AnonymBruker Skrevet 23. januar 2020 #1 Skrevet 23. januar 2020 Rart spørsmål sikkert, men jeg spør fordi mannen min noen ganger lurer på om gutten vår kan ha ADHD. Han er 5. Vi har selvsagt tatt det opp med bhg, men de har i grunnen bare ledd det bort. Han er ofte uoppmerksom og impulsiv, og hvis han må være inne noen dager blir han veldig vill. Men, han kan også være rolig feks en hel helg. Og det hadde kanskje ikke skjedd hvis han hadde ADHD? Jeg synes faktisk jeg og han har en annen dynamikk, der han er roligere og følger mer med på beskjeder. Anonymkode: 1c69a...845
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2020 #2 Skrevet 23. januar 2020 Tenker at dette er noe de eventuelt vil legge merke til på skolen. Mange barn er umodne i den alderen og kan oppleves ville og ukonsentrert av den grunn. ADHD er, som mange andre tilstander, noe som rammer personer i ulik grad, selv om det er fellestrekk. Jeg har adhd, og som barn var jeg aldri i ro. Selv da jeg satt i ro, var det alltid en fot som gikk eller hender som jobbet. Likevel kunne jeg fint fokusere på enkelte (veldig interessante) ting i timesvis. Men med de fleste andre ting ramlet jeg ut med én gang. Slet veldig med å få med meg beskjeder, og det er jo ganske vanlig for barn generelt i den alderen. Brukte også mange timer på å sovne, da jeg hadde masse tanker og ting som gjorde at jeg ikke fant roen. Også snakket jeg enormt mye hvis jeg ikke fikk utløp for uroen fysisk Men folk er så forskjellige, også de med samme diagnose. Her må dere nok gå noen runder med dere selv. Hvis dere finner ut at dere tror det er nødvendig med utredning, så kan dere ta kontakt med fastlegen. Eller dere kan se det an. Slike utfordringer blir ofte tydeligere i skolealder Anonymkode: 05cde...8dc 1
Jadzia Skrevet 23. januar 2020 #3 Skrevet 23. januar 2020 Det er veldig individuelt. Ingen med adhd er like. For gutten min, er det som regel maks et par-tre minutter. Men er han skikkelig sliten, kan han sone ut 15 minutter foran tvn. Helgene her hjemme er rett og slett et mareritt pga trangen hans til å være i bevegelse. Han blir aldri sliten nok til å ikke fortsette å løpe og herje inne. Her kunne han komme rett fra å ha løpt i flere timer i barnehagen til å løpe rundt og rundt hjemme. Om han ikke blir vilter før etter noen dager inne og er rolig i helgene, tror jeg ikke han har adhd altså.
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2020 #4 Skrevet 23. januar 2020 Hvis sønnen min spiller eller driver med noe som virkelig interesserer han så flere timer. Ellers så ikke i det heletatt, alltid noe som beveger seg. Anonymkode: f8199...322
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2020 #5 Skrevet 23. januar 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Rart spørsmål sikkert, men jeg spør fordi mannen min noen ganger lurer på om gutten vår kan ha ADHD. Han er 5. Vi har selvsagt tatt det opp med bhg, men de har i grunnen bare ledd det bort. Han er ofte uoppmerksom og impulsiv, og hvis han må være inne noen dager blir han veldig vill. Men, han kan også være rolig feks en hel helg. Og det hadde kanskje ikke skjedd hvis han hadde ADHD? Jeg synes faktisk jeg og han har en annen dynamikk, der han er roligere og følger mer med på beskjeder. Anonymkode: 1c69a...845 Høres ut som et helt vanlig barn spør du meg. Anonymkode: 66b10...4c3
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2020 #6 Skrevet 24. januar 2020 Når du skriver at barnet også kan være i ro, har barnet da tilgang på TV/iPad eller andre ting som gir stimuli? har samboer og sønn med adhd, de kan være rolige - men ikke uten en viss form for stimuli... Anonymkode: 4379e...dfa
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2020 #7 Skrevet 24. januar 2020 Viktige faktorer å være oppmerksom på er: når blir han urolig? Er han sulten? Trøtt? For mye stimuli osv. ingen andre enn bup kan utrede han og finne ut om han har det eller ikke. barn under 6 år testes skjelden. har han adhd har han også symptomer i bhg. Har han ikke det der, så har han ikke adhd. Anonymkode: 74a11...ba7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå