AnonymBruker Skrevet 23. januar 2020 #1 Skrevet 23. januar 2020 Det kommer å går litt den siste uken. Baby har vært veldig forkjølet, men den tette nesa og uroen gav seg for en liten uke siden, det stinkende øret kom etterpå. Noen dager verre enn andre, og etter vi har vært på babysvømming har det vært helt ekstremt. Klarer ikke helt sette Fingeren på hva det lukter, men ekkelt er det. Kan se ut som det kommer litt hvit væske ut av øret. Baby virker ikke plaget på noe vis, er blid og fornøyd, sover godt, allmenntilstand er god, han reagerer ikke når jeg er borti øret, holder seg ikke til det osv. Han er 3 mnd. Han virket heller ikke plaget med øret når han var forkjølet tidligere. Noen som vet hva dette er, og om det er grunn til å bestille legetime? Blir jo redd hørselen når det er noe med øret... Anonymkode: 06ef1...e2b
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2020 #2 Skrevet 23. januar 2020 https://nhi.no/symptomer/barn/vasking-fra-oret-veiviser/ Sitat Hos barn er forklaringen nesten alltid en akutt mellomørebetennelse eller et bestående hull i trommehinnen Siving av væske eller puss ut av øregangen i mer enn et par dager, er et tegn på betennelse enten i mellomøret eller i øregangen som du bør søke lege for Anonymkode: 0e227...af7 2
Krok1 Skrevet 23. januar 2020 #3 Skrevet 23. januar 2020 Betennelse i mellomøret gir jo ikke lukt i øregangen med mindre trommehinnen er røket, og om den er det gjør det KJEMPEVONDT, så da ville nok barnet gitt uttrykk for det. Ja, det er grunn til å bestille legetime, KH kan ikke undersøke eller diagnostisere barnet ditt, og jeg ville ikke risikert hørselen til barnet mitt. I mellomtiden ville jeg ha brukt saltvann i nesen for å holde mellomører åpent, og kanskje brukt litt olje i øregangen for å hjelpe på dersom det ligger noe avfall der som ikke kommer ut av seg selv.
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2020 #4 Skrevet 23. januar 2020 Akkurat nå, Krok1 skrev: Betennelse i mellomøret gir jo ikke lukt i øregangen med mindre trommehinnen er røket, og om den er det gjør det KJEMPEVONDT, så da ville nok barnet gitt uttrykk for det. Ja, det er grunn til å bestille legetime, KH kan ikke undersøke eller diagnostisere barnet ditt, og jeg ville ikke risikert hørselen til barnet mitt. I mellomtiden ville jeg ha brukt saltvann i nesen for å holde mellomører åpent, og kanskje brukt litt olje i øregangen for å hjelpe på dersom det ligger noe avfall der som ikke kommer ut av seg selv. Var det jeg og trodde, og han gir ikke uttrykk for smerte på noen som helst måte. Da skal jeg bestille legetime, ville bare forhøre meg om dette liksom er normalt for babyer - er første barnet og jeg er helt grønn 😅 Anonymkode: 06ef1...e2b
Krok1 Skrevet 23. januar 2020 #5 Skrevet 23. januar 2020 1 minutt siden, AnonymBruker said: Var det jeg og trodde, og han gir ikke uttrykk for smerte på noen som helst måte. Da skal jeg bestille legetime, ville bare forhøre meg om dette liksom er normalt for babyer - er første barnet og jeg er helt grønn 😅 Anonymkode: 06ef1...e2b Ser den. Et annet tips er å ringe legevakt 116 117, der har de veldig god forståelse for barneplager, du får snakke med en sykepleier som kan gi grunnleggende råd og om de vurderer det sånn blir du oppfordret til å ringe lege.
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2020 #6 Skrevet 23. januar 2020 1 time siden, Krok1 skrev: Ser den. Et annet tips er å ringe legevakt 116 117, der har de veldig god forståelse for barneplager, du får snakke med en sykepleier som kan gi grunnleggende råd og om de vurderer det sånn blir du oppfordret til å ringe lege. Vi har dessverre ikke legevakt her på samme måte som i byene, men ringte legekontoret. Hun i tlf sa at det ikke hørtes særlig skummelt ut siden han tilsynelatende ikke har noen plager med det, men fikk time senere i dag fordi de aldri tok sjanser når det gjaldt så små sa hun Så det var godt, da får vi sjekket det! Anonymkode: 06ef1...e2b 2
Krok1 Skrevet 23. januar 2020 #7 Skrevet 23. januar 2020 12 minutter siden, AnonymBruker said: Vi har dessverre ikke legevakt her på samme måte som i byene, men ringte legekontoret. Hun i tlf sa at det ikke hørtes særlig skummelt ut siden han tilsynelatende ikke har noen plager med det, men fikk time senere i dag fordi de aldri tok sjanser når det gjaldt så små sa hun Så det var godt, da får vi sjekket det! Anonymkode: 06ef1...e2b Så bra! Om du ringer 116 117 kommer du til nærmeste legevakt uansett, og får snakke med sykepleier. Trenger ikke være sånn at du skal dra på legevakten, mest det at du får råd fra medisinsk personell
Hr. Aktiv Skrevet 23. januar 2020 #8 Skrevet 23. januar 2020 Her hadde jeg tatt kontakt med lege. Bedre en gang for mye enn en gang for lite.
Millimani Skrevet 23. januar 2020 #9 Skrevet 23. januar 2020 4 minutter siden, Krok1 said: Så bra! Om du ringer 116 117 kommer du til nærmeste legevakt uansett, og får snakke med sykepleier. Trenger ikke være sånn at du skal dra på legevakten, mest det at du får råd fra medisinsk personell Legevakta åpner kl 16, den er ikke døgnåpen. Iallefall ikke her i distriktet, etter hva jeg vet. TS; - har du ikke lært at en gang for mye er bedre enn en gang for lite? Godt du har fått en time til sjekk nå da 1
Krok1 Skrevet 23. januar 2020 #10 Skrevet 23. januar 2020 1 hour ago, Millimani said: Legevakta åpner kl 16, den er ikke døgnåpen. Iallefall ikke her i distriktet, etter hva jeg vet. TS; - har du ikke lært at en gang for mye er bedre enn en gang for lite? Godt du har fått en time til sjekk nå da Har ringt 116 117 på alle døgnets tider og fått hjelp, jeg. Legevaktttelefonen er døgnåpen, og ofte er det et legekontor som har daglegevakt.
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2020 #11 Skrevet 23. januar 2020 Slike ting går du til lege med. Anonymkode: eef54...48d
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2020 #12 Skrevet 23. januar 2020 9 hours ago, AnonymBruker said: Vi har dessverre ikke legevakt her på samme måte som i byene, men ringte legekontoret. Hun i tlf sa at det ikke hørtes særlig skummelt ut siden han tilsynelatende ikke har noen plager med det, men fikk time senere i dag fordi de aldri tok sjanser når det gjaldt så små sa hun Så det var godt, da får vi sjekket det! Anonymkode: 06ef1...e2b Hva gjør dere om dere trenger legevakt da? Er jo ikke alt som kan vente til dagen etter? Eller mandag om du snakker om helgen. Sy et kutt f.eks. Blir jo litt voldsomt å dra til sykehuset liksom? Anonymkode: 57b39...335 1
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2020 #13 Skrevet 23. januar 2020 Har du sjekket godt bak øret? Mine fikk ofte melkesøl bak øret, så måtte passe på å vaske godt😅 Anonymkode: 5f202...f14 3
Mezzosoprena Skrevet 23. januar 2020 #14 Skrevet 23. januar 2020 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva gjør dere om dere trenger legevakt da? Er jo ikke alt som kan vente til dagen etter? Eller mandag om du snakker om helgen. Sy et kutt f.eks. Blir jo litt voldsomt å dra til sykehuset liksom? Anonymkode: 57b39...335 Legevakta ligger ofte PÅ sykehuset da...
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2020 #15 Skrevet 23. januar 2020 23 minutter siden, Teatrica said: Legevakta ligger ofte PÅ sykehuset da... Noen steder ja, men om hun ikke har legevakt jobb kan ringe har hun nok ikke legevakt på sykehuset heller. Trodde forresten fleste sykehus hadde sluttet med legevakt og sendt det tilbake til kommunene? Anonymkode: 57b39...335
Millimani Skrevet 23. januar 2020 #16 Skrevet 23. januar 2020 8 hours ago, Krok1 said: Har ringt 116 117 på alle døgnets tider og fått hjelp, jeg. Legevaktttelefonen er døgnåpen, og ofte er det et legekontor som har daglegevakt. Det stemmer jo det, da husker jeg feil 14 minutter siden, AnonymBruker said: Noen steder ja, men om hun ikke har legevakt jobb kan ringe har hun nok ikke legevakt på sykehuset heller. Trodde forresten fleste sykehus hadde sluttet med legevakt og sendt det tilbake til kommunene? Anonymkode: 57b39...335 Legevakta i den mellomstore byen jeg bor i dekker tre kommuner. De som bor lengst unna har rundt en time å kjøre. 1
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2020 #17 Skrevet 23. januar 2020 Sjekk bak øret. To av mine fikk gjentagende betennelser der pga fukt og hudfolder. Det luktet skikkelig stramt. Da er det isåfall bare å rense samt ha på en god salve. Husk å tørk godt etter hvert bad osv. Anonymkode: a1d6e...b31 1
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2020 #18 Skrevet 23. januar 2020 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Hva gjør dere om dere trenger legevakt da? Er jo ikke alt som kan vente til dagen etter? Eller mandag om du snakker om helgen. Sy et kutt f.eks. Blir jo litt voldsomt å dra til sykehuset liksom? Anonymkode: 57b39...335 Har ikke legevakt på dagtid, da er det fastlegen som tar i mot. På kveld/natt har vi interkommunal legevakt to timer unna, men den åpner ikke før kl 17. 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Har du sjekket godt bak øret? Mine fikk ofte melkesøl bak øret, så måtte passe på å vaske godt😅 Anonymkode: 5f202...f14 Jepp, er ren og pen der - det luktet ikke sur melk heller, mer råttent... 1 time siden, AnonymBruker skrev: Sjekk bak øret. To av mine fikk gjentagende betennelser der pga fukt og hudfolder. Det luktet skikkelig stramt. Da er det isåfall bare å rense samt ha på en god salve. Husk å tørk godt etter hvert bad osv. Anonymkode: a1d6e...b31 Det kom fra inni øret, merker så godt når den væsken ut av øret kommer - at lukten ble mye verre.. ———————————————— Har vært hos legen, var nok en infeksjon. Hun tok bakterieprøve og vi har fått øredråper til behandling. Vet ikke helt hvilken infeksjon siden legen var en utenlandsk vikar og ikke helt stødig i norsk, synes «vanlig» ørebetennelse virker rart når han tilsynelatende er helt smertefri og ikke plaget? Men hun virket grundig, flink og kunnskapsrik så da stoler vi på det og kjører på med dråpene Satser på det går bort snart. Anonymkode: 06ef1...e2b 3
Krok1 Skrevet 23. januar 2020 #19 Skrevet 23. januar 2020 5 minutter siden, AnonymBruker said: Har vært hos legen, var nok en infeksjon. Hun tok bakterieprøve og vi har fått øredråper til behandling. Vet ikke helt hvilken infeksjon siden legen var en utenlandsk vikar og ikke helt stødig i norsk, synes «vanlig» ørebetennelse virker rart når han tilsynelatende er helt smertefri og ikke plaget? Men hun virket grundig, flink og kunnskapsrik så da stoler vi på det og kjører på med dråpene Satser på det går bort snart. Anonymkode: 06ef1...e2b Så bra du har vært hos legen og fått hjelp. Infeksjon i øregangen henger ikke helt sammen med ørebetennelse, det kommer ikke væske ut med mindre trommehinnen sprekker, og det ville vel legen i så fall sagt? Og det passer heller ikke med det du sier at han ikke har vært plaget. Så jeg vil tro det er snakk om en infeksjon i huden i øregangen. Håper dråpene tar knekken på det fort og ordentlig da
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2020 #20 Skrevet 24. januar 2020 2 minutter siden, Krok1 skrev: Så bra du har vært hos legen og fått hjelp. Infeksjon i øregangen henger ikke helt sammen med ørebetennelse, det kommer ikke væske ut med mindre trommehinnen sprekker, og det ville vel legen i så fall sagt? Og det passer heller ikke med det du sier at han ikke har vært plaget. Så jeg vil tro det er snakk om en infeksjon i huden i øregangen. Håper dråpene tar knekken på det fort og ordentlig da Aha! Da er det nok sikkert det ja nei, hun sa ingenting om sprukken trommehinne, og det har jeg også skjønt er forferdelig vondt? Så er neppe det. Sikkert infeksjon i huden ja 😄 Ikke helt enkelt når språket ikke er helt på plass.. 🙈 Anonymkode: 06ef1...e2b 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå