Gå til innhold

Leder som offentliggjør skriftlig hvem som har vært syke og ikke

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvert år sender vår leder ut skriftlig info til alle på arbeidsplassen om hvem (navngitt) som ikke har vært syke (med egenmelding eller sykmelding) i løpet av det siste året. Hva syns dere om denne praksisen? Og er det lov?

De samme navnene går igjen. Men småbarnsforeldre har ikke sjans til å unngå fravær 🤪 og vi har flere med ulike helseutfordringer. Vet om flere av dem som presser seg på jobb og virkelig biter tenna sammen. Kommunal virksomhet. 

Anonymkode: 93489...845

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg vet ikke, det høres jo ut som en underlig praksis og jeg forstår ikke helt hva man ønsker å oppnå med dette? Folk har jo ulike liv, ulik helse og ulike utfordringer. Noen er heldige og slipper unna fravær, andre får fravær av ulike grunner. Man er jo ikke noe bedre menneske bare fordi man tilfeldigvis ikke ble skikkelig syk det året, ikke måtte sykemeldes på grunn av noe eller ikke måtte være hjemme med sykt barn. Det handler jo mye om flaks og uflaks, for å si det sånn.  

Det høres i grunn bare ut som en super måte å skape et dårlig arbeidsmiljø på. Man oppfordrer jo til at folk skal begynne å sammenlikne hverandre, betvile hvorfor andre er syke. Unødvendig å sette et slikt fokus på sykefravær tenker jeg. Har man slitt med høyt sykefravær, og dette er et forsøk på å snu trenden? Tviler på det vil fungere spesielt godt. 

Samtidig kan jeg jo ikke se for meg at det bryter med noen lov? Det er jo galt å utlevere hvem som er syk, men å fortelle hvem som har "100 prosent oppmøte" kan vel neppe rammes av noe taushetsplikt. 

Anonymkode: ff62c...69a

• Liker 6
Skrevet

Høres veldig spesielt ut! Og jeg jeg tviler på det er lovlig, det er i alle fall veldig uetisk. Det er helt normalt å bli syk i løpet av et arbeidsår. Man kan også ha psykiske plager som medfører fravær, men som man ikke ønsker å være åpen om.

Man trenger heller ikke være en god arbeidstaker selv om man møter på jobb hver dag. Hadde vært mye mer opptatt av at man utførte oppgavene man fikk, bidro til et godt arbeidsmiljø og hadde gode idéer. 

Anonymkode: a84ce...9f8

• Liker 8
Skrevet

Det er lov. 

Kollegaer kan informeres om hvem som har ferie, permisjon, sykemeldt eller er egenmeldt. 

Men det er like ved hårfine grenser, for sjefen skal ikke dele informasjon som at sykefraværet dekkes av nav fra første dag (kronisk diagnose feks), at noen har flere syke barn-dager (også ved sosialt eller medisinsk behov) eller om noen har inndratt rett til egenmelding osv. Alt sånt er privatsak. 

Men å dele en liste som gir sykefravær inprosent pr avdeling er veldig vanlig i store bedrifter og da gjerne med rapporter på ansatt/dato nivå tilgjengelig. 

Anonymkode: 137d6...3cb

• Liker 2
Gjest UglerIMosen
Skrevet

Vi får daglig mail over hvem som er sykemeldte, borte med sykdom eller sykt barn. Når jeg er syk og varsler sekretær om dette så får alle mine kollegaer mail om at jeg ikke er tilstede denne dagen pga sykdom. Syns det er helt greit hos oss da vi avhenger av å vite hvem som er tilstede. Samme gjelder sykmelding. Hvor lenge og i hvor stor prosent oppgis for alle. 

Skrevet

Det er jo uansett enkelt å finne ut av. Bare så sjekke vaktbok/turnusplan så er jo fravær markert. Og ja det handler litt om flaks og uflaks, men det handler også mye om innstilling. Noe er vekke så fort anledningen byr seg, andre durer på uansett. 

Anonymkode: 0ed5c...b82

• Liker 1
Skrevet

Med alle elendige ledere vi ansetter i dag, så er det ikke rart at moralen er dårlig. Blir kvalm av den dårlige moralen som oppstår og vokser opp overalt på arbeidsplassen. Den som skriker høyest får mest moralen er forkastelig. De som gjør best mulig arbeid, får minst. Gjennomsyret av elendighet. Et evig skuespill hele greia, i regi av kommunene selv.

Anonymkode: 842e1...c7c

• Liker 2
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvert år sender vår leder ut skriftlig info til alle på arbeidsplassen om hvem (navngitt) som ikke har vært syke (med egenmelding eller sykmelding) i løpet av det siste året. Hva syns dere om denne praksisen? Og er det lov?

De samme navnene går igjen. Men småbarnsforeldre har ikke sjans til å unngå fravær 🤪 og vi har flere med ulike helseutfordringer. Vet om flere av dem som presser seg på jobb og virkelig biter tenna sammen. Kommunal virksomhet. 

Anonymkode: 93489...845

Hørtes jo ut som en inkluderende bedrift...  Og så lures det på hvorfor folk faller ut av arbeidslivet....  

Anonymkode: eaacd...017

• Liker 2
Skrevet

Vi har et system for å registrere timer. Der kan alle gå inn å se når og hvor lenge andre har vært syke. Synes det har vært litt ubehagelig, men ikke tenkt så mye mer over det. 

Anonymkode: 79d96...255

• Liker 1
Skrevet

Jobbe for drittlønn, eksponert som en mindreverdig dritt. Moderne norsk arbeidsliv 👍

Anonymkode: be3c5...91b

• Liker 1
Skrevet

Mener majoriteten her ar sykefraværet skal skjules? Hvordan skal det fungere? 

• Liker 1
Skrevet

Jeg ser ikke helt problemet. Kollegene vet jo uansett hvem som er borte og ikke minst hvem som er mye borte. Sikkert litt ubehagelig å se det sånn svart på hvitt, men det er jo allerede kjent informasjon.

Skrevet
27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tenker at dette er ganske synlig på en arbeidsplass uansett, og hos oss blir det lagt inn i vaktlistene - der man kan gå tilbake å se hvem som har vært på jobb og ikke. Jeg ser ikke på det som et problem - folk får jo med seg når jeg er syk uansett. 

Men her forstår jeg det som at leder sender ut en liste med navnene til de som ikke har fravær, nærmest som en liste over vinnere som fortjener skryt og premie. Det høres ut som en undelig praksis, og jeg kan ikke skjønne at det tjener til annet enn å skape dårlig stemning blant de ansatte.  

• Liker 2
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tenker at dette er ganske synlig på en arbeidsplass uansett, og hos oss blir det lagt inn i vaktlistene - der man kan gå tilbake å se hvem som har vært på jobb og ikke. Jeg ser ikke på det som et problem - folk får jo med seg når jeg er syk uansett. 

Men her forstår jeg det som at leder sender ut en liste med navnene til de som ikke har fravær, nærmest som en liste over vinnere som fortjener skryt og premie. Det høres ut som en undelig praksis, og jeg kan ikke skjønne at det tjener til annet enn å skape dårlig stemning blant de ansatte.  

Det er sant, men ved årsskifte så er det mange rapporter. De fleste bedrifter er svært åpne på hva de måler seg selve på, hvilke mål de har og hvor det er rom for forbedring. 

Det er svært typisk å få presentert overskudd/underskudd inntjent, lønnskostnader, oversikt sykefravær, inntjening på nye prosjekter eller prisjusteringer fra fjoråret osv. Om TS har fått en slik rapport over sykefravær i forbindelse med tidligere forkus på dette (vikarkostnader, kanskje bedriften har forsøkt en ny helsetjeneste eller gått til innkjøp av annet utstyr eller andre tiltak pga fravær) så er det ganske naturlig at de også viser hvordan ståa var/er. 

Og ja, det kan være vondt å se. 

Like vondt og like lovlig er lister over de som fikk inn flest kunder, mest inntjening, håndterte flest saker, fikk best score i mystery shopping osv. For de som ikke topper listen er det mye rapportering og målinger som gjør litt vondt å bli påminnet. 

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det er sant, men ved årsskifte så er det mange rapporter. De fleste bedrifter er svært åpne på hva de måler seg selve på, hvilke mål de har og hvor det er rom for forbedring. 

Det er svært typisk å få presentert overskudd/underskudd inntjent, lønnskostnader, oversikt sykefravær, inntjening på nye prosjekter eller prisjusteringer fra fjoråret osv. Om TS har fått en slik rapport over sykefravær i forbindelse med tidligere forkus på dette (vikarkostnader, kanskje bedriften har forsøkt en ny helsetjeneste eller gått til innkjøp av annet utstyr eller andre tiltak pga fravær) så er det ganske naturlig at de også viser hvordan ståa var/er. 

Og ja, det kan være vondt å se. 

Like vondt og like lovlig er lister over de som fikk inn flest kunder, mest inntjening, håndterte flest saker, fikk best score i mystery shopping osv. For de som ikke topper listen er det mye rapportering og målinger som gjør litt vondt å bli påminnet. 

Jeg er forsåvidt enig med deg, og hvis dette er en del av en større rapport, så er det litt annerledes. Jeg synes dog det høres mye mer hensiktsmessig å skrive om prosentandeler, vikarkostnader og alle de tingene - enn å sende ut en liste over de som ikke har vært borte på grunn av sykdom i løpet av året. Forstår ikke at navnene på disse skal være spesielt interessante. Alle ledere vet jo at det er mange grunner til sykefravær, så hvorfor trekke fram de som har hatt flaks og ikke trengt å bruke egenmelding eller sykemelding? De er jo ikke noe flinkere enn andre. I slike rapporter skulle man tro at helheten var viktigere enn om Anna hadde flaks og holdt seg frisk hele året. 

(Men på min arbeidsplass er sykefraværet offentlig, og det er uproblematisk for min del. Jeg ser bare ikke vitsen med å lage en liste over de som ikke har fravær. Lurer på hva man vil oppnå med det, liksom - bortsett fra at de ansatte skal glo olmt på hverandre...)

• Liker 2
Skrevet

Høres helt rart ut.

Hos oss, kommune, er vi fraværende - altså vi får ikke vite om kollega er syk, hjemme med sykt barn eller noe. 

Synes det er slik det burde være hos alle. 

Anonymkode: 11b13...225

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Høres helt rart ut.

Hos oss, kommune, er vi fraværende - altså vi får ikke vite om kollega er syk, hjemme med sykt barn eller noe. 

Synes det er slik det burde være hos alle. 

Anonymkode: 11b13...225

Selvsagt må de sykemeldte offentliggjøres. Ellers sykemelder folk seg i hytt og pine. Det er altfor høyt som det er.

Anonymkode: da88c...661

Skrevet
6 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg regner emd at sjefen også står på disse listene, siden det er så normalt og fint? Hvor kan jeg finne sykefraværet til Hauglie for eksempel?

Anonymkode: be3c5...91b

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Selvsagt må de sykemeldte offentliggjøres. Ellers sykemelder folk seg i hytt og pine. Det er altfor høyt som det er.

Selvsagt ikke på en slik måte at man skal kåre "vinnere" en gang i året. Da har det ingen funksjon annet enn å henge ut folk, noe som bare skaper dårlig arbeidsmiljø. Ville sluttet tvert (selv om jeg ikke har vært sykemeldt/egenmeldt på mange år selv, for et arbeidssted som driver sånn har gjerne andre skjeletter i skapet også). 

Det som er greit er å gjøre det i forb. med planlegging av vakter fra dag til dag slik at man får oversikt over hvem som er til stede og kan gjøre forskjellige oppgaver. Men det er noe annet enn en svarteliste som blir sendt ut en gang i året. 

Anonymkode: ef153...887

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Selvsagt ikke på en slik måte at man skal kåre "vinnere" en gang i året. Da har det ingen funksjon annet enn å henge ut folk, noe som bare skaper dårlig arbeidsmiljø. Ville sluttet tvert (selv om jeg ikke har vært sykemeldt/egenmeldt på mange år selv, for et arbeidssted som driver sånn har gjerne andre skjeletter i skapet også). 

Det som er greit er å gjøre det i forb. med planlegging av vakter fra dag til dag slik at man får oversikt over hvem som er til stede og kan gjøre forskjellige oppgaver. Men det er noe annet enn en svarteliste som blir sendt ut en gang i året. 

Anonymkode: ef153...887

Litt pisk er ok. Da tenker folk seg om et par ganger før de drikker på en søndag:-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...