Gå til innhold

Hvorfor har du valgt å ikke være organdonor?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dette spørsmålet er for de som har valgt å ikke være organdonor

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er jo ikke sånn at jeg har tatt et aktivt valg. Har bare aldri vurdert på det.

Anonymkode: 13aaa...8fd

• Liker 3
Skrevet

Har aldri valgt det, men er så egoistisk at jeg tenker jeg vil ha med hele meg selv i grava

Anonymkode: 2e749...379

• Liker 4
Skrevet

Hvis jeg skulle havne i en situasjon der det blir aktuelt, kommer det punktet der jeg blir erklært egnet som organdonor MSS foran det tidspunktet der de gir opp å redde meg.

i tillegg debatten om når er du død. Når leger strekker dette begrepet til å passe slik at de får grabber til seg flest mulig organer, betyr det at jeg ikke stoler på vurderingene deres. 

Anonymkode: 9ad83...bba

• Liker 10
Skrevet

Jeg har ikke valgt det, det er standardvalget. Siden man ikke kan velge selv uten å også opplyse familien har jeg ikke gjort det.

Anonymkode: f15e2...1f1

• Liker 3
Skrevet

Synes det er ekkelt. Pluss debatten om når en egentlig er død som referert til over. Redd for å bli tatt av dage av crazy mafiosos med hjertesyk mor, kamuflert som bilulykke. Alt av død, kropp, blod vemmer meg.

Anonymkode: 89ddd...53d

• Liker 3
Skrevet

Fordi jeg vil ikke at organene mine skal ende opp hos noen som har påført seg skade som for eksempel lungekreft Av røyking eller ødelagt lever av alkoholisme...eller rusmisbruk. de kan skylde seg selv for ødelagte organer... og hva kommer de til å gjøre når de får nye friske organer... ødelegge de også?!

Anonymkode: 0ce27...ae3

• Liker 1
Skrevet

Nå KAN jeg ikke bli det, men tidligere var det av hensyn til familie.

Anonymkode: 953c4...66f

Skrevet

Egentlig er det rart at ikke alle er organdonor i utgangspunktet, men at man kan reservere seg om det finnes grunner til det. 

Anonymkode: 7151b...97e

• Liker 11
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fordi jeg vil ikke at organene mine skal ende opp hos noen som har påført seg skade som for eksempel lungekreft Av røyking eller ødelagt lever av alkoholisme...eller rusmisbruk. de kan skylde seg selv for ødelagte organer... og hva kommer de til å gjøre når de får nye friske organer... ødelegge de også?!

Slike personer får heller ikke organene dine. Da må de i så fall ha vært borte fra rusmidler lenge, og da fortjener de vel en ny sjanse? 

Anonymkode: acf8c...2aa

• Liker 12
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Egentlig er det rart at ikke alle er organdonor i utgangspunktet, men at man kan reservere seg om det finnes grunner til det. 

Det er ikke rart. Ingen skal påtvinges å være donor. Heller ingen selvfølge av man SKAL være og reservere seg fra å være

• Liker 4
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker said:

Mener du seriøst at rusmisbrukere og alkoholikere fortjener å dø? Du vet at dette faktisk blir sett på som sykdom i dag sant? På lik linje som depresjon osv. Man VELGER ikke å bli rusmisbruker, de aller fleste rusmisbrukere er psykisk syke og derfor tyr til rusmisbruk, ellerså har de tatt 1 dårlig valg i ung alder, skal de ikke få en ny sjanse pga det?... Blir like idiotisk som å si at du ikke vil at noen med psykiske lidelser skal få organer dersom de trenger det... Gratulrerer, innspillet ditt er heved noe av det dummeste jeg har lest i hele mitt liv.

Anonymkode: ac52b...9d4

• Liker 13
  • 6 måneder senere...
AnonymBruker
Skrevet

Singapore har det perfekte systemet.

Man blir automatisk organdonor når man blir født. Når man blir 18 år kan man velge å fjerne seg som donor, men da havner man automatisk helt i bunn på alle donasjonslister om man selv skulle trenge et organ i fremtiden.

Anonymkode: f4b05...088

• Liker 31
AnonymBruker
Skrevet

Av samme grunn som at jeg ikke planlegger å motta organer. Dette er kroppen jeg har kommet fra. Den lever jeg i, og den dør jeg i. Ingenting er meg mer kjært. Vi begraves sammen. 

Anonymkode: ecc8b...43f

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Singapore har det perfekte systemet.

Man blir automatisk organdonor når man blir født. Når man blir 18 år kan man velge å fjerne seg som donor, men da havner man automatisk helt i bunn på alle donasjonslister om man selv skulle trenge et organ i fremtiden.

Anonymkode: f4b05...088

Det er SLIK det burde vært her i Norge også. Vil du ikke gi, skal du heller ikke ta imot.

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet
På 23.1.2020 den 22.58, AnonymBruker skrev:

Mener du seriøst at rusmisbrukere og alkoholikere fortjener å dø? Du vet at dette faktisk blir sett på som sykdom i dag sant? På lik linje som depresjon osv. Man VELGER ikke å bli rusmisbruker, de aller fleste rusmisbrukere er psykisk syke og derfor tyr til rusmisbruk, ellerså har de tatt 1 dårlig valg i ung alder, skal de ikke få en ny sjanse pga det?... Blir like idiotisk som å si at du ikke vil at noen med psykiske lidelser skal få organer dersom de trenger det... Gratulrerer, innspillet ditt er heved noe av det dummeste jeg har lest i hele mitt liv.

Anonymkode: ac52b...9d4

Jeg er (tidligere) rusmisbruker, og jeg synes det du skriver her er tøys. Det at man er psykisk syk fjerner ikke det faktum at man har ødelagt kroppen sin. Jeg hadde ikke fortjent ny lever over noen andre bare fordi jeg var psykisk syk når jeg ødela min. Jeg ødela den like mye uansett grunn. 

Anonymkode: ecc8b...43f

AnonymBruker
Skrevet
På 23.1.2020 den 22.48, AnonymBruker skrev:

Kan ikke skjønne ditt syn, da det slik det er nå er mest logisk.

Jeg er ikke donor, skal heller ikke obduseres om jeg dør

Anonymkode: de79f...c2f

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, Honey Dew skrev:

Det er SLIK det burde vært her i Norge også. Vil du ikke gi, skal du heller ikke ta imot.

Null problem, skal ikke ha noen andres organer.

Anonymkode: de79f...c2f

Skrevet

Jeg har en sykdom som gjør at mange av organene mine ikke er donorvennlige.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...