AnonymBruker Skrevet 22. januar 2020 #1 Skrevet 22. januar 2020 Er det noen her som kan noe om det og eventuelt kan hjelpe meg å forstå bedre hva dette går ut på? Jeg tar også imot innspill på hva jeg kan i min situasjon for å få best mulig avkastning på pengene. Jeg vurderer nå å opprette en høyrentekonto for å få mer igjen for sparepengene mine. Målet mitt er å på sikt kjøpe en leilighet, og jeg har en tidshorisont på cirka fem år for dette. Jeg har allerede en god del sparepenger, så pengene jeg setter inn på høyrentekontoen er ikke noe jeg trenger å ha tilgang til akkurat nå. Jeg vil likevel ikke binde opp pengene for mer enn cirka fem år, siden de skal brukes til leilighetskjøpet. BSU og BSU2 har jeg allerede fylt opp for dette året. Etter endte studier bor jeg nå hjemme hos foreldrene mine en periode for å spare mest mulig penger, og har mulighet til å spare mellom 25 000 og 30 000 kr hver måned. Jeg har forstått det slik at aksjefond ikke er et lurt alternativ ettersom tidshorisonten fram til et eventuelt leilighetskjøp er så kort. Anonymkode: 4d7e2...e4a
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2020 #2 Skrevet 22. januar 2020 Med tidsperspektiv på mindre enn 5 år er høyrentekonto det beste valget. Bare søk opp hvem som har bedt rente for ditt beløp og følg med på rentene. Anonymkode: 645a5...74e
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2020 #3 Skrevet 22. januar 2020 Med mindre enn 5 år bør du sette pengene på høyrentekonto. Anonymkode: 37784...878
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2020 #4 Skrevet 22. januar 2020 Avida Finans = 2,3% fungerer fint. Tar et par dager å ta ut pengene, men ingen begrensning eller gebyr. Anonymkode: 5547b...d8e
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2020 #5 Skrevet 22. januar 2020 Men er det noen fare for å miste penger? Er ganske grønn på dette. Anonymkode: 4d7e2...e4a
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2020 #6 Skrevet 22. januar 2020 Kan fastrenteinnskudd lønne seg? Anonymkode: 4d7e2...e4a
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2020 #7 Skrevet 22. januar 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Men er det noen fare for å miste penger? Er ganske grønn på dette. Anonymkode: 4d7e2...e4a Nei. Staten sikrer sparepengene dine opptil to millioner kr. Bare velg den banken som gir deg høyest rente. Ettersom du skal bruke pengene til boligkjøp behøver du ikke rask tilgang til pengene, så du kan fint velge en sparekonto der pengene er 'låst' eller der du kun har et visst antall (gebyrfrie) uttak i året. Er du helt ferdig som student? Dersom det er mulig i din situasjon kan det for noen lønne seg å ta opp fullt studielån for å sette det inn på sparekonto slik at du tjener renter på det som står der. Anonymkode: cce96...417 2
newman01 Skrevet 23. januar 2020 #8 Skrevet 23. januar 2020 OBOS-banken tillatter innskudd opptil 300'000 i ett jafs etter hva jeg har skjønt på dems BSU2-løsning. Ellers er majoriteten av bankene med i en sikringsordning. De norske bankene er stort sett med i den norske ordningen med øvre grense på 2mill garantert innskudd, mens Avida, BB o.l. har ca. 950'000 gjennom den svenske eller europeiske sikringsordningen. Og får man "problemer" med at 950'000 ikke er tilstrekkelig er det bare å splitte midlene mellom to forskjellige banker
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2020 #9 Skrevet 23. januar 2020 Svea Finans sin sparekonto har 2,4% rente nå. Anonymkode: bdde1...250
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå