AnonymBruker Skrevet 22. januar 2020 #1 Skrevet 22. januar 2020 Hei, er gravid med første, og tenker jo at jeg naturligvis skal amme mitt barn, men hvorfor velger noen Å ikke gjøre det? Har selv fått flere spørsmål om jeg skal amme eller ikke, men for meg virker det mest naturlig..? Anonymkode: c1666...ad0
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2020 #2 Skrevet 22. januar 2020 Jeg velger ø ikke amme fordi jeg vil at far skal kunne ta baby når som helst. At vi kan bytte på å stå opp om nettene. Anonymkode: fd750...a83 20
Fru Uperfekt Skrevet 22. januar 2020 #3 Skrevet 22. januar 2020 (endret) 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hei, er gravid med første, og tenker jo at jeg naturligvis skal amme mitt barn, men hvorfor velger noen Å ikke gjøre det? Har selv fått flere spørsmål om jeg skal amme eller ikke, men for meg virker det mest naturlig..? Anonymkode: c1666...ad0 Det er ikke alle som kan amme av grunner som ikke angår verken meg eller deg. Hvorfor legge ekstra press på de. Endret 23. januar 2020 av Kragebein Ryddet for svar til slettet innlegg. 31
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2020 #4 Skrevet 22. januar 2020 Ingen jeg kjenner har valgt aktivt å ikke amme. De få som har gitt mme har ikke fått til amming pga. Brystoperasjoner som har kuttet melkeganger, sykdom/medisiner eller veldig høy alder. Så kan ikke svare helt på spørsmålet ditt kanskje, men det er noen grunner. Anonymkode: 1f7ba...70d 11
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2020 #5 Skrevet 22. januar 2020 Jeg valgte å ikke amme fordi jeg ikke liker at noen er borti brystene mine. Jeg ble utsatt for overgrep da jeg var barn. Anonymkode: 84f1f...73a 21
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2020 #6 Skrevet 22. januar 2020 For noen er amming enkelt, for noen er det vanskelig (av ulike grunner - fysisk, psykisk, medisinsk...). Når amming går på bekostning av feks tilknytning til barnet, er det noen som velger å kutte ut amming. Anonymkode: 9d7eb...302 15
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2020 #7 Skrevet 22. januar 2020 4 minutter siden, Fru Uperfekt skrev: Det er ikke alle som kan amme av grunner som ikke angår verken meg eller deg. Hvorfor legge ekstra press på de. Rapportert Var absolutt ikke vondt ment, jeg bare lurte genuint på om dette er noe de velger og isåfall hvorfor. Trenger ingen sure miner. Anonymkode: c1666...ad0 14
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2020 #8 Skrevet 22. januar 2020 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg valgte å ikke amme fordi jeg ikke liker at noen er borti brystene mine. Jeg ble utsatt for overgrep da jeg var barn. Anonymkode: 84f1f...73a Men du har jo klart å bli gravid? Anonymkode: 982fb...af2 6
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2020 #9 Skrevet 22. januar 2020 Eg fekk det ikkje til. Sugesvak prematur baby med umodne tarmar, reflux og seinare påvist mpa. Pumpa døgnet rundt i 3 månader. På toppen av det fekk eg bare ut 20 ml per pupp! Melka kom på dag 6... Prøvde skjold, delamming (måltidsveging). Vindusvisker amming. Neste barn kjem eg til å velga flaske frå dag ein fordi eg orker ikkje tanken på ny runde med å gjera absolutt alt for å få til amming berre for å mislykkes. Eg holdt på å pådra meg sjølv ein depresjon (slapp heldigvis det). Eg trur noken velje det pga ræva erfaring. Anonymkode: 98430...4b8 4
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2020 #10 Skrevet 22. januar 2020 Jeg er veldig for amming fordi det er særdeles store fordeler for både mor og barn. Men så er det sånn at jeg har en sykdom der rådet er at jeg kan amme så lenge jeg føler jeg har overskudd til det (det handler ikke om energinivå, men om at det kan hende at jeg må ha de stoffene som skilles ut gjennom morsmelken selv for å ikke bli svært syk). Jeg har dessverre en ganske uttalt versjon av den sykdommen. Jeg kommer absolutt til å se det an kanskje en måned om spesialisten min mener det er forsvarlig, og om jeg blir syk av det så kommer jeg til å slutte. Anonymkode: 798cf...83c
Fru Uperfekt Skrevet 22. januar 2020 #11 Skrevet 22. januar 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Var absolutt ikke vondt ment, jeg bare lurte genuint på om dette er noe de velger og isåfall hvorfor. Trenger ingen sure miner. Anonymkode: c1666...ad0 Er allerede nok tråder her inne om temaet og d tross alt få som av ulike grunner velger å ikke amme blir nok shamet der. (For ordens skyld har jeg selv ammet minne, har t.o.m ammet flere barn samtidig, samt vært endel av ammehjelpen i noen år) Håper for din del at ammingen går som en drøm, men vær forberedt på at den kanskje ikke gjør det. Husk og at selv om en har ammet aldri så mange barn så er det ingen garanti for at en skal klare å amme alle de barn en får. 2
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2020 #12 Skrevet 22. januar 2020 Mme av eget ønske, ukomfortabel med amming, redd for å spise feil/ikke godt nok slik at melka ikke er bra nok, redd for at det ikke skulle bli nok melk raskt nok (prematur under 2kg), ønsket å dele mating med far og siden de på barsel sa mme er mer enn bra nok og i vårt tilfelle beste valg gikk vi for det. Anonymkode: a5d82...c33 8
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2020 #13 Skrevet 22. januar 2020 Jeg må bruke medisiner som gjør at jeg ikke kunne amme. Måtte gå gjennom hele svangerskapet uten, var veldig vanskelig men mye gode gravidhormoner hjalp på tilstanden min. Men hadde ikke klart meg uten medisin tiden etter fødsel, det hadde bare vært for risikabelt. Så valgte å ikke amme, så jeg kunne ta medisinen min. Anonymkode: 707d4...7eb 2
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2020 #14 Skrevet 22. januar 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Eg fekk det ikkje til. Sugesvak prematur baby med umodne tarmar, reflux og seinare påvist mpa. Pumpa døgnet rundt i 3 månader. På toppen av det fekk eg bare ut 20 ml per pupp! Melka kom på dag 6... Prøvde skjold, delamming (måltidsveging). Vindusvisker amming. Neste barn kjem eg til å velga flaske frå dag ein fordi eg orker ikkje tanken på ny runde med å gjera absolutt alt for å få til amming berre for å mislykkes. Eg holdt på å pådra meg sjølv ein depresjon (slapp heldigvis det). Eg trur noken velje det pga ræva erfaring. Anonymkode: 98430...4b8 Takk for noen veldig ærlige og fine svar! 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg valgte å ikke amme fordi jeg ikke liker at noen er borti brystene mine. Jeg ble utsatt for overgrep da jeg var barn. Anonymkode: 84f1f...73a 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg er veldig for amming fordi det er særdeles store fordeler for både mor og barn. Men så er det sånn at jeg har en sykdom der rådet er at jeg kan amme så lenge jeg føler jeg har overskudd til det (det handler ikke om energinivå, men om at det kan hende at jeg må ha de stoffene som skilles ut gjennom morsmelken selv for å ikke bli svært syk). Jeg har dessverre en ganske uttalt versjon av den sykdommen. Jeg kommer absolutt til å se det an kanskje en måned om spesialisten min mener det er forsvarlig, og om jeg blir syk av det så kommer jeg til å slutte. Anonymkode: 798cf...83c Anonymkode: c1666...ad0 1
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2020 #15 Skrevet 23. januar 2020 I barselgrupoa mi var det ei som ikke fikk til å amme pga tidligere brystreduksjon, en annen fikk bare ikke nok melk og delammet en stund, ei tredje mista melka etter noen mnd fordi hun begynte å slanke seg, ei fjerde ville ikke amme fordi hun likte ikke tanken på at kroppen hennes var noen andres (++), en femte måtte slutte pga medisiner hun måtte begynne på, og siste mista bare melka (baby hadde kort tungebånd og slet veldig i starten, så var mye stress relatert til ammingen). Vi var 5 stk som ammet til minst 8 mnd, 3 av oss ammer fortsatt ved 1 år. Det er sjeldent noe man velger, og ofte(st) er det av psykiske eller fysiske årsaker. Mamming er viktigere enn amming. Anonymkode: 2b3d2...83a 4
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2020 #16 Skrevet 23. januar 2020 Jeg syntes for øvrig at de to første ukene med nyfødt og amming var helt for jævlig, og jeg var på nippet til å gi opp. Jeg er glad jeg ikke gjorde det, men jeg skjønner folk som gjør det. Anonymkode: 2b3d2...83a 10
Kragebein Skrevet 23. januar 2020 #17 Skrevet 23. januar 2020 Tråden er ryddet for brukerangrep og svar til dette. Kragebein, adm 1
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2020 #18 Skrevet 23. januar 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg syntes for øvrig at de to første ukene med nyfødt og amming var helt for jævlig, og jeg var på nippet til å gi opp. Jeg er glad jeg ikke gjorde det, men jeg skjønner folk som gjør det. Anonymkode: 2b3d2...83a Samme her, det var er rent helvete den første tiden. Hos meg tok det 8 uker før det gikk noen lunde greit. Har bestemt meg for at ved en evt neste fødsel skal jeg gi det én uke - er det like jævlig som sist blir det flaske. Ammingen ødela hele barseltiden med første. TS amming er fint og flott det, men vær forberedt på at det kan være vanskelig. Få snakker om det, men det kan være skikkelig utfordrende. Jeg trodde det bare var å putte puppen i munnen på baby så var alt bra, men det er det overhodet ikke. Gjør deg selv en tjeneste og les deg godt opp på sugetak osv på ammehjelpen.no nå før fødsel Absolutt alle andre mødre jeg har snakket med har slitt med ammingen første gang. Jeg tror det er mye mer vanlig å ha problemer i starten, enn å ikke ha det. Jeg sier ikke dette for å skremme deg til flaske, for amming er utrolig koselig og fint når det funker - men vær forberedt. Jeg gikk rundt med en følelse av mislykkethet for at jeg slet sånn, for ingen hadde jo sagt at amming var vanskelig. Heller tvert i mot hørte jeg bare hvor uendelig enkelt og greit det var 😛 Det er ikke det for de fleste, i starten. Anonymkode: 7ee16...880 7
Thyra Skrevet 23. januar 2020 #19 Skrevet 23. januar 2020 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Ingen jeg kjenner har valgt aktivt å ikke amme. De få som har gitt mme har ikke fått til amming pga. Brystoperasjoner som har kuttet melkeganger, sykdom/medisiner eller veldig høy alder. Så kan ikke svare helt på spørsmålet ditt kanskje, men det er noen grunner. Anonymkode: 1f7ba...70d Er det sammenheng mellom mors alder og evnen til å amme? 3
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2020 #20 Skrevet 23. januar 2020 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg velger ø ikke amme fordi jeg vil at far skal kunne ta baby når som helst. At vi kan bytte på å stå opp om nettene. Anonymkode: fd750...a83 Du kunne jo delammet og gitt flaske i tillegg. Anonymkode: 44be2...cdf 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå