AnonymBruker Skrevet 22. januar 2020 #1 Skrevet 22. januar 2020 Jeg jobber som butikksjef i en kjede, og jeg trenger seriøst hjelp for å kunne klare å fortsette i jobben. Regionssjefen har bestemt at jeg må jobbe alene til klokken halv fire hver dag for at butikken skal spare penger. Dette betyr altså at jeg står alene i 6,5 timer HVER dag uten noe som helst mulighet til å sette meg ned (vi må hele tiden være aktiv i butikken). I tillegg til dette har vi ikke kjøleskap, noe som gjør det vanskelig for meg å lagre mat (får jo ikke dratt å kjøpt mat mens jeg er på jobb). Hva tenker dere, er dette innenfor eller har jeg grunn til å klage? Jeg har prøvd å klage angående alle de timene jeg må stå alene, men fikk pent nei. Kan jeg ta saken videre? Anonymkode: 9c52b...905
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2020 #2 Skrevet 22. januar 2020 Nei det er ikke noe regelverk mot alenearbeid i seg selv så lenge det ikke utgjør noen risiko for arbeidstaker. Det eneste er om du har ubetalt pause, da har du også krav på pause så lenge vakten overstiger 5,5 timer. Anonymkode: f8823...dfb 2
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2020 #3 Skrevet 22. januar 2020 Jeg syns faktisk det er greit, kjedelig å være alene på jobb så lenge, men ulovlig er det neppe. Ang mat så kan du kjøpe deg matboks med kjøleelement eller frysebag beregnet for lunsj. Jeg har sistnevnte og det fungerer utmerket, den har kjøleelement i topp og bunn som fryser over natten, og bevarer lunsjen kald til langt på dag. Anonymkode: 33806...5d9 3
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2020 #4 Skrevet 22. januar 2020 Jeg har og mye alene arbeid. Vi har betalt pause så pause tar jeg når jeg kan. Noen ganger er det ikke tid til pauser selv om vi er flere på jobb, mens andre dager kan jeg ta lange pauser Anonymkode: f8823...dfb
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2020 #5 Skrevet 22. januar 2020 Jeg gjør akkurat det samme hver dag, det handler om å være løsningsorientert. Du finner alltid en løsning på mat, og pass på å alltid ha nok vann. husk, vi har det rett og slett veldig bra og gode arbeidsforhold her i landet. Jeg vet det er kjipt, men se for deg om dere ikke gjorde nødvendige kutt for å spare penger, så kunne alternativet vært så mye verre, du kunne vært arbeidsledig. prøv å finn det positive med det. Som sagt jeg skjønner det er kjipt, men alternativet kunne vært mye verre.. Det er en omstilling, men det går nok bra når du venner deg til det 😊 lykke til💐 Anonymkode: 50f1b...404 2
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2020 #6 Skrevet 22. januar 2020 23 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg jobber som butikksjef i en kjede, og jeg trenger seriøst hjelp for å kunne klare å fortsette i jobben. Regionssjefen har bestemt at jeg må jobbe alene til klokken halv fire hver dag for at butikken skal spare penger. Dette betyr altså at jeg står alene i 6,5 timer HVER dag uten noe som helst mulighet til å sette meg ned (vi må hele tiden være aktiv i butikken). I tillegg til dette har vi ikke kjøleskap, noe som gjør det vanskelig for meg å lagre mat (får jo ikke dratt å kjøpt mat mens jeg er på jobb). Hva tenker dere, er dette innenfor eller har jeg grunn til å klage? Jeg har prøvd å klage angående alle de timene jeg må stå alene, men fikk pent nei. Kan jeg ta saken videre? Anonymkode: 9c52b...905 Gullfunn eller Bjørklund? Anonymkode: b91b7...a40
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2020 #7 Skrevet 22. januar 2020 Handel og kontor sier jeg bare. Og nei, det er ikke lov iht regelverket. Anonymkode: ef8e9...a59 1
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2020 #8 Skrevet 22. januar 2020 Merk at ts skriver hun må stå alene fra man-fre. Dvs ingen dager med hjelp fra andre om det skulle være perioder med mange kunder. Lurer på hva slags butikk dette er, forresten? Tenkte først det var en liten privateid butikk, men når det er regionssjef inni bildet så er bedriften større enn det? Anonymkode: f5dc0...1f1
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2020 #9 Skrevet 22. januar 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Gullfunn eller Bjørklund? Anonymkode: b91b7...a40 Eller Change? De er ikke noe bedre. Anonymkode: 0233e...13d 1
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2020 #10 Skrevet 22. januar 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Merk at ts skriver hun må stå alene fra man-fre. Dvs ingen dager med hjelp fra andre om det skulle være perioder med mange kunder. Lurer på hva slags butikk dette er, forresten? Tenkte først det var en liten privateid butikk, men når det er regionssjef inni bildet så er bedriften større enn det? Anonymkode: f5dc0...1f1 TS her! Kan dessverre ikke si hvilken butikk i fare for å bli "tatt". Men ja, det er en stor butikkjede i Norge. Mandag til fredag, og annen hver helg har jeg det slik Anonymkode: 9c52b...905
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2020 #11 Skrevet 22. januar 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Handel og kontor sier jeg bare. Og nei, det er ikke lov iht regelverket. Anonymkode: ef8e9...a59 Vi følger handel og kontor. Så da har jeg altså grunn til å klage? Anonymkode: 9c52b...905 1
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2020 #12 Skrevet 22. januar 2020 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Eller Change? De er ikke noe bedre. Anonymkode: 0233e...13d Ja, det tviler jeg ikke på. Region Rogaland er verst på Bjørklund fronten. Må man på toalettet så må vektere se etter butikken i mellomtiden. Helt forferdelig. Anonymkode: b91b7...a40
Krok1 Skrevet 22. januar 2020 #13 Skrevet 22. januar 2020 Det er ganske mye mat som tåler 3-4 timer ute av kjøleskap, så der ser jeg ikke helt problemet. Høres jo uansett veldig kjedelig ut. Er du organisert? Kan spørre fagforening om dette. 3
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2020 #14 Skrevet 22. januar 2020 18 minutter siden, AnonymBruker skrev: Handel og kontor sier jeg bare. Og nei, det er ikke lov iht regelverket. Anonymkode: ef8e9...a59 Hvilket regelverk snakker vi om her? Er da mange butikkansatte som jobber alene det meste av tiden. Det er kanskje ikke ideelt, men alternativet er kanskje å stenge butikken pga at det ikke er lønnsomt å drive om de må ha dobbel bemanning hele tiden. Så lenge man vet om det på forhånd og kan planlegge deretter er det ganske uproblematisk synes jeg. Har vært med på det selv. Ta med matpakke og bruk sånn kjølebag beregnet for lunsj. Sørg for å ha nok drikke tilgjengelig. Om butikken ligger på senter kan du vel ringe etter vekter som passer butikken om du må på toalettet? Regner med du får betalt for pausen siden du ikke har mulighet til å ta skikkelig pause når du står alene? Anonymkode: 367cd...eea 4
Fru Uperfekt Skrevet 22. januar 2020 #15 Skrevet 22. januar 2020 26 minutter siden, AnonymBruker skrev: Handel og kontor sier jeg bare. Og nei, det er ikke lov iht regelverket. Anonymkode: ef8e9...a59 Har du link som underbygger påstanden din.
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2020 #16 Skrevet 22. januar 2020 Dersom den daglige arbeidstiden overstiger fem og en halv time har du som arbeidstaker krav på minst én pause i løpet av arbeidsdagen. Dette følger av arbeidsmiljøloven § 10-9 første ledd. Loven inneholder ingen definisjon av begrepet «pause», men det følger av forarbeidene at pausen i tilstrekkelig grad må ivareta arbeidstakernes behov for å hvile og spise. I ditt tilfelle er den daglige arbeidstiden åtte timer, og du har da krav på at pausene til sammen skal utgjøre minst en halv time per dag. Dette innebærer ikke at du har krav på én pause på en halv time, eksempelvis vil én pause på tyve minutter, og én pause på ti minutter i løpet av arbeidsdagen tilfredsstille lovens krav. Dersom du enkelte dager ikke arbeider åtte timer sammenhengende har du derimot ikke et slikt automatisk krav på en halv times pause etter arbeidsmiljøloven. I slike tilfelle har du krav på minst én pause dersom du arbeider mer enn fem og en halv time, men loven fastsetter ikke hvor lang denne pausen skal være. Lengden av pausen skal imidlertid reguleres og fremgå av arbeidsavtalen din, jf. arbeidsmiljøloven § 14-6 første ledd bokstav k). Arbeidsmiljøloven sier ingenting om plassering av pauser. Det antas imidlertid at disse i utgangspunktet bør legges midt i arbeidsøkten. Som utgangspunkt skal du ha arbeidsfri i pausen. Dersom du ikke fritt kan forlate arbeidsplassen under pausen, noe som vil være tilfelle for deg om du står alene i butikken, skal pausen derfor regnes som en del av arbeidstiden. Tilsvarende gjelder der det ikke finnes tilfredsstillende pauserom på arbeidsplassen. Dersom pausen må anses som en del av arbeidstiden, vil du normalt ha krav på lønn i dette tidsrommet. Arbeidsmiljøloven inneholder imidlertid ingen bestemmelser som direkte regulerer dette spørsmålet, det er dermed naturlig at dette må avgjøres på grunnlag av arbeidsavtalen din, eventuelt tariffavtale, dersom du er bundet av det. Anonymkode: 50f1b...404 1
Fru Uperfekt Skrevet 22. januar 2020 #17 Skrevet 22. januar 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Dersom den daglige arbeidstiden overstiger fem og en halv time har du som arbeidstaker krav på minst én pause i løpet av arbeidsdagen. Dette følger av arbeidsmiljøloven § 10-9 første ledd. Loven inneholder ingen definisjon av begrepet «pause», men det følger av forarbeidene at pausen i tilstrekkelig grad må ivareta arbeidstakernes behov for å hvile og spise. I ditt tilfelle er den daglige arbeidstiden åtte timer, og du har da krav på at pausene til sammen skal utgjøre minst en halv time per dag. Dette innebærer ikke at du har krav på én pause på en halv time, eksempelvis vil én pause på tyve minutter, og én pause på ti minutter i løpet av arbeidsdagen tilfredsstille lovens krav. Dersom du enkelte dager ikke arbeider åtte timer sammenhengende har du derimot ikke et slikt automatisk krav på en halv times pause etter arbeidsmiljøloven. I slike tilfelle har du krav på minst én pause dersom du arbeider mer enn fem og en halv time, men loven fastsetter ikke hvor lang denne pausen skal være. Lengden av pausen skal imidlertid reguleres og fremgå av arbeidsavtalen din, jf. arbeidsmiljøloven § 14-6 første ledd bokstav k). Arbeidsmiljøloven sier ingenting om plassering av pauser. Det antas imidlertid at disse i utgangspunktet bør legges midt i arbeidsøkten. Som utgangspunkt skal du ha arbeidsfri i pausen. Dersom du ikke fritt kan forlate arbeidsplassen under pausen, noe som vil være tilfelle for deg om du står alene i butikken, skal pausen derfor regnes som en del av arbeidstiden. Tilsvarende gjelder der det ikke finnes tilfredsstillende pauserom på arbeidsplassen. Dersom pausen må anses som en del av arbeidstiden, vil du normalt ha krav på lønn i dette tidsrommet. Arbeidsmiljøloven inneholder imidlertid ingen bestemmelser som direkte regulerer dette spørsmålet, det er dermed naturlig at dette må avgjøres på grunnlag av arbeidsavtalen din, eventuelt tariffavtale, dersom du er bundet av det. Anonymkode: 50f1b...404 Men hun er butikksjef og vel da ikke helt underlagt den delen. 2
RebeccaBunch Skrevet 22. januar 2020 #18 Skrevet 22. januar 2020 2 minutter siden, Fru Uperfekt skrev: Men hun er butikksjef og vel da ikke helt underlagt den delen. Hvorfor skulle hun ikke være det? Jeg er også butikksjef og dette gjelder jo også for meg? 2
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2020 #19 Skrevet 22. januar 2020 Om du ikke liker arbeidssituasjonen din bør du begynne å se deg om etter ny jobb. Jeg tviler på sjefen kommer til å sette flere på vakt. Anonymkode: ef29f...080 4
Fru Uperfekt Skrevet 23. januar 2020 #20 Skrevet 23. januar 2020 1 time siden, RebeccaBunch skrev: Hvorfor skulle hun ikke være det? Jeg er også butikksjef og dette gjelder jo også for meg? Har en en sjefsstilling så gjelder ikke arbeidsmiljøloven på samme måte som en vanlig arbeider. https://www.infotjenester.no/artikler/butikksjefen-har-rett-til-overtidsbetalt/ Ser er at det kan late til at butikksjef ofte bare er et pent ord for ansatt 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå