AnonymBruker Skrevet 22. januar 2020 #1 Skrevet 22. januar 2020 Fikk meldig av nav om at de har lyst å sende cven min til en arbeidsplass der de tilbyr 100% og de trenger folk så fort så mulig. Det som er at den arbeidsplassen er 1time unna og jeg har ikke lappen eller bil så de sa at jeg måtte flytte dit. Men problemet er at jeg har en samboer og jeg jobber allerede 2 steder og får mest sannsynlig et arbeidsplass til snart men jeg er bare ekstrahjelp alle de stedene. Den ene arbeidsplassen min trenger meg videre pga de har en som er sykmeldt over lenger tid så jeg får litt mer timer derfra nå. jobber 2dager til denne uken og har allerede jobbet mandag/tirsdag/onsdag der nå og 2 dager neste uke også siste 2 dagene i februar foreløpig. Det som er at jeg trives på den ene arbeidsplassen min veldig godt og har aldri vært bort i så bra arbeidsplass. Jeg har jobb, kanskje ikke 100% men jeg har jobbet en del timer i de siste på den ene arbeidsplassen. Jeg vil ikke flytte fra samboeren og jeg vil ikke si opp noen av de jobbene mine. Jeg bor også helt gratis i huset til mamma (får ikke så mye fra nav heller men akkurat som jeg trenger til mat), så jeg kan ikke miste dagpengene mine fordi det er ikke 100% sikker at jeg jobber alltid like mye hver måned fordi det varierer. Jeg vet ikke helt hva jeg skal gjøre og jeg kan ikke akkurat si nei til nav at de skal sende cven min til de fordi da mister jeg pengene og jeg trenger akkurat det lille jeg får. Jeg har også en katt som jeg måtte ha tatt med meg. Jeg liker ikke å være alene og heller ikke vært det i flere år, jeg vil veldig bo videre med samboeren min. Tanken at jeg må kanskje flytte gjør meg trist. Anonymkode: c3341...75c 1
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2020 #2 Skrevet 22. januar 2020 Selv om CV blir sendt, betyr der ikke at du er sikret jobb/blir nødt å flytte..:) Anonymkode: dcc88...8c3 17
Juniper Skrevet 22. januar 2020 #3 Skrevet 22. januar 2020 La de sende over CV’en og smil og vær positiv. Er jo ikke gitt at du får jobben. Videre må du innom et intervju. Hvordan du fremstår der har også mye å si. 13
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2020 #4 Skrevet 22. januar 2020 Blir du innkalt på intervju så får du gjøre ditt beste med å fremstå som en uattraktiv arbeidstaker, uten at det blir veldig tydelig. Eller bare si at du har et alkoholproblem du jobber med, og at du nesten har klart å slutte med heroin. Anonymkode: f76d1...9b3 26
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2020 #5 Skrevet 22. januar 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Blir du innkalt på intervju så får du gjøre ditt beste med å fremstå som en uattraktiv arbeidstaker, uten at det blir veldig tydelig. Eller bare si at du har et alkoholproblem du jobber med, og at du nesten har klart å slutte med heroin. Anonymkode: f76d1...9b3 Det går jo an å være litt mer subtil enn det. Det at de sender CVen betyr jo ikke automatisk at du får jobb. Uansett, får du jobb, har du to valg - flytt, eller mist dagpengene en periode. Det er helt vanlig å måtte flytte på seg pga jobb. Min familie har gjort det flere ganger. Faktisk kjenner jeg ganske få som ikke har gjort det. Samboeren din kan jo flytte etter hvis det skulle bli aktuelt. Men foreløpig ville jeg tatt dette helt med ro, og heller gjort en ekstra stor innsats for å få jobb på hjemstedet. Anonymkode: a2747...29e 12
vvi Skrevet 22. januar 2020 #6 Skrevet 22. januar 2020 men de vil heller at jeg skal si opp de jobbene jeg allerede har enn å hjelpe noen som ikke har noen ting? jeg skjønner ikke det er jo bare dumt! De "tjener" ikke penger på å få en å si opp den jobben man har? jeg får ofte veldig veldig lite fra nav fordi som forrige måned jobbet jeg jo ca 50% og denne måneden blir det nesten 30% igjen, men regner med at jeg får fler vakter fordi de spør meg ofte. De trenger folk på den ene jobben min hele tiden uansett om det er ekstrahjelp, jobber ikke fulle dager heller da men blir 2-3 timer her og der det blir mye til slutt. Skjønner ikke at de vil tvinge meg til å slutte på de jobbene jeg har, kan ikke de hjelpe en som ikke har..... 1
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2020 #7 Skrevet 22. januar 2020 Målet er jo å få seg 100% jobb, ikke kanskje 30% og av og til 50%... 1 time unna er ikke så langt, om du får jobben får du begynne å øvelseskjøre så du kan flytte tilbake til samboeren din når du får lappen. Eller ta buss og pendle den timen kollektivt. Du er faktisk pliktig til å gjøre det for å beholde dagpengene, og 1 time er kke urimelig langt unna. Mange som har 1 time reisevei til jobb. Da igjen er det jo ikke sikkert du får jobben, særlig ikke når prioriteringene dine tydeligvis ikke er fast jobb. Men la de sende inn cven eller mist dagpengene Anonymkode: 86108...dfc 22
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2020 #8 Skrevet 22. januar 2020 58 minutter siden, AnonymBruker said: Fikk meldig av nav om at de har lyst å sende cven min til en arbeidsplass der de tilbyr 100% og de trenger folk så fort så mulig. Det som er at den arbeidsplassen er 1time unna og jeg har ikke lappen eller bil så de sa at jeg måtte flytte dit. Men problemet er at jeg har en samboer og jeg jobber allerede 2 steder og får mest sannsynlig et arbeidsplass til snart men jeg er bare ekstrahjelp alle de stedene. Den ene arbeidsplassen min trenger meg videre pga de har en som er sykmeldt over lenger tid så jeg får litt mer timer derfra nå. jobber 2dager til denne uken og har allerede jobbet mandag/tirsdag/onsdag der nå og 2 dager neste uke også siste 2 dagene i februar foreløpig. Det som er at jeg trives på den ene arbeidsplassen min veldig godt og har aldri vært bort i så bra arbeidsplass. Jeg har jobb, kanskje ikke 100% men jeg har jobbet en del timer i de siste på den ene arbeidsplassen. Jeg vil ikke flytte fra samboeren og jeg vil ikke si opp noen av de jobbene mine. Jeg bor også helt gratis i huset til mamma (får ikke så mye fra nav heller men akkurat som jeg trenger til mat), så jeg kan ikke miste dagpengene mine fordi det er ikke 100% sikker at jeg jobber alltid like mye hver måned fordi det varierer. Jeg vet ikke helt hva jeg skal gjøre og jeg kan ikke akkurat si nei til nav at de skal sende cven min til de fordi da mister jeg pengene og jeg trenger akkurat det lille jeg får. Jeg har også en katt som jeg måtte ha tatt med meg. Jeg liker ikke å være alene og heller ikke vært det i flere år, jeg vil veldig bo videre med samboeren min. Tanken at jeg må kanskje flytte gjør meg trist. Anonymkode: c3341...75c Så du mener at alle andre skal være med å betale gjennom skatten sin så du kan jobbe 30,40,50%. Alle andre skal jobbe 100% og betale for deg? Du får enten si opp dagpengene og ha dine 1-3 jobber eller så får du ta en 100% jobb. Er faktisk veldig enkelt! Anonymkode: 425fb...889 28
Gjest ti10 Skrevet 22. januar 2020 #9 Skrevet 22. januar 2020 Det må da være bedre å få 100 % fast stilling enn flere uforutsigbare ekstrahjelpstillinger. Du kan ikke bo gratis hos moren din for alltid. Kan ikke samboeren din bli med og pendle? Og hvis ikke, kan du jo i det minste ta katten med deg? Har du sjekket om det går buss eller tog du kan bruke og fortsette å bo der du bor nå? Du virker ikke akkurat verken løsningsorientert eller klar til å stå på egne bein.
vvi Skrevet 22. januar 2020 #10 Skrevet 22. januar 2020 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Så du mener at alle andre skal være med å betale gjennom skatten sin så du kan jobbe 30,40,50%. Alle andre skal jobbe 100% og betale for deg? Du får enten si opp dagpengene og ha dine 1-3 jobber eller så får du ta en 100% jobb. Er faktisk veldig enkelt! Anonymkode: 425fb...889 Du tenker smart du, så en person som har NULL jobb kan bli uten jobb og heller få meg til å slutte på de jobbene jeg har for en bedre stilling? Dette håper jeg du syntes er dumt selv. 1
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2020 #11 Skrevet 22. januar 2020 5 minutter siden, ti10 skrev: Det må da være bedre å få 100 % fast stilling enn flere uforutsigbare ekstrahjelpstillinger. Du kan ikke bo gratis hos moren din for alltid. Kan ikke samboeren din bli med og pendle? Og hvis ikke, kan du jo i det minste ta katten med deg? Har du sjekket om det går buss eller tog du kan bruke og fortsette å bo der du bor nå? Du virker ikke akkurat verken løsningsorientert eller klar til å stå på egne bein. mamma bor ikke med oss hun bor i andre huset hennes fordi det huset jeg bor i skal bli huset mitt. jo ikke noe problem med å ta med katten men hun kan ikke bo i leilighet men må bo i hus. Går 1 buss om dagen så nei det er ikke en mulighet. Tro meg jeg har tenkt på alt. Anonymkode: c3341...75c
sommerfugl154 Skrevet 22. januar 2020 #12 Skrevet 22. januar 2020 Kan ikke samboeren din flytte med deg og være den som pendler? Har ikke han lappen? 2
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2020 #13 Skrevet 22. januar 2020 Noen lenger opp sier at du skal dra på intervju og takke nei hvis du får jobben. Det vil jeg på det sterkeste fraråde. Hvis du først blir ilagt tidsbegrenset bortfall på grunn av dette så vil de ukene henge ved deg hvis du gjenopptar dagpengene senere. Da er det bedre å melde deg ut som arbeidssøker fra NAV og melde avbud til intervjuet etter at du er avregistrert. Det er mulig NAV har endret reglene sine de siste årene, men slik var det i hvert fall før og jeg blir overrasket om de har myket opp dette. Det høres ut som om du har en del jobb akkurat nå så jeg tror bare du får legge unna penger til det mest nødvendige i tilfelle du ikke får vakter. Når du ikke har boutgifter eller barn bør det være fullt mulig. Anonymkode: 066c5...664 2
Gliffy Skrevet 22. januar 2020 #14 Skrevet 22. januar 2020 10 minutter siden, vvi said: Du tenker smart du, så en person som har NULL jobb kan bli uten jobb og heller få meg til å slutte på de jobbene jeg har for en bedre stilling? Dette håper jeg du syntes er dumt selv. NAV sitt mål er å få folk til å klare seg selv. Hvis du ikke har noen boliutgifter kan du vel fint klare deg med de vaktene du får. Da kan du bare si fra deg dagpengene så slutter NAV å bry seg. 14
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2020 #15 Skrevet 22. januar 2020 Nav vil ikke at du skal flytte fra samboeren din. De vil at du skal ha en 100% jobb fast. Og sykdomsvikariat er vel det mest usikre du kan ha som arbeidstaker. Arbeidsmarkedet er vanskelig og mange må flytte til andre siden av landet! Gifte folk med barn må fikse det slik at far er borte mandag til fredag og kun hjemme i helgene til og med. Så jeg ser ikke problemet i din situasjon dessverre. Jeg syns du er heldig som får den muligheten. Selv har jeg 1 time buss til jobb men det går da kjempe fint. Tror mange jobbsøkere hadde sprettet champagne for en slik mulighet Anonymkode: 09b4c...01f 18
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2020 #16 Skrevet 22. januar 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Nav vil ikke at du skal flytte fra samboeren din. De vil at du skal ha en 100% jobb fast. Og sykdomsvikariat er vel det mest usikre du kan ha som arbeidstaker. Arbeidsmarkedet er vanskelig og mange må flytte til andre siden av landet! Gifte folk med barn må fikse det slik at far er borte mandag til fredag og kun hjemme i helgene til og med. Så jeg ser ikke problemet i din situasjon dessverre. Jeg syns du er heldig som får den muligheten. Selv har jeg 1 time buss til jobb men det går da kjempe fint. Tror mange jobbsøkere hadde sprettet champagne for en slik mulighet Anonymkode: 09b4c...01f Hadde du bare visst hvor jeg fikk jobb hadde du forstått problemet:) transport er ikke en mulighet her, når det går en buss om dagen. Bo alene i xxx tid? Det er noe jeg kommer til å bli deprimert av og takler ikke å være ensom. skulle ønske jeg kunne gitt videre de jobbsøkere den muligheten, tror de hadde puttet korken tilbake på schampagnen relativt fort ... Anonymkode: c3341...75c
Gliffy Skrevet 22. januar 2020 #17 Skrevet 22. januar 2020 1 minutt siden, AnonymBruker said: Hadde du bare visst hvor jeg fikk jobb hadde du forstått problemet:) transport er ikke en mulighet her, når det går en buss om dagen. Bo alene i xxx tid? Det er noe jeg kommer til å bli deprimert av og takler ikke å være ensom. skulle ønske jeg kunne gitt videre de jobbsøkere den muligheten, tror de hadde puttet korken tilbake på schampagnen relativt fort ... Anonymkode: c3341...75c Du trenger jo bare å bo alene lenge nok til å få tatt førerkort. Og du kan ukependle. Folk har strukket seg mye lengre enn det for å bli selvstendig. 14
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2020 #18 Skrevet 22. januar 2020 9 minutter siden, sommerfugl154 skrev: Kan ikke samboeren din flytte med deg og være den som pendler? Har ikke han lappen? Han har nettopp fått jobb selv, jobber kun helger. er bare 1 buss som går om dagen dessverre. ingen av oss har lappen Anonymkode: c3341...75c
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2020 #19 Skrevet 22. januar 2020 Da får du ta lappen. Lei ut huset og finn et sted nær jobb, ta med samboer. du skjønner selv hvor dumt det høres ut når du sier katten må ha hus. Anonymkode: e7bce...a70 8
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2020 #20 Skrevet 22. januar 2020 De kan jo ikke tvinge deg til å flytte fra sambo. Jeg hadde nekta, ferdig med det. Har alltid fungert! Anonymkode: 35099...65f 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå