AnonymBruker Skrevet 22. januar 2020 #1 Skrevet 22. januar 2020 Hei Barnet vårt har begynt å våkne oftere på natta, gjerne rundt samme klokkeslett og er sulten. Hun skal ha mat. Jeg har gitt henne en banan i sengen, men for å være ærlig synes jeg ikke noe om å spise på natta. Hun lager et forbanna leven om hun ikke får, og altså.. Jeg kan jo ikke la henne ligge sulten. Og så er hun gjerne våken i 3 timer, enten ligger og vrir seg eller går frem og tilbake mellom rommene. Det er slitsomt!! Passer på at hun spiser nok i løpet av dagen, forteller henne at om hun ikke spiser, blir hun sulten på natten, og hun kan ikke spise på natten.. Hva gjør jeg for å stoppe dette? (jeg blir et monster om natten og det er ikke hyggelig for noen av oss) Anonymkode: 4b356...6a9
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2020 #2 Skrevet 22. januar 2020 Har same problem her.. det er noe dritt! prøvd å gi ekstra porsjon grøt eller noe før leggetid? Hvor gammelt er barnet? Anonymkode: 6ca91...290
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2020 #3 Skrevet 22. januar 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har same problem her.. det er noe dritt! prøvd å gi ekstra porsjon grøt eller noe før leggetid? Hvor gammelt er barnet? Anonymkode: 6ca91...290 Hun er 3. Har prøvd å få henne til å spise masse, men våkner uansett. Og hun spiser sakkkte. Rekker jo å bli sulten før siste bit 😅 Jeg har liksom ikke hjerte til å si nei, og så tenker jeg det at det kanskje får henne til å legge seg til å sove raskere, men neiii. Anonymkode: 4b356...6a9
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2020 #4 Skrevet 22. januar 2020 Ville uansett ikke gitt banan, som gir rask energi midt på natta. Drikk vann istedet? Anonymkode: 67154...2b6 2
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2020 #5 Skrevet 22. januar 2020 Kun vann på natten. Du kommer aldri ut av denne spiralen hvis du fortsetter å gi mat, og barnet vil venne seg til det og fortsette og våkne sulten. Anonymkode: 4ebfd...85c
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2020 #6 Skrevet 22. januar 2020 Når barnet venner seg til å spise om natta vil jo kroppen venne seg til det. Det er ikke barnemishandling å la et barn være litt sulten om natta. Det er derimot på ingen måte til barnets beste å gi det vaner om å spise om natta. Jeg gir ikke barna mine vann om natta en gang. De har grått sårt etter det en gang eller to og så går det over. Vann drikkes før man legger seg og når man står opp, er man ikke syk trenger man ikke å drikke om natta. Man trenger derimot uforstyrret søvn Anonymkode: f8a81...038
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2020 #7 Skrevet 22. januar 2020 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Ville uansett ikke gitt banan, som gir rask energi midt på natta. Drikk vann istedet? Anonymkode: 67154...2b6 Har prøvd å kun tilby vann, men hun sier hun ikke er tørst, men sulten. 29 minutter siden, AnonymBruker skrev: Når barnet venner seg til å spise om natta vil jo kroppen venne seg til det. Det er ikke barnemishandling å la et barn være litt sulten om natta. Det er derimot på ingen måte til barnets beste å gi det vaner om å spise om natta. Jeg gir ikke barna mine vann om natta en gang. De har grått sårt etter det en gang eller to og så går det over. Vann drikkes før man legger seg og når man står opp, er man ikke syk trenger man ikke å drikke om natta. Man trenger derimot uforstyrret søvn Anonymkode: f8a81...038 Altså, jeg kan ikke nekte henne vann. Jeg våkner selv om natten pga tørst, og jeg rar en slurk og sover godt videre. I likhet med barner mitt. Har skjedd et par ganger hvor jeg har oversett det at jeg vil ha vann på natta, og det er fælt. Halsen er tørr og det stikker i munnen liksom. Det med mat er jeg forsåvidt enig i. Det er unødvendig med mat på natta med mindre hun ikke har spist tilstrekkelig på dagen. Jeg skulle ønske om jeg viste "hvor sulten" hun er, men ikke så lett når hun gauler "væær så snill gi meg mat! Jeg er så sulten, mamma". Altså hun vet hvilke knapper å trykke på. 31 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kun vann på natten. Du kommer aldri ut av denne spiralen hvis du fortsetter å gi mat, og barnet vil venne seg til det og fortsette og våkne sulten. Anonymkode: 4ebfd...85c Jeg er enig. Jeg får prøve å snakke med henne på kvelden, gi henne litt godt med mat på middagen (erfarer at jeg blir fort sulten om jeg spiser mye på kvelden). Så kan jeg si at vi ikke skal spise på natten. Anonymkode: 4b356...6a9 1
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2020 #8 Skrevet 22. januar 2020 Et barn på 3 år har null behov for mat på natten! Hun spiser vel mat på dagtid? Du risikerer at hun får hull i tennene, det er ikke anbefalt for tannhelsen å spise på natten. Dette er bare en dårlig vane du må snu først som sist. Når hun våkner så gir du henne minst mulig stimuli, si rolig at nå er det natt og hun må sove. Hold det mørkt i rommet og gjør det til en regel at hun får ikke gå ut av rommet før feks kl 06 (dobesøk er selvsagt ok). Er hun sulten kan hun eventuelt få litt vann. Mat spiser man på dagtid. Det er ditt ansvar å legge til rette for gode vaner, og det er ingen god vane å være våken og spise om natten. Anonymkode: e1df0...d9b 1
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2020 #9 Skrevet 22. januar 2020 Jeg husker selv jeg våknet sulten på natten som liten. Mamma gav meg en skive på kjøkkenet og så la jeg meg igjen. Var skikkelig sulten. Vet ikke hva jeg hadde gjort uten mat.. Var jo bare i en kort periode. En voksefase kanskje? mitt yngste barn hadde også en periode hun våknet og var så sulten. Som Ts sitt barn så spiste hun sent. Helt fra hun var nyfødt. Sånn 1-2t per flaske og senere 1-2 PR måltid. Måtte mate henne frokosten til hun begynte på skolen pga hun spiste så sent. Hele 1 klasse rakk hun kun å åpne matboksen.. rakk aldri å spise.. uansett.. en periode i 3-4 års alder måtte hun altså ha en skive på kvelden/natten.. det gikk jo over. Hun har alltid hatt vannflaske ved senga. Av og til var hun bare tørst. Av og til måtte jeg gi henne en skive. Snakket aldri/lite med henne når hun bad om mat. Alle lys var av osv. Skulle ikke være «hyggelig» men noe nødvendig som hun trengte. Skjønner jo at å være uten mat fra kl 18.00 til kl 7.30 dagen etterpå kan føre til sult på natten. (Hun la seg jo 18.30.) Jeg er også lite hyggelig om natten. De siste årene husker jeg ikke en gang hva jeg sier/gjør når ungene prøver å kommunisere med meg.. våkner rett som det er opp med et barn i sengen som påstår jeg har sagt de kan sove der.. Anonymkode: 66098...476 1
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2020 #10 Skrevet 22. januar 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg husker selv jeg våknet sulten på natten som liten. Mamma gav meg en skive på kjøkkenet og så la jeg meg igjen. Var skikkelig sulten. Vet ikke hva jeg hadde gjort uten mat.. Var jo bare i en kort periode. En voksefase kanskje? mitt yngste barn hadde også en periode hun våknet og var så sulten. Som Ts sitt barn så spiste hun sent. Helt fra hun var nyfødt. Sånn 1-2t per flaske og senere 1-2 PR måltid. Måtte mate henne frokosten til hun begynte på skolen pga hun spiste så sent. Hele 1 klasse rakk hun kun å åpne matboksen.. rakk aldri å spise.. uansett.. en periode i 3-4 års alder måtte hun altså ha en skive på kvelden/natten.. det gikk jo over. Hun har alltid hatt vannflaske ved senga. Av og til var hun bare tørst. Av og til måtte jeg gi henne en skive. Snakket aldri/lite med henne når hun bad om mat. Alle lys var av osv. Skulle ikke være «hyggelig» men noe nødvendig som hun trengte. Skjønner jo at å være uten mat fra kl 18.00 til kl 7.30 dagen etterpå kan føre til sult på natten. (Hun la seg jo 18.30.) Jeg er også lite hyggelig om natten. De siste årene husker jeg ikke en gang hva jeg sier/gjør når ungene prøver å kommunisere med meg.. våkner rett som det er opp med et barn i sengen som påstår jeg har sagt de kan sove der.. Anonymkode: 66098...476 Det er også det jeg tenker, at det kun er for en periode. Jeg er jo fullt klar over at det ikke er heldig for tennene. Men før når det har skjedd max to ganger i mnd, og nå som det har skjedd oftere har vi jo pusset tennene.. Vil jo ikke nekte henne mat om hun er sulten. Mest sannsynlig går det over, hun er generelt flink til å forstå og hun gjør nok ikke dette med vilje, jeg får bare stå i det, på den betingelsen av at vi pusser tennene og hun legger seg til å sove igjen.. Og jeg tenker, dette "regimet" er ikke lett å alltid følge, er barnet sultent, så må man jo gi mat. Hadde hun bare tulla, kunne vi nok vært mer konsekvent. Tusen takk for at du delte erfaring ❤️❤️ Anonymkode: 4b356...6a9
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2020 #11 Skrevet 22. januar 2020 1. Du kan ikke SI at hun ikke får spise på natta og så gi henne mat på natta? Dette er jo veldig underlig... 2. Det handler neppe om å være sulten. Mi prøvde seg en periode på dette ved leggetid i 3-års alder, å si at hun var mer sulten. To ganger sto vi opp for å spise, men så forsto jeg selvsagt at dette umulig hendler om mat - for rart hvordan hun noen kvelder tidligere la seg helt fint på mye mindre mat. Så nei, det handlet klart om noe annet. Jeg løste det ved å ta hele runden før vi gikk på soverommet. Skal vi gå å tisse en gang til? Nei, ok, så fint. Trenger du mer å spise nå, hva sier magen din? Nei, ok, fint! Da er det sovetid. Og da kunne hun jo ikke plutselig påstå å være sulten 2 min senere - og det gjorde hun heller ikke. Så tok brått slutt i det jeg la ansvaret for dette over på henne FØR hun la seg. Uansett, det er annerledes når de våkner om natta. Men, prøv å finne ut hva det egentlig handler om. Nær sagt alltid om tid med foreldre. Kanskje hun vil sove med deg, om ikke hun allerede gjør det? Kanskje hun vil at du legger deg med henne. Å stå opp å få banan = tid med mamma. Så mye lettere for dem å si "jeg er sulten" - ja men da skal du få en banan mens jeg sitter med deg i senga - enn å si "mamma - jeg trenger deg!" om svaret da er -nei nå får du legge deg å sove, det er natt nå. Så: finn ut hva det EGENTLIG handler om. Hun er ikke sulten, ganske sikkert. Sørg selvsagt for en bra kveldsmat etc så du er sikker i din sak, men så får du spørre hva hun egentlig vil. de pleier å vite svaret Bare man spør. Anonymkode: 3fee7...3df
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2020 #12 Skrevet 22. januar 2020 23 minutter siden, AnonymBruker skrev: 1. Du kan ikke SI at hun ikke får spise på natta og så gi henne mat på natta? Dette er jo veldig underlig... 2. Det handler neppe om å være sulten. Mi prøvde seg en periode på dette ved leggetid i 3-års alder, å si at hun var mer sulten. To ganger sto vi opp for å spise, men så forsto jeg selvsagt at dette umulig hendler om mat - for rart hvordan hun noen kvelder tidligere la seg helt fint på mye mindre mat. Så nei, det handlet klart om noe annet. Jeg løste det ved å ta hele runden før vi gikk på soverommet. Skal vi gå å tisse en gang til? Nei, ok, så fint. Trenger du mer å spise nå, hva sier magen din? Nei, ok, fint! Da er det sovetid. Og da kunne hun jo ikke plutselig påstå å være sulten 2 min senere - og det gjorde hun heller ikke. Så tok brått slutt i det jeg la ansvaret for dette over på henne FØR hun la seg. Uansett, det er annerledes når de våkner om natta. Men, prøv å finne ut hva det egentlig handler om. Nær sagt alltid om tid med foreldre. Kanskje hun vil sove med deg, om ikke hun allerede gjør det? Kanskje hun vil at du legger deg med henne. Å stå opp å få banan = tid med mamma. Så mye lettere for dem å si "jeg er sulten" - ja men da skal du få en banan mens jeg sitter med deg i senga - enn å si "mamma - jeg trenger deg!" om svaret da er -nei nå får du legge deg å sove, det er natt nå. Så: finn ut hva det EGENTLIG handler om. Hun er ikke sulten, ganske sikkert. Sørg selvsagt for en bra kveldsmat etc så du er sikker i din sak, men så får du spørre hva hun egentlig vil. de pleier å vite svaret Bare man spør. Anonymkode: 3fee7...3df Det å ta runden, hørtes ut som et godt tips. Jeg pleier å si at hun må spise så hun ikke blir sulten på natten. Hun spiser masse til hun blir mett. Vi sover sammen, og jeg er alltid åpen for kos, og vi har til og med hatt fri fra bhg kun for å være sammen.. Jeg vet ikke, jeg klarer liksom ikke nekte henne. Blir jo annerledes på natta, og jeg er ikke så flink til å ta kampen når jeg selv er trøtt.. 😂 Anonymkode: 4b356...6a9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå