AnonymBruker Skrevet 23. januar 2020 #21 Skrevet 23. januar 2020 29 minutter siden, AnonymBruker skrev: Helt riktig - har hverken hatt dåp eller navnefest for barna våre. Høytidsdager foretrekker jeg å jobbe frivillig for de som ikke har noen å feire med. Uansett synes ikke jeg man kan sidestille grunnlovsdagen, julaften osv med en babyshower?? Julaften feirer vi fordi Jesus ble født den 24.desember. 17.mai fordi Grunnloven ble underskrevet den dagen. Babyshower er jo et arrangement som forekommer både uker og måneder før barnet faktisk blir født, og ja, det finner jeg lite mening i. Anonymkode: 06875...ed4 Du som er så opptatt av dette burde vel vite at Jesus ikke ble født 24. desember. Anonymkode: 18961...27c 2
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2020 #22 Skrevet 23. januar 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du som er så opptatt av dette burde vel vite at Jesus ikke ble født 24. desember. Anonymkode: 18961...27c Natt til 25. da, men det er jo like fullt noe som har skjedd i fortiden som feires, ikke noe som skjer flere uker senere. Men nå sporet dere veldig av, og nei, jeg synes babyshower ikke er noe poeng i. Ha en fik kveld alle - uansett om dere er for eller mot babyshower! 👶🚿 Anonymkode: 06875...ed4 1
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2020 #23 Skrevet 23. januar 2020 43 minutter siden, AnonymBruker skrev: Helt riktig - har hverken hatt dåp eller navnefest for barna våre. Høytidsdager foretrekker jeg å jobbe frivillig for de som ikke har noen å feire med. Uansett synes ikke jeg man kan sidestille grunnlovsdagen, julaften osv med en babyshower?? Julaften feirer vi fordi Jesus ble født den 24.desember. 17.mai fordi Grunnloven ble underskrevet den dagen. Babyshower er jo et arrangement som forekommer både uker og måneder før barnet faktisk blir født, og ja, det finner jeg lite mening i. Anonymkode: 06875...ed4 Kremt.. Jesus ble ikke født 24 desember 😅 allmenn kunnskap. Anonymkode: 44828...8e8
Krok1 Skrevet 23. januar 2020 #24 Skrevet 23. januar 2020 2 hours ago, AnonymBruker said: Ja, men andre kan ikke la være å feire babyrelaterte ting av den grunn. Anonymkode: 1c2c3...42b Jeg tolket det som at det er sårt for de som ikke får babyshower, og det kan jeg relatere til. Den trenden var ikke kommet da jeg var gravid med nr 1. Og om man ikke har det med nr 1 så skal man visst ikke ha det med nr 2 heller 😕 Skal sies at det ikke er vanlig i min omgangskrets. Men det eksploderte i miljøet rundt jobben, og med mer perifere bekjente. Synes det er litt snålt med alle disse tradisjonene vi skal adoptere som handler om å kjøpe kjøpe kjøpe. Det skal ikke bare være gaver, men designkake og spesialballonger. (Begynner å bli en bitter gammal dame gitt). Men jo, man burde selvfølgelig klare å være glad på andres vegne, og jeg hadde gladelig gått i en babyshower om jeg ble bedt. Ser også at flere og flere arrangerer sin egen. Det er enda rarere for meg, men noen foretrekker å ha alt på sin måte 1
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2020 #25 Skrevet 23. januar 2020 3 timer siden, Krok1 skrev: Jeg tolket det som at det er sårt for de som ikke får babyshower, og det kan jeg relatere til. Den trenden var ikke kommet da jeg var gravid med nr 1. Og om man ikke har det med nr 1 så skal man visst ikke ha det med nr 2 heller 😕 Skal sies at det ikke er vanlig i min omgangskrets. Men det eksploderte i miljøet rundt jobben, og med mer perifere bekjente. Synes det er litt snålt med alle disse tradisjonene vi skal adoptere som handler om å kjøpe kjøpe kjøpe. Det skal ikke bare være gaver, men designkake og spesialballonger. (Begynner å bli en bitter gammal dame gitt). Men jo, man burde selvfølgelig klare å være glad på andres vegne, og jeg hadde gladelig gått i en babyshower om jeg ble bedt. Ser også at flere og flere arrangerer sin egen. Det er enda rarere for meg, men noen foretrekker å ha alt på sin måte Å arrangere sin egen babyshower er det samme som å bevisst lage en fest for å håve til seg gaver - utrolig gnient. Anonymkode: 1540a...d91 2
Gjest EmKay Skrevet 23. januar 2020 #26 Skrevet 23. januar 2020 6 timer siden, Sool skrev: Men hun har vel handlet inn ting til babyen? Så da forstår jeg ikke tankegangen til venninnen din at hun ikke ønsker å bli sittende igjen med ting? Oi 1000kr per person nesten. Det var unødvendig mye Nei jeg forstår ikke tankegangen jeg heller, men hun om det
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2020 #27 Skrevet 24. januar 2020 I USA er det vanlig å arrangere sin egen babyshower, vi har tatt festen men ikke hvordan man arrangerer den. Så kan skjønne at de som ikke har så mye kjennskap til akkurat denne type fest tenker sånn. Jeg hadde babyshower med nr 1, syntes det var utrolig koselig å ble utrolig rørt over hvor mange som kom, hadde laget mat og kaker. Ikke minst hva baby fikk i gaver! I graviditeten min var jeg utrolig dårlig å skulle dra ut av døra var et ikke tema så sant jeg ikke skulle på sykehuset (var der 3 ganger i uka). Det holdt for meg. Så når mannen dro med meg ut ble jeg ganske sint å frustrert pga jeg trodde han ikke skjønte hvor vondt å dårlig jeg var. Ble jo selvsagt tatt på sengen å det var utrolig koselig. Men hadde jeg arrangert selv hadde jeg nok avlyst😅. Holdt ikke så lenge, men de sa det var helt greit. Nå med nr 2 forventer jeg ingen ting😄. Det er jo ikke vanlig å få enda en gang. Men om man ikke er i form å liker å ha kontroll på ting, så ser jeg ikke noe grunn til å ikke skulle arrangere et selskap selv🤷🏼♀️. Vil tro det blir mer å mer vanlig det å. Vi skal jo ta alt fra USA😂. Anonymkode: 977ec...a0d
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2020 #28 Skrevet 24. januar 2020 1 hour ago, AnonymBruker said: I USA er det vanlig å arrangere sin egen babyshower, vi har tatt festen men ikke hvordan man arrangerer den. Så kan skjønne at de som ikke har så mye kjennskap til akkurat denne type fest tenker sånn. Jeg hadde babyshower med nr 1, syntes det var utrolig koselig å ble utrolig rørt over hvor mange som kom, hadde laget mat og kaker. Ikke minst hva baby fikk i gaver! I graviditeten min var jeg utrolig dårlig å skulle dra ut av døra var et ikke tema så sant jeg ikke skulle på sykehuset (var der 3 ganger i uka). Det holdt for meg. Så når mannen dro med meg ut ble jeg ganske sint å frustrert pga jeg trodde han ikke skjønte hvor vondt å dårlig jeg var. Ble jo selvsagt tatt på sengen å det var utrolig koselig. Men hadde jeg arrangert selv hadde jeg nok avlyst😅. Holdt ikke så lenge, men de sa det var helt greit. Nå med nr 2 forventer jeg ingen ting😄. Det er jo ikke vanlig å få enda en gang. Men om man ikke er i form å liker å ha kontroll på ting, så ser jeg ikke noe grunn til å ikke skulle arrangere et selskap selv🤷🏼♀️. Vil tro det blir mer å mer vanlig det å. Vi skal jo ta alt fra USA😂. Anonymkode: 977ec...a0d Hm, jeg er aktiv i noen termingrupper på Reddit og der går det heller igjen blant amerikanerne at det er en skikkelig brøler av en «faux pas» å arrangere egen babyshower – nettopp fordi det da blir sett på som kun en måte å skaffe seg gaver på. Fortvilte mødre uten nære venner eller familie der de bor har stadig vekk spurt og diskutert hvordan de kan få stelt i stand en eller annen form for feiring som de selv organiserer, uten at folk skal dømme dem altfor hardt. Folk har heller vurdert å spørre mennesker de nesten ikke kjenner om å være vertskap, på papiret, men ta på seg alt arbeid og utgifter selv, fremfor å stå oppført som arrangører. Ny runde med nummer to er også veldig «frowned upon», er mitt inntrykk – det blir sett på som ren «gift-grabbing», med mindre det er veldig lang tid mellom barna. En dusj før tredje barnet har jeg ikke sett noen nevne engang... Normalt sett arrangerer man heller en «baby sprinkles» hvor man kan ønske seg småting eller bare en mer uformell sammenkomst hvor man ikke sender ut gaveliste i forkant. Amerikanere er nok langt mer uformelle enn briter, men noen sosiale koder og regler har de åpenbart der borte også. Hvordan alt dette ser ut her hjemme om 10–15 år er jo helt umulig å si. Kanskje det faktisk er helt innafor, eller til og med forventa, at det er foreldrene som inviterer til en gavefest. Jeg liker ikke konseptet og i min omgangskrets har det ikke vært noen tradisjon for å arrangere «showers». Eller, jeg liker ikke den veldig materialistiske komponenten med at gjestenes oppgave er å «dusje» den vordende moren med gaver. De som har mer fokus på det sosiale, en god del vanligere i f.eks. Australia, virker langt hyggeligere. Blant mine nære holder vi oss også til barselgrøt og eventuelt noen sosiale lag i forkant for både menn og kvinner hvor man har spist god mat og bare hatt det fint sammen. Anonymkode: eed06...08b 2
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2020 #29 Skrevet 24. januar 2020 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Å arrangere sin egen babyshower er det samme som å bevisst lage en fest for å håve til seg gaver - utrolig gnient. Anonymkode: 1540a...d91 Som en bursdagsfest da? Jeg ser virkelig ikke problemet om en person har lyst å arrangere sin egen babyshower. Anonymkode: 18961...27c
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2020 #30 Skrevet 24. januar 2020 Har hatt, men synes ingenting om det. For det første så visste hverken jeg eller mannen om det, og det var en utrolig stor belastning at huset rant fullt av folk rett før fødsel mens jeg og mannen stresset med oppussing. Huset så bombet ut fordi vi hadde neglisjert husarbeid for å bli ferdig, jeg hadde ikke dusjet og at på til ble mannen min så sint fordi de ikke hadde sagt ifra, at han ødela hele opplevelsen. Dette var det faktisk familie som hadde arrangert, så det hele ble egentlig litt kleint. Også hadde folk med en haug med gaver. De må gjerne ha med en gave, men da kan de gå sammen om den sånn at det blir bare én ting, for vi lever i overflod. Baby shower har jeg nå ingenting til overs for. Hadde sikkert vært kos om det var venner som kom, men uten gavene og med påsmurt mat Anonymkode: c9123...e8e 2
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2020 #31 Skrevet 24. januar 2020 Jeg bodde en del år i USA, og vil si at selv om en venninne gjerne planlegger/organiserer baby shower, så er det ikke sånn at det nødvendigvis er en overraskelse. Den vordende mor kan godt være involvert i planleggingen. Det nærmeste jeg kan tenke meg er kanskje et utdrikningslag - de færreste arrangerer vel det selv, men mange planlegger det vel sammen med forloveren? Uansett syns jeg det er koselig med baby shower, og å samle venninnegjengen før babyen kommer. Noe jeg verken hadde orket eller nytt etter at babyen var født. Syns ikke babyshower konkurrerer med barselbesøk, det blir to helt forskjellige ting. Det trenger ikke være noe stort fokus på gaver - ønsk deg eventuelt spleis på gavekort til en babybutikk i nærheten. (Den opprinnelige funksjonen var å hjelpe den vordende mor med å få ting i stand til babyen kom, så man ønska seg gjerne praktiske ting. ) Anonymkode: 8fa10...bff 1
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2020 #32 Skrevet 24. januar 2020 28 minutter siden, AnonymBruker skrev: Som en bursdagsfest da? Jeg ser virkelig ikke problemet om en person har lyst å arrangere sin egen babyshower. Anonymkode: 18961...27c Du kan ikke sammenligne det med en bursdagsfest. Anonymkode: 1540a...d91 1
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2020 #33 Skrevet 24. januar 2020 Nei, jeg hadde ikke babyshower. Jeg ga også beskjed om at jeg ikke ønsket å ha det. Anonymkode: f5273...d95 1
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2020 #34 Skrevet 24. januar 2020 15 timer siden, AnonymBruker skrev: Kremt.. Jesus ble ikke født 24 desember 😅 allmenn kunnskap. Anonymkode: 44828...8e8 Jesus ble faktisk født på våren. Anonymkode: f5273...d95
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2020 #35 Skrevet 24. januar 2020 Jeg kommer fra bygda, men bor i Oslo, og jeg opplever at babyshowers er en skikkelig "unge mødre på bygda"-greie. Masse kjønnsstereotypier (bare jenter som er invitert, rosa eller blått tema avhengig av babyens kjønn), hovedsakelig masse posing for instagram-kameraet ("se hva mine 50 allerbestevenninner gjorde for meg omg"), og litt sånn klein "huff, vi vet jo ikke helt hvordan dette skal foregå da, åssen er det amerikanerne gjør dette her nå igjen"-stemning, i tillegg til overflod av gaver og bleiekaker andre ting som skriker "overforbruk". Nei takk. Den norske tradisjonen med barselbesøk (der de besøkende gjerne har med seg litt mat) er derimot fryktelig hyggelig! Den må vi tviholde på! Anonymkode: 088f9...b42 3
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2020 #36 Skrevet 24. januar 2020 Jeg arrangerte min egen babyshower:-) Men jeg gjorde det til en dagsfest for venninnene mine. Kjøpte inn prosecco, lagde drink slik at det ble en fest med mat og kaker. 1. Fordi jeg hater overraskelser og uventede ting. Dette vet venninnene mine. 2. Jeg unner ikke vennene mine å stresse med å lage og stelle i stand på mine vegne. Selv om de sikkert ikke hadde hatt noe i mot det. Anonymkode: d3e9e...356
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2020 #37 Skrevet 24. januar 2020 Siden vi likevel pirker: ikke bare er Jesus ikke født i desember en gang, men grunnloven ble faktisk underskrevet allerede 16. mai. Jeg ønsker ikke babyshower. Forbinder det med for mye kleint, som bleiekaker og dumme leker. Grøss. Anonymkode: 45824...d9e 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå