Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har jeg dårlig eggkvalitet?

Har brukt opp alle mine 3 forsøk hos det offentlige.

Første forsøk fikk jeg ut 15 egg, av dem ble 10 befruktet men kun 1 var godt nok som ble satt inn på dag 3. Negativt

Andre forsøk fikk jeg ut 12 egg, alle ble befruktet men her var ingen gode nok til innsett.

Tredje forsøk fikk jeg ut 17 egg, 9 ble befruktet og kun 1 var godt nok til å settes inn på dag 2 . Negativt 

Kan jeg ha dårlig eggkvalitet?

Legene kan ikke si noe på det, men jeg synes det er merkelig at ikke flere egg klarer seg lengre enn til befruktning. 

Anonymkode: 9bb93...b83

Videoannonse
Annonse
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Første forsøk fikk jeg ut 15 egg, av dem ble 10 befruktet men kun 1 var godt nok som ble satt inn på dag 3. Negativt

Andre forsøk fikk jeg ut 12 egg, alle ble befruktet men her var ingen gode nok til innsett.

Tredje forsøk fikk jeg ut 17 egg, 9 ble befruktet og kun 1 var godt nok til å settes inn på dag 2 . Negativt 

Legene kan ikke si noe på det, men jeg synes det er merkelig at ikke flere egg klarer seg lengre enn til befruktning. 

Kan tyde på det, eller at sammensetningen av deg og din mann ikke er optimal🤷🏼‍♀️
Finnes jo de som er sammen i flere år uten å bli gravid, men som bytter partner å blir gravid på første forsøk. 

Finnes jo diverse blodprøver man kan ta, hva sier de (FSH og AMH) verdier?

Ellers er du bare max uheldig😔 kjedelig når det ikke går...... 

❤️

Skrevet
8 minutter siden, VeronicaAmanda skrev:

Kan tyde på det, eller at sammensetningen av deg og din mann ikke er optimal🤷🏼‍♀️
Finnes jo de som er sammen i flere år uten å bli gravid, men som bytter partner å blir gravid på første forsøk. 

❤️

Amh verdiene mine er normale. 

Mannen min er steril, vi bruker derfor donor (forskjellige donorer hver gang)

Alderen min er bare 26

Skrevet

Har du alltid hatt samme fs stimulerende medisin? 

Skrevet
Akkurat nå, Neutral90 skrev:

Har du alltid hatt samme fs stimulerende medisin? 

Nei, første forsøket brukte jeg synarela og gonal f, di neste forsøkene brukte jeg fostimon og fyremadel

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, første forsøket brukte jeg synarela og gonal f, di neste forsøkene brukte jeg fostimon og fyremadel

Hm okei. Jeg hadde 8 ut på mitt første forsøk, 2 blastoer til slutt. Andre forsøk 12 ut og en blasto til slutt.

Basert på det sier legen at ca 10% trenger i tillegg testosteron som menopur har. En rask Google sier meg at festimon er en vanlig fs stimulerende? 🤔 Er ikke lege og aner ikke noe om det har noe for seg for deg da. Har du spørt en privatklinikk om dette? Evnt har du vurdert eggdonasjon? 

Skrevet
12 minutter siden, Neutral90 skrev:

Hm okei. Jeg hadde 8 ut på mitt første forsøk, 2 blastoer til slutt. Andre forsøk 12 ut og en blasto til slutt.

Basert på det sier legen at ca 10% trenger i tillegg testosteron som menopur har. En rask Google sier meg at festimon er en vanlig fs stimulerende? 🤔 Er ikke lege og aner ikke noe om det har noe for seg for deg da. Har du spørt en privatklinikk om dette? Evnt har du vurdert eggdonasjon? 

Legene har fortsatt håpet og mener at jeg fortsatt skal kunne bli gravid.

Håper å kunne bli gravid med egne egg da jeg vet at eggdonasjon vil bli sinnsykt dyrt men også mye reising til utlandet

Skrevet

Beklager hvis dette er et dumt spørsmål, men har du ikke bare brukt to forsøk? Siden du ikke fikk tilbakeført noe på runde to, så tror jeg ikke det teller som et forsøk. Eller er jeg helt på jordet?

Anonymkode: fd268...bd0

• Liker 1
Skrevet
47 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Beklager hvis dette er et dumt spørsmål, men har du ikke bare brukt to forsøk? Siden du ikke fikk tilbakeført noe på runde to, så tror jeg ikke det teller som et forsøk. Eller er jeg helt på jordet?

Det tenkte jeg også når jeg leste innlegget :) 

• Liker 1
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ifølge klinikken så ble det regnet som ett forsøk 

Skrevet
28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ifølge klinikken så ble det regnet som ett forsøk 

Det er veldig rart at klinikken gjorde det, høres ut som du er snytt for et forsøk jf Helfo - «Uthenting av egg og tilbakesetting av befruktede egg i kvinnens livmor anses som ett forsøk

Skrevet
3 timer siden, Patriotpaula skrev:

Det er veldig rart at klinikken gjorde det, høres ut som du er snytt for et forsøk jf Helfo - «Uthenting av egg og tilbakesetting av befruktede egg i kvinnens livmor anses som ett forsøk

Ja jeg vet ikke. Kan virke som dem er strenge på det i det offentlige.

Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja jeg vet ikke. Kan virke som dem er strenge på det i det offentlige.

Får du ikke spurt klinikken om hvorfor de regner det andre forsøket som et fullverdig forsøk? Referer til helfo sin beskrivelse (som, nettopp, er et offentlig organ)

Skrevet
35 minutter siden, Patriotpaula skrev:

Får du ikke spurt klinikken om hvorfor de regner det andre forsøket som et fullverdig forsøk? Referer til helfo sin beskrivelse (som, nettopp, er et offentlig organ)

Det ble først bestemt å sette inn på dag 5. På dag 3 ringer dem å sier at mange egg er fallt fra og at jeg må komme inn med engang for å få satt inn det ene siste egget dem har. Jeg bor så langt unna, noe som kjør at je må ta fly og mange timer kjøring i forkant, noe som gjorde at jeg ikke kunne rekke frem før døgnet etter, og da var det for sendt, og dem mente derfor at jeg hadde en sjanse på å få det satt inn før det døde. Men jeg mener at jeg ville nok ikke blitt gravid med det egget uansett hvis det døde på dag 3 og vi hadde egentlig plablagt innsett på dag 5

Skrevet
48 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det ble først bestemt å sette inn på dag 5. På dag 3 ringer dem å sier at mange egg er fallt fra og at jeg må komme inn med engang for å få satt inn det ene siste egget dem har. Jeg bor så langt unna, noe som kjør at je må ta fly og mange timer kjøring i forkant, noe som gjorde at jeg ikke kunne rekke frem før døgnet etter, og da var det for sendt, og dem mente derfor at jeg hadde en sjanse på å få det satt inn før det døde. Men jeg mener at jeg ville nok ikke blitt gravid med det egget uansett hvis det døde på dag 3 og vi hadde egentlig plablagt innsett på dag 5

Jeg mener nå uansett at du er snytt for et forsøk, dessverre. Det ble ikke satt inn - dermed skal det heller ikke telles som et forsøk. Og hvis de uansett tror at egget dør eller at de tenker å sette inn befruktet egg med dårlig kvalitet som de har minimalt med tro på, så er vel ikke akkurat det heller optimalt heller. Jeg er klar over at noen ganger så blir det satt inn raskere enn tenkt fordi befruktningen går dårligere enn forventet. Uansett, jeg synes dette var en uheldig sirkulasjon for deres del.

Lykke til videre ❤️

Skrevet
3 minutter siden, Patriotpaula skrev:

Jeg mener nå uansett at du er snytt for et forsøk, dessverre. Det ble ikke satt inn - dermed skal det heller ikke telles som et forsøk. Og hvis de uansett tror at egget dør eller at de tenker å sette inn befruktet egg med dårlig kvalitet som de har minimalt med tro på, så er vel ikke akkurat det heller optimalt heller. Jeg er klar over at noen ganger så blir det satt inn raskere enn tenkt fordi befruktningen går dårligere enn forventet. Uansett, jeg synes dette var en uheldig sirkulasjon for deres del.

Lykke til videre ❤️

Det er vel det som er problemet med å ha forsøk gjennom det offentlige.  Legene har pasienter på samlebånd og vil egentlig bare få pasienter unna 

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det er vel det som er problemet med å ha forsøk gjennom det offentlige.  Legene har pasienter på samlebånd og vil egentlig bare få pasienter unna 

Ja, det blir jo pasientene som taper på det til syvende og sist, dessverre... Jeg har gått privat, så har ingen erfaring fra det offentlige selv

Skrevet
På 23.1.2020 den 19.24, VeronicaAmanda skrev:

❤️

Jeg tror det er særdeles sjeldent at årsaken bak infertilitet er at mann og kvinne ikke matcher? Samtidig er det en litt vond idé å sette i hodet til de som prøver, synes jeg. 

Anonymkode: 90093...c4b

• Liker 5
Skrevet
På 23.1.2020 den 13.55, AnonymBruker skrev:

Jeg ville tatt kontakt med sykehuset og bedt dem tatt en gjennomgang av forsøkene, og på forhånd vist til hva som teller for antall forsøk. 

FSH sier noe om egg-kvalitet, dette har de nok målt dersom dere har vært til fertilitetsutredning. Du kan be om prøvesvaret.

Det finnes ulike antioksidanter man kan ta i en periode i forkant av forsøk, for å forsøke å bedre kvalitet. Dersom en av dere eller begge snuser eller røyker, er det også enkelte sykehus som ber paret om å være «rene» fra dette i min. 3 måneder før nytt forsøk. 

Anonymkode: 90093...c4b

• Liker 2
Skrevet

Klinikken min har vært tydelig på at kosthold ikke påvirker eggkvalitet. Å si at antioksidanter hjelper er som å si at spinat kurerer kreft. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...