Gå til innhold

Hva gjør skolen når barn slår/bruker vold?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Etter å ha blitt oppringt fra skolen for 2.gang med beskjed om at barnet mitt (i småskolen) er blitt slått i hode av en og samme medelev, lurer jeg på hvordan det er vanlig at skolene jobber videre med slike saker? Er det noen bestemte tiltak skolen skal gjøre? Skal sies at det ikke bare er mitt barn som har opplevd vold fra dette barnet, og det har pågått lenge.

Anonymkode: 11ea6...380

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skolen drøfter vel gjerne eleven som slår internt, prøver å få til et samarbeid med foresatte, prøver å få til en henvisning til ppt/bup om det er snakk om mulige diagnoser, setter inn tiltak som f.eks at eleven forfølges av en voksen i friminuttet, og ikke minst samtaler med eleven det gjelder og opplæring i strategier og muligheter  eleven kan bruke om vedkommende føler seg sint. 

Anonymkode: 35c79...306

• Liker 2
Skrevet

Som regel så gjør de ingenting. Er helt vanlig at den voldelige får herje fritt. Det kan du lese pm i andre tråder her på forumet. 

Anonymkode: 84b74...281

• Liker 1
Skrevet

Vet jo så klart ingenting om den skolen barnet ditt går på, men det skal ikke være aktuelt at barn slår eller er voldelige mot andre. Det finnes mange tilfeller om slik oppførsel på alle skoler. Det SKAL skrives et detaljert utfyllende 9A skjema (skjema som omhandler mobbing om paragraf 9A). Fra den ansatte som så, eller tok tak i situasjonen. Om det blir mange slike saker på et barn, eller det er alvorlig. Skal der utarbeides en aktivitetsplan for å unngå dette. Om du som forelder (eller barnet selv) snakker med skolen, sier at dette ikke er holdbart, og føler barnet blir krenket, skal det etter paragraf 9A iverksettes tiltak innen 5 virkedager fra dere sier i fra. Om ikke noe skjer, tar dere det videre til fylkesmannen. Men skolen har ikke plikt til å fortelle dere noe om hva som skjer rundt den eleven, så der kan være det er tiltak som er eller blir satt inn, uten at dere vet om det. Ikke alltid det er synlig blant de andre barna.

Anonymkode: dd588...84d

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Etter å ha blitt oppringt fra skolen for 2.gang med beskjed om at barnet mitt (i småskolen) er blitt slått i hode av en og samme medelev, lurer jeg på hvordan det er vanlig at skolene jobber videre med slike saker? Er det noen bestemte tiltak skolen skal gjøre? Skal sies at det ikke bare er mitt barn som har opplevd vold fra dette barnet, og det har pågått lenge.

Anonymkode: 11ea6...380

Det jobbes nok med i kulissene, men egentlig bør ikke andre barn utsettes for det voldelige barnet. Det voldelige barnet må få hjelp, samtidig som andre barn skjermes mot vold.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...