Gå til innhold

Omgitt av falske venner. Hva gjør jeg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er ei jente på 23 år. Og har alltid slitt med å få venner. Når jeg først får venner, så viser det seg at det er falske venner. De bruker meg, eller de ekskluderer meg. Sånn har det vært hele livet, og jeg har spurt meg selv lenge om det er meg som er problemet. Og har ikke svar på det. Jeg ble feks kjent med ei for 3 år siden, og vi har hatt av og på kontakt. Og hun var kjempe god venn med meg og spurte om jeg kunne være med å være frivillig på et arrangement. hun spurte sånn 3 ganger, tilslutt sa jeg ja fordi jeg tenkte det ville styrke båndet vårt, men plutselig ble det helt stille fra hun. Nå har hun fått det slik hun vil. Jeg vil trekke meg, men samtidig vil jeg dra for å bli kjent med andre. 

Også har jeg gått folkehøgskole. Hver gang jeg spør den gamle klasse om vi skal møtes, så er det ingen som kan. Men om noen andre tar initiativ, så er det mye mer stemning for det. Og jeg er som regel med hver gang. Folkehøgskolen hadde reunion nå i høst. Og da spurte jeg ei venninne om vi skulle dra på hotell natta før vi skulle på reunion. Slik at vi skulle slippe å stresse med å rekke å komme til tide. Det var et stykke fra der vi bor. Hun sa ja, men hun måtte avlyse det fordi hun ikke hadde råd. Istede drar hun på hotell med ei annen vi gikk i klasse med. 

Enten får jeg venner som juger og ekskluderer meg eller så bruker de meg. Og jeg begynner å lure på om det er meg det er noe gærent med. Siden sånn har det vært hele livet. Jeg har egentlig ingen venner. Jeg sitter for meg selv hver dag og hver helg. Jeg har bare familien rundt meg føler jeg. Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. Jeg begynner å bli lei av dette.

Er falske venner noe å konfrontere? 

Hvordan kan jeg få venner som jeg kan stole på? 

Anonymkode: 93c95...952

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bedre å luke ut søpla.

Anonymkode: dd082...999

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er ei jente på 23 år. Og har alltid slitt med å få venner. Når jeg først får venner, så viser det seg at det er falske venner. De bruker meg, eller de ekskluderer meg. Sånn har det vært hele livet, og jeg har spurt meg selv lenge om det er meg som er problemet. Og har ikke svar på det. Jeg ble feks kjent med ei for 3 år siden, og vi har hatt av og på kontakt. Og hun var kjempe god venn med meg og spurte om jeg kunne være med å være frivillig på et arrangement. hun spurte sånn 3 ganger, tilslutt sa jeg ja fordi jeg tenkte det ville styrke båndet vårt, men plutselig ble det helt stille fra hun. Nå har hun fått det slik hun vil. Jeg vil trekke meg, men samtidig vil jeg dra for å bli kjent med andre. 

Også har jeg gått folkehøgskole. Hver gang jeg spør den gamle klasse om vi skal møtes, så er det ingen som kan. Men om noen andre tar initiativ, så er det mye mer stemning for det. Og jeg er som regel med hver gang. Folkehøgskolen hadde reunion nå i høst. Og da spurte jeg ei venninne om vi skulle dra på hotell natta før vi skulle på reunion. Slik at vi skulle slippe å stresse med å rekke å komme til tide. Det var et stykke fra der vi bor. Hun sa ja, men hun måtte avlyse det fordi hun ikke hadde råd. Istede drar hun på hotell med ei annen vi gikk i klasse med. 

Enten får jeg venner som juger og ekskluderer meg eller så bruker de meg. Og jeg begynner å lure på om det er meg det er noe gærent med. Siden sånn har det vært hele livet. Jeg har egentlig ingen venner. Jeg sitter for meg selv hver dag og hver helg. Jeg har bare familien rundt meg føler jeg. Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. Jeg begynner å bli lei av dette.

Er falske venner noe å konfrontere? 

Anonymkode: 93c95...952

Hvorfor konfronterer du ikke dem det gjelder? Ekte vennskap er ikke en dans på roser. Det krever faktisk arbeid - fra begge parter.

Anonymkode: 93d08...132

Skrevet

Det er sikkert ikke noe galt med deg,  men ekte venner er sjeldent desverre. I dag er det mye falskhet og utnytting.... :(

Anonymkode: 85643...3a7

• Liker 1
Skrevet

Det finnes dessverre dårlige og falske venner, men hvis det til stadighet er et problem for noen å beholde venner så bør man se litt inn i seg selv. Det trenger ikke å være noe galt med deg, det er så absolutt ikke det jeg sier. Noen ganger kan svaret være så enkelt som at noen er for usikker på seg selv til at andre klarer å forholde seg til det. Jeg har venner og bekjente som jeg vet sliter med å klare å holde på relasjoner, og sånn som jeg kjenner dem så er det ikke noe galt med dem. De er snille, gode og pene mennesker. Problemet er at usikkerheten deres blir som gift. Det suger ut all energien min når jeg må trå varsomt rundt og passe på hva jeg gjør og sier så de ikke skal mistolke meg og ta seg nær av meg. Jeg er veldig direkte og bruker en del sarkasme, men det kan jeg ikke gjøre foran usikre mennesker, så derfor kan jeg ikke slappe av og være meg selv rundt dem. Jeg orker heller ikke å hele tiden måtte bekrefte personen jeg er med. Jeg kjenner flere som har det som meg, som blir direkte sliten av å forholde seg til mennesker med lav selvfølelse og selvtillit når vi ikke kan slappe av og være oss selv fordi vi alltid må passe på språk og kroppsspråk etc.

Jeg vet ingenting om deg, men hvis du er en svært usikker person kan svaret ligge der. Det trenger ikke å være noe som helst annet "galt" med deg. Kanskje er alt du trenger å bli tryggere på deg selv.

Jeg kjenner også andre som sliter med å beholde vennskap og relasjoner, der årsaken er at de lager masse drama hele tiden. Det kan også være en årsak som det går an å jobbe med.

Anonymkode: dd55c...182

• Liker 2
Skrevet
På 22.1.2020 den 22.47, AnonymBruker skrev:

Kjenner meg godt igjen i hva du skriver. Ikke at jeg har opplevd de helt samme tingene, men mye like tendenser.

Når det gjelder å få gode venner som du kan stole på, så har jeg ikke noe annet tips enn at du - for alt her i verden - ikke må slutte å være deg selv. Ikke bli en annen person i et forsøk på å få venner. De som er gode, ekte venner - de vil akseptere deg for den du er. Det triste er dog at slike venner ikke vokser på trær.

Har neimen ingen gode råd å gi deg, jeg.. Masse styrkeklemmer til deg! Du må bare holde ut. 🖤

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...