Gå til innhold

Bekymringsmelding til helsestasjonen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Har ei venninne som har fått problemer med bhg til dattera si, og de har nå sendt bekymringsmelding til helsestasjonen faktisk av alle ting. Er det også noe som går an? Bekymringsmelding til helsestasjonen? 

Bhg har også sagt at de har "god kontakt med barnevernet", hun har følt seg truet og tatt barnet ut bhg. 

Anonymkode: b0c2b...f5f

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei

Har ei venninne som har fått problemer med bhg til dattera si, og de har nå sendt bekymringsmelding til helsestasjonen faktisk av alle ting. Er det også noe som går an? Bekymringsmelding til helsestasjonen? 

Bhg har også sagt at de har "god kontakt med barnevernet", hun har følt seg truet og tatt barnet ut bhg. 

Nei, man kan ikke sende en bekymring til helsestasjonen, helsestasjonen kan ikke undersøke pga taushetsplikt! Det man kan gjøre vica versa barnehage og helsestasjon er å spørre foreldrene om å få snakke med den andre part for å diskutere barnet/evt situasjon rundt barnet, men det må man ha tillatelse til. Er barnehagen bekymret skal de melde til BV uavhengig av helsestasjonen, det er deres plikt! 

Anonymkode: 24af5...304

• Liker 4
Skrevet

Høres ikke bra ut hvis de sier til henne at de har god kontakt med barnehagen. Og bekymringsmelding sendes vel til barnevernet ja? 
vet du hva dette går ut på? Hva er det barnehagen er bekymret for? Er jo ikke sikkert du får all info fra venninnen din, men de kan jo også være «maktsyke» de i BHG.

Jeg har også blitt meldt til barnevernet på veldig tynt grunnlag. Saken ble selvfølgelig henlagt og beskjed fra barnevernet at her hadde de ikke trengt å melde. 
Jeg sa ifra om dårlige forhold i BHG til styrer. Og det må man aldri finne på. Da får man de «etter» seg.
Jeg spurte de også etter møtet med barnevernet, hva mente dere med dette for det er jo forskjell pga utvikling? Og de svarte, vi måtte bare skrive noe... hva er det for noe??

Dette var i en periode det var veldig mye i nyhetene at man måtte melde ifra osv. Så det virket som det gikk sport i å melde fra til barnevernet. Vet om flere som ble meldt til bv der man har vært kritiske til BHG i forkant, eller trusler om melding. Beste er å være stille og bytte BHG.

Men vet også om andre som er meldt til bv der det har vært bra der de har fått oppfølging av bv. Så alt er ikke dårlig. 
Men vær obs hvis hun har klaget om/til BHG i forkant. 

oi ble likt lengre enn jeg hadde tenkt. 

Anonymkode: 7936c...120

• Liker 1
Skrevet

De kan sende bekyringsmelding til helsestasjon. Da går det på barnet (Ser dårlig/hører dårlig/ andre ting), og ikke på at foreldrene trenger  veiledning 

Anonymkode: cc818...f49

• Liker 3
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Høres ikke bra ut hvis de sier til henne at de har god kontakt med barnehagen. Og bekymringsmelding sendes vel til barnevernet ja? 
vet du hva dette går ut på? Hva er det barnehagen er bekymret for? Er jo ikke sikkert du får all info fra venninnen din, men de kan jo også være «maktsyke» de i BHG.

Jeg har også blitt meldt til barnevernet på veldig tynt grunnlag. Saken ble selvfølgelig henlagt og beskjed fra barnevernet at her hadde de ikke trengt å melde. 
Jeg sa ifra om dårlige forhold i BHG til styrer. Og det må man aldri finne på. Da får man de «etter» seg.
Jeg spurte de også etter møtet med barnevernet, hva mente dere med dette for det er jo forskjell pga utvikling? Og de svarte, vi måtte bare skrive noe... hva er det for noe??

Dette var i en periode det var veldig mye i nyhetene at man måtte melde ifra osv. Så det virket som det gikk sport i å melde fra til barnevernet. Vet om flere som ble meldt til bv der man har vært kritiske til BHG i forkant, eller trusler om melding. Beste er å være stille og bytte BHG.

Men vet også om andre som er meldt til bv der det har vært bra der de har fått oppfølging av bv. Så alt er ikke dårlig. 
Men vær obs hvis hun har klaget om/til BHG i forkant. 

oi ble likt lengre enn jeg hadde tenkt. 

Personlig skjønner jeg godt at det er konflikt. Datteren har utfordringer og fikk prioritering i køen pga disse utfordringene. Barnehagen har tilrettelagt det de kan, men har også stilt krav fra moren (noe jeg faktisk skjønner godt, men jeg skjønner også venninnen min at det ikke er så lett i praksis). Venninnen min har sagt at det ikke går, og de må bare tilrettelegge. Bhg og venninnen min vil ikke samarbeide. Venninnen min utelukker at det er et problem, mens bhg mener at barnet ikke kan gå der om de ikke fikser opp i problemet. Barnehagelederen er visst ikke helt god i utgangspunktet, men personlig mener jeg at de har jo et poeng. Dette er jo et problem! 

Rimelig spesielt, så venninnen min tok det litt som en trussel at de nevnte bv og hs, og har tatt jenta ut. 

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De kan sende bekyringsmelding til helsestasjon. Da går det på barnet (Ser dårlig/hører dårlig/ andre ting), og ikke på at foreldrene trenger  veiledning 

Det er en del utfordringer, de er allerede godt i gang med utredninger. :) da er det nok det det er 

Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis man har slike bekymringer. Så tar man dette opp med foreldrene og de igjen tar kontakt med helsestasjonen. Er det ikke slik? 

Skrevet

Ja det er fullt mulig. Når jeg lå på barselavdelingen å hadde alvorlig fødselsdepresjon så sendte sykehuset bekymringsmelding til helsestasjonen. Jeg fikk ekstra oppfølging av helsestasjonen pga det.  Bekymringen gikk heldigvis aldri videre til BV.

Anonymkode: 738ec...3f0

• Liker 1
Skrevet
25 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvis man har slike bekymringer. Så tar man dette opp med foreldrene og de igjen tar kontakt med helsestasjonen. Er det ikke slik? 

Noen ganger. Andre ganger tar barnehagen og helsestasjon kontakt selv. Både her vi bor nå og der vi bodde før har barnehage hs og ppt møter hvor de først og fremst diskuterer generelt. Men om de har informert foreldre kan de også spørre spesifikt om råd om Ola.

Altså, de kan alltid snakke om at de må fokuserer på språk og tale, men ikke spesifikt be om tips for lespingen til Ola uten å snakke med foreldrene først. Viser det seg å være et problem kan barnehage/hs henvise til logoped. Eller at logoped tar kontakt om hun/han var på møtet.

Skjønte du det?

Skrevet

Ok. Men det var fra sykehus når du lå der. Har sikkert noe å si. Aldri hørt om det i bhg. Har jobbet mange år i bhg og studerer nå innen pedagogikk og aldri hørt om å melde noen til helsestasjonen, er man bekymret for slikt tar man det med foreldrene om å ta det videre med helsestasjonen/lege. Foreldresamarbeid er veldig viktig får vi høre hele tiden. Man får bedre tilrettelegging og utfall av tiltak med godt samarbeid med foreldrene. Og foreldre må godkjenne alt, unntatt hvis det er fare for vold og sånt da. 

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja det er fullt mulig. Når jeg lå på barselavdelingen å hadde alvorlig fødselsdepresjon så sendte sykehuset bekymringsmelding til helsestasjonen. Jeg fikk ekstra oppfølging av helsestasjonen pga det.  Bekymringen gikk heldigvis aldri videre til BV.

Anonymkode: 738ec...3f0

Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ok. Men det var fra sykehus når du lå der. Har sikkert noe å si. Aldri hørt om det i bhg. Har jobbet mange år i bhg og studerer nå innen pedagogikk og aldri hørt om å melde noen til helsestasjonen, er man bekymret for slikt tar man det med foreldrene om å ta det videre med helsestasjonen/lege. Foreldresamarbeid er veldig viktig får vi høre hele tiden. Man får bedre tilrettelegging og utfall av tiltak med godt samarbeid med foreldrene. Og foreldre må godkjenne alt, unntatt hvis det er fare for vold og sånt da. 

Det kan godt være at de meldte til helsestasjonen fordi barnet har spesielle behov? Da er det bedre at de først tok det opp med helsestasjonen fremfor å sende bekymringsmeldingen rett til barnevernet.

Anonymkode: 6b960...7fd

• Liker 1
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Noen ganger. Andre ganger tar barnehagen og helsestasjon kontakt selv. Både her vi bor nå og der vi bodde før har barnehage hs og ppt møter hvor de først og fremst diskuterer generelt. Men om de har informert foreldre kan de også spørre spesifikt om råd om Ola.

Altså, de kan alltid snakke om at de må fokuserer på språk og tale, men ikke spesifikt be om tips for lespingen til Ola uten å snakke med foreldrene først. Viser det seg å være et problem kan barnehage/hs henvise til logoped. Eller at logoped tar kontakt om hun/han var på møtet.

Skjønte du det?

ja, dette vet jeg. men da snakker de med foreldrene først, og evt snakker med helsestasjonen/andre eller ber foreldrene kontakte helsestasjonen. Bhg kan også i slike saker diskutere barna anonymt for å finne ut om det er nok bekymring til å gå videre/få generelle råd eller får råd til foreldresamarbeid ol. ikke sende en bekymringsmelding slik som til barnevernet som jeg forstod ut fra trådstarteren.

Men høres ut som de har et dårlig samarbeid.

Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

ja, dette vet jeg. men da snakker de med foreldrene først, og evt snakker med helsestasjonen/andre eller ber foreldrene kontakte helsestasjonen. Bhg kan også i slike saker diskutere barna anonymt for å finne ut om det er nok bekymring til å gå videre/få generelle råd eller får råd til foreldresamarbeid ol. ikke sende en bekymringsmelding slik som til barnevernet som jeg forstod ut fra trådstarteren.

Jeg tror det kan være, at barnehagen har tatt opp problematikken anonymt og så informert foreldrene. Uansett, har de et ekstremt dårlig samarbeid. Barnet har flere utfordringer, pedlederen er visst skikkelig "drama" og foreldrene er veldig sånn "det bestemmer da vi".. Og likevel skjønner jeg begge parter. 

Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror det kan være, at barnehagen har tatt opp problematikken anonymt og så informert foreldrene. Uansett, har de et ekstremt dårlig samarbeid. Barnet har flere utfordringer, pedlederen er visst skikkelig "drama" og foreldrene er veldig sånn "det bestemmer da vi".. Og likevel skjønner jeg begge parter. 

Hvorfor er du engasjert i denne saken her når det ikke har noe med deg å gjøre?

• Liker 1
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva tenker hun å gjøre videre? Bytte barnehage? Håper det ordner seg

Skrevet
59 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor er du engasjert i denne saken her når det ikke har noe med deg å gjøre?

Hvorfor er det viktig for deg å vite? 

Det kan være at jeg har byttet på hvem denne personen er, og at det er noen nærmere enn venninne. Jeg har ihvertfall fått svar på det jeg lurte på. 

• Liker 1
Skrevet
58 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva tenker hun å gjøre videre? Bytte barnehage? Håper det ordner seg

Det gjør nok det:) Hun har tenkt å bytte barnehage:) 

Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor er det viktig for deg å vite? 

Det kan være at jeg har byttet på hvem denne personen er, og at det er noen nærmere enn venninne. Jeg har ihvertfall fått svar på det jeg lurte på. 

Jeg synes bare det er rart å lage en tråd på vegne av «andre».

Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Ja, men om man informerer foreldre først så er det fortsatt barnehagen som melder og ikke foreldrene. I vårt tilfelle ble vi kalt inn til HS basert på barnehagen. Vi tok ikke kontakt I det hele tatt. Men skrev jo under ved oppstart at det var ok med kontakt med andre instanser.

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg synes bare det er rart å lage en tråd på vegne av «andre».

"spør for en venn"? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...