Gå til innhold

Diskriminerende utleiere?

Anbefalte innlegg

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

En liten påminnelse til alle som har skrevet at de kan gjøre som de vil:

Advokat forklarer her hva loven går ut på: https://www.eiendomsadvokater.no/lover/husleieloven-paragraf-1-8-forbud-mot-diskriminering/

Det kan få store konsekvenser om søkeren faktisk anmelder og utleier ikke klarer å bevise sin uskyld. Istedenfor å drive med diskriminering kan man heller være smart og finne alternativer.

Jeg har vært privat utleier siden 2016 og så fort annonsen var ute, kom det respons fra all askens mennesker (t.o.m Navere). Ja, man ønsker selvsagt å være forsiktig med hvem man leier huset sitt til, men er derfor man har visninger og intervjuer. Leieobjektet er også viktig og man kan spesifisere hvem det kan passe best til (eks. kun single eller kun par uten barn). Det tok sin tid å bestemme leietakeren, men på den måten unngikk alle fellene. Første leietakerne fikk da barn til slutt og flyttet, og på andre utlysning var det mange single indere og andre utlendinger. Fristet å ignorere dem bare? Ja, men kom oss gjennom med visninger der også og ga leiligheten til et ungt greskt par som ikke kunne mye engelsk. Når man er bundet av loven, må man gjøre beste ut av det.

Dette er stygt å si, men håper at dere som diskriminerer direkte blir anmeldt og får konsekvensene av det.

TS, be venninna di om å bli mer tøffere og stå opp for seg selv. Eller du kan også hjelpe henne litt med søkeprosessen og få til visning eller intervju i det minste. Tenker de fleste utleiere snur seg om hvis dere bare nevner "paragraf 1-8". ;)

Er dessverre slik at både utleiere og søkere ikke kan lover og regler godt nok og da oppstår det naturligvis situasjoner der de blir utnyttet. Leietakere har faktisk et sterkt vern her til lands.

Anonymkode: cad79...001

Godt skrevet, fantastisk at det finnes slike utleiere som deg. 👏🏻 Håper også virkelig de som diskriminerer blir anmeldt!

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Så alle skal hate alle nordmenn pga breivik nå? 

Anonymkode: 79d54...1c7

Dette er fra lenge før den tid

Anonymkode: ab2d0...2fd

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Si det samme den dagen du er blitt slått ned av en langt utenfor norges grenser! Vet om de som blitt nettopp dèt, og der fikk ikke andre en nordiske leie etterpå!

Anonymkode: ab2d0...2fd

Å basere slik oppførsel på en hendelse er et snevert syn, det vil alltid finnes råtne epler på aller arbeidsplasser og blant alle folkeslag, slik er det bare.

Visst jeg har en dårlig opplevelse med en fra et asiatisk land, betyr ikke det at jeg skal behandle alle asiatiske dårlig.

Evnen til å se litt lengre enn nesa rekker er en fin ting :)

• Liker 1
Skrevet

Enig

Anonymkode: 79d54...1c7

❤️

Skrevet

Hvis du visste hvor mye rare folk som svarer på en boligannonse på finn ville du forstått hvorfor folk synes det er mindre risiko ved å velge norske folk i jobb som leietakere. Vi har alltid en setning på slutten av annonsen om at man må skrive litt om seg selv (interesser, jobb/studier osv) - det er det faktisk primært norske som greier å få med seg. De som ikke kan norsk i det hele tatt (og får andre til å søke for seg) tar vi heller ikke inn. De må forstå leiekontrakt og husordensregler. Og vi må ha sikre betalere - ikke nav garanti. Dessuten vil vi ha minst mulig slitasje på boligen (folk som ikke er hjemme hele tiden) og mest mulig ro på kveld- og nattestid (velger da folk som er i jobb). Vi ønsker ikke at hele tomta og huset lukter gatekjøkken. Leiligheten er ikke egnet for barnefamilier, så de ryker også (det står i annonsen, men folk spør likevel i stor stil).

Dette er ikke diskriminering/rasisme, men rirsikominimering for utleier slik at det blir levelig for oss også. Å få inn folk med noenlunde samme kultur, matvaner, døgnrytme og interesser som oss selv gjør det mye enklere og hyggeligere å bo her for alle. 

Anonymkode: 8a92d...652

• Liker 4
Skrevet

En liten påminnelse til alle som har skrevet at de kan gjøre som de vil:

Advokat forklarer her hva loven går ut på: https://www.eiendomsadvokater.no/lover/husleieloven-paragraf-1-8-forbud-mot-diskriminering/

Det kan få store konsekvenser om søkeren faktisk anmelder og utleier ikke klarer å bevise sin uskyld. Istedenfor å drive med diskriminering kan man heller være smart og finne alternativer.

Jeg har vært privat utleier siden 2016 og så fort annonsen var ute, kom det respons fra all askens mennesker (t.o.m Navere). Ja, man ønsker selvsagt å være forsiktig med hvem man leier huset sitt til, men er derfor man har visninger og intervjuer. Leieobjektet er også viktig og man kan spesifisere hvem det kan passe best til (eks. kun single eller kun par uten barn). Det tok sin tid å bestemme leietakeren, men på den måten unngikk alle fellene. Første leietakerne fikk da barn til slutt og flyttet, og på andre utlysning var det mange single indere og andre utlendinger. Fristet å ignorere dem bare? Ja, men kom oss gjennom med visninger der også og ga leiligheten til et ungt greskt par som ikke kunne mye engelsk. Når man er bundet av loven, må man gjøre beste ut av det.

Dette er stygt å si, men håper at dere som diskriminerer direkte blir anmeldt og får konsekvensene av det.

TS, be venninna di om å bli mer tøffere og stå opp for seg selv. Eller du kan også hjelpe henne litt med søkeprosessen og få til visning eller intervju i det minste. Tenker de fleste utleiere snur seg om hvis dere bare nevner "paragraf 1-8". ;)

Er dessverre slik at både utleiere og søkere ikke kan lover og regler godt nok og da oppstår det naturligvis situasjoner der de blir utnyttet. Leietakere har faktisk et sterkt vern her til lands.

Med mindre man sier rett ut at "jeg leier ikke ut til thai/neger/ect" så er det faktisk ikke mulig å ta folk på diskriminering. Svarer 8 stykker på en annonse velger utleier den de vil ha, og da er det bare å si at det var den man fikk beste kjemi med. Ingen kan pålegge noen å leie ut en leilighet til en leietaker de ikke vil ha. Det er også en grunn til at mange ikke legger ut boligen på "til leie", men heller plukker aktuelle kandidater fra de som legger ut annonse selv med at de ønsker å leie. 

Anonymkode: 8d636...5e2

• Liker 6
Skrevet

Misforstår jeg deg, eller mener du at det er helt greit å diskriminere folk - bare man gjør det indirekte og ikke kan bli tatt for det? Det er jo litt spesielt hvis du håper at de som gjør det «åpenlyst» fortjener å bli tatt, mens de som gjemmer seg bak at dem kjører intervjuer og slik (men hadde bestemt seg like fullt for at de ikke vil ha utlendinger uansett) er greit. Å velge bort folk basert på etnisitet er diskriminering/rasisme uansett. Forskjellen er bare at det ene kan man bli tatt for, mens det andre ikke.

Synes ikke det gjør det noe mer moralsk riktig dog. 

Anonymkode: bc009...16f

Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

I Norge må man normalt bevise skyld, ikke uskyld.

Anonymkode: 75622...4da

• Liker 4
Skrevet

Leier bare ut til folk med dyr, så jeg diskrimminerer

Skrevet
16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Private har faktisk lov til å velge hvem de vil ha til leieboere.

Anonymkode: d37b0...7d7

En venn av meg leier ut og vil ikke leie ut til muslimer. Han er ateist selv og vil ikke ha religioner inn i huset, sa han.

Anonymkode: acf0f...28a

• 6 måneder senere...
AnonymBruker
Skrevet

Har utleiere lov å nekte f.eks utleie til funksjonshemmede osv?

Jeg skjønner ikke hvordan utleie fungerer i Norge... Alt er jo nesten privat, også skal dem helst bare ha perfekte mennesker som får leie...FUCK DETTE!

Anonymkode: 3a338...879

Skrevet

Har utleiere lov å nekte f.eks utleie til funksjonshemmede osv?

Jeg skjønner ikke hvordan utleie fungerer i Norge... Alt er jo nesten privat, også skal dem helst bare ha perfekte mennesker som får leie...FUCK DETTE!

Anonymkode: 3a338...879

I teorien nei, men i praksis står utleier fritt til å velge hvem man velger å leie ut til. Med tanke på hvilke rettigheter leietaker har når vedkommende først har kommet seg inn døra, og risikoen utleier løper, har jeg den største forståelse for at utleiere er kresne. Personlig har jeg null problem med å leie ut til funksjonshemmede, forutsatt at det ikke krever ekstra tilrettelegging. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...