i julen og startet å trene mer styrke. Dette har gitt resultater i form av at midjen er blitt veldig smal i forhold til før. Da hadde jeg sideflesk, men det er nå så å si helt borte. Litt løshud igjen som jeg skal få bort med sykling. Til lunsjen på jobben har jeg nå med en boks med salat, rugbrød og grønn te. Dette har allerede gitt resultater og jeg er i en fin flyt. Føler meg bra og merker at selvtilliten har økt betraktelig (fra å være grå mus til å bli mer deltakende i det sosiale). Men så har jeg en kollega som nesten hver eneste dag kommenterer maten min. Det starter med kommentar som "Åh...salat igjen" og det sier han foran alle de andre kollegene mine. Så kan han si noe som "Man må ikke bli for streng i matveien" osv. Jeg prøver å ignorere det og tenke at vedkommende sammenlikner seg med meg og kanskje tenker at h*n kommer til fort kort. Hva det skulle være vet jeg ikke. Jeg vet kun at jeg tok et oppgjør med meg selv og fant ut at jeg trenger endringer i livet mitt. Kun jeg kan gjøre disse endringene og ansvaret er jo selvsagt mitt. Men nå begynner jeg å føle det som at jeg blir mobbet av vedkommende. Det er ikke noe særlig gøy å havne i fokus som jeg ikke har bedt om. En løsning er jo å ta det opp med vedkommende, men jeg vet ikke om det blir for drøyt. Noen som har råd og tips? Anonymkode: 7e95a...5f8 Da svarer du, jo,hos meg er det veldig strengt. Jeg vil ha resultater. Evt en snillere versjon: "Jeg lever ikke bare på salat, da hadde jeg ikke klart sitte her haha Spiser mer proteinrikt og variert hjemme" Er nok en form for misunnelse. Anonymkode: c87fd...e66 2
Gjest theTitanic Skrevet 23. januar 2020 #9 Skrevet 23. januar 2020 Spør om hun er missunnelig. Forøvrig så blir det bemerket om man spiser sunt (missunnelsesbemerkninger), men også hvis man spiser mye usunt. (Da bør man ta grep visstnok.) Tydeligvis har folk lite å snakke om siden andres mat er et tema som trenger å bli belyst hver dag. Kanskje en brødskive med ost er det eneste som får passere ubemerket hen....
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2020 #10 Skrevet 23. januar 2020 Folk er så ufine! Jeg sluttet faktisk helt å spise på jobb fordi folk absolutt måtte kommentere maten min. «åh, du skal alltid være så sunn», «salat til og med på rundstykket», «er det der et rundstykke eller en murstein» (for grovt tydeligvis) «man dør ikke av litt dressing» (nei men jeg liker det ikke), og så alle kommentarer hver gang jeg takket nei til kake og sjokolade - jeg liker ikke sjokolade på under 80 %, og twist eller melkesjokolade hadde jeg ikke spust mot betaling. Og jeg liker egentlig ikke kake heller. Men nei, det må næges om: «slanker du deg eller» «du som er ei sånn lita flis tåler da litt sjokolade» etc etc. Anonymkode: 629d7...234 6
WonderWomaan Skrevet 23. januar 2020 #11 Skrevet 23. januar 2020 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Hei! Jeg la om kostholdet i julen og startet å trene mer styrke. Dette har gitt resultater i form av at midjen er blitt veldig smal i forhold til før. Da hadde jeg sideflesk, men det er nå så å si helt borte. Litt løshud igjen som jeg skal få bort med sykling. Til lunsjen på jobben har jeg nå med en boks med salat, rugbrød og grønn te. Dette har allerede gitt resultater og jeg er i en fin flyt. Føler meg bra og merker at selvtilliten har økt betraktelig (fra å være grå mus til å bli mer deltakende i det sosiale). Men så har jeg en kollega som nesten hver eneste dag kommenterer maten min. Det starter med kommentar som "Åh...salat igjen" og det sier han foran alle de andre kollegene mine. Så kan han si noe som "Man må ikke bli for streng i matveien" osv. Jeg prøver å ignorere det og tenke at vedkommende sammenlikner seg med meg og kanskje tenker at h*n kommer til fort kort. Hva det skulle være vet jeg ikke. Jeg vet kun at jeg tok et oppgjør med meg selv og fant ut at jeg trenger endringer i livet mitt. Kun jeg kan gjøre disse endringene og ansvaret er jo selvsagt mitt. Men nå begynner jeg å føle det som at jeg blir mobbet av vedkommende. Det er ikke noe særlig gøy å havne i fokus som jeg ikke har bedt om. En løsning er jo å ta det opp med vedkommende, men jeg vet ikke om det blir for drøyt. Noen som har råd og tips? Anonymkode: 7e95a...5f8 Beste tipset. Se på vedkommende neste gang og si: hold kjeft og slutt og kommenter maten min. Bry deg om dine saker. Du skal se at det får fart på sakene 9
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2020 #12 Skrevet 23. januar 2020 Du la om nå i julen og alt gått ned mye? Anonymkode: 9d242...5be 8
Elidaa Skrevet 23. januar 2020 #13 Skrevet 23. januar 2020 Likte best kommentaren lenger her! Si den med et lurt smil, så kan han faktisk ikke annet enn å føle seg dum. Tenker han slutter da! 🙂 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg skjønner ikke at dette er noe å bry seg om... Hvis du absolutt må "forsvare" matpakken din kan du vel bare f.eks si at du synes det er bedre enn svette brødskiver, at du synes det er den enkleste måten å få i deg nok grønnsaker, at det må til for å få sommmerkroppen, eller bare si at det er litt morsomt at maten din er så interessant at han må kommentere det hver dag 😀 Anonymkode: 8b920...4af 6
Neket Skrevet 23. januar 2020 #14 Skrevet 23. januar 2020 Kanskje du også burde spist salat, vil du ha oppskriften? Hadde jeg sagt. 13
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2020 #15 Skrevet 23. januar 2020 Skjønner ikke hvorfor folk må kommentere hva andre spiser eller ikke spiser, det er så unødvendig.. har hatt spiseforstyrrelse tidligere så lunsj med mange kolleger er ganske stressende for meg, selv om jeg er frisk nå. Man føler man blir «dømt» uansett, enten spiser man for sunt eller så spiser man for usunt.. om du klarer, si ifra til kollegaen din, synes den som ble skrevet over her om svette skiver var ett bra comeback eventuelt bare si «kan du slutte å kommentere maten min hver dag?» Anonymkode: 988e0...c18 5
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2020 #16 Skrevet 23. januar 2020 Jeg ville tatt en kommentar tilbake humoristisk... Slik som "nå må du ikke bli sjalu på den deilige salaten min!" Eller "jeg har bakt brødet selv, du skulle prøvd...! skal jeg ta med en skive til deg i stedet for den bløte skiva di?". Greia er nok at kollegaen din kun prøver å få mer kontakt med deg, men ikke vet en annen måte å gjøre det på. Noen starter relasjoner på den måten uten å gjøre det for å være frekke. Anonymkode: 4f4aa...4c2 6
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2020 #17 Skrevet 23. januar 2020 Trodde ikke at folk tok seg så nær av hva man spiser, har selv kommentert hva folk spiser,, men har aldri hatt noen baktanker ved det, bare at de spiser så god mat så kommer jeg med vasne brødskiver og gulost. Anonymkode: 24d55...c24 3
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2020 #18 Skrevet 24. januar 2020 Jeg satte en fin stopper på det. "Når jeg ser hva du spiser forstår jeg godt hvorfor du er overvektig 🙂 " Anonymkode: e620d...50f 7
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2020 #19 Skrevet 24. januar 2020 21 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg satte en fin stopper på det. "Når jeg ser hva du spiser forstår jeg godt hvorfor du er overvektig 🙂 " Anonymkode: e620d...50f Ok, greit at det er ufint å hele tiden kommentere maten til andre. Men det er da ikke greit å bli ufin tilbake? Bodyshaming er aldri greit. Anonymkode: 32877...4c7 23
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2020 #20 Skrevet 24. januar 2020 Jeg har spist "annerledes" i over ti år, og fått masse kommentarer på maten min i ulike settinger. Aldri opplevd det som ubehagelig eller vanskelig? Jeg tar gjerne en samtale om kosthold, det interesserer meg, og jeg opplever ikke at folk som kommenterer med negativ undertone sier noe flere ganger. De synes kanskje ikke det er så gøy å få et 15 min foredrag om bra mat og hvor viktig det er for helsen? 😂 Anonymkode: 09b7d...250 7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå