Gjest Skolejente Skrevet 5. juni 2005 #1 Skrevet 5. juni 2005 ønsker å kjøpe leilighet. Han har fast inntekt, o overkant av 300 000,- i året, jeg får fortsette å ha min overgansstønad 1 år til+ at jeg får barnebidrag underholdningsbidrag + stipend og studielån nå som jeg studerer. Vi har vel ca 25 000,- mnd tilsammen, og betaler 10 000,- i lån og husleie pr. dags dato. Derfor skjønner jeg ikke hvorfor INGEN kan tilby oss et lån. Dersom vi låner 1,3 mill, betaler ned vår gjeld OG kjøper leilighet, vil vi ha mindre i faste utgifter pt. mnd. enn det vi har i dag. Er så forbanna nå! Det er greit at jeg er student, og vil sannsynligvis ikke være ferdig før om fem år, men jeg vil likevel ha en månedlig utbetaling på over 10 000,-. Må bare få ut frustrasjonen... ER DET NOEN SOM HAR RÅD TIL OSS?
Fakse Skrevet 5. juni 2005 #2 Skrevet 5. juni 2005 Dere må få skriftlig avslag fra en bank, og kan da søke lån hos husbanken.
Gjest skolejente Skrevet 5. juni 2005 #3 Skrevet 5. juni 2005 Har sjekket kriteriene for 100 % finansiering hos Husbanken, men der har vi for høy inntekt tilsammen til å kunne få lån... Må vi da evn søke egenkapital-lån i Husbanken, og prøve å få lån i privat bank i tillegg, eller likevel forsøke å få 100 % i Husbanken?
Fakse Skrevet 5. juni 2005 #4 Skrevet 5. juni 2005 Vet ikke, har ikke så inngående kjennskap til det. Et vennepar av meg fikk nettopp avslag på å få lån. De løste det med at foreldrene tok lån, kjøpte huset, og "gav" huset til venneparet mitt som selvfølgelig betjener lånet.
Gjest skolejente Skrevet 5. juni 2005 #5 Skrevet 5. juni 2005 Bare så synd at ingen av oss har foreldre med den muligheten... :-( Vrir virkelig hodet rundt for å prøve å finne løsninger, men det ser ut som vi blir gående i denne håpløse situasjonen.
Orthia Skrevet 5. juni 2005 #6 Skrevet 5. juni 2005 Har dere forsøkt forskjellige banker, eventuelt via finansmegler? En finansmegler har god oversikt og kontakt med baker som stiller ulike krav til egenkapital/betalingsevne, og kan ofte skaffe gunstigere lån enn enkeltpersoner kan.
Tirill Skrevet 6. juni 2005 #7 Skrevet 6. juni 2005 Det lønner seg å forhøre seg med andre banker/posten etc. Vi fikk heller ikke lån i sparebanken, men fikk i posten bare en uke senere..... Lykke til!
Gjest Skolejente Skrevet 6. juni 2005 #8 Skrevet 6. juni 2005 Hvor mye har dere i lån og hvordan er inntekten deres + gjeld?
Calla Skrevet 7. juni 2005 #9 Skrevet 7. juni 2005 Jeg fikk låne 2,5 ganger årsinntekten min..jobber deltid ved siden av studiene..men kanskje barnebidrag og diverse ikke kan regnes som inntekt? Da er jo systemet passe firkantet isåfall... Det er jo penger det også da..og det er vel SIKRE penger også?
Arwen Skrevet 7. juni 2005 #10 Skrevet 7. juni 2005 Hvis du er student så regnes ikke stuidelånutebetalingen som inntekt - egentlig. Det kommer veldig an på hvem man møter i banken. Desverre.
Fakse Skrevet 7. juni 2005 #11 Skrevet 7. juni 2005 En mulighet er at han kjøper leilighet og du leier hos han. Han får sansynligvis lån på 2-3 ganger sin egen inntekt. I tillegg telles husleie 10 av 12 måner i året som inntekt. Sett opp et budsjett med hvordan han skal klare å betjene lånet og andre utgifter han har ved hjelp av sin egen inntekt og husleia fra deg. Da med dette regnestykket til flere banker og spør hva han kan få i lån.
millemei Skrevet 7. juni 2005 #12 Skrevet 7. juni 2005 Når du har vært samboer i 12 måneder faller alle stønader som enslig forsørger bort. Hva da med økonomien? En venninne av meg som er enslig forsørger og jobber i barnehage (vet ikke helt hva inntekten er, men vet pedagogisk leder ligger på rundt 270 000) fikk lån på 1 mill. Så jeg skjønner ikke hvorfor ikke din samboer skulle få lån, så sant han ikke har vist dårlig betalingsevne tidligere. Det blir da med pant i boligen, så alt kommer an på hvor mye dere må låne og markedsverdien på boligen. Jeg ville forhørt meg litt flere steder. Når det går an for noen burde det gå an for dere også. Lykke til i alle fall
Gjest skolejente Skrevet 7. juni 2005 #13 Skrevet 7. juni 2005 Ja det er det jeg også mener. Ingen av oss har, eller har noen gang hatt, betalingsanmerkninger på oss. Vet at ikke stipend/lån/barnebidrag/barnetrygd ikke regnes som inntekt, men litt skjønn må de da bruke disse som sitter og bestemmer. Som skrevet over "det er jo penger det og", og 100 % sikre også!!! Synes det er forferdelig trist... Blir syk av å bo her vi bor nå, standarden er DÅRLIG, og med en jente på 5 kreves der litt ordentlighet... Men men, får vel fortsette å kaste pengene ut vinduet... 200 000 har gått med de siste 4 årene! :-(
Gjest mitt inntrykk Skrevet 7. juni 2005 #14 Skrevet 7. juni 2005 Tror det kan ha noe med at finner de et svakt punkt (f.eks bekjedenhet/forsiktighet) så har man ikke tiltro til en, uansett om man har aldri så god økonomi. Det gjelder å være frampå, og gjerne lyve folk rett opp i trynet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå