Gå til innhold

8-åring og venner

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en jente på 8 år. De er totalt åtte jenter i klassen, og hun leker med fire av de. Hun har også fått venner i parallellklassene, og noen fra trinnet over. Problemet er at det er vanskelig å finne noen å være med etter skolen.

Datteren min blir betegnet som populær og sosial på skolen, men på fritida ser jeg ikke det. For noen dager siden kom hun hjem fra skolen, og ville gå å leke med noen. Mange har egne tlf'er, og hun ringte til sammen syv ulike jenter, og fikk enten ikke svar eller så var disse jentene hjemme hos hverandre, og da var det ikke plass til min datter. To stk ringte til og med hverandre for å si at min datter kjedet seg og ville leke med noen,  men ingen tilbød seg å møtes. Noen ganger er jeg behjelpelig med å kontakte mødrene til de som ikke har egen tlf, og får veldig ofte høre at "det passer ikke idag" eller at de faktisk lyver om at "vi ikke er hjemme", når jeg allerede vet at barna leker med noen andre hjemme/borte. Men kan de ikke være sammen noen ganger? Passer det aldri? Sånn er det både i ukedager og helger.

Når jeg var liten, gikk vi ut å ringte på hos hverandre, men sånn er det ikke lenger. Ingen barn kommer å ringer på her, alltid min datter som må ta initiativ. Og de skal alltid være hjemme hos hverandre, spille ipad, det er ingen som er bare ute å leker. Noen barn får ikke lov å ha besøk/gå ut  men får lov å sitte i tlf og spille ipad i timesvis... Har bedt min datter bli flinkere til å prøve å avtale på skolen, én dag i forveien, men avtaler blir ikke alltid overholdt. 

Jeg har forståelse for at folk lever ulike liv, foreldre jobber til 16, barn på sfo, 3-4 fritidsaktiviteter i uken. Noen må hjem først å gjøre lekser, spise middag, osv. Jeg derimot slutter tidlig på jobb, ingen sfo og aktiviteter 1-2g i uken. Jeg ønsker at barna leker rett etter skolen, så vi får kvelden til middag/legging/roe ned. Jeg begynner å bli motløs av hele greiene, og føler at jeg vil flytte til nabokommunen, ett sted med flere barn, i kortere avstander. Min datter ønsker det samme, selv om sier hun vil savne jentene fra klassen.

Hvordan opplever dere dette? Noen råd til hva jeg evt kan gjøre for å bedre dette?

Anonymkode: a6bcf...978

Videoannonse
Annonse
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker said:

Har en jente på 8 år. De er totalt åtte jenter i klassen, og hun leker med fire av de. Hun har også fått venner i parallellklassene, og noen fra trinnet over. Problemet er at det er vanskelig å finne noen å være med etter skolen.

Datteren min blir betegnet som populær og sosial på skolen, men på fritida ser jeg ikke det. For noen dager siden kom hun hjem fra skolen, og ville gå å leke med noen. Mange har egne tlf'er, og hun ringte til sammen syv ulike jenter, og fikk enten ikke svar eller så var disse jentene hjemme hos hverandre, og da var det ikke plass til min datter. To stk ringte til og med hverandre for å si at min datter kjedet seg og ville leke med noen,  men ingen tilbød seg å møtes. Noen ganger er jeg behjelpelig med å kontakte mødrene til de som ikke har egen tlf, og får veldig ofte høre at "det passer ikke idag" eller at de faktisk lyver om at "vi ikke er hjemme", når jeg allerede vet at barna leker med noen andre hjemme/borte. Men kan de ikke være sammen noen ganger? Passer det aldri? Sånn er det både i ukedager og helger.

Når jeg var liten, gikk vi ut å ringte på hos hverandre, men sånn er det ikke lenger. Ingen barn kommer å ringer på her, alltid min datter som må ta initiativ. Og de skal alltid være hjemme hos hverandre, spille ipad, det er ingen som er bare ute å leker. Noen barn får ikke lov å ha besøk/gå ut  men får lov å sitte i tlf og spille ipad i timesvis... Har bedt min datter bli flinkere til å prøve å avtale på skolen, én dag i forveien, men avtaler blir ikke alltid overholdt. 

Jeg har forståelse for at folk lever ulike liv, foreldre jobber til 16, barn på sfo, 3-4 fritidsaktiviteter i uken. Noen må hjem først å gjøre lekser, spise middag, osv. Jeg derimot slutter tidlig på jobb, ingen sfo og aktiviteter 1-2g i uken. Jeg ønsker at barna leker rett etter skolen, så vi får kvelden til middag/legging/roe ned. Jeg begynner å bli motløs av hele greiene, og føler at jeg vil flytte til nabokommunen, ett sted med flere barn, i kortere avstander. Min datter ønsker det samme, selv om sier hun vil savne jentene fra klassen.

Hvordan opplever dere dette? Noen råd til hva jeg evt kan gjøre for å bedre dette?

Om du ønsker at din datter skal ha noen å leke med, så må du jo tilpasse deg. Går de på sfo så er de ikke tilgjengelige rett etter skolen.

Eventuelt kan du prøve å sende melding til foreldre og spørre om noen vil være med datteren din hjem etter skolen. Noen ønsker ikke å gå glipp av SFO, mens andre blir glade for å slippe innimellom, så det kan jo hende du får napp. Men da må du selvsagt være innstilt på at de blir hos dere til foreldrene er ferdig på jobb.

Anonymkode: 175aa...9e2

• Liker 4
Skrevet

Kjenner meg igjen i dette ja! Min 7 åring har i følge skoele masse venner, og er en super sosial fyr, men han har ingen å leke med på ettermiddager og helger. Jeg sender han stadig ut for å leke med vennene sine, men han kommer alltid trist hjem igjen fordi ingen kan eller vil leke med han. Og de få gangene han får være med dem, er det kun ipad eller playstaition 4 det går i...  Utrolig vondt å sitte å se på.

Men så har jeg en jente på 9, og der er det motsatt! De ringer hverandre "hele tiden" og avtaler å møres både i tide og utide.... og blir sure hvis jeg må si nei fordi vi har planer en dag. De overnatter hos hverandre stadig vekk, og har det det super fint sammen også som en gruppe på 4 jenter.

Vi bor 10-15 min å gå fra vennene deres, men det ser ikke ut til å være noe problem for jentene, men gutta kommer aldri hit...

Anonymkode: 96f3e...1f3

• Liker 1
Skrevet

Hvilken klasse går din datter i? Er det snakk om en andre klassing som er født tidlig på året eller snakker vi om en tredjeklassing? Vi har vært borti lignende situasjon, men det er fordi at foreldrene valgte at barnet ikke skulle gå på SFO. Barnet endte derfor med å falle utenfor det sosiale og fikk ikke knyttet bånd til de andre barna på samme måte. Det hjalp lite å prøve å ta tak i det fordi at moren og faren mente at barnet skulle avtale med barna selv, men det ble bare tja, ja, kanskje. De gikk ikke ditt frivillig etter å ha vært 2-3 timer på SFO. Mine barn i den alderen ville aldri akseptert å gå rett etter skolen for å gå glipp av alt på SFO. Det er både aktiviteter, lek og moro. På sommeren så pleide de å spille dødball i flere timer etter skolen. I tillegg, så har mange av SFO-barna behov for å hvile i perioder etter å ha vært på skole + SFO hele dagen. Personlig så mener jeg at det er helt tullete å velge bort SFO, spesielt hvis alle andre går der. Det er som AB sier. Du må tilpasse deg, eller så har du ingen andre å klandre enn deg selv for denne situasjonen. 

Anonymkode: 6db4e...4a5

• Liker 3
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Om du ønsker at din datter skal ha noen å leke med, så må du jo tilpasse deg. Går de på sfo så er de ikke tilgjengelige rett etter skolen.

Eventuelt kan du prøve å sende melding til foreldre og spørre om noen vil være med datteren din hjem etter skolen. Noen ønsker ikke å gå glipp av SFO, mens andre blir glade for å slippe innimellom, så det kan jo hende du får napp. Men da må du selvsagt være innstilt på at de blir hos dere til foreldrene er ferdig på jobb.

Anonymkode: 175aa...9e2

Joda, SFO, aktiviteter, lekser og middag, er jo "gyldige grunner"😂 Men jeg føler at både jeg og min datter tar mye kontakt med andre, men får aldri noe tilbake. Det er som sagt vanskelig med jentene i klassen, for de er veldig få og alle er veldig opptatt med ulike ting etter skolen/helger, og de fra parallellklassen kjenner jeg jo ikke noe særlig. Skal også sies at jeg heller ikke har noen venner her vi bor. I motsetning til de fleste foreldrene, er jeg alenemor og minst 10-15 år yngre enn de andre, så jeg har ikke noe spesiell kontakt med noen av de. Min datter gikk på aktivitet her i kommunen før, det hjalp litt sosialt, men hun synes det var kjedelig og sluttet. Nå går hun på en aktivitet i nabokommunen, med barn fra andre skoler, og det er dit vi evt ønsker å flytte.

De har også hatt vennegrupper i klassen, men det var sånn opplegg hvor ett par foreldre fikk ansvar for å invitere hele klassen på en felles aktivitet fire ganger i året. Jeg skulle mye heller ønsket at det var sånn at alle måtte besøke hverandre én gang i løpet av en viss periode. Men vet ikke hvem jeg evt skal ta opp det med?

Hun har også lekt mye med spesielt to gutter fra klassen, men jeg føler da litt på at det kan bli litt mye, at foreldrene skal føle at hun er litt for mye hos de, fordi barna ikke ønsker å være hos oss. Datteren min savner også å leke med jenter, fordi guttene ofte bare vil spille PS og hærje. 

TS

Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvilken klasse går din datter i? Er det snakk om en andre klassing som er født tidlig på året eller snakker vi om en tredjeklassing? Vi har vært borti lignende situasjon, men det er fordi at foreldrene valgte at barnet ikke skulle gå på SFO. Barnet endte derfor med å falle utenfor det sosiale og fikk ikke knyttet bånd til de andre barna på samme måte. Det hjalp lite å prøve å ta tak i det fordi at moren og faren mente at barnet skulle avtale med barna selv, men det ble bare tja, ja, kanskje. De gikk ikke ditt frivillig etter å ha vært 2-3 timer på SFO. Mine barn i den alderen ville aldri akseptert å gå rett etter skolen for å gå glipp av alt på SFO. Det er både aktiviteter, lek og moro. På sommeren så pleide de å spille dødball i flere timer etter skolen. I tillegg, så har mange av SFO-barna behov for å hvile i perioder etter å ha vært på skole + SFO hele dagen. Personlig så mener jeg at det er helt tullete å velge bort SFO, spesielt hvis alle andre går der. Det er som AB sier. Du må tilpasse deg, eller så har du ingen andre å klandre enn deg selv for denne situasjonen. 

3.klasse. Hun gikk på SFO i 1-2.klasse, men siden jeg slutter tidlig på jobb, har vi ikke behov for SFO lenger. Ikke er det mange fra klassen som går på SFO heller, så datteren min er glsd for å ikke vøre der, men det er jo derfor jeg lurer på hva alle de andre barna gjør hver dag etter skolen? Det er jo disse foreldrene, som ikke har barna på SFO, som ønsker at barna kommer rett hjem å gjør lekser og spiser middag, også kan de leke i 17-18-tida, og hentes igjen rundt 1930. Men det funker ikke her, det blir for sent. Ikke har de all verdens med lekser heller, så vi pleier å få det unna på mandager, og lesing kan vi ta på senga. Noen av barna er også alene hjemme til foreldrene kommer fra jobb, men får likevel ikke lov å være med/ha med noen. Det er så mange ulike familier i denne klassen, at jeg klarer ikke å forstå hva som er "normalen"..

TS

Skrevet

Føler med deg. Jeg har to barn på småskoletrinnet. Den ene har masse venner og ringer hverandre for å leke hele tiden. Vi har heller ikke sfo lenger, men da går min hjem og venter også møtes de når den andre er ferdig eller så blir barn ofte med til oss siden min ikke har sfo. Det er null problem. Også i helger er full fart. Det andre barnet går det treigere med, jeg inviterer og jobber på for at det skal bli bra og mer som det andre barnet har det. Men det er lite respons. Jeg føler absolutt at det har med foreldregruppa å gjøre. Det er mye «rare foreldre » i den klassen som vi sliter med. Den andre klassen er det mye mer foreldre som oss og som vil det samme. 

vanskelig ja!! 

Anonymkode: 1cecd...18d

Skrevet

Om dere flytter, så vil jo likevel problemstillingen bli den samme på et nytt sted?

I familier flest er det først i 17-18 tiden det passer å sende barn ut å leke.

Her er det jo i praksis du som holder barnet ditt utenfor, ved å insistere på at når de andre ungene møtes og leker skal dere ha familietid.

Du er nødt til å tilpasse deres dagsrutine, for din datters skyld. Uansett hvor dere bor.

Anonymkode: 3af34...7ee

• Liker 4
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Om dere flytter, så vil jo likevel problemstillingen bli den samme på et nytt sted?

I familier flest er det først i 17-18 tiden det passer å sende barn ut å leke.

Her er det jo i praksis du som holder barnet ditt utenfor, ved å insistere på at når de andre ungene møtes og leker skal dere ha familietid.

Du er nødt til å tilpasse deres dagsrutine, for din datters skyld. Uansett hvor dere bor.

Problemstillingen vil jo mest sannsynlig ikke bli det samme, nei. Problemet her er at det er vanskelig å avtale leking, fordi det er bare vi som tar kontakt. Og samholdet med jentene i klassen er veldig dårlig og det er for lange gåavstander mellom de. At folk er opptatt til kl. 17, har jeg full forståelse for. Og en dag kan det være jeg som er det. Jeg savner liksom samhold her, synes det sosiale er for dårlig/vanskelig her..

TS

Skrevet

Hva med å invitere med hjem rett i fra skolen? Send mld til foreldrene på søndag for eks, så spør du: "Hei! Mina lurer på om Mari vil bli med hjem fra skolen en dag til uka?"

Anonymkode: 45643...856

• Liker 1
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva med å invitere med hjem rett i fra skolen? Send mld til foreldrene på søndag for eks, så spør du: "Hei! Mina lurer på om Mari vil bli med hjem fra skolen en dag til uka?"

Anonymkode: 45643...856

Det er slik vi gjør det. Hvis du ikke har barnet på sfo må du invitere hjem etter skolen 

Anonymkode: 1cecd...18d

• Liker 1
Skrevet
33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Problemstillingen vil jo mest sannsynlig ikke bli det samme, nei. Problemet her er at det er vanskelig å avtale leking, fordi det er bare vi som tar kontakt. Og samholdet med jentene i klassen er veldig dårlig og det er for lange gåavstander mellom de. At folk er opptatt til kl. 17, har jeg full forståelse for. Og en dag kan det være jeg som er det. Jeg savner liksom samhold her, synes det sosiale er for dårlig/vanskelig her..

TS

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

3.klasse. Hun gikk på SFO i 1-2.klasse, men siden jeg slutter tidlig på jobb, har vi ikke behov for SFO lenger. Ikke er det mange fra klassen som går på SFO heller, så datteren min er glsd for å ikke vøre der, men det er jo derfor jeg lurer på hva alle de andre barna gjør hver dag etter skolen? Det er jo disse foreldrene, som ikke har barna på SFO, som ønsker at barna kommer rett hjem å gjør lekser og spiser middag, også kan de leke i 17-18-tida, og hentes igjen rundt 1930. Men det funker ikke her, det blir for sent. Ikke har de all verdens med lekser heller, så vi pleier å få det unna på mandager, og lesing kan vi ta på senga. Noen av barna er også alene hjemme til foreldrene kommer fra jobb, men får likevel ikke lov å være med/ha med noen. Det er så mange ulike familier i denne klassen, at jeg klarer ikke å forstå hva som er "normalen"..

TS

Du sier ordrett at det ikke funker for deg at barna skal leke sammen fra fem-seks tiden og utover til halv åtte tiden. At dette er for sent.

Du beskriver også hvordan din datter forsøker å ta kontakt med andre barn på tidspunkt hvor de er opptatt med SFO eller er hjemme alene med lekser, rett etter skoletid.

Du kan gjerne hevde at du respektere folk er opptatte til fem-tiden. Men alt du skriver og tar opp i innleggene dine problematiserer nettopp at folk er opptatte til i fem-seks tiden, så det blir for sent for datter å dra ut å leke.

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du sier også - rett ut - at du ønsker at barna skal leke sammen rett etter skolen.

Dette er et tidspunkt hvor det ikke passer for de fleste. Ergo så er det faktisk dere som må tilpasse deres dagsplan. Uansett hvor dere bor. 

Mange som går hjem alene etter skoletid har f.eks regel på at de enten skal gå rett hjem alene, og får ikke ha besøk. Andre får kanskje ha maks en gjest. 

Om du er fnurt fordi din datter da ikke får bli med noen hjem og leke rett etter skoletid, så er det faktisk din forventning som må justeres.

Dette med at det er for lang avstand mellom hvor jentene i klassen bor, er ikke et moment du har nevnt overhode, til nå.

Alt har handlet om at du ønsker at barna skal leke på et tidspunkt som ikke passer de fleste - og at du synes det blir for sent så det kommer i veien for familietid at de skal møtes og leke ettermiddag/kveld.

Dette vil være likt, uansett hvor dere bor.

Om det virkelig er litt avstand mellom hvor barna bor, så det ikke er naturlig å gå. Da er det jo slett ikke rart at det heller ikke bare er å stikke ut og ringe på hos noe. 

Klart det blir litt mer logistikk på dere voksne.

Men, tipper litt på at du/dere er blitt de ‘rare’ - som ringer og maser om å møtes og play date på tidspunkt hvor andre er opptatte. 

Antakelig, så vil dette løsne mer av seg selv frem mot sommeren, om de kan sykle mellom hverandre, og jentene er blitt litt eldre og mer selvgående. Her var det mellom tredje og fjerde klasse først det begynte å løsne at barna dro hjem til hverandre på eget initiativ.

Men det krever at også din datter får henge ute fram til ca halv åtte tiden - sånn når de andre ungene har tid til å leke.

• Liker 2
Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Joda, SFO, aktiviteter, lekser og middag, er jo "gyldige grunner"😂 Men jeg føler at både jeg og min datter tar mye kontakt med andre, men får aldri noe tilbake. Det er som sagt vanskelig med jentene i klassen, for de er veldig få og alle er veldig opptatt med ulike ting etter skolen/helger, og de fra parallellklassen kjenner jeg jo ikke noe særlig. Skal også sies at jeg heller ikke har noen venner her vi bor. I motsetning til de fleste foreldrene, er jeg alenemor og minst 10-15 år yngre enn de andre, så jeg har ikke noe spesiell kontakt med noen av de. Min datter gikk på aktivitet her i kommunen før, det hjalp litt sosialt, men hun synes det var kjedelig og sluttet. Nå går hun på en aktivitet i nabokommunen, med barn fra andre skoler, og det er dit vi evt ønsker å flytte.

De har også hatt vennegrupper i klassen, men det var sånn opplegg hvor ett par foreldre fikk ansvar for å invitere hele klassen på en felles aktivitet fire ganger i året. Jeg skulle mye heller ønsket at det var sånn at alle måtte besøke hverandre én gang i løpet av en viss periode. Men vet ikke hvem jeg evt skal ta opp det med?

Hun har også lekt mye med spesielt to gutter fra klassen, men jeg føler da litt på at det kan bli litt mye, at foreldrene skal føle at hun er litt for mye hos de, fordi barna ikke ønsker å være hos oss. Datteren min savner også å leke med jenter, fordi guttene ofte bare vil spille PS og hærje. 

TS

Jeg er i samme situasjon som deg og det du har uthevet er bare en dårlig unnskyldning fra din side! Du må kunne kommunisere med dine barn sine venner og dette er nok igjen - som den manglende SFO-plassen - en grunn til at din datter havner utenfor. Du må endre deg fordi jeg ser veldig mange argumenter for at du er den som har skyld i dette. Jeg hadde ALDRI akseptert avtaler laget mellom tredjeklassinger. Mitt barn hadde i tredje klasse ALDRI fått lov til å være med en rett etter skolen med avtaler som er laget mellom barna og i hvert fall ikke til foreldre som er totalt uinteressert i å ha kontakt med noen andre foreldre. Jeg forventer at avtaler TYDELIGGJØRES fra de voksne sin side og at man kan kommunisere om barna. 

Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

TS

Problemet er at du legger det ansvaret over på din tredjeklassing. 

Det er ikke rart at du syns samholdet er vanskelig hvis du ikke er interessert i å ha noe særlig kontakt med noen av dem. 

Skrevet

Ærlig talt! Så vanskelig er det vel ikke?? Du er faktisk nødt til å være litt mer smidig. Hvorfor mener du med at det er for sent å leke feks fra kl 17-19?

Inviter med en jente eller 2 rett fra skolen. Det må avtales dagen før.

Få barnet ditt på en aktivitet eller to! Høres ut som datteren din kunne trengt å være på sfo..

Anonymkode: e0ecd...73f

• Liker 1
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er i samme situasjon som deg og det du har uthevet er bare en dårlig unnskyldning fra din side! Du må kunne kommunisere med dine barn sine venner og dette er nok igjen - som den manglende SFO-plassen - en grunn til at din datter havner utenfor. Du må endre deg fordi jeg ser veldig mange argumenter for at du er den som har skyld i dette. Jeg hadde ALDRI akseptert avtaler laget mellom tredjeklassinger. Mitt barn hadde i tredje klasse ALDRI fått lov til å være med en rett etter skolen med avtaler som er laget mellom barna og i hvert fall ikke til foreldre som er totalt uinteressert i å ha kontakt med noen andre foreldre. Jeg forventer at avtaler TYDELIGGJØRES fra de voksne sin side og at man kan kommunisere om barna. 

Barna avtaler seg imellom på skolen, også bekrefter selvfølgelig vi foreldre. Bare fordi jeg ikke omgåes foreldrene på fritiden, betyr ikke at vi ikke har kontakt på tlf eller snakkes ved henting/levering av barna. Dersom de ikke har avtalt på skolen, ringer barna hverandre etter skoletid, og da sjekker man jo om det er greit å gå ut/få besøk på tlf.

TS

Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ærlig talt! Så vanskelig er det vel ikke?? Du er faktisk nødt til å være litt mer smidig. Hvorfor mener du med at det er for sent å leke feks fra kl 17-19?

Inviter med en jente eller 2 rett fra skolen. Det må avtales dagen før.

Få barnet ditt på en aktivitet eller to! Høres ut som datteren din kunne trengt å være på sfo..

SFO er ikke en fritidsaktivitet, men ett tilbud til de som jobber sent og det koster å være der. Og vi har verken behov eller lyst til å være der, fordi det er ikke mange fra klassen som går der. Vi har også aktiviteter to ganger i uken.

TS

• Liker 1
Skrevet

Her står det da barn på døra støtt og stadig! Våre barn ringer også på hos sine venner. Det er kun de som bor slik at vi må kjøre barna at vi eller barna selv avtaler via telefon først. 

Anonymkode: 67850...06a

Skrevet

Også alenemor og har en 8-åring. Vi flyttet til en annen kommune og begynte på ny skole. Merker det er miljøforskjell på godt og vondt. Der vi bodde før var det så lite samfunn og veldig mange foreldre kjente hverandre fra før så det gjorde det nok lettere at de avtale seg imellom avtaler som inkluderte barn. Vi tok mye initiativ, men ble lite i retur. Og barnet mitt begynte selv å merke det at andre ble bedt med hjem og ikke henne. Feks så spurte hun og ei vennine mamman til venninnen om hun kunne bli med henne hjem. Dette skjedde noen ganger, jentene var veldig impulsive på sånt. Hun fikk alltid til svar at det måtte planlegges på forhånd. Men så en dag kom det ei felles venninne av disse to og spurte denne samme mammaen om å være med hjem. Disse mammaene kjente hverndre fra før så da var ikke svaret at dette må planlegges på forhånd, nei da ringte denne mammaen til den andre mammen og avtalte. Datteren min ble jo såå lei seg og skuffet for hvorfor kunne ikke denne mammaen da bare ringe mammaen hennes (altså meg, hun hadde nr mitt)  da, og ikke bare snakke om å avtale på forhånd hver gang henne spurte impulsivt. Dette er bare ett eksempel av flere snodige opplevelser.

Vi satt helg etter helg alene. Men vi fant på ting da, men da var det sånn at dro vi på skøytebanen så var det jo noen fra klassen som var der, som jeg skjønte hadde avtale. Det var vondt å se at vi ikke ble spurt. Ja jeg spurte noen ganger, men droppet det etterhvert. Veldig klikkete samfunn.

Og ei klassevenninne som var på besøk fortalte om alle hun hadde overnattet hos, da gikk de i 2.kl. Og det var 5 stk, jeg husker jeg ble helt forundret, visste ikke de hadde begynt med det engang. Vi hadde ikke fått en forespørsel, ikke at vi hadde spurt heller. For jeg hadde ikke hørt om det så det var ikke i mine tanker engang.

Nå har vi altså flyttet, og det er ikke bare pga dette vi flyttet, men miljøet i den byen gav meg ingen grunn til å bli, jeg hadde større grunner til å flytte til større by. Det er ikke lett å være ny på skolen og i klassen nå, men hun har noen å leke med, og ei som er blitt bestevenninne. Og jeg opplever når jeg får en til en kontakt ved henting, bursdager (er med litt da hun er så ny) etc så får jeg veldig inntrykk av at de ønsker kontakt. Og vi har en plan nå utover å inviterer en og en klassevenninne med hjem. Så jeg er spent på fortettelsen her.
Råd jeg kan gi: Oppsøk mer de voksne, be de på en liten kaffe, inviter barn med hjem, tilpass etter når de kan (vet det kan være kjedelig). Og nå går vi mot lysere tider, kanskje det løsner litt mer for nå er det lettere å være ute. Og hvis ingenting rett og slett funerer så flytt!

Anonymkode: 14a84...ac4

Skrevet
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

SFO er ikke en fritidsaktivitet, men ett tilbud til de som jobber sent og det koster å være der. Og vi har verken behov eller lyst til å være der, fordi det er ikke mange fra klassen som går der. Vi har også aktiviteter to ganger i uken.

TS

På vår SFO er det flere aktiviteter. Feks kor, fotball, kunst og håndtverk, svømming ol. Det er langt fra en oppbevaringsplass, men derimot utrolig sosialt og morsomt.

Det høres ut som datteren din sliter litt sosialt. At hun ikke får være med venner på ettermiddagen fordi du ønsker å roe ned er trist. Hun går da glipp av mye sosialt. Jeg mener du må være mer fleksibel. Å flytte til et nytt sted vil ikke endre dette.

Når datteren din ikke får til å lage lekeavtaler på skolen må du hjelpe henne. Du har da muligheten til feks å avtale med en mamma dagen før. Ikke alle 8-åringer har telefon heller.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...