Gå til innhold

Diskriminerende utleiere?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er strengt talt sjokkert. Jeg har ei venninne fra Filippinene som har jobbet her nå i snart 2 år, men skal ut i fast 100% stilling etterhvert i en annen by. I den anledning er hun på jakt etter leilighet, men starten jakten så langt har kun vært sur!

Den første utleieren hun ringte sa at han ikke snakket så bra engelsk, og la på! Den andre hun ringte, la på umiddelbart, og nå av den tredje, fikk hun til svar at de ikke vil ha "Thai", etterfulgt av latter i bakgrunnen.

Dette har jeg aldri hørt eller sett før. Er dette ok? Er dette et kjent fenomen der utleiere ikke vil ha "thai", asiatiske eller engelsktalende leietakere? 😕

Anonymkode: 1b224...9b5

• Liker 3
Skrevet

Hvis hun har bodd her i 2 år og har tenkt til å fortsette å bo her så har hun hatt god tid til å lære seg litt norsk. For sin egen del og andres. 

Personen du nevner som sa han ikke snakket godt engelsk og la på, kunne godt vært meg. Det er JEG som velger hvem jeg vil ha boende og jeg er ikke noe god i engelsk. Hvis valget står mellom en som snakker norsk og en som snakker engelsk så hadde nok mange valgt den norsktalende. Hva er diskriminerende med det? 

Anonymkode: 39dff...de2

• Liker 21
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er strengt talt sjokkert. Jeg har ei venninne fra Filippinene som har jobbet her nå i snart 2 år, men skal ut i fast 100% stilling etterhvert i en annen by. I den anledning er hun på jakt etter leilighet, men starten jakten så langt har kun vært sur!

Den første utleieren hun ringte sa at han ikke snakket så bra engelsk, og la på! Den andre hun ringte, la på umiddelbart, og nå av den tredje, fikk hun til svar at de ikke vil ha "Thai", etterfulgt av latter i bakgrunnen.

Dette har jeg aldri hørt eller sett før. Er dette ok? Er dette et kjent fenomen der utleiere ikke vil ha "thai", asiatiske eller engelsktalende leietakere? 😕

Det er vel ikke akkurat ok, men private utleiere står såklart fritt til å leie ut sin eiendom til hvem de vil. Noe annet hadde vært uhørt. 

Anonymkode: c4b55...0ab

• Liker 10
Skrevet

Det finnes utrolig mange dårlige leietakere. Kanskje de har dårlige erfaringer med å leie ut til utenlandske leietakere? 

Anonymkode: 4bab9...429

• Liker 3
Skrevet

Shit, det er ufint.

Hvis det var meg, så hadde jeg "fornorsket" navnet mitt når jeg tok kontakt, og tatt med meg en norsk venninne på visning.

Synd at det er nødvendig, men man må jo bo!

• Liker 2
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Strengt talt er det ikke noe som heter. Du har blandet strengt tatt og ærlig talt. 

• Liker 7
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er vel ikke akkurat ok, men private utleiere står såklart fritt til å leie ut sin eiendom til hvem de vil. Noe annet hadde vært uhørt. 

Så med andre ord er de diskriminerende, fordi det er "forskjell" på folk som snakker norsk og engelsk?

• Liker 2
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker said:

Strengt talt er det ikke noe som heter. Du har blandet strengt tatt og ærlig talt. 

Takker for din kommentar. Hvis du Googler litt, så vil du se at uttrykket kan også brukes.

• Liker 4
Skrevet

Det er vel kanskje fordi at de ønsker at det skal stinke ris i utleiedelen, og at lukta kommer inn i hoveddelen. Ikke vet jeg....

Anonymkode: 7aa61...23d

• Liker 4
Skrevet

Det er nok dessverre endel som har hatt dårlige erfaringer med betalingsvansker, slekt som flytter inn osv som kanskje har vært større i enkelte grupper enn andre. Men det er så farlig å skjære alle over en kam. Og veldig dumt for de som blir dømt for andres feil. 

Anonymkode: cb166...7ff

• Liker 6
Skrevet

Det er helt opp til utleier hvem de vil leie ut til. Ut fra hva du skriver så kan det oppfattes som diskriminering ja. Men helt ærlig, ville man leid hos slike personer?! 

Selv leier jeg ut til folk med gode de referanser. Uavhengig av navn. Men det er meg. 

• Liker 1
Skrevet

Det er de som leier ut som bestemmer hvem de vil leie ut til. Synes det er helt innafor å kreve at de snakker noe norsk, da mange her i Norge ikke er super flinke selv på engelsk. Bor man og jobber man i et land, da lærer man seg språket godt nok til å kommunisere med folk.

Ikke fult like greit å si at de ikke ønsker «thai». Men igjen de har full rett til å bestemme selv hvem de vil ha boende hos seg. Men burde ikke sagt akkurat den delen høyt.

Anonymkode: 74ba0...782

• Liker 4
Skrevet

Jeg er asiatisk og har fått absolutt alle leilighetene jeg har villet hatt. Og jeg har bodd mange forskjellige steder. Aldri opplevd utleiere som er diskriminerende. 

Anonymkode: 8d6dd...a69

• Liker 5
Skrevet

Som utleier kan man leie ut til hvem man vil. Jeg hadde ikke utelukket det på grunnlag av etnisitet. Personlighet, livsstil, religiøsitet og yrke derimot. Hadde f.eks aldri leid ut til en stripper, og fest hadde vært forbudt, og ville vært spesifisert i kontrakten. Hund hadde vært velkommen. Jeg liker hunder :) 

Anonymkode: 6fa02...e98

• Liker 3
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker said:

Som utleier kan man leie ut til hvem man vil. Jeg hadde ikke utelukket det på grunnlag av etnisitet. Personlighet, livsstil, religiøsitet og yrke derimot. Hadde f.eks aldri leid ut til en stripper, og fest hadde vært forbudt, og ville vært spesifisert i kontrakten. Hund hadde vært velkommen. Jeg liker hunder :) 

Anonymkode: 6fa02...e98

Du er et godt menneske! Her var det hverken snakk om strippere, prostituerte, fest eller noe som helst.

• Liker 1
Annonse
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg er asiatisk og har fått absolutt alle leilighetene jeg har villet hatt. Og jeg har bodd mange forskjellige steder. Aldri opplevd utleiere som er diskriminerende. 

Anonymkode: 8d6dd...a69

Da var du heldig. Snakket du engelsk eller norsk, da? 

• Liker 2
Skrevet

Det er ikke diskriminerende å ville ha en leietaker man kan kommunisere med på eget språk. Hvis hun har bodd her i 2 år burde hun kunne snakke et minimum av norsk, og skal hun bo her videre er det virkelig på tide å få ræven i gir og lære det. 

Personlig ville jeg ikke leid ut til noen utenfra Norden. Jeg vil ha folk jeg kan snakke med, som ikke kan riste på hodet og si " me not understand" når samtalen blir ubehagelig. Jeg vil ikke ha noen som drar inn hele slekten, lager mat som skaper lukt og os som setter seg i veggene og sprer seg i huset, ikke forstår konseptet betale i tide og skriker diskiminering hver gang ting ikke går deres vei. For den del hadde jeg heller ikke leid ut til norske med nav-garanti, røykere, aleneforeldre eller enhver som måtte gi meg dårlig følelse. 

Du kan for øvrig tipse venninnen din om å legge inn annonse selv, ofte er det mange som får napp på det. 

Anonymkode: 8d636...5e2

• Liker 10
Skrevet

Som utleier vet jeg at de fleste mennesker er veldig ok, hyggelige, hjelpsomme og betaler i tide. 

Men kan jeg få et etablert par, i fast jobb, uten barn, med referanser, så er de øverst på lista. Fordi sannsynligheten for at dette er sikrere og roligere er større. 

Vi oppfører oss selvfølgelig alltid profesjonelt og høflig. Og leia ligger litt under markedet, nettopp fordi vi ønsker å velge leietakere. 

Anonymkode: f1303...363

• Liker 6
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er ikke diskriminerende å ville ha en leietaker man kan kommunisere med på eget språk. Hvis hun har bodd her i 2 år burde hun kunne snakke et minimum av norsk, og skal hun bo her videre er det virkelig på tide å få ræven i gir og lære det. 

Personlig ville jeg ikke leid ut til noen utenfra Norden. Jeg vil ha folk jeg kan snakke med, som ikke kan riste på hodet og si " me not understand" når samtalen blir ubehagelig. Jeg vil ikke ha noen som drar inn hele slekten, lager mat som skaper lukt og os som setter seg i veggene og sprer seg i huset, ikke forstår konseptet betale i tide og skriker diskiminering hver gang ting ikke går deres vei. For den del hadde jeg heller ikke leid ut til norske med nav-garanti, røykere, aleneforeldre eller enhver som måtte gi meg dårlig følelse. 

Du kan for øvrig tipse venninnen din om å legge inn annonse selv, ofte er det mange som får napp på det. 

Anonymkode: 8d636...5e2

Dette er nok et eksempel som underbygger mistanken min om diskriminerende og fordomsfulle utleiere. Du kjenner ikke personen engang, men antar og kommer til konklusjon om at h*n ikke kommer til å betale i tide, få hele slekta si hit og lage mat der hele nabolaget kan kjenne lukten av. Verden er mye større enn Norden, kjære deg. Du har kanskje ikke vært lenger enn til Sverige, kanskje. Men takk for innlegget ditt!

Forøvrig er det veldig patetisk av mange av dere som ikke skjønner poenget med tråden her, but hey, can't help stupid. Eller så støtter dere disse fordomsfulle utleierne. Jeg er helt og fullt klar over at det er utleieren som bestemmer hvem de vil leie ut til. Poenget med tråden her var å høre om folk som har vært i, eller hørt om lignende situasjon.

• Liker 4
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker said:

Som utleier vet jeg at de fleste mennesker er veldig ok, hyggelige, hjelpsomme og betaler i tide. 

Men kan jeg få et etablert par, i fast jobb, uten barn, med referanser, så er de øverst på lista. Fordi sannsynligheten for at dette er sikrere og roligere er større. 

Vi oppfører oss selvfølgelig alltid profesjonelt og høflig. Og leia ligger litt under markedet, nettopp fordi vi ønsker å velge leietakere. 

Anonymkode: f1303...363

Akkurat slik det skal være. 

Problemet her var at personene kun hørte noen få ord på engelsk før de la på. Da jeg sendte melding til den som sa "No thai", fikk venninnen min to meldinger om unnskyldning og ansvarsfraskrivelse; "leiligheten er ikke min, beklager dette, kan vi glemme dette? Blabla". Lavmål.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...