AnonymBruker Skrevet 23. januar 2020 #1 Skrevet 23. januar 2020 Hei! Kjæresten og jeg har vært sammen i 1 år. Svigerfar er pensjonist og jeg har skjønt at han har mye økonomiske problemer. Han eier verken leilighet eller bil, dette har han solgt så ikke namsmann kan ta noe av han. Han har over en million i inkassogjeld. Forbrukslån han ikke har betalt. Han vil ikke betale på regningene, fordi han da får mindre å leve for. Dum som jeg var gikk jeg med på å ha 5000 av kronene hans på min ene konto forrige mnd, så han ikke skulle være fristet til å ta av dem. Dette er hvertfall unnskyldningen. Denne mnd oppbevarer jeg 12.000 for han. Han er veldig ivrig på å få pengene ut av konto, så det virker som han er redd det skal bli tvangstrekk? Grunnen til at jeg passer på pengene og ikke kjæresten min, er fordi jeg har to kontoer, så det blir mer oversiktelige. Men jeg har skikkelig bismak pga dette. Må også hele tiden minne meg selv på «åja, det der er jo ikke mine penger» når jeg ser det beløpet på ene kontoen min. Jeg er jo ikke vant til å «passe på» andres penger. Samtidig syntes jeg det er skammelig at han skal spare penger på min konto, penger som han burde betalt ned inkasso med. Anonymkode: 9e556...280 3
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2020 #2 Skrevet 23. januar 2020 Du må lære deg ordet: Nei! Anonymkode: 842bb...6f5 31
Populært innlegg lantan Skrevet 23. januar 2020 Populært innlegg #3 Skrevet 23. januar 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Grunnen til at jeg passer på pengene og ikke kjæresten min, er fordi jeg har to kontoer, så det blir mer oversiktelige Kjæresten din kan opprette ny bankkonto i nettbanken, tar to sekunder. 54
Gjest EmKay Skrevet 23. januar 2020 #4 Skrevet 23. januar 2020 (endret) På den ene siden tenker jeg at jeg ikke hadde gjort det, han har selv rotet seg opp i uføret og det er ikke deres ansvar, Hvis man skal hjelpe med noe, kunne det heller være å få ordnet med økonomisk rådgivning, evt. forsøke å få han inn på gjeldssanering, osv. På den andre siden skjønner jeg at det er vanskelig, og at man gjerne har lyst å hjelpe han med å få en lettere hverdag. Når det gjelder grunnen til at du har pengene på din konto og ikke din samboer, er det en ordentlig dårlig unnskyldning. Det tar ca 30 sekunder å opprette en ny konto i nettbanken, og det koster ingenting. Selv har jeg sikkert 10 kontoer, og alle er øremerket ulike ting. Så din samboer kan enkelt lage seg flere kontoer, og eventuelt en egen til faren sine penger - om han absolutt er bestemt på å oppbevare dem for han. Penger og familie er vanskelig, skjønner at situasjonen er kinkig. Men ditt ansvar er det ihvertfall ikke, så her kan i det minste din samboer ta ansvar og oppbevare pengene selv. Endret 23. januar 2020 av EmKay
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2020 #5 Skrevet 23. januar 2020 Det svigerfaren din gjør, er jo å prøve å unngå trekk. Han tenker at hvis han har mindre på konto, så er det mindre namsmannen kan ta... Men problemene forsvinner jo ikke på grunn av dette - gjelden vokser seg bare større og større, og han gidder ikke ta tak i det. Har en slik person i min familie også, og det er helt ekstremt hvilken belastning det er for alle rundt. Man prøver å hjelpe, for man er jo glad i personen - men det blir bare verre og verre, fordi den det gjelder ikke gidder å skjerpe seg og ta ansvar for eget liv. Strutsetaktikken (Å stikke hodet i sanden) fungerer godt, nemlig 🙄 Jeg synes du skal si nei. Du kan ikke være banken hans, og han kan ikke kreve det. Du kan jo velge å si at du synes han bør prioritere å betale ned gjeld - og at du ikke ønsker å hjelpe han med å gjemme unna penger fra kreditorer og namsmann. Du gjør ham en bjørnetjeneste ved å hjelpe ham, og du blir selv innblandet i hans økonomiske problemer. Du kan også bare si nei, uten forklaring. Hvis samboeren din ønsker å drive bank for faren sin, kan jo han opprette flere kontoer selv. Det er gjort på ca null komma niks. Lykke til! Anonymkode: cabe9...5c7 6
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2020 #6 Skrevet 23. januar 2020 Bruk penger da. Når han spør si ,sorry jeg er ikke så bra "penge passer" da. Anonymkode: 0e600...741 2
I Grosny Skrevet 23. januar 2020 #7 Skrevet 23. januar 2020 Kjæresten din kan skaffe seg konto nr to. Du trenger ikke å drive med tvilsomheter som plager deg. 10
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2020 #8 Skrevet 23. januar 2020 Kjæresten din bør ordne dette for ham. Alternativt fungerer jo selvsagt kontanter. Eller gull. Anonymkode: aeaa4...ad8 3
Gran3 Skrevet 23. januar 2020 #9 Skrevet 23. januar 2020 Det tar 5 minutt å lage en konto nr 2, det er ingen unnskyldning fra din manns side???? (Logg inn på nettbanken og trykk "ny konto") Men ja, ikke pass på andre sine penger. Har de impulsproblemer får de gå til psykolog og utredes. I verste fall er det forsøk på svindel i en eller annen form 4
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2020 #10 Skrevet 23. januar 2020 Dere, dvs kjæresten din, bør ta skikkelig tak hvis dere orker. Bestill time hos NAV. Anonymkode: 2a435...a26 3
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2020 #11 Skrevet 23. januar 2020 Kjæresten din må gjøre det der, ikke du. Anonymkode: 6ca59...6f4 2
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2020 #12 Skrevet 23. januar 2020 Hei igjen. Jeg skal få kjæresten min til å opprette en konto til idag. Ts Anonymkode: 9e556...280 8
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2020 #13 Skrevet 23. januar 2020 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Det svigerfaren din gjør, er jo å prøve å unngå trekk. Han tenker at hvis han har mindre på konto, så er det mindre namsmannen kan ta... Men problemene forsvinner jo ikke på grunn av dette - gjelden vokser seg bare større og større, og han gidder ikke ta tak i det. Har en slik person i min familie også, og det er helt ekstremt hvilken belastning det er for alle rundt. Man prøver å hjelpe, for man er jo glad i personen - men det blir bare verre og verre, fordi den det gjelder ikke gidder å skjerpe seg og ta ansvar for eget liv. Strutsetaktikken (Å stikke hodet i sanden) fungerer godt, nemlig 🙄 Jeg synes du skal si nei. Du kan ikke være banken hans, og han kan ikke kreve det. Du kan jo velge å si at du synes han bør prioritere å betale ned gjeld - og at du ikke ønsker å hjelpe han med å gjemme unna penger fra kreditorer og namsmann. Du gjør ham en bjørnetjeneste ved å hjelpe ham, og du blir selv innblandet i hans økonomiske problemer. Du kan også bare si nei, uten forklaring. Hvis samboeren din ønsker å drive bank for faren sin, kan jo han opprette flere kontoer selv. Det er gjort på ca null komma niks. Lykke til! Anonymkode: cabe9...5c7 Planen hans er nok å holde det gående slik til han dør. Da slipper han å måtte betale tilbake gjelden sin. Anonymkode: 92a96...034 1
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2020 #14 Skrevet 23. januar 2020 11 minutter siden, AnonymBruker said: Planen hans er nok å holde det gående slik til han dør. Da slipper han å måtte betale tilbake gjelden sin. Anonymkode: 92a96...034 Så gjelden går i arv til barna hans i stedet? Høres ut som en ræva forelder spør du meg Anonymkode: 852af...191 5
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2020 #15 Skrevet 23. januar 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Så gjelden går i arv til barna hans i stedet? Høres ut som en ræva forelder spør du meg Anonymkode: 852af...191 Nei, ikke hvis de fraskriver seg arven. Anonymkode: fda25...3f7 5
rebony Skrevet 23. januar 2020 #16 Skrevet 23. januar 2020 Opprett en sparekonto med høy rente så tjener du litt på det iallefall.. Men nei, du er ikke sær som ikke ønsker å passe på økonomien til en annen voksen mann, det er absolutt ikke ditt ansvar. Uansett, kan han ikke ta ut pengene i kontanter da? Hvorfor MÅ det være i banken i det hele tatt? 1
Apis Skrevet 23. januar 2020 #17 Skrevet 23. januar 2020 Si du brukte pengene på flax lodd, fordi spåkonen du kjøpte en seanse fra, leste ut fra pendelsteinen at penger du skulle passe på skulle yngle når Væren stod i Neptun, dessverre vant du ikke, men en annen spåkone som har en fetter som er prins i Nigeria, trenger nye trekkingsko når han skal gå på Kilimanjaro, men har dessverre glemt Visakortet hjemme, men vil betale tilbake med 50%rente. Vis du bare fører over 10 000 kroner via Western Union
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2020 #18 Skrevet 28. januar 2020 Namsmannen/andre kreditorer trekker jo ikke penger rett fra kontoen, de sørger for å få trekk i lønn/trygd. Det eneste som kan trekkes fra konto er autogiro, og dem kan man jo stoppe selv i nettbanken... Selvfølgelig burde han jo betale regningene sine, men tviler på at TS gjør noe ulovlig... Anonymkode: 8af5e...161 1
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2020 #19 Skrevet 29. januar 2020 Jeg tror at han leverer kontoutskrifter til nav for å vise at han ikke har noe på konto, og dermed få div. sosialstønader. Nødhjelp til mat, strøm ect. Da må han dokumentere at kontoen er tom. Og jeg mistenker desverre at grunnen til at sønnen ikke oppbevarer pengene for ham er at det ikke skal synes at penger er overført til et familiemedlem. Alternativt så har sønnen lignende problemer og kan heller ikke ha penger på konto... Anonymkode: dd52f...2cc 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå