AnonymBruker Skrevet 22. januar 2020 #1 Skrevet 22. januar 2020 Jeg har fått den aller verst tenkelige svigermor som fins 🙉 personlighetsforstyrrelse, depresjon, angst... Hun har mange diagnoser. Knasker piller og drikker alkohol i en salig blanding. Alt stammer fra en vanskelig barndom, så fortsatte det med alkoholiserte og voldelige menn i voksen alder. Fikk første barn da hun var 19 år (min samboer). Barnevernet har vært inne i bildet hele tiden men ikke foretatt seg noe. Hun har flyttet land og strand. Ungene har levd i dette. Grusom historie. Hun fremstår rett og slett som dum, slik hun er nå. Legger seg etter marokkanske menn (mindreårige som desper etter penger og oppholdstillatelse). Setter status på face som i et forhold. Så blir hun dumpet av guttungen når han oppdager at hun er lutfattig. Så blir hun deprimert igjen, i en evig runddans. IQ-messig ligger hun nok under grensen for psykisk utviklingshemmet. Dessverre. Hun kan ikke elementære ting. F eks så skulle hun varme opp et brød i microen vår. Jeg var der. Hun la inn brødet og så fikk hun ikke til å skru den på. Da sa jeg at vår Micro tar ikke brød🥴🤣 Hun trodde på det 🙉 Boil in bag-ris klipper hun opp posene på før koking. Samboeren min fikk servert rå fisk da han var liten fordi hun ikke visste at den skulle kokes eller stekes.. Historiene er endeløse og mange av dem er ganske komiske. Jeg klarer, til tross for at det er synd i dama, ikke å mobilisere sympati nok til at vi noen gang kommer til å kunne omgås normalt. Hun tenker KUN på seg selv. Har ingen omtanke for andre what so ever. Hvis det ikke gagner henne, er hun ikke interessert. Sånn er det med alt. Jeg har satt henne på plass flere ganger. Fordi hun gjør så idiotiske ting. 9 av 10 ganger lar jeg vær å si noe, men enkelte ting må tas. Som at hun kun kjøper gave til et av barnebarna sine og forskjellsbehandler sitt favorittbarn... Hun truer med å ta livet sitt hver gang jeg setter henne på plass. Og alt er min skyld når hun har det vanskelig. I helga trodde jeg hun skulle ta livet sitt fordi hun ringte min samboer i fylla og var veldig nede "jeg er så glad i deg, ta vare på deg selv" og masse masse fyllevrøvl. Hun har ringt meg i fylla før og fortalt meg at hun har hatt mange våkenetter pga ting jeg har sagt. Hun tar alt personlig og i verste mening. Og hun har hengt meg ut for hele slekta si med å si hvilket fælt menneske jeg er. Jeg skjems... Da vi diskuterte politikk på generelt grunnlag (jeg og en annen snakket, hun er ikke oppegående nok til å skjønne det politiske system engang). Da tolket hun det jeg sa som et personlig angrep på seg selv! Dette ringte hun meg om etter flere uker, i fylla, og var helt fra seg. Da hadde hun ikke sovet og var så nedtrykt. Så jeg sa til min samboer at det beste er at hun ikke kommer til oss mer. Fordi jeg får beskyldninger om alt mulig rart etterpå. Må veie ordene mine på gull elt. Alt tas opp i verste mening. Og alt er min feil. Hva er dette for noe? Hvorfor er hun slik? Har lurt på om hun er sjalu på meg? Mulig en eller flere av de mange diagnosene hun har spiller et puss. Hvordan skal jeg forholde meg til et slikt menneske - som dessverre er min svigermor. Min samboer mener at jeg må tåle dette fordi jeg er sterkere enn henne. Hun skal altså få lov å ture frem som hun selv vil og si og gjøre hva som helst. Han mener hun ikke tåler å bli satt på plass. Jeg mener det motsatte. Ellers kan vi ikke ha kontakt. Anonymkode: 12234...caa
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2020 #2 Skrevet 22. januar 2020 Her mener jeg at du faktisk må være den voksne. Svigermor er psykisk syk og har få ressurser. Du snakker svært nedlatende om henne. Det er din manns mor. Husk det. Det betyr ikke at dere skal godta alt. Men jeg ser ikke noe poeng i å lage styr av dette. Når hun ringer i fylla avviser dere henne. Sett grenser, men ikke vær frekk. Mannen din har vokst opp med dette og han vet nok bedre enn deg hvordan moren hans kan takles på en grei måte. Anonymkode: 3372e...28e 15
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2020 #3 Skrevet 22. januar 2020 Jeg er helt enig med din samboer. Hvis hun er så ressurssvak som du beskriver, så behandler du henne fryktelig frekt. Anonymkode: 2b641...22d 12
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2020 #4 Skrevet 22. januar 2020 TS, Du er smart, oppegående og du skjønner når noen ikke er det. Din svigermor er av sorten som virkelig ikke har det lett i livet, og tenk det er nok ikke lenge dere vil ha henne i livet, når hun drikker og knasker piller. Røyker hun også så kan det være hun ikke blir 70 en gang. Jeg tror dette er en spesiell case. Og jeg tror at det går an å jatte med henne og være enig og være litt smart slik at hun ikke blir så utrolig sur. Tenk om hun faktisk tar livet sitt da? Anonymkode: 0c52a...57b 2
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2020 #5 Skrevet 22. januar 2020 Høres ikke helt god ut du heller, unnskyld meg. Men utifra hvordan du beskriver henne, så stusser jeg på hvordan du behandler henne hvis hun både er syk og ressurssvak. Anonymkode: a3fe6...7ef 7
Nymerïa Skrevet 22. januar 2020 #6 Skrevet 22. januar 2020 Jeg tror de fleste forstår at du ønsker å redusere kontakt med et familiemedlem med rusproblemer til et minimum. Det som er mer problematisk er den nedlatende måten du omtaler henne på. Jeg er ikke overrasket over at hun oppfattet irettesettelsen din som et personangrep. Hele HI er et personangrep. 5
Juniper Skrevet 22. januar 2020 #7 Skrevet 22. januar 2020 Ikke det rådet du ber om, men er du sikker på at du bør gå videre med samboeren din? Dysfunksjonelle familiemønstre er arvelige! Man viderefører det man opplevde som barn, også når man ikke vil! Unntaket er om man har tatt tak og jobbet knallhardt med å fordøye det hele. At din samboer ikke ser behovet for å skjerme husstanden mot en person som din svigermor er et rødt flagg! Vær så snill å gå noen runder med deg selv her. 2
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2020 #8 Skrevet 22. januar 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: TS, Du er smart, oppegående og du skjønner når noen ikke er det. Din svigermor er av sorten som virkelig ikke har det lett i livet, og tenk det er nok ikke lenge dere vil ha henne i livet, når hun drikker og knasker piller. Røyker hun også så kan det være hun ikke blir 70 en gang. Jeg tror dette er en spesiell case. Og jeg tror at det går an å jatte med henne og være enig og være litt smart slik at hun ikke blir så utrolig sur. Tenk om hun faktisk tar livet sitt da? Anonymkode: 0c52a...57b Det er aldri andres ansvar om noen tar livet sitt med mindre de virkelig har begått fæle og traumatiske ting mot personen. Det er så stygt å true med selvmord. Det skaper så mye sår og frykt hos de rundt, så det er aldri noe som skal godtas. Anonymkode: 2895c...43e
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2020 #9 Skrevet 22. januar 2020 Ts her. Det er veldig stygt å true med selvmord. Jeg har skrevet i innlegget mitt at jeg i de fleste tilfeller bare overser personangrep og sjikane og later som ingenting. Dette er alvorlige situasjoner hvor jeg personlig blir sjikanert og nedverdiget. Jeg velger likevel å snu det andre kinnet til. Men når begeret er (over) fullt så er jeg bare et tarvelig menneske når alt kommer til alt. Jeg får nok! Hun tillater seg så mye og jeg skal liksom tåle alt! Jeg har en jobb som krever meg fullt og helt (arbeidsuke på 70 timer), barn og samboer som krever sitt. Jeg kveles! Anonymkode: 12234...caa 2
addict Skrevet 22. januar 2020 #10 Skrevet 22. januar 2020 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Her mener jeg at du faktisk må være den voksne. Svigermor er psykisk syk og har få ressurser. Du snakker svært nedlatende om henne. Det er din manns mor. Husk det. Det betyr ikke at dere skal godta alt. Men jeg ser ikke noe poeng i å lage styr av dette. Når hun ringer i fylla avviser dere henne. Sett grenser, men ikke vær frekk. Mannen din har vokst opp med dette og han vet nok bedre enn deg hvordan moren hans kan takles på en grei måte. Anonymkode: 3372e...28e Dette. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå