Gå til innhold

Er jeg utbrent? Kan jeg slutte noen måneder etter kurs betalt av jobben? Hjelp...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har jobbet 100 % i restaurant ca 3 år nå. Ryggen verker, håndleddene har det ikke fint og hoftene har også begynt å slite i det siste. Men det er det enkleste...

Har hatt lederstilling (langt nede på rekka, men ansvar over en del av restauranten) i ca 1,5 år og det har gått fint, men jeg kjenner meg mer og mer... utbrent? Jeg er sliten, trøtt, umotivert og vil ikke være sosial lenger. Trekker meg mer unna og pausene tilbringer jeg i kjellern, langt unna alle andre. Gråter ofte, kjenner meg tom i ukene etter. 

Når det blir hektisk vil jeg bare ut. Jeg drar ikke, men jeg fantaserer om det og kjenner meg deppa. Føler tårer presse på, så jeg tvinger dem inne. Gruer meg til å dra på jobb...

Og så har det seg sånn at jeg tenkte å slutte nå til sommeren, men jeg ble meldt på kurs i utlandet og reiser dit snart. Føler at jeg ikke kan slutte når de har betalt tusenvis av kroner for reise, hotell og kurs for meg (jeg ble meldt på uten at jeg visste det for å være klar på det). 

Blir det dumt å slutte noen måneder senere? Bør jeg vente et år til? Jeg holder så vidt ut nå... I tillegg har jeg fått en til leder-kollega som er mildt sagt grusom å jobbe med. Han hjelper heller ikke på min deperasjons-følelse.

Trenger råd og dersom noen ønsker å gi det setter jeg pris på det!! :)

Anonymkode: 0ecd7...593

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Må også legge til at jeg sliter med å sovne og spiser nesten aldri. Maks to ganger om dagen, men jeg tvinger det i meg.

Ts

Skrevet

Den ryddige måten å gjøre det på hadde vel vært å sagt at du ikke var interessert i kurs og brukt det som påskyndning til å si opp.. 

Anonymkode: 2a693...9b9

• Liker 1
Skrevet

Det første du bør gjøre er å ta deg en tur til legen. Få først en vurdering der av helsetilstanden din. Du kan kanskje også få gode råd om tilpasninger på jobb (evt sykemelding i en viss grad, og mindre jobbing). Når det gjelder den nye kollegaen din, er det slik at denne personen (og samarbeidet der) preger dagen din veldig mye, kan du kanskje se på om det er mulig å få til en annen løsning der. Snakk med leder. Jeg ville vært med på kurset, iom at du ikke har levert oppsigelse ennå, og at du bør vurdere arbeidsevne først. Se på årsaken til at du ønsker å slutte er arbeidsstedet i seg selv, en depresjon, eller yrket. Er det helsemessige årsaker, men egentlig trivsel på jobb, bør du ikke si opp jobben før du har fått orden på helsa.

Anonymkode: c118b...436

• Liker 1
Skrevet

Du kan slutte akkurat når du vil, at de har betalt for kurs for deg gjør deg ikke pliktig til å jobbe der i flere år til, dersom du slutter før kurset får de bare sende noen andre dit da? Ja, det er kanskje litt drittsekk gjort, men du må tenke på helsa di over jobben. Men hva med å ta en tur til legen og diskutere dette? Eventuelt om arbeidsplassen din kan tilrettelegge litt en stund så du kan bli bedre? Eventuelt gå ned i stillingsprosent? Er mye som kan gjøres før du sier opp jobben, og ville egentlig ikke anbefalt å si opp jobben uten å ha noe i reserve, jævlig dritt å stå der uten inntekt.

• Liker 1
Skrevet
34 minutter siden, rebony said:

Du kan slutte akkurat når du vil, at de har betalt for kurs for deg gjør deg ikke pliktig til å jobbe der i flere år til, dersom du slutter før kurset får de bare sende noen andre dit da? Ja, det er kanskje litt drittsekk gjort, men du må tenke på helsa di over jobben. Men hva med å ta en tur til legen og diskutere dette? Eventuelt om arbeidsplassen din kan tilrettelegge litt en stund så du kan bli bedre? Eventuelt gå ned i stillingsprosent? Er mye som kan gjøres før du sier opp jobben, og ville egentlig ikke anbefalt å si opp jobben uten å ha noe i reserve, jævlig dritt å stå der uten inntekt.

Dette. I tillegg til at du kanskje ikke får en så god referanse fra jobben om du sier opp rett etter kurs, som igjen kan gjøre det vanskeligere å få ny jobb. Mitt tips: snakk med lederen din. Vær ærlig og si du sliter, kanskje noe kan gjøres ifht stillingsprosent, tilrettelegging m.m.

Anonymkode: dac4e...26c

Skrevet

Jeg syntes ikke du skylder jobben noe når du har blitt meldt på et kurs uten å engang ha fått beskjed. Noen bedrifter tilbyr kurs med avtale om en minimumstid man jobber der i etterkant men det skal jo da avtales på forhånd. 

Anonymkode: a69fb...1e2

Skrevet

Tusen hjertelig takk for alle svar! :) Setter pris på alle tanker og råd.

Tenker jeg drar på det kurset da, siden jeg får mer kunnskap som jeg kan lære andre før jeg drar. Heller det enn å kaste bort pengene deres.

Så snakker jeg med sjefen min om at jeg tenker på å slutte, men at hun kan få tiden hun trenger til å finne en ny leder f.eks? Da er jeg jo grei om det. Jeg vil virkelig ikke jobbe med dette i fremtiden, kunne tenkt meg å studere litt innen noe helt annet.

Tilretteleggelse er det lite å få. Flere har prøvd før, men det varer ikke lenger enn noen dager. De er også veldig på det å spare penger, så å ansette nye for å ta over mine oppgaver en periode blir nok ikke å skje. 

Den nye lederen har fått beskjed om hans oppførsel på jobb, men det nytter ikke. Sjefen over oss har en veldig god tone med han og virker ikke som noen tar det seriøst... Jeg vil ikke mer, av flere grunner, men han er inkludert der.

TS

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...