AnonymBruker Skrevet 22. januar 2020 #1 Skrevet 22. januar 2020 Hei, Jeg ble tenkende på en medarbeidersamtale jeg hadde med sjefen før jul i fjor. Jeg fikk beskjed om at HR hadde rapportert meg for å ha høyt sykefravær. Jeg hadde på det tidspunktet vært syk i en periode i april/mai (halsbetennelse etterfulgt av influensa, var hos både fastlege og legevakt i løpet av perioden og fikk sterke antibiotika av begge, sykemelding fordi jeg skulle begrense smittefare, og lå syk med høy feber i to uker til sammen.) Så i november brakk jeg et ben i hånden, så jeg ble 50% sykemeldt i en periode fordi legen hos legevakten mente jeg måtte holde hånden i ro så mye som mulig (de anbefalte egentlig 100% sykemelding mens jeg hadde hånden i gips, men jeg insisterte på å være delvis i arbeid siden jeg tross alt kunne bruke den andre hånden, men det skal sies at det var veldig slitsomt å dusje/handle inn dagligvarer på fritiden, så krevde mye ekstra tid og krefter + at jeg hadde begrenset arbeidskapasitet fordi jeg plutselig bare hadde én hånd å bruke i jobbsammenheng). Det var i forbindelse med denne andre sykemeldingen at jeg fikk beskjed om at jeg hadde vært "for mye sykemeldt" i løpet av året via sjefen min, og at hun hadde fått beskjed via HR om at jeg var i "rød sone". Jeg vet ikke hva rød sone er, men jeg spurte da om hvorfor jeg ble merkert som "for mye sykemeldt", fordi jeg følte ikke jeg hadde vært noe særlig sykemeldt, og hun dro da opp at jeg var sykemeldt i en periode i april/mai (som jeg helt hadde glemt på det tidspunktet, men husker jo nå at jeg var syk da). Er det ikke OK å være syk/skadet i dagens arbeidsmarked? Jeg føler ikke jeg kunne gjort noe annerledes, ting skjedde som de skjedde og jeg ba aldri om å verken få influensa/halsbetennelse eller en brukken hånd, men ting skjer som de skjer. Er dette OK fra min del, og fra arbeidsgivers ståsted, eller burde jeg nå gå rundt å skamme meg fordi jeg pådro meg en smitte/klarte å brekke hånda? Jeg ønsker ikke å rapportere arbeidsgiver eller lignende, men synes det burde være rom i en større bedrift for å forstå at ting kan skje uten at man skal påpeke for arbeidstager at vedkommende har vært "for mye sykemeldt" over en periode, særlig når en sitter der i store smerter med en brukken hånd og ikke kan gjøre noe med fortiden, annet enn å kanskje avbryte sykemeldingen(?). Er jo livredd nå for å bli syk, og tenker jeg må tvinge meg på jobb hvis jeg blir syk for å bevise at jeg har arbeidsmoral, selv om jeg har jobbet der i tre år tidligere med minimalt sykefravær... Anonymkode: ca826...943
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2020 #2 Skrevet 22. januar 2020 Dette er ikke et arbeidssted jeg ville blitt lenge på. Ingen har noe med din sykdom. Legen har sagt du er sykmeldt og da må arbeidsgiver godta det, eller betvile sykemeldingen. At de truer deg med at du er "for mye sykmeldt" er ikke greit. I så fall burde det være fordi de ønsket å tilby deg tilrettelegging, men det var det jo helt klart ikke i dette tilfellet. Ikke fortell arbeidsgiver noe om privatlivet ditt. Følg reglene i AML og evt særavtalen, så har du ditt på det tørre. Anonymkode: ccf19...7a8 5
Krok1 Skrevet 22. januar 2020 #3 Skrevet 22. januar 2020 Få HR til å forklare hva i all verden "rød sone" er. Høres ut som en stygg greie. Privat selskap? Organiser deg NÅ om du ikke allerede er det! Og nei, arbeidsgiver har egentlig ikke noe ned sin sykemelding å gjøre, det er en sak mellom deg og legen og du er ganske godt beskyttet av arbeidsmiljøloven når du er sykmeldt. Men skjønner jo godt at dette er skremmende og forvirrende, høres hårreisende ut 6
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2020 #4 Skrevet 22. januar 2020 1 minutt siden, AnonymBruker said: Dette er ikke et arbeidssted jeg ville blitt lenge på. Ingen har noe med din sykdom. Legen har sagt du er sykmeldt og da må arbeidsgiver godta det, eller betvile sykemeldingen. At de truer deg med at du er "for mye sykmeldt" er ikke greit. I så fall burde det være fordi de ønsket å tilby deg tilrettelegging, men det var det jo helt klart ikke i dette tilfellet. Ikke fortell arbeidsgiver noe om privatlivet ditt. Følg reglene i AML og evt særavtalen, så har du ditt på det tørre. Anonymkode: ccf19...7a8 Takk for svar! Jeg føler også at det er urimelig at en HR-avdeling som jeg aldri har pratet med skal drive detaljert statistikk over sykdommen min, uten å ta hensyn til hvilken "sykdom" det er snakk om. Hvis legen sier jeg ikke kan jobbe, burde det liksom være nok. Jeg prøver å begrense hvilken informasjon jeg gir til arbeidsgiver, men hun har drevet mye "gravearbeid" hver gang jeg har sagt jeg har vært syk, og jeg synes det er vanskelig å si "nei", selv om jeg vet at hun ikke egentlig har noen krav på å vite hvorfor. Men å "true" meg med å ha vært "for mye sykemeldt" synes jeg er et step too far, og får meg til å ønske å bytte jobb ummidelbart. 1 minutt siden, Krok1 said: Få HR til å forklare hva i all verden "rød sone" er. Høres ut som en stygg greie. Privat selskap? Organiser deg NÅ om du ikke allerede er det! Og nei, arbeidsgiver har egentlig ikke noe ned sin sykemelding å gjøre, det er en sak mellom deg og legen og du er ganske godt beskyttet av arbeidsmiljøloven når du er sykmeldt. Men skjønner jo godt at dette er skremmende og forvirrende, høres hårreisende ut Det er et privat selskap, ja. Og HR har hovedsakelig kommuikasjon med managementet (som ikke inkluderer meg, men kan jo alltid prøve å sende en mail til dem og se hva de sier). Jeg er organisert i en fagorganisering, men vet liksom ikke helt hvordan jeg skal ta kontakt eller hva jeg skal si. Men det høres veldig feil ut for meg at arbeidsgiver og HR begge skal legge seg oppi sykemeldingen min og si at det er "for mye", når legen/legevakten har bestemt at jeg burde være sykemeldt i en periode. Så jeg har litt lyst til å si i fra om at det ikke er greit, jeg føler selv jeg har vært sykemeldt av helt legitime grunner som ikke arbeidsgiver/HR trenger å legge seg opp i. Anonymkode: ca826...943
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2020 #5 Skrevet 22. januar 2020 Sjanseløst. Typisk eksempel på et kvinnemenneske som blir sykmeldt og drar sykemeldingsstatistikken i været bare fordi at alt ikke var som hun forventet i arbeidslivet. Pipe og klage på bakgrunn av helt banale, enkle og opplagte ting....Sånn har arbeidslivet vært i 150 år..... Anonymkode: c1368...8f3
Krok1 Skrevet 23. januar 2020 #6 Skrevet 23. januar 2020 5 minutter siden, AnonymBruker said: Takk for svar! Jeg føler også at det er urimelig at en HR-avdeling som jeg aldri har pratet med skal drive detaljert statistikk over sykdommen min, uten å ta hensyn til hvilken "sykdom" det er snakk om. Hvis legen sier jeg ikke kan jobbe, burde det liksom være nok. Jeg prøver å begrense hvilken informasjon jeg gir til arbeidsgiver, men hun har drevet mye "gravearbeid" hver gang jeg har sagt jeg har vært syk, og jeg synes det er vanskelig å si "nei", selv om jeg vet at hun ikke egentlig har noen krav på å vite hvorfor. Men å "true" meg med å ha vært "for mye sykemeldt" synes jeg er et step too far, og får meg til å ønske å bytte jobb ummidelbart. Det er et privat selskap, ja. Og HR har hovedsakelig kommuikasjon med managementet (som ikke inkluderer meg, men kan jo alltid prøve å sende en mail til dem og se hva de sier). Jeg er organisert i en fagorganisering, men vet liksom ikke helt hvordan jeg skal ta kontakt eller hva jeg skal si. Det er riktignok HT sin jobb å holde oversikt over sykefraværet ditt, uansett årsak. Det blir brukt til å beregne sykepenger og sykepengeår. Men sånne varslinger og "rød sone" høres som sagt helt horribelt ut. Send toppinnlegget ditt til fagforeningen og be om deres råd ift lovverk.
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2020 #7 Skrevet 23. januar 2020 2 minutter siden, Krok1 skrev: Det er riktignok HT sin jobb å holde oversikt over sykefraværet ditt, uansett årsak. Det blir brukt til å beregne sykepenger og sykepengeår. Men sånne varslinger og "rød sone" høres som sagt helt horribelt ut. Send toppinnlegget ditt til fagforeningen og be om deres råd ift lovverk. Jeg er hovedtillitsvalgt i en stor forening selv... Her er fremgangsmåten : Kontakt din nærmeste tillitsvalgt. Hvis vedkommende ikke gjør noe med saken/er litt tilbakeholden, ta kontakt med forbundssekretæren din. (Dette er alltid personen som er ansvarlig for ditt forbund sentralt). I det øyeblikket du får kontakt med vedkommende, har du en "sak" 😃 Lykke til....Husk på...Som organiset er du aldri alene 😃 Anonymkode: c1368...8f3 1
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2020 #8 Skrevet 23. januar 2020 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Sjanseløst. Typisk eksempel på et kvinnemenneske som blir sykmeldt og drar sykemeldingsstatistikken i været bare fordi at alt ikke var som hun forventet i arbeidslivet. Pipe og klage på bakgrunn av helt banale, enkle og opplagte ting....Sånn har arbeidslivet vært i 150 år..... Anonymkode: c1368...8f3 Troll Anonymkode: 4c144...9ab 1
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2020 #9 Skrevet 23. januar 2020 3 minutter siden, AnonymBruker said: Sjanseløst. Typisk eksempel på et kvinnemenneske som blir sykmeldt og drar sykemeldingsstatistikken i været bare fordi at alt ikke var som hun forventet i arbeidslivet. Pipe og klage på bakgrunn av helt banale, enkle og opplagte ting....Sånn har arbeidslivet vært i 150 år..... Anonymkode: c1368...8f3 Så jeg skal jobbe 100% mens jeg har 40 i feber fordi jeg har halsbetennelse/influensa eller evt. bare late som ingenting når jeg faktisk har en påvist benbrudd i en hånd? Hadde du klart å bruke begge hendene 100% hvis den ene hånda hadde en benbrudd? Sikkert vanskelig å svare på hvis du aldri har brukket en hånd, men det gjorde faktisk ekstremt vondt å bevege en eneste finger. Vet ikke om det er en banal, enkel og opplagt ting, når kirurgi ble vurdert og jeg gikk med gips i seks uker. Kanskje legevakten burde konsultert deg i stedet for legene, da. Du får melde deg som ekspert. 3 minutter siden, Krok1 said: Det er riktignok HT sin jobb å holde oversikt over sykefraværet ditt, uansett årsak. Det blir brukt til å beregne sykepenger og sykepengeår. Men sånne varslinger og "rød sone" høres som sagt helt horribelt ut. Send toppinnlegget ditt til fagforeningen og be om deres råd ift lovverk. Enig i at slike varsler er helt utenfor det som er OK. Jeg ble kjemperedd, fordi jeg følte jeg umiddelbart følte jeg hadde gjort noe galt siden jeg hadde havnet i "rød sone". Men jeg har jo bare gjort slik som legene har anvist meg. Skal sende en mail til fagforeningen og høre, takk for hjelp 👌 Anonymkode: ca826...943
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2020 #10 Skrevet 23. januar 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Troll Anonymkode: 4c144...9ab Ingen trolling her. Hvorfor dra "trolle"-kortet ? Anonymkode: c1368...8f3
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2020 #11 Skrevet 23. januar 2020 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ingen trolling her. Hvorfor dra "trolle"-kortet ? Anonymkode: c1368...8f3 På hvilken måte mener du 2 ukers halsbetennelse og benbrudd i hånd med 50% sykemelding i stedet for 100% er « å syte og pipe og dra opp stkemeldingsstatistikken»? Har du i det hele tatt lest HI? Anonymkode: 4c144...9ab 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå