Gå til innhold

Etternavn til baby - må det være fra far eller mor?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Jeg og ektemannen min har fått vårt første barn. Vi bare lurer på om det er noen regler iforhold til etternavn. Kan vi gi han et etternavn som verken jeg eller mannen min har? 
da har jo jeg mitt eget etternavn, 

mannen min sitt eget etternavn 

og sønnen vår sitt helt eget etternavn. Ingen er like. Er det lov? Vil det i såfall bli problemer i f.eks flyplasser osv? 

Anonymkode: 80529...137

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Barnet kan få et hvilket som helst etternavn så lenge dette ikke er blant de beskyttede. Tror ikke dette vil medføre problemer. 

Anonymkode: 180ee...a2b

• Liker 3
Skrevet
27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei

Jeg og ektemannen min har fått vårt første barn. Vi bare lurer på om det er noen regler iforhold til etternavn. Kan vi gi han et etternavn som verken jeg eller mannen min har? 
da har jo jeg mitt eget etternavn, 

mannen min sitt eget etternavn 

og sønnen vår sitt helt eget etternavn. Ingen er like. Er det lov? Vil det i såfall bli problemer i f.eks flyplasser osv? 

Anonymkode: 80529...137

Gjør som du vil, men vær forberedt på å måtte bevise at dere er foreldrene til barnet hvis dere skal ha tre ulike etternavn. I min øyne høres det tungvindt ut.

På flyplasser ville jeg hatt med fødselsattest eller annen bekreftelse på at dere er foreldre hvis dere skal ha hvert deres etternavn.

Anonymkode: 7a6fb...89a

• Liker 18
Skrevet

Dette er jo veldig vanlig på feks Island. Der har de ikke etternavn, men heter Sigmundsdottir og Gudleiksson og alt sånn der avhengig av hva mor eller far heter. Tror ikke de sliter voldsomt med å reise altså. 

Ligger det ikke noe sånt i bunn derimot så ser jeg virkelig ikke poenget akkurat. 

Anonymkode: 8e1a3...4b8

• Liker 3
Skrevet

Det er helt opp til dere. Det kan jo være aktuelt å gi barnet et navn fra der dere kommer fra, det var jo vanlig i gamledager at man tok navn fra gården man bodde på.

Anonymkode: 0f694...46a

• Liker 3
Skrevet

Du kan velge eit anna etternamn. Men eg såg at f.eks Albania krev dokumentasjon på at eit barn er ditt dersom de har ulike etternamn. 

Gjest Anonymus Notarius
Skrevet

Dere kan gi barnet hvilket etternavn dere vil, så lenge navnet ikke er beskytta (færre enn 200 har navnet). 

Når man skal reise og har forskjellig etternavn som barnet, kan man risikere å bli stoppa og spurt hva slags forhold man har til barna (jeg har ulikt etternavn fra mine barn og har blitt spurt om dette flere ganger når jeg har reist med dem alene), så man bør ha med kopi av fødselsattest.

Skrevet

Virker veldig sært da. Tenk også på at du setter barnet i en litt lei situasjon.

• Liker 9
Skrevet

Du kan velge et eget navn til barnet. Det kan gi mas på flyreiser.

Anonymkode: f3cf3...713

Skrevet

Jeg kjenner jeg sitter med ett spørsmål: hvorfor?

Anonymkode: b7b1a...6e5

• Liker 18
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg kjenner jeg sitter med ett spørsmål: hvorfor?

Anonymkode: b7b1a...6e5

Noen jeg kjenner slo de sammen. Som i hun het ek og han Fåberg. Det ble Ekeberg 

Anonymkode: f3cf3...713

• Liker 2
Skrevet

Det er ikke reiser som er hovedproblemet, men at folk rynker på nesa og synes at dere er rare. Barn i en viss alder vil absolutt ikke bli stemplet som rare, at foreldrene er rare osv.

• Liker 3
Skrevet

Synes det er en fin idé. Vil nok gjøre noe av det samme selv. 

Anonymkode: 5b036...efa

• Liker 1
Skrevet

Hvorfor vil du ha ett etternavn på barnet deres som hverken du eller far har? Er det for å være litt spesiell?

Syns det høres helt bak mål å gjøre det dere tenker.

Marit Hansen

Knut Jensen og barnet

Ola Olsen????? 😏

Anonymkode: c7fbd...fab

• Liker 4
Skrevet
7 minutter siden, OnFire skrev:

Det er ikke reiser som er hovedproblemet, men at folk rynker på nesa og synes at dere er rare. Barn i en viss alder vil absolutt ikke bli stemplet som rare, at foreldrene er rare osv.

Hvorfor i all verden tror du at andre barn bryr seg om hvilket etternavn barnet har? Jeg har to barn og jeg har ulikt etternavn til begge. Aldri noen som har sagt noe om det, og barna er nå 12 og 16 år gamle. Aldri hatt problemer ved reiser heller. 

Anonymkode: d9aaa...b25

• Liker 4
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor i all verden tror du at andre barn bryr seg om hvilket etternavn barnet har? Jeg har to barn og jeg har ulikt etternavn til begge. Aldri noen som har sagt noe om det, og barna er nå 12 og 16 år gamle. Aldri hatt problemer ved reiser heller. 

Barn bryr seg om det meste. Barnet selv vil nok også tenke at dette er teit og unødvendig, men naturligvis være vant til at det er slik. 

• Liker 2
Skrevet

Da ville jeg også tatt dette etternavnet selv.

Ola Norsen Olsen

Kari Norsen Normann

Karl Norsen

Anonymkode: b4871...24e

• Liker 2
Skrevet
13 minutter siden, OnFire skrev:

Barn bryr seg om det meste. Barnet selv vil nok også tenke at dette er teit og unødvendig, men naturligvis være vant til at det er slik. 

Mine barn har aldri spurt hvorfor, det er ikke noe de tenker over. 
og nei, barn bryr seg faktisk ikke om det meste. Jeg jobber med barn. 
hvorfor uttale seg om noe man ikke har peiling på? 

• Liker 4
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Mine barn har aldri spurt hvorfor, det er ikke noe de tenker over. 
og nei, barn bryr seg faktisk ikke om det meste. Jeg jobber med barn. 
hvorfor uttale seg om noe man ikke har peiling på? 

Fordi jeg vet? Å gjette om andres kjennskap/erfaringer tar seg ikke særlig godt ut. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg og mannen har ikke samme etternavn, så vi tok mannens etternavn først og mitt etternavn til sist. Hun kan godt fjerne et av dem når hun blir stor. 

Anonymkode: 1a63e...37c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...