Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen her som har brukt kobberspiral? Kan jeg forvente å være i normal syklus med det samme den blir tatt ut? Jeg har den fortsatt nå, og får mensen ca hver 35. dag. Så det betyr vel at jeg har jevnlig eggløsning? Lurer på om å fjerne kobberspiralen vil innvirke noe på dette... 

Vurderer å bli prøver fra høsten av, men lurer på hvor tett opp mot det jeg burde fjerne kobberspiralen... 

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Hei!

Jeg har kobberspiral fordi jeg ikke ønsket hormonell prevensjon og fordi jeg ville få oversikt over mine sykluser i god tid før vi prøver å få barn.

Det jeg har fått høre, og som også virker logisk er at kobberspiralen ikke har noe å si for syklusen ettersom den ikke skiller ut hormoner som påvirker.

Du kan derfor anta at syklusen din ikke vil forandre seg. Man har eggløsning som normalt, når man har kobberspiral.

Kroppen din "skjønner ikke" at du har prevensjon. Grunnen til at du ikke blir gravid er at kobberspiralen hindrer et egg i å feste seg, i tillegg til at kobberet er sæddrepende.

Endret av sommerfugl154
Skrevet

Ja, det er dette jeg også har hørt. Og grunnen til at jeg valgte kobber over hormonspiral for 4 år siden. 

Spent på å høre om noen her har tatt ut kobberspiralen og hvor lang tid det tok før en graviditet var et faktum da... 

Skrevet

Hei! Jeg tok ut kobberspiralen på første syklusdag denne mnd. Jeg fikk eggløsning som normalt 🎉 Vet ikke om jeg er gravid ennå, er på 8 dpo nå 😊 kjenner en annen som ble gravid ca 1 uke etter uttak av kobberspiralen 👍

Anonymkode: 59dba...694

Skrevet

Man regner med at det tar fire uker.  Kobberet påvirker også miljøet i livmora og skjeden, og gjør det mindre egnet for egg og sædceller, og denne effekten forsvinner etter en syklus. Men så lang syklus er helt på grensa til det som er normalt, så det ville jeg faktisk sjekket, hvis du ikke allerede har gjort det. Jeg hadde også 5 ukers syklus i mange år, og tenkte at det var sikkert normalt for meg, men det viste seg å være et symptom på høyt stoffskifte. Og det både gjør det vanskeligere å bli gravid, øker faren for spontanabort, og man får heller ikke bli gravid mens man medisineres, i tillegg til at det er en alvorlig sykdom å gå med over så lang tid. Etter at jeg ble frisk viste det seg at det var en ganske gjennomsnittlig 28-dagers syklus som var normalt for min kropp likevel. Sier ikke at alle med lang syklus har det, men uvanlige sykluser kan være et symptom på mye forskjellig, som lett kan sjekkes med en blodprøve hos fastlegen, så det kan være greit å ta før man setter i gang prosessen med å bli gravid. 

Anonymkode: cb7f6...fbd

Skrevet

Jeg hadde syklus på ca 27 dager med kobberspiral. Tok ut spiralen på syklusdag 20, og fikk menstruasjon som vanlig en uke etterpå. Syklusen etter ble jeg gravid😊 Legen min sa at hun opplever at kvinner som har hatt spiral blir raskere gravid enn de kvinnene som har gått på p-piller, antakeligvis på grunn av mindre hormoner som gjør at syklusen kommer raskere til seg selv igjen.

Anonymkode: ab9d7...df4

Skrevet

Man får jo eggløsning på kobberspiral, så man tuller ikke opp syklusen. Jeg ble gravid rett etter at jeg tok den av:)

Anonymkode: 46f5d...15d

Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men så lang syklus er helt på grensa til det som er normalt, så det ville jeg faktisk sjekket, hvis du ikke allerede har gjort det. 

Ja vet, det er litt lenge. Men for noen år siden hadde jeg mensen 2-4 ganger i året, så jeg vil si at hver 5.uke er en forbedring :) Men takker for utfyllende svar. Jeg har vært prøver flere ganger tidligere, så skal nok søke hjelp dersom jeg blir utålmodig. 

Skrevet

Takk for svar alle! Det høres lovende ut. Glad jeg valgte kobberspiral sist. For da jeg sluttet på p-piller tok det 13 måneder før jeg fikk eggløsning og ble gravid. Var det jeg ønsket å unngå ved en evnt. senere prøverunde... Men for å være på den sikre siden at det ikke blir noe krøll mtp spiralen, så er det kanskje lurt å ta den ut i vår, bruke kondom noen uker og starte prøvingen til sommeren/høsten. 

Skrevet

Ble gravid tre måneder etter å ha tatt ut kobberspiral. Hadde hatt den i tre år og hadde syklus på 28 dager både når den var i og etter den ble tatt ut. 

Anonymkode: b7c2a...6f5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...