AnonymBruker Skrevet 23. januar 2020 #1 Skrevet 23. januar 2020 Jeg føler meg selv som utrolig kjip bonusmor, men nå makter jeg ikke mer. Jeg har en stedatter som har flyttet inn her på eget initiativ, hun er 16 år gammel og skal kun være her 50 prosent av tiden. Men har krangla med mor og stefar, og har siden midten av november bodd her på heltid. Min mann har ikke fått til en avtale med moren hennes om barnebidrag ennå. Stedatter følger en selvvalgt høy protein, lavkarbo diett, der hun spiser store mengder kyllingfileter, laksefileter og annet renskåret kjøtt. Samt salat. Dette uten å ta hensyn til andre. Eksempel: vi hadde 4 laksefileter til middag med poteter og grønnsaker, hun forsynte seg av 2,5 laksefilet. Så vi 3 andre måtte dele på 1,5 laksefilet. Det gjelder også hvis jeg f. eks lager biffgryte, da plukker hun ut kjøttbitene og tar litt saus til, hopper over risen. Til lunsj spiser hun utelukkende kyllingsalat, da steker hun opp 2 kyllingfileter i forveien og salat til. Frokost består kun av skyr, dette krever hun at vi kjøper inn til henne. Nå har jeg gått lei! Matvanene hennes spiser oss ut av huset. Hun skal ha spesialkost hver dag, og tar ikke hensyn til resterende familemedlemmer som bokstavelig talt lever av restene etter henne. Dette går ikke, og jeg sa klart ifra da hun skulle steke opp 2 av de 4 kyllingfiletene jeg hadde i kjøleskapet, jeg sa at de er middag til i morgen. Du får ta deg brød/knekkebrød med pålegg slik som oss andre. Da klikket hun i vinkel og sa at jeg var kjip og hatet henne. Jeg sa bare at dette ikke går lenger, du må spise det vi andre spiser eller dekke spesialkosten selv. Nå har det seg slik at mannen er uten jobb siden nyttår og vi lever kun på min hekt gjennomsnittslige inntekt. Vi er 4 stykket som skal leve på 33000 kroner i måneden, da sier det seg selv at vi ikke kan dekke de matutgiftene hun har. Jeg har bedt min mann ta dette opp med henne flere ganger, men han er dessverre veldig tiltaksløs og konfliktsky når det kommer til dette. Nå har jeg satt foten ned, men føler det er ubehagelig. Hun sier hun skal anmelde meg for barnemishandling fordi jeg nekter henne mat, det gjør jeg ikke! Jeg vil bare ikke være med på å betale spesielkosten hennes. Hun har en helbror og en halvbror i hus, som spiser det samme som oss. Anonymkode: fcd39...fd1 49
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2020 #2 Skrevet 23. januar 2020 Lev som vegetarianere en liten stund da? Anonymkode: 62e44...934 41
Populært innlegg Ulven Skrevet 23. januar 2020 Populært innlegg #3 Skrevet 23. januar 2020 1 minutt siden, AnonymBruker said: Lev som vegetarianere en liten stund da? Anonymkode: 62e44...934 Ja dette er en god løsning faktisk. Vegetarkost er forholdsvis rimelig hvis man koker opp kikerter, bønner og linser selv, og det er mettende og sunt. Dere klarer å gjennomføre det en periode for å dempe matgalskapen hennes. For det er galskap å spise på den måten hun gjør når familien ikke har økonomi til det. 92
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 23. januar 2020 Populært innlegg #4 Skrevet 23. januar 2020 Har ikke dette vært oppe tidligere også, men da hadde mannen i huset jobb? Anonymkode: e7349...8d0 73
Gjest Lama_Drama Skrevet 23. januar 2020 #5 Skrevet 23. januar 2020 Da er det bare å stå på sitt. Ville begynt å servere porsjoner til middag, ikke litt alle forsyne seg selv. Legg opp på fatet til hver enkelt den fisken/kjøttet de skal ha. Så få hun sin del og ikke mer.
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 23. januar 2020 Populært innlegg #6 Skrevet 23. januar 2020 Selv om det er slitsomt (og unødvendig) så hadde jeg handlet inn kjøtt hver dag til middag. Og servert ferdige porsjoner på tallerken. Hun har tydeligvis ingen konsept om hva ting koster (her må vel far og mor ta en del av skylda), og har et litt forstyrret syn på mat? Jeg ville fryktet spiseforstyrrelse.. Anonymkode: 6f287...f9b 50
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2020 #7 Skrevet 23. januar 2020 Denne har du lagt ut før også. Hvorfor reposte? Anonymkode: 06867...efe 21
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2020 #8 Skrevet 23. januar 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har ikke dette vært oppe tidligere også, men da hadde mannen i huset jobb? Anonymkode: e7349...8d0 Mener jeg har lest denne teksten før... Med noen små endringer nå da 🤔 Anonymkode: 1c4d8...507 22
Gjest Onkel Blå Skrevet 23. januar 2020 #9 Skrevet 23. januar 2020 Hun har sikkert gode grunner til å gå på lavkarbokosthold. Her er det bare å handle inn mer kjøtt, fisk og skyr. Moren hennes må selvfølgelig være med å betale. Her tenker jeg det blir konflikt fordi dere ikke klarer å snakke ordentlig sammen. Sier ikke det er lett, og har forståelse for at dette er utfordrende. Lykke til!
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2020 #10 Skrevet 23. januar 2020 Hadde banket hardt i bordet under middagen og ropt ut "nå er det faen i meg nokk "navnet til jenta". Og så brått sagt hvordan det skal være under mitt tak. Altså her må du sette en strek.. hun har jo null respekt for dere. Hadde bedt henne dele. Det er normal å lære d fra ung alder. Hva skal hun anmelde deg for? Grensesetting? Neiggu faen Anonymkode: 9b76b...889 29
Populært innlegg kaleidoskop Skrevet 23. januar 2020 Populært innlegg #11 Skrevet 23. januar 2020 Ta henne med i planleggingen av middag og fortell hvor mye mat faktisk koster. Det jeg synes er det rareste, hvor har hun (ikke) lært manerer. Man forsyner seg da ikke med 2,5 laksebit og gafler innpå selv, når man ser at det ikke er nok til de andre? Enhver ville jo blitt flau av det, så jeg klarer ikke, se at dette er helt ekte. Men skulle det være det, ta en prat. Det er en 16 åring gammel nok til. 82
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2020 #12 Skrevet 23. januar 2020 33.000 i måneden er da virkelig ikke lite å leve på! Dere har mer enn god nok råd til maten hun ønsker seg;at du er gjerrig å ikke ønsker å bruke penger på stebarnet er ett helt annet problem.. Anonymkode: a4604...25d 16
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2020 #13 Skrevet 23. januar 2020 Just now, kaleidoskop said: Ta henne med i planleggingen av middag og fortell hvor mye mat faktisk koster. Det jeg synes er det rareste, hvor har hun (ikke) lært manerer. Man forsyner seg da ikke med 2,5 laksebit og gafler innpå selv, når man ser at det ikke er nok til de andre? Enhver ville jo blitt flau av det, så jeg klarer ikke, se at dette er helt ekte. Men skulle det være det, ta en prat. Det er en 16 åring gammel nok til. Det er ganske utrolig hvor selvsentrert en 16-åring kan være, altså.... Anonymkode: 37085...937 29
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2020 #14 Skrevet 23. januar 2020 Denne har du lagt ut før, har ting eskalert enda mer siden sist? Jeg synes forslaget om å ha vegetarmåltider er glimrende. Da blir hun nødt til å kjøpe inn sin egen spesialkost hvis hun på død og liv nå ha kjøtt. Anonymkode: f55af...e5a 36
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2020 #15 Skrevet 23. januar 2020 Ortodoksi? Høres veldig sånn ut i hvertfall! Anonymkode: 3ebd6...d7f 15
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2020 #16 Skrevet 23. januar 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: 33.000 i måneden er da virkelig ikke lite å leve på! Dere har mer enn god nok råd til maten hun ønsker seg;at du er gjerrig å ikke ønsker å bruke penger på stebarnet er ett helt annet problem.. Anonymkode: a4604...25d Ja, kanskje TS er gjerrig, men oppførselen til denne jenta er uansett ikke greit! Anonymkode: 62e44...934 35
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2020 #17 Skrevet 23. januar 2020 Legg på mat på tallerknene på benken og gi hver enkelt sin tallerken. Da får hun ikke forsynt seg med så mye. Anonymkode: b6383...dfc 13
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 23. januar 2020 Populært innlegg #18 Skrevet 23. januar 2020 Men hvorfor skal en 16-åring spise som en body builder? Hun må ha hjelp til å få et normalt kosthold og forstå verdien av alle næringsstoffer, pris på ulike typer mat m.m. Det siste som hjelper er at man setter foten ned og kjefter! Involver henne i handling og matlaging, snakk med henne. Anonymkode: cbc79...c73 50
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2020 #19 Skrevet 23. januar 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ortodoksi? Høres veldig sånn ut i hvertfall! Anonymkode: 3ebd6...d7f Ortoreksi, mener du vel? Anonymkode: ebb44...42d 21 1
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 23. januar 2020 Populært innlegg #20 Skrevet 23. januar 2020 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: 33.000 i måneden er da virkelig ikke lite å leve på! Dere har mer enn god nok råd til maten hun ønsker seg;at du er gjerrig å ikke ønsker å bruke penger på stebarnet er ett helt annet problem.. Anonymkode: a4604...25d Er du helt på bærtur eller? Dette skal også dekke boutgifter og andre faste kostnader i husholdningen. Til TS og andrd foreldre å bonus foreldre. Slutt å dull så jævlig med barna. 16 år er plenty nok alder til og jobbe å tjene egne penger. Anonymkode: 9b76b...889 126
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå