Gå til innhold

Hvordan vet jeg hva barnet mitt på 16 mnd forstår?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sønnen min på 16 måneder sier bare ett eller to ord enda. Helsesøster sier at vi må forklare ham ting, f.eks. "Hvis du sitter stille mens vi pusser tennene dine, kan du få leke med tannbørsten etterpå"  og at man kan begynne å lære dem å rydde lekene sine osv. 

Problemet er at vi aner ikke hva sønnen vår forstår av det vi sier til ham? Jeg vet at barn i denne alderen forstår flere ord enn de sier, men vi opplever ikke at han "adlyder" når vi sier "Ta med bamsen til pappa" eller "Kan du finne hunden?" Når vi kikker i bok. Han kikker liksom bare på oss og gjør noe helt annet. Hvordan vet man om barn i denne alderen forstår det man sier til dem, eller om han forstår, men bare ikke gidder å gjøre det vi spør om? 

Vi tror ikke at han har dårlig hørsel, for han reagerer jo på lyder og kan (merk: kan, hehe) snu seg når vi roper navnet hans osv. Men hvem vet? Bør vi sjekke ut dette eller ha is i magen noen måneder til? 

Anonymkode: 7a63e...765

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Barn forstår nok det meste. Men tenker det handler mye om hvordan du sier ting. Det må være 1 klar, kort, tydelig beskjed. Gjærne med kroppsspråk også. Ikke bare mumle raskt "hent bamsen". Men i starten må du kok få oppmerksomheten til barnet, å si "kan du hente bamsen?" Samtidig som du ser og peker på bamsen. Kanskje du til og med må gå bort og rørepå bamsen så han forstår. Eks om du du ønsker at barnet skal kaste søpla, så få han til å ta opp eks papiret, og følg han bort til søpla, og nesten kaste det for han. Også roser du masse "så flink du er" og ei high five eller en god klem.

Selv opplevde jeg det motsatte. Jeg viste at barn forstår mye. Men at det var såppas ble jeg overraska over. Han vinka hade når han var 8 måneder, kasta søppel før han var 1 år. Og rydda lekene fra han var en 10 måneder. Men dette lærte jeg han ikke direkte. Men han hadde nok observert oss uten at vi viste det, for den gangen jeg tenkte jeg skulle lære han å legge leke eska si, så sier jeg "kom så skal vi rydde opp lekene dine" også tenkte jeg å vise osv, men da tok han noen leker å la i eska helt av seg selv.

Dette er ikke nødvendigvis for å skryte, men for å vise at for noen barn går slike ting litt av seg selv. Mens andre ting tar mye lengre tid. Eks kan han knapt å snakke, krabba ikke før han var 1 år, og satte seg opp på rompa når han var 1 år. Gikk ikke før han var 16 måneder. Han er nå 2 år neste måned. Så noen ting går raskt for noen barn, mens andre ting tar veldig lang tid. 

Anonymkode: 9121e...aa4

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Barn forstår nok det meste. Men tenker det handler mye om hvordan du sier ting. Det må være 1 klar, kort, tydelig beskjed. Gjærne med kroppsspråk også. Ikke bare mumle raskt "hent bamsen". Men i starten må du kok få oppmerksomheten til barnet, å si "kan du hente bamsen?" Samtidig som du ser og peker på bamsen. Kanskje du til og med må gå bort og rørepå bamsen så han forstår. Eks om du du ønsker at barnet skal kaste søpla, så få han til å ta opp eks papiret, og følg han bort til søpla, og nesten kaste det for han. Også roser du masse "så flink du er" og ei high five eller en god klem.

Selv opplevde jeg det motsatte. Jeg viste at barn forstår mye. Men at det var såppas ble jeg overraska over. Han vinka hade når han var 8 måneder, kasta søppel før han var 1 år. Og rydda lekene fra han var en 10 måneder. Men dette lærte jeg han ikke direkte. Men han hadde nok observert oss uten at vi viste det, for den gangen jeg tenkte jeg skulle lære han å legge leke eska si, så sier jeg "kom så skal vi rydde opp lekene dine" også tenkte jeg å vise osv, men da tok han noen leker å la i eska helt av seg selv.

Dette er ikke nødvendigvis for å skryte, men for å vise at for noen barn går slike ting litt av seg selv. Mens andre ting tar mye lengre tid. Eks kan han knapt å snakke, krabba ikke før han var 1 år, og satte seg opp på rompa når han var 1 år. Gikk ikke før han var 16 måneder. Han er nå 2 år neste måned. Så noen ting går raskt for noen barn, mens andre ting tar veldig lang tid. 

Anonymkode: 9121e...aa4

Takk for innspill! Dette fikk meg til å tenke på at han jo faktisk vinker hadet, at han prøver å ta på sko selv, tannkrem på tannbørsten sin osv. Så han plukker opp en del! Skal prøve å vise mer med kroppen og selv gjøre det jeg vil han skal gjøre. Være tålmodig med ham! 

Du har nok rett i at barn fokuserer på ulike ting i utviklingen, han her gikk på ettårsdagen sin, løper nå og kan spise med skje og gaffel selv. Så det motoriske mestrer han, men språket ser ut til å ta lenger tid.

TS

Anonymkode: 7a63e...765

• Liker 1
Skrevet

Det er vanskelig å vite hva han forstår, men jeg vet i alle fall at dette ikke trenger å bety at han IKKE forstår. Min gutt gjorde akkurat det samme, selv om han hadde en god del språk i den alderen. Og om jeg sa at vi skulle gjøre noe han ikke ville, så løp han unna, så det var ikke noe i veien med språkforståelsen eller hørselen. Han var bare ikke interessert i å gjøre det vi sa. 😛

Barn er veldig forskjellige. Jeg var dagmamma for en gutt på samme alder, og han gjorde ivrig alt jeg ba ham om med en gang selv om han ikke snakket i det hele tatt selv, mens min gutt helst ville gjøre det motsatte, de få gangene han i det hele tatt reagerte.

Jeg tror jeg bare ville fortsatt å snakke til ham som om han forstår, og sett det an en stund til. Det er jo ikke så lenge til du kan forvente at han begynner å snakke mer.

Anonymkode: 7d42d...4ab

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...