AnonymBruker Skrevet 23. januar 2020 #1 Skrevet 23. januar 2020 Hvilke fordommer har du mot folk fra hovedstaden? Hvilke holdninger mot Oslo-folk viser bygdefolk? Jeg skulle bli voksen før jeg innså at mange mennesker faktisk misliker Oslo-folk, sånn på generell basis. Da jeg begynte å studere, traff jeg flere som mente Oslo-folk var blaserte, kalde, ufølsomme, sossete, jålete etc. Oslo-folk stengte visst folk ute, var høye på seg selv og trodde de var verdt mer enn andre. Og så drikker visst alle Oslo-folk kaffe latte, haha. (Hvor -kommer- den fordommen fra?) For meg personlig er sånne holdninger ganske morsomme. Jeg er født og oppvokst i Oslo et sted der alle snakket med alle, løp inn og ut hos naboene, var åpne om følelser, vant til at folk var ulike og hadde ulike bakgrunner, vant til at folk ikke hadde noe særlig penger, gikk på en videregående der folk kledde seg nøyaktig som de ville uten at noen reagerte osv. Jeg føler jeg er stikk motsatt av alle fordommene folk har mot Oslo. Selv har jeg også trodd jeg var ganske fordomsfri og ikke generaliserende. Det var først da jeg fikk svigerfamilie fra innlands-Sørlandet at jeg møtte en «folkegruppe» jeg følte jeg selv kunne generalisere som genuint kalde- i den lille bygda opplever jeg at mange holder følelsene inne, helst ikke skal snakke om vanskelige ting, helst ikke skal være ateister, helst ikke skal ha sånn og sånn bil eller klær, osv. Anonymkode: c2faa...07f 2
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2020 #2 Skrevet 23. januar 2020 De er arrogante og tror at Norge bare er Oslo. Anonymkode: 8eb76...2f2 6
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2020 #3 Skrevet 23. januar 2020 Det er så merkelig når de sier disse tingene....Er det ikke de som er arrogante og overlegne og hele tiden mener Oslo bare er dritt? Men, de får vel holde på. Tror det er en slags fellesgreie der de skal "ta" Oslo folk på de barnsligste måter..litt som nordlendinger som skal snakke om de "sørpå", men mener egentlig Oslo🙄🙄 Anonymkode: 84787...dcd 2
abc123detvardet Skrevet 23. januar 2020 #4 Skrevet 23. januar 2020 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvilke fordommer har du mot folk fra hovedstaden? Ingen.
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2020 #6 Skrevet 23. januar 2020 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvilke fordommer har du mot folk fra hovedstaden? Hvilke holdninger mot Oslo-folk viser bygdefolk? Jeg skulle bli voksen før jeg innså at mange mennesker faktisk misliker Oslo-folk, sånn på generell basis. Da jeg begynte å studere, traff jeg flere som mente Oslo-folk var blaserte, kalde, ufølsomme, sossete, jålete etc. Oslo-folk stengte visst folk ute, var høye på seg selv og trodde de var verdt mer enn andre. Og så drikker visst alle Oslo-folk kaffe latte, haha. (Hvor -kommer- den fordommen fra?) For meg personlig er sånne holdninger ganske morsomme. Jeg er født og oppvokst i Oslo et sted der alle snakket med alle, løp inn og ut hos naboene, var åpne om følelser, vant til at folk var ulike og hadde ulike bakgrunner, vant til at folk ikke hadde noe særlig penger, gikk på en videregående der folk kledde seg nøyaktig som de ville uten at noen reagerte osv. Jeg føler jeg er stikk motsatt av alle fordommene folk har mot Oslo. Selv har jeg også trodd jeg var ganske fordomsfri og ikke generaliserende. Det var først da jeg fikk svigerfamilie fra innlands-Sørlandet at jeg møtte en «folkegruppe» jeg følte jeg selv kunne generalisere som genuint kalde- i den lille bygda opplever jeg at mange holder følelsene inne, helst ikke skal snakke om vanskelige ting, helst ikke skal være ateister, helst ikke skal ha sånn og sånn bil eller klær, osv. Anonymkode: c2faa...07f Haha.... Det var noe av det verste du kan treffe på i Norges land når det gjelder dette. De er nok ikke representative for storparten av bygde-Norge. Når det er sagt, det er nok av fordommer andre veien også da. "Jævla treige bygdiser" osv. Anonymkode: e12af...093 1
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2020 #7 Skrevet 23. januar 2020 Min sambo hadde en del fordommer mot Oslofolk (før vi flyttet dit selv 🤭) - som at "alle" var overlegne og sossete, og at det "bare" var ufordragelige pappagutter der osv. Hehe. Er ikke slik nå da. Men det er faktisk flere i Oslo som kler seg mer pyntet/classy enn man generelt ser på "bygda", synes jeg. Er det bare meg? Anonymkode: ef350...e06 1
Gjest Warrior Skrevet 23. januar 2020 #9 Skrevet 23. januar 2020 Har ingenting i mot oslofolk, men når jeg er i Oslo, så føles det ikke som jeg er i Norge mer.
Alice123 Skrevet 23. januar 2020 #10 Skrevet 23. januar 2020 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: (...) Er ikke slik nå da. Men det er faktisk flere i Oslo som kler seg mer pyntet/classy enn man generelt ser på "bygda", synes jeg. Er det bare meg? Anonymkode: ef350...e06 Både ja og nei. Jeg tror det handler mer om hva som er "lokal mote". Jeg ser "på bygda" (innlandsøstlandet og vestlandet er der jeg er kjent) at allværsjakke tursko/fritidssko fra visse merker er "lokal mote". Men er det egentlig noe mindre "pyntet" når alle går i Bergansjsakke til 4000kr og Fjellrävenbukse til 3000kr? Jeg bruker tullete summer på friluftsklær- og ting selv så det er ikke dét (og bor i Oslo). Men jeg mener det er like "snobbete" å bruke 5000kr på et par tursko som på et par høyhælte pensko. Når jeg skriver "lokal mote" mener jeg det som er mote i lokalmiljøet. Også i Oslo finnes det "lokal mote" fra bydel til bydel og miljø til miljø. Nå er jeg fra Oslo så jeg har ikke så mange fordommer, men syntes det er veldig gøy når folk snakker om "caffe lattedrikkende oslofolk". Caffe latte var inn for 20 år siden, ingen drikker det for å være hipp! 2
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2020 #11 Skrevet 23. januar 2020 36 minutter siden, AnonymBruker skrev: Min sambo hadde en del fordommer mot Oslofolk (før vi flyttet dit selv 🤭) - som at "alle" var overlegne og sossete, og at det "bare" var ufordragelige pappagutter der osv. Hehe. Er ikke slik nå da. Men det er faktisk flere i Oslo som kler seg mer pyntet/classy enn man generelt ser på "bygda", synes jeg. Er det bare meg? Anonymkode: ef350...e06 Mulig det er fordi en del flere arbeidsplasser i byene har kleskode? Vet ikke helt selv, men det er en teori. Ellers er det jo hakket lettere å gå med høye heler på asfalt enn på et jorde, for å sette det litt på spissen. Anonymkode: 20038...3a2
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2020 #12 Skrevet 23. januar 2020 Jeg bor i Oslo og syns det er helt forjævlig. Nå skal jeg heldigvis flytte tilbake til virkeligheten. Anonymkode: d7552...40d
herzeleid Skrevet 24. januar 2020 #13 Skrevet 24. januar 2020 Min favoritt er kanskje når noen virker å faktisk tro at det er mange som tror at maten kommer fra butikken, og ikke er produsert eller dyrket frem.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå