Gå til innhold

Har Asperger og lurer på noe om jobb...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er en kvinne med Asperger Syndrom, og jeg sliter med depresjon og angst (for det meste med sosial angst), vil ikke forklare hvor ille det er, men det er så ille at jeg gråter hver gang jeg går ut av leiligheten min. Blir også veldig sliten av å være sosial og det kan slå meg ut i flere dager, blir deprimert og irritabel av å være sosial i bare 1-2 dag(er). Depresjonen går VELDIG dypt også.

Spørsmålet mitt er, er det noen her som har Asperger og har erfaringer med å finne jobb? Jeg skal på møte med NAV neste uke og snakke med henne om at jeg vil prøve å få meg ut i jobb 20%-30%. Jeg vil finne en jobb som ikke er med kunde behandling, fordi det er det som er mest vanskelig for meg. Har søkt masse og har hørt at hvis du forteller en arbeidsgiver at du har Asperger at de ikke vil ansatte deg? Eneste utdanningen jeg har er at jeg er ferdig med 2. vgs på yrkesfag. Har jobbet før i et år med kunde behandling, men det var så vanskelig for meg at jeg krangla med sjefen (var alt for ærlig med henne) og sa opp. Det gikk utover psykiske helsa mi.

Noen som har erfaring eller kjenner noen som har gått gjennom dette? Hvis jeg skal være ærlig så tror jeg at jeg er alt for ustabil, klarer ikke å holde meg i jobb lenge og var på arbeidstrening før, jobbet bare 2 ganger i uken og det var så vanskelig for meg at jeg gikk på do på jobb for å roe meg ned, prøvde å ikke gråte på grunn av angsten, ble bare mer og mer deprimert. Jeg håper dere skjønner hvor alvorlig det her er for meg, psykiske helsen min er absolutt ikke bra og det kan være relatert til oppveksten min også. Håper på ordentlige svar, jeg har ingen å snakke med akkurat nå heller pga nye reglene så jeg venter på å få ny psykolog via kommunen. 😣

Anonymkode: 20695...3bd

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Prøver å holde tråden levende... Håper det er noen som orker å svare. :)

Skrevet

Kunne du tenke deg å jobbe på lager? Da jobber du med ting og ikke med kunder. 

I møte med veileder på nav forteller du hvilken erfaring du har og hvilke begrensninger du har. Prøv å være åpen for forslag veileder har. Det er ikke så lett å finne jobber med så lav stillingssprosent, så det er ikke sikkert du kan velge og vrake så mye. Hvis du er flink i noe spesielt bør du nevne det. Da vet veileder mer om hva hun skal se etter.

Anonymkode: 3de21...e9a

• Liker 1
Skrevet
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kunne du tenke deg å jobbe på lager? Da jobber du med ting og ikke med kunder. 

I møte med veileder på nav forteller du hvilken erfaring du har og hvilke begrensninger du har. Prøv å være åpen for forslag veileder har. Det er ikke så lett å finne jobber med så lav stillingssprosent, så det er ikke sikkert du kan velge og vrake så mye. Hvis du er flink i noe spesielt bør du nevne det. Da vet veileder mer om hva hun skal se etter.

Anonymkode: 3de21...e9a

Jeg snakka med legen og vi tenker kanskje en kontor jobb hadde passet meg, men han sier at jeg ikke er i stand til å stå i jobb akkurat nå og kan sikkert jobbe 10%-30% framover, vi skal prøve forskjellige medisiner først. Går på antidepressive nå og skal kanskje bytte medisinering osv... Er akkurat det jeg er redd for, at jeg ikke får en stilling som passer meg. Jeg vil ha en 20% jobb, fordi jeg vil ikke sitte hjemme hele livet mitt, vil ha gode rutiner i livet mitt. Jeg skal snakke med veileder neste uke og jeg håper vi kommer fram til noe. Ville bare høre om noen andre har erfaringer med det her og trenger noen å snakke med mens jeg venter på en ny kontaktperson.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...