Gå til innhold

Når er man i 2re trimester? Uke 12, 13 eller 14?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det står jo helt forskjellige ting på nett. Hilsen en som er i uke 12 og ivrig etter å kunne føle at jeg er i «andre trimester» 😄

Anonymkode: e32a7...828

Videoannonse
Annonse
Skrevet

2. trimester starter ved 13. uke. Altså når du er 12 uker + 1 dag på vei.😊

Anonymkode: 7ae6b...e70

• Liker 1
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

2. trimester starter ved 13. uke. Altså når du er 12 uker + 1 dag på vei.😊

Anonymkode: 7ae6b...e70

Nei. Uke 13, altså 13+1

Anonymkode: 5c60d...c25

Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei. Uke 13, altså 13+1

Uke 13 = 12 uker på vei. Akkurat det er jeg veldig sikker på. Så nå lurer jeg på om det er uke 13 (12+1 på vei) eller uke 14 (13+1). Ble enda mer forvirra, hehe!!!

Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei. Uke 13, altså 13+1

Nei, 13+1 er 14.uke

2.trimester er fra 13.uke (Fra 12+1 ja)

Anonymkode: e1bfb...32e

• Liker 2
Skrevet

Det er vel mer eller mindre konsensus, ihvertfall i Norge, om at andre trimester starter ved 13 fullgåtte uker (altså 13+0):

https://www.babyverden.no/gravid/diverse/svangerskapslengde-uker-maneder-trimestre/

https://nhi.no/familie/graviditet/svangerskap-og-fodsel/livsstil/svangerskap-gode-rad/svangerskap/

https://sml.snl.no/trimester

Siste dag av første trimester er altså når du er 12+6.

Det er nok først og fremst den upresise språkbruken som forvirrer, fordi, vel, preposisjoner er åpenbart vanskelig.

Når man mener det går fra andre til tredje trimester varierer derimot med et par, tre uker.

Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Uke 13 = 12 uker på vei. Akkurat det er jeg veldig sikker på. Så nå lurer jeg på om det er uke 13 (12+1 på vei) eller uke 14 (13+1). Ble enda mer forvirra, hehe!!!

Da er du sikker på noe feil 🙂 

Nhi mener forresten at andre trimester er fra uke 14, altså 14+1 😉

https://nhi.no/graviditetsoraklet/

Skrevet (endret)
15 minutter siden, AnonymBruker said:

Da er du sikker på noe feil 🙂 

Nhi mener forresten at andre trimester er fra uke 14, altså 14+1 😉

https://nhi.no/graviditetsoraklet/

Tror, igjen, det er språklige upresisheter. 

NHI roter mye, språklig sett, og skriver også:

Et fullgått svangerskap varer 38 uker fra tidspunktet for befruktningen til fødselen.

Og et svangerskap regnes definitivt som fullgått ved 37+0 (det skriver de også selv andre steder). Når de da skriver svangerskapsuke 14, på samme side som de skriver at et fullgått svangerskap varer 38 uker, så regner jeg med at de da faktisk  mener 13+0–13+6: https://nhi.no/familie/graviditet/svangerskap-og-fodsel/livsstil/svangerskap-gode-rad/svangerskap/.

Og det blir støttet av at de beskriver «svangerskapsuke 1» som 0+0–0+6, på siden du lenker til, da blir også svangerskapsuke 14 det samme som 13+0–13+6.

Endret av Imsen
Skrevet
6 minutter siden, Imsen skrev:

Tror, igjen, det er språklige upresisheter. 

NHI roter mye, språklig sett, og skriver også:

Og et svangerskap regnes definitivt som fullgått ved 37+0 (det skriver de også selv andre steder). Når de da skriver svangerskapsuke 14, på samme side som de skriver at et fullgått svangerskap varer 38 uker, så regner jeg med at de da faktisk  mener 13+0–13+6: https://nhi.no/familie/graviditet/svangerskap-og-fodsel/livsstil/svangerskap-gode-rad/svangerskap/.

Og det blir støttet av at de beskriver «svangerskapsuke 1» som 0+0–0+6, på siden du lenker til, da blir også svangerskapsuke 14 det samme som 13+0–13+6.

Et svangerskap er fullgått 38 uker etter befruktning, for et fullgått svangerskap skal jo være 40 uker. Så ser ikke helt at de roter? Om du leser på svangerskapsuke 14, så står det at fosteret er 12 uker gammelt. Ergo er uke 14 fra 14+0 til 14+6 🙂

Selvsagt kan man si at man er i uke 14 når man er 13+noe, men det er ikke slik helsepersonell regner i Norge. 

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Et svangerskap er fullgått 38 uker etter befruktning, for et fullgått svangerskap skal jo være 40 uker. Så ser ikke helt at de roter? Om du leser på svangerskapsuke 14, så står det at fosteret er 12 uker gammelt. Ergo er uke 14 fra 14+0 til 14+6 🙂

Selvsagt kan man si at man er i uke 14 når man er 13+noe, men det er ikke slik helsepersonell regner i Norge. 

Beklager! Hadde egentlig hengt meg opp i annen setning, så når det kommer 38 versus 40 var det jeg som rotet (bare, sånn, for å gjøre forvirringen komplett!). Babyen blir regnet som å være født til termin ved 37+0, som de skriver om senere.

De skriver at fosteret er 12 uker, ja. Og det er her jeg mener de begynner å rote, språklig. For meg ser det ut som om de varierer litt mellom å beskrive fosterets og mors tilstand mot slutten av en uke, eller begynnelsen av den i de forskjellige svangerskapsukene. For «svangerskapsuke 1» er jo 0+0–0+6, eller? Og da må nødvendigvis «svangerskapsuke 14», og starten på andre trimester, bli 13+0–13+6. Men, forvirrende nok, når de når «svangerskapsuke 37» skriver de mot slutten av siden: 

For tidlig (prematur) fødsel defineres som fødsel før 37 fullgåtte svangerskapsuker, altså 37 uker og 0 dager. Barnet blir derfor ikke lenger regnet som for tidlig født dersom det blir født nå.

Også, under «svangerskapsuke 41» skriver de dette:

Babyer som blir født etter uke 42, går ofte litt ned i vekt før fødselen. Skjer ikke fødselen i løpet av uke 42, vil den bli igangsatt på fødeavdelingen. Ved forløsning senest i uke 43, er det liten sjanse for skader på barnet.

Der ser det jo ut til at de skriver, som jo er grammatisk korrekt, at uke 42 er svangerskapsuke 41 (41+0–41+6). 

Hos SNL beskriver de andre trimester som å starte fra 13. uke, og ser ut til å mene 13+0, hos Babyverden presiserer de at de med «13» mener 13+0. Og, vel NHI, leser jeg også som 13+0. Ellers skjønner jeg rett og slett ikke helt hvordan/hvorfor de teller svangerskapsuke 1.

Det hadde i grunn hjulpet veldig om alle bare la til uke+n–uke+n, så hadde man sluppet så mange misforståelser...

Det er jo uansett ingen eksakt vitenskap, det her, og det ser man jo på variasjonen i hvordan man deler og teller uker, trimestere og svangerskapslengde rundt om i verden og her hjemme. Svangerskapet går nå heldigvis sin gang, uavhengig av språket!

Skrevet
11 minutter siden, Imsen skrev:

For «svangerskapsuke 1» er jo 0+0–0+6, eller? Og da må nødvendigvis «svangerskapsuke 14», og starten på andre trimester, bli 13+0–13+6.

De kaller det visstnok svangerskapsuke 0 (selv om det høres ganske tullete ut), så da blir svangerskapsuke 1 fra 1+0 til 1+6.

16 minutter siden, Imsen skrev:

Hos SNL beskriver de andre trimester som å starte fra 13. uke, og ser ut til å mene 13+0, hos Babyverden presiserer de at de med «13» mener 13+0. Og, vel NHI, leser jeg også som 13+0. Ellers skjønner jeg rett og slett ikke helt hvordan/hvorfor de teller svangerskapsuke 1.

14 minutter siden, Imsen skrev:
Sitat

Babyer som blir født etter uke 42, går ofte litt ned i vekt før fødselen. Skjer ikke fødselen i løpet av uke 42, vil den bli igangsatt på fødeavdelingen. Ved forløsning senest i uke 43, er det liten sjanse for skader på barnet.

Der ser det jo ut til at de skriver, som jo er grammatisk korrekt, at uke 42 er svangerskapsuke 41 (41+0–41+6). 

Her tror jeg rett og slett at vi leser teksten forskjellig. Det står riktignok under uke 41, men jeg forstår det slik at de forteller hva som skjer videre framover (altså uken etter). 

17 minutter siden, Imsen skrev:

Hvorfor noen sier fra 13+0 og andre fra 14+0 er ikke godt å si. NHI mener, som sagt, fra 14+0. 

20 minutter siden, Imsen skrev:

Det hadde i grunn hjulpet veldig om alle bare la til uke+n–uke+n, så hadde man sluppet så mange misforståelser...

Dette er jeg helt enig i. 

20 minutter siden, Imsen skrev:

Det er jo uansett ingen eksakt vitenskap, det her, og det ser man jo på variasjonen i hvordan man deler og teller uker, trimestere og svangerskapslengde rundt om i verden og her hjemme. Svangerskapet går nå heldigvis sin gang, uavhengig av språket!

Norge liker å gjøre ting på sin egen måte 😂 Her skal vi forvirre folk med uker, kan ikke ha det likt som alle andre land.

• Liker 1
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Veit du, nå ser jeg faktisk at hvis man følger lenkene fra terminkalkulatoren deres og nederst på sida så beskriver de faktisk uke 0 også. De har bare fjernet den fra oversikten fra «graviditetsorakelet» over trimestere, sånn, for å skape mest mulig forvirring kanskje. ? Men ja, da mener de vel faktisk 14+0. De fleste andre ser allikevel ut til å operere med 13+0 som overgangen til andre trimester! Enda godt det betyr fint lite, sånn egentlig.

Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

De kaller det visstnok svangerskapsuke 0 (selv om det høres ganske tullete ut), så da blir svangerskapsuke 1 fra 1+0 til 1+6.

Her tror jeg rett og slett at vi leser teksten forskjellig. Det står riktignok under uke 41, men jeg forstår det slik at de forteller hva som skjer videre framover (altså uken etter). 

Hvorfor noen sier fra 13+0 og andre fra 14+0 er ikke godt å si. NHI mener, som sagt, fra 14+0. 

Dette er jeg helt enig i. 

Norge liker å gjøre ting på sin egen måte 😂 Her skal vi forvirre folk med uker, kan ikke ha det likt som alle andre land.

Hmm svangerskapsuke 0 er jo veldig spesielt å kalle uke 1. Og trodde det var velkjent fenomen at uke 5 var denne første uken mensen skulle komme men ikke kom, dvs 4+0 til 4+6. Babyverden skriver «5 uker» og ikke «uke 5», hvilket er to forskjellige ting da 5 uker er «fullgåtte», mens den andre måten å si ting på ikke er det. 

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hmm svangerskapsuke 0 er jo veldig spesielt å kalle uke 1. Og trodde det var velkjent fenomen at uke 5 var denne første uken mensen skulle komme men ikke kom, dvs 4+0 til 4+6. Babyverden skriver «5 uker» og ikke «uke 5», hvilket er to forskjellige ting da 5 uker er «fullgåtte», mens den andre måten å si ting på ikke er det. 

Mens NHI skriver uke 5 (og mener fra 5+0 til 5+6). Er helt enig i at det er rart å kalle det uke 0, men det er det de gjør. Også babyverden. 

https://nhi.no/graviditetsoraklet/uke/5

https://www.babyverden.no/Gravid/Uke-for-uke/0-uker/

Som sagt så bruker helsepersonell i Norge denne måten å omtale uker.

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Mens NHI skriver uke 5 (og mener fra 5+0 til 5+6). Er helt enig i at det er rart å kalle det uke 0, men det er det de gjør. Også babyverden. 

https://nhi.no/graviditetsoraklet/uke/5

https://www.babyverden.no/Gravid/Uke-for-uke/0-uker/

Som sagt så bruker helsepersonell i Norge denne måten å omtale uker.

https://www.nhs.uk/conditions/pregnancy-and-baby/5-weeks-pregnant/

Week 5: «this is the time of the first missed period.” I mitt hode er man da 4 uker og 1 dag til og med 4 uker og 6 dager på vei. Norske NHI forvirrer, nesten så jeg må sende dem Mail hehehehe og høre. Kan heller ikke huske at helsepersonell har brukt den måten å formulere seg på. Min lege sa at jeg var i uke 8 når jeg var 7+4 på vei. 

Skrevet
37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

https://www.nhs.uk/conditions/pregnancy-and-baby/5-weeks-pregnant/

Week 5: «this is the time of the first missed period.” I mitt hode er man da 4 uker og 1 dag til og med 4 uker og 6 dager på vei. Norske NHI forvirrer, nesten så jeg må sende dem Mail hehehehe og høre. Kan heller ikke huske at helsepersonell har brukt den måten å formulere seg på. Min lege sa at jeg var i uke 8 når jeg var 7+4 på vei. 

Er klar over at de snakker om uker annerledes i andre land, det som gjør det forvirrende (mange apper vi gravide bruker er i utgangspunktet ikke norsk). Helt tullete av Norge. Alt helsepersonell jeg har vært borti snakker om uken man er i. Så når neste time er i uke 24 er man da 24+noe. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...