Medlemskap007 Skrevet 23. januar 2020 #1 Skrevet 23. januar 2020 Er en gutt på 17 år som holder til i Valdres som går andre året på studiespesialisering. Skulle egentlig gå service og samferdsel i Lillehammer, men grunnet at jeg ikke fant sted og bo pluss ikke likte skolen/klassen byttet jeg etter relativ kort tid. VG2 ville jeg gå ved Stavanger, siden jeg hadde mange gode venner der, men siden kontakten med de ble mindre og jeg etterhvert forstod hvor dumt det var, valgte jeg å la den lysten ligge. Har vell egentlig hatt lyst til å bo et annet sted siden 10.klasse, en plass mer sentralt og mer spennende enn på bygda i Valdres. Har alltid hatt venner og slikt, og trives ekstremt godt med vennene jeg har nå og ikke minst familien. På den andre siden er jeg litt sjenert, så å få nye venner der kan både ta lang tid og bli litt vanskelig. Når jeg gikk i 10. slo det meg først en tanke at jeg ville begynne på videregående ved Jessheim vgs., men slo den tanken raskt fra meg. Hvorfor ville jeg gå der? Ingen peiling. Var veldig glad i fly og slikt, også var Jessheim en plass som var relativt sentralt (med flyplass closeby), men samtidig ikke en storby - som var, og er, perfekt for meg 😀 Nå har denne tanken slått meg igjen med tanke på tredje året. Kommer nok til å søke der uansett så jeg har muligheten, men bør jo tenke over det fram til svarfristen i juli. Hvorfor jeg vil akkurat der aner jeg ikke helt ærlig. Har nylig fått ei god venninne der som kanskje har litt påvirkning (hun sier det hadde vært gøy). Tenker at jeg rett og slett ikke har råd til å bo i sentrum av Jessheim, men i en radius på rundt 30km har jeg tenkt. Det å flytte for seg selv tror jeg kommer til å bli en enorm stor erfaring å ta med seg før videre utdanning, og at jeg virkelig hadde vokst utrolig på dette 😄 Ikke minst føler man seg mye friere på godt og vondt. Er ikke en person som driver med drit (fest, røyk, osv.), så det vet jeg ikke kommer til å skje da heller... På den andre siden vil det ha stor økonomisk påvirkning - koster å bo borte og ikke minst at man må betale de aller fleste regninger selv. Vennskapet med hun, tidligere nevnt, vet man jo ikke hvor lenge varer. Grunner til at jeg vil bytte: - mer sentralt: ønsker å bo et sted mer sentralt, for jeg merker at Valdres ikke har nok muligheter for meg. Alt fra at det er lang reise til urbane strøk, til ting man kan gjøre på fritiden, til treningssenter. - Erfaring + utfordring: å flytte langt, men samtidig ikke langt unna hjemme, vil bli en enorm erfaring for min del. Helt sikkert på godt og vondt. Om hverdags gleden blir større av bytte skole vet man jo ikke før man har prøvd;) - oppleve noe nytt: elsker å oppleve nye steder og få nye vaner i hverdagen, så det ville definitivt vært veldig positivt for meg. I allefall i starten. Heh. - kjøring: kjører lett motorsykkel, og jeg kjører MYE. Et nytt sted med litt bykjøring er jo bare helt fantastisk😍 Mer enn de samme, kjedelige stedene og veiene oppi her. Lenger sesong blir det også naturligvis. Kanskje ikke dette er en god nok grunn?🙄😅 - Venninnen: Som tidligere nevnt, har jeg blitt godt kjent med noen der som sikkert hadde vært veldig fint om jeg hadde kommet nærmere. På en annen måte blir vennskap sterkere ved at man ikke går på samme skole. Negative med dette er jo at jeg kanskje knytter meg til hun på fritiden, selv om vi hverken er samme kull eller går samme linje, istedenfor å finne meg nye folk. Største utfordringene jeg ser er økonomisk pågang og det at man naturligvis kommer lenger unna gamle venner og familie her hjemme. Synspunkter?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå