AnonymBruker Skrevet 23. januar 2020 #1 Skrevet 23. januar 2020 Jeg har ei datter som fyller 10 år nå i år. Hun er ei nysgjerrig og smart jente, og jeg føler at vi har et veldig fint forhold der vi kan snakke om alt fra kjærester i klassen til kropp - ihvertfall foreløpig 😅 I dag var jeg med ei venninne og vi snakket om døtrene våre. Hun har ei datter på samme alder som min. Vi begynte å snakke om pubertet og jeg nevnte i den samtalen at jeg og min datter snakket om kroppslige forandringer og menstruasjon i går. Dette kom vi naturlig inn på altså, og hun stilte meg spørsmål som når jeg fikk min første menstruasjon og om jeg synes det var flaut. Jeg fortalte at jeg selvfølgelig synes det var litt flaut for jeg var 12 år, og min mamma hadde ikke snakket noe særlig om mensen og hva som skjer med kroppen under puberteten. Vi snakket og om andre ting som skjedde - som hårvekst, noe jenter og gutter fikk. Og gutter kom i stemmeskifte i tillegg. Jeg synes det var en fin samtale, der datteren min konkluderte med at guttene var heldige som ikke fikk mensen - noe jeg er enig i. Men når jeg fortalte venninna mi om denne samtalen ble hun sjokkert. Hun ble nærmest sur og sa at hun var uenig i å snakke med barna så tidlig om slikt - da det er noen år igjen. Hun sa rett ut "Jeg synes du er en fantastisk mamma på mange måter, men der har du driti deg skikkelig ut. Man snakker ikke med 10-åringen sin om sånt!" Og nå er jeg så i tvil.. for jeg har følt at om en snakker om kropp på en naturlig måte, så vil det gjøre ting lettere. Men nå vet jeg ikke, har venninna mi et poeng? Anonymkode: 0dd0d...7e8 2
Populært innlegg Ulven Skrevet 23. januar 2020 Populært innlegg #2 Skrevet 23. januar 2020 Venninna di er helt på bærtur. Det er viktig å ta praten tidlig med tanke på at barn kommer tidligere i puberteten enn før. 65
SPOCA Skrevet 23. januar 2020 #3 Skrevet 23. januar 2020 (endret) Nei, du har ikke driti deg ut! Det er veldig bra at du har snakket med datteren din om dette, og det tyder på et nært og godt forhold når hun tør å snakke med deg om det. Venninna di tar derimot helt, helt feil. Det er faktisk enkelte jenter som får mensen tidlig, så det er ikke for tidlig å snakke om det når datteren din er 10 år. Endret 23. januar 2020 av SPOCA 38
Marieeeee Skrevet 23. januar 2020 #4 Skrevet 23. januar 2020 Det e kjempebra at du snakker med datteren din om dette! Dette er noe helt naturlig som skjer alle jenter og når hun er 10 år så er det jo like før det starter. Jo mer info hun har om forandringene som skjer i kroppen hennes jo bedre. 11
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2020 #5 Skrevet 23. januar 2020 Det er helt naturlig hvis dattera di er mottakelig for et sånt tema. Anonymkode: 5f060...b9f 2
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2020 #6 Skrevet 23. januar 2020 Venninna Di er på bærtur. Jeg fikk mensen som niåring. Anonymkode: 255fd...e9c 22
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2020 #7 Skrevet 23. januar 2020 Godt å høre det ikke bare er meg som tenker sånn 🙈 jeg hadde aldri slike samtaler med min mor selv, så jeg bestemte meg for tidlig at datteren min skal føle at hun skal kunne snakke og spørre meg om absolutt alt. Og jeg aldri skal være dømmende. Tror særlig nå i dag og, så vokser de opp så veldig fort. Og så lenge barna er nysgjerrige på tema, så må det jo være okey og fint å snakke om det 💁♀️ Ts Anonymkode: 0dd0d...7e8 8
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2020 #8 Skrevet 23. januar 2020 Høres mer ut som at det er venninna di som driter seg ut. Selv var jeg sent ute, men jeg husker det var noen som fikk mensen så tidlig som i femte klasse. Kjempebra at du kan ha en naturlig prat med din datter om dette, kan forestille meg at dette er positivt mtp deres forhold i fremtiden også, at hun tør å prate med deg om slike ting uten at det trenger å være ubehagelig og flaut. Anonymkode: f4114...6b3 8
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2020 #9 Skrevet 23. januar 2020 Ikke for tidlig å snakke om det! Hvis du fikk mensen som 12 åring så er sikkert datteren din godt inne i puberteten og da fint at du kan snakke med henne om kroppslige forandringer 😊 Anonymkode: 966f9...6a8 6
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2020 #10 Skrevet 23. januar 2020 Du er en fin mamma! Jeg fikk mensen da jeg var 11. Ingen hadde tenkt på å snakke med meg om det, siden jeg ikke hadde begynt å få hverken hår eller pupper enda. Det var skikkelig traumatisk! Jeg krampegråt hysterisk, jeg hadde en vag tanke om hva det var, men det var jo sånt som skulle skje om flere år! Hadde vært så mye bedre om vi hadde hatt en ordentlig prat om det i god tid. Anonymkode: 816bd...e2b 10
Kanutte Skrevet 23. januar 2020 #11 Skrevet 23. januar 2020 De lærer jo om det på skolen omtrent på den alderen. Du gjør helt rett i å snakke med datteren din når anledningen byr seg. 2
Gjest Saph Skrevet 23. januar 2020 #12 Skrevet 23. januar 2020 Jeg fikk den samtalen mye tidligere enn ti, så syns ikke ti er for tidlig.
sirenas Skrevet 23. januar 2020 #13 Skrevet 23. januar 2020 (endret) Gjetter at venninnen din er litt misunnelig over at du har den type samtale, og relasjon, med datteren din når hun ikke har det med sin egen datter. Jeg fikk mens når jeg var 11, for 25 år siden, i dag er jo dette mer og mer normalt og selvfølgelig må man prate med barna tidlig om pubertet, hjelper lite å ta den praten når de er 14 liksom... Endret 23. januar 2020 av sirenas 10
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2020 #14 Skrevet 23. januar 2020 Kjempebra at du tok den praten nå. Hun kan jo få mensen om 2 mnd for den saks skyld når de er i den alderen der. Jeg snakket med mine gutter om hvordan babyen kommer inn i magen, mensen og hva som skjer med kroppen da de gikk i barnehagen.. de spurte og gravde. Å ta samtalen når de først er 13-14 er for sent. Det er før mensen de trenger praten, ikke etter at den har kommet. det er også bedre å snakke når de selv tar initiativet og før de er kommet dit at alt er flaut. synes du er superflink! Her er det nok din venninne som er på bærtur Anonymkode: 7b646...b9c 8
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2020 #15 Skrevet 23. januar 2020 Jeg fikk mensen da jeg var 10 år, brystene begynte å vokse allerede når jeg var 8-9 år. Så du er ikke tidlig ute, akkurat passe til å forberede henne på hva som skjer. I motsetning til meg som gråtende spurte min mor hva de smertefulle klumpene i brystet var, og jeg kom løpende når trusa var full av brun «gugge», som ble rød senere på dagen, mensen var kommet. Absolutt ikke forberedt i det hele tatt. Helt fantastisk at du faktisk snakker med din datter om dette, da det er helt naturlig 🙌🏻💙 Anonymkode: 38105...6ac 4
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2020 #16 Skrevet 23. januar 2020 Som de andre sier her, så er vel venninna di som er på bærtur. Anonymkode: 02a6c...683 4
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2020 #17 Skrevet 23. januar 2020 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du er en fin mamma! Jeg fikk mensen da jeg var 11. Ingen hadde tenkt på å snakke med meg om det, siden jeg ikke hadde begynt å få hverken hår eller pupper enda. Det var skikkelig traumatisk! Jeg krampegråt hysterisk, jeg hadde en vag tanke om hva det var, men det var jo sånt som skulle skje om flere år! Hadde vært så mye bedre om vi hadde hatt en ordentlig prat om det i god tid. Anonymkode: 816bd...e2b 10 minutter siden, Kanutte skrev: De lærer jo om det på skolen omtrent på den alderen. Du gjør helt rett i å snakke med datteren din når anledningen byr seg. 8 minutter siden, Saph skrev: Jeg fikk den samtalen mye tidligere enn ti, så syns ikke ti er for tidlig. 8 minutter siden, sirenas skrev: Gjetter at venninnen din er litt misunnelig over at du har den type samtale, og relasjon, med datteren din når hun ikke har det med sin egen datter. Jeg fikk mens når jeg var 11, for 25 år siden, i dag er jo dette mer og mer normalt og selvfølgelig må man prate med barna tidlig om pubertet, hjelper lite å ta den praten når de er 14 liksom... 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Kjempebra at du tok den praten nå. Hun kan jo få mensen om 2 mnd for den saks skyld når de er i den alderen der. Jeg snakket med mine gutter om hvordan babyen kommer inn i magen, mensen og hva som skjer med kroppen da de gikk i barnehagen.. de spurte og gravde. Å ta samtalen når de først er 13-14 er for sent. Det er før mensen de trenger praten, ikke etter at den har kommet. det er også bedre å snakke når de selv tar initiativet og før de er kommet dit at alt er flaut. synes du er superflink! Her er det nok din venninne som er på bærtur Anonymkode: 7b646...b9c 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg fikk mensen da jeg var 10 år, brystene begynte å vokse allerede når jeg var 8-9 år. Så du er ikke tidlig ute, akkurat passe til å forberede henne på hva som skjer. I motsetning til meg som gråtende spurte min mor hva de smertefulle klumpene i brystet var, og jeg kom løpende når trusa var full av brun «gugge», som ble rød senere på dagen, mensen var kommet. Absolutt ikke forberedt i det hele tatt. Helt fantastisk at du faktisk snakker med din datter om dette, da det er helt naturlig 🙌🏻💙 Anonymkode: 38105...6ac Utrolig deilig å høre at det var riktig å snakke om det! 💛 Forventet mye tyn 😅 Jeg og datteren min har snakket sånn såvidt om det før og, men i går følte jeg det var en skikkelig samtale der hun stilte spørsmål. Krysser bare fingrene for at vi fortsetter med slike samtaler årene fremover og 🤞 Anonymkode: 0dd0d...7e8 9
Krok1 Skrevet 23. januar 2020 #18 Skrevet 23. januar 2020 Snakk snakk snakk for guds skyld med barna om kropp! Selv om datteren din eller hennes kanskje ikke har mensen enda, så er det garantert jenter rundt dem som får det, og trenger venninner som forstår og støtter. SPESIELT med mødre som ikke vil snakke om det i det hele tatt! 8
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2020 #19 Skrevet 23. januar 2020 Bra du prater med datra di, er bedre at lærer av mødrene framfor venninner og Internett. Skulen har undervisning litt for seint for mange av dem Anonymkode: eddbc...8a4 2
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2020 #20 Skrevet 23. januar 2020 Jeg synes veninna di burde få passer sitt påskrevet. Hun sier jo indirekte at du var en dårlig mamma på det området! Anonymkode: c52f5...303 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå