Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ok, føler meg en smule teit nå. Jeg har jobbet som pleieassistent i mange år på sykehjem. Er veldig glad i jobben min, og kommer godt overens med de fleste brukerne. Jeg jobber på en avdeling hvor mange av brukerne er demente og noen med alzheimer. Jeg vet at musikk og sang får brukerne til å tenne som et lys, de blir så glade og det gir dem så mye. Men jeg tør IKKE synge til de selv. Dette fordi jeg fra før ikke har verdens peneste stemme (har en veldig kraftig stemme, høres streng ut selv om jeg snakker normalt så må ofte ta meg selv i hvordan jeg prater), jeg kan rett og slett ikke synge. Og siden jeg har så lav selvtillit på dette punktet så klarer jeg ikke gjøre det... Har prøvd når jeg er helt alene med en bruker og det ikke er sjanse for at noen hører oss, men jeg klarer det ikke da heller. Tenk om de sier jeg synger stygt og må holde kjeft, haha... 

Føler jeg burde kunne gjøre noe slikt når jeg jobber med de som er demente. Blir litt misunnelig på andre i personalet som tør å synge.. Og noen ganger føler jeg meg faktisk dårlig i jobben min nettopp fordi jeg ikke kan synge.

Anonymkode: 608e2...304

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er forskjell på å kunne synge og ha fin stemme. Man kan bli flink til å synge uansett hva slags stemme man har. 

Men... Jeg tenkte på det da jeg så Grand Prix. Synes det var forferdelig, de sang surt og falskt og bomma. Men så innså jeg at, det gjorde de ikke, en vi er så innmari vant til at all lys er ultra-renset, autotunet og finjustert i produksjon. Det er sjelden vare å høre vanlige stemmer for tiden. Og det hever terskelen, så bare de som er flinke tør å synge. Og det blir en evig sirkel. 

De eldre vokste opp da alle sang med den stemmen de har. Og som du sier, så setter de pris på sang. Ville grepet sjansen til å "øve" meg på takknemlige, fine folk som ikke dømmer :)

Det fineste jeg hører er barnefar og bestefar som synger, surt og skakt, med egenkomponerte tekster, og så mye ekte glede og kjærlighet. Kjør på! 

• Liker 3
Skrevet

Haha jeg følte meg dum da jeg måtte synge da jeg var ekstravakt i barnehage! Men ble fort vant til det. På en måte er det flauere hvis man synger skikkelig pent da...

Anonymkode: b8a7d...07b

Skrevet

Du kan begynne med å nynne :)

Anonymkode: 212ae...9f3

Skrevet

Begynn med å nynne. Så kan du synge lavt på en sang du er trygg på. Begynn gjerne med en pasient som ikke hører så godt, om du føler det er best. Ofte er det viktigst at pasienten kjenner sangen for at det skal vekke gode minner og evt at de synger med. Det går så fint atte, og om du ikke liker det kan du alltids bare stoppe 😊 

• Liker 1
Skrevet

Begynn med å nynne ja. Eller bare hopp i det. Evt kan du finne musikk på mobilen som du setter på lavt så du har noe å synge "til"?

Skrevet

Takk for svar. Har en bruker jeg kanskje kan prøve litt med, h*n ELSKER musikk og blir supergira bare h*n hører en melodi. Merkelig hvordan jeg kan synes det er så skummelt.. 

Anonymkode: 608e2...304

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...