Gå til innhold

Barn som kjeder seg i barnehagen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Barnet mitt trives ikke i barnehagen. Hun går siste året. Hennes kull er svært lite og hun er eldre enn de andre. I alle har førskolebarna vært lite i barnehagen, men gått til en lavo i skogen et lite stykke å gå. Dette gjør de ikke i år fordi de har slått sammen barnegrupper og de minste blir for små. Barnet mitt kjeder seg i barnehagen og aktivitetene er lagt til rette for 3-4 åringer, ikke en 6 åring. De har også sluttet med førskolegruppe slik at personalet kan ha gratis babysang for å øke rekrutteringen.  Slik det er nå opplever jeg barnehagen som ren oppbevaring, samtidig som det er mye konflikter blant de eldste barna. Vi har snakket med barnehagen og da lover de gull og grønne skoger. Det blir bedre noen dager, så tilbake til det gamle. Jeg var svært usikker på om jeg skulle bytte barnehage det siste året, men etter samtale med styrer lot jeg henne fortsette. De skisserte da et helt annet pedagogisk opplegg en vi har nå. Har vi noen rettigheter for at barnet får et opplegg så hun trives i barnehagen? 

Anonymkode: 54453...341

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vet ikke hvordan tilgangen på barnehager er hvor du bor, om man så lett får bytte. Men om barnet begynner i skole til høsten, så skal den vell ha ferie først, så da er det jo «bare» ca fem- seks mnd. igjenn i barnehagen - så da må barnet lære seg en ny barnehage og så en ny skole relativt kjapt. Barn takler jo dette ulik da :) 

Om du vet at det er en barnehage med mange barn som skal gå på samme skole som din datter ville det kanskje vært et alternativ ? Så blir hun kjent med noen hun senere begynner på skole med, da blir kanskje ikke overgang nummer to like stor?  

Bare noen tanker :) 

Anonymkode: 2862c...bcb

• Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vet ikke hvordan tilgangen på barnehager er hvor du bor, om man så lett får bytte. Men om barnet begynner i skole til høsten, så skal den vell ha ferie først, så da er det jo «bare» ca fem- seks mnd. igjenn i barnehagen - så da må barnet lære seg en ny barnehage og så en ny skole relativt kjapt. Barn takler jo dette ulik da :) 

Om du vet at det er en barnehage med mange barn som skal gå på samme skole som din datter ville det kanskje vært et alternativ ? Så blir hun kjent med noen hun senere begynner på skole med, da blir kanskje ikke overgang nummer to like stor?  

Bare noen tanker :) 

Anonymkode: 2862c...bcb

Mye ledig, så vi kan bytte på dagen. Men så er det jo dette å bytte bare for noen månder som ikke er så greit. Men 5 månder  med mistrivsel for en på 6 år er heller ikke greit. 

Skrevet

5 mnd er veldig lenge for et barn på 6 år.  For henne vil det nok virke som et par år ut fra perspektivet til en voksen. Så jeg ville byttet. Kanskje får hun mulighet til å bli venner med noen hun begynner på skole med også. 

Anonymkode: 75f80...7f7

• Liker 2
Skrevet

Barn har bare godt av å kjede seg;da blir de mer kreative med tiden

Anonymkode: 49e6e...a04

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Barn har bare godt av å kjede seg;da blir de mer kreative med tiden

Så du mener et barn har godt av å gå fem månder i en barnehage som ikke er tilpasset barnet? 

Skrevet

Selv om det er mye ledig, er det ikke sikkert man får plass nå før høsten.

Barnehagens får tilskudd pr barn, da foreldrebetaling bare dekker en brøkdel av hva en plass faktisk koster. Som regel blir tilskuddet beregnet etter antall barn pr 15.august og 15.desember. 

Anonymkode: 7d6e5...97a

Skrevet
53 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Selv om det er mye ledig, er det ikke sikkert man får plass nå før høsten.

Barnehagens får tilskudd pr barn, da foreldrebetaling bare dekker en brøkdel av hva en plass faktisk koster. Som regel blir tilskuddet beregnet etter antall barn pr 15.august og 15.desember. 

Anonymkode: 7d6e5...97a

Jeg har avklart at vi kan bytte på dagen. 

Skrevet

Vi har litt samme dilemma, men med 3 åringen. Hun begynte på storbarn i høst og de oppholder seg kun på barnehagens område. De skylder på at de yngste er for små til ditt og datt hver gang. Ikke fikk de gå lucia, den ukentlige turdagen avlyses ofte og når de er på tur er det typ 5 min unna, aldri utflukter til alle kulturtilbudene her i byen, ikke bakedager osv osv.
En kjempekontrast til hva jeg er vant med til de eldre søskenene. De hadde masse positivt innhold i barnehagen allerede fra småbarnsavdelingen. 

Når vi henter og leverer sitter de voksne å jabber seg i mellom og har ennå ikke sett de engasjerer ungene i noe som helst. 
Kun oppbevaring. Merker at ungen kjeder seg mer og mer. 
Det eneste positive er at de er mange skolestartere fra samme krets når den tid kommer.

Vi blir nok å bytte men usikker om jeg hadde gjort det med så kort tid igjen spesielt om hun har mange venner som skal på samme skole. 

Anonymkode: 69c2f...fed

Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi har litt samme dilemma, men med 3 åringen. Hun begynte på storbarn i høst og de oppholder seg kun på barnehagens område. De skylder på at de yngste er for små til ditt og datt hver gang. Ikke fikk de gå lucia, den ukentlige turdagen avlyses ofte og når de er på tur er det typ 5 min unna, aldri utflukter til alle kulturtilbudene her i byen, ikke bakedager osv osv.
En kjempekontrast til hva jeg er vant med til de eldre søskenene. De hadde masse positivt innhold i barnehagen allerede fra småbarnsavdelingen. 

Når vi henter og leverer sitter de voksne å jabber seg i mellom og har ennå ikke sett de engasjerer ungene i noe som helst. 
Kun oppbevaring. Merker at ungen kjeder seg mer og mer. 
Det eneste positive er at de er mange skolestartere fra samme krets når den tid kommer.

Vi blir nok å bytte men usikker om jeg hadde gjort det med så kort tid igjen spesielt om hun har mange venner som skal på samme skole. 

Anonymkode: 69c2f...fed

Det er da ikke sånn at de voksne skal underholde ungene! Ungene må da for pokker klare å finne på noe å leke selv,de har en hel barnehage full av andre unger å leke med! Ikke rart dere får bortskjemte drittunger hvis barna er vant til å alltid bli underholdt av en voksen og at de voksne leker med barna. De voksne er der for observere og passe på barna,de skal ikke være lekekamerater!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...