AnonymBruker Skrevet 21. januar 2020 #1 Del Skrevet 21. januar 2020 Har i 1 uke nå hatt mindre matlyst, og vært noen dager kvalm. Ellers har det gått litt opp og ned der noen ganger har jeg hatt det helt fint. Det jeg derimot har lagt merke til er at jeg har noe ubehag på nedre, høyre siden av magen. Dette ubehaget kommer og går, men kjennes ut som det er noe der så og si hele tiden. I høst kunne jeg føle iblant det var «noe der», men føler det ekstra nå. Jeg har vært i kontakt med lege. CRP var fin, har ikke feber og har selv prøvd å trykke inn på magen og slippe fort uten at det gjør særlig vondt. Jeg har også hatt løs avføring en stund nå. I går kveld etter å ha spist spaghetti og sjokolade ble jeg kvalm og følte meg dårlig slik at jeg ikke ville snakke med sambo. I dag er jeg bedre, men unngår mat da jeg ikke ønsker ubehag. Jeg skal til lege igjen på Fre der jeg får svar på blodprøve og avføringsprøve. Det jeg derimot er redd for er om jeg har blindtarmbetennelse, og at det kan bli akutt. Jeg vet ikke om jeg greier å vente helt til Fre med å snakke med lege igjen, fordi jeg er somsagt redd for at det skal skje noe. Hva hadde dere gjort? Hva bør jeg gjøre? Anonymkode: 85e5a...df2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2020 #2 Del Skrevet 21. januar 2020 Du bør slappe av. Du har ikke gått med blindtarmbetennelse siden i høst. Får du akutt vondt i høyre side av magen, så ringer du legevakten eller 113 og snakker med dem. Men blindtarmbetennelse er ikke litt murring som går fint så lenge man unngår visse matvarer. Anonymkode: 9dffe...97a 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Proximus Skrevet 22. januar 2020 #3 Del Skrevet 22. januar 2020 Betent blindtarm rammer oftest personer i alderen 10-30, men også personer over 30 kan rammes av blindtarmbetennelse. En betent blindtarm gir smerter i magen, først midt i magen, siden på høyre side. Trykk mot det ømme stedet i magen vil utløse kraftige smerter. Hos enkelte, og dersom man ikke reagerer hurtig nok, vil blindtarmen kunne sprekke. Om blindtarmen sprekker kan det bli mer drastisk fordi det er en potensielt dødelig tilstand. (Jeg fikk akutt blindtarmbetennelse da jeg var 1 år. Min sprakk, men heldigvis var jeg da allerede på et sykehus og ble innlagt med én gang. Kirurgisk op med fjerning av blindtarm og whateverelse oppi >_< Hvis jeg ikke hadde vært på det sykehuset akkurat da hadde jeg ikke kunnet skrive det her nå). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2020 #4 Del Skrevet 22. januar 2020 Jeg har flere ganger blitt innlagt på akutten pga mistanke om blindtarmbetennelse, men jeg har bare kraftig IBS som gir betennelse i bl.a tynntarm, pluss en svært følsom mageregion. Når jeg spiser enkelte matvarer (og det kan variere om jeg reagerer på dem eller ikke) får jeg så vondt i magen at jeg knapt kan være borti den. Ofte er dette på høyre side eller rundt navlen. Ser du skal ta div.prøver, og der vil du jo finne ut om det er noe som kan være relatert til tarmene dine. Om det ikke viser noe spesielt resultat, kan du evt. snakke med legen om IBS og forsøke å kartlegge hvordan du reagerer på ulike matvarer. Men blindtarmbetennelse skal du nok ikke være redd for, så du kan nok fint vente til legetimen din på fredag. Lykke til, håper dere finner ut av det! Anonymkode: 28737...112 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2020 #5 Del Skrevet 22. januar 2020 Synes ikke du skal uroe deg. Du er bedre i dag og da er det ikke noe akutt. Men det er faktisk noe som heter kronisk blindtarmbetennelse. Da er ikke blindtarmbetennelsen akutt og betennelsen går tilbake. MEN dersom det skulle bli akutt, så har du veldig vondt! Du har time på fredag og kan fint vente til da, med mindre det forverrer seg. Ring legekontoret om du fortsatt er urolig i morgen. Det er bedre å snakke med dem enn KG. Anonymkode: 59a48...c53 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2020 #6 Del Skrevet 23. januar 2020 Takk for svar alle sammen. Det hjelper litt. Hadde det greit i går, men i dag tidlig igjen følte jeg meg dårlig i kroppen, og vurderte å ringe legevakten. Sov deretter litt som gjorde det litt bedre. Har litt smerter/ubehag over høyre hofte, høyre lysk, og ved navelen noen ganger. Kan også opptre ved venstre lysk. Gjør fortsatt ikke vondt når jeg trykker inn. Skjønner ikke hva det kan være, og jeg blir jo litt redd. Heldigvis er det kun 1 dag igjen før jeg skal til lege. Dette er ikke noe artig. ts Anonymkode: 85e5a...df2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2020 #7 Del Skrevet 23. januar 2020 22 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har flere ganger blitt innlagt på akutten pga mistanke om blindtarmbetennelse, men jeg har bare kraftig IBS som gir betennelse i bl.a tynntarm, pluss en svært følsom mageregion. Når jeg spiser enkelte matvarer (og det kan variere om jeg reagerer på dem eller ikke) får jeg så vondt i magen at jeg knapt kan være borti den. Ofte er dette på høyre side eller rundt navlen. Ser du skal ta div.prøver, og der vil du jo finne ut om det er noe som kan være relatert til tarmene dine. Om det ikke viser noe spesielt resultat, kan du evt. snakke med legen om IBS og forsøke å kartlegge hvordan du reagerer på ulike matvarer. Men blindtarmbetennelse skal du nok ikke være redd for, så du kan nok fint vente til legetimen din på fredag. Lykke til, håper dere finner ut av det! Anonymkode: 28737...112 Jeg har alltid hatt litt irritabel tarm, men har ikke blitt utredet for det da det har gått fint. Har veldig lett blitt oppblåst. Moren min har irritabel tarm blant annet. Det jeg reagerer mest på er at jeg plutselig skal bli dårlig. Er dette vanlig ved IBS? Mulig gått for lenge slik at det plutselig skjer en reaksjon? Når det er sagt har jeg ikke pleid å få veldig vondt i magen, og jeg har ikke veldig vondt nå, mest ubehag. Men tusen takk for respons. ts Anonymkode: 85e5a...df2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest EmKay Skrevet 23. januar 2020 #8 Del Skrevet 23. januar 2020 (endret) 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har alltid hatt litt irritabel tarm, men har ikke blitt utredet for det da det har gått fint. Har veldig lett blitt oppblåst. Moren min har irritabel tarm blant annet. Det jeg reagerer mest på er at jeg plutselig skal bli dårlig. Er dette vanlig ved IBS? Mulig gått for lenge slik at det plutselig skjer en reaksjon? Når det er sagt har jeg ikke pleid å få veldig vondt i magen, og jeg har ikke veldig vondt nå, mest ubehag. Men tusen takk for respons. ts Anonymkode: 85e5a...df2 Irritabel tarm kan gi utslag på veldig varierende grunnlag. Hvis jeg stresser mye f.eks. reagerer jeg på nesten alt! Noen mat får jeg fysisk sterke smerter, og noen ganger betennelser av, andre matvarer gjør at jeg er konstant kvalm og kaster mye opp. Nå har jeg gått på Fodmap og fått kartlagt hva jeg reagerer mest på, og etter lang tid uten gluten har jeg f.eks kunnet innføre alle andre meltyper enn hvetemel igjen. Håpet er at jeg på sikt kanskje kan spise dette også Endret 23. januar 2020 av EmKay Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2020 #9 Del Skrevet 24. januar 2020 20 timer siden, EmKay skrev: Irritabel tarm kan gi utslag på veldig varierende grunnlag. Hvis jeg stresser mye f.eks. reagerer jeg på nesten alt! Noen mat får jeg fysisk sterke smerter, og noen ganger betennelser av, andre matvarer gjør at jeg er konstant kvalm og kaster mye opp. Nå har jeg gått på Fodmap og fått kartlagt hva jeg reagerer mest på, og etter lang tid uten gluten har jeg f.eks kunnet innføre alle andre meltyper enn hvetemel igjen. Håpet er at jeg på sikt kanskje kan spise dette også Takk! Mye mulig det er noe jeg reagerer på, men vet ikke hva. ts Anonymkode: 85e5a...df2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2020 #10 Del Skrevet 24. januar 2020 Da har jeg vært hos legen. Blodprøver var så og si normale, avføringsprøve var normal, urinprøve var normal, blodsukker var normal, CRP var normal, har ikke feber. Gjorde vondt når hun trykket på høyre siden på magen ved navlen, men ifølge legen skal ikke det ha noe med blindtarmen å gjøre. Ble henvist til ultralydundersøkelse som kan ta en stund. Vet ikke helt hva jeg skal gjøre nå. ts Anonymkode: 85e5a...df2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest EmKay Skrevet 24. januar 2020 #11 Del Skrevet 24. januar 2020 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Da har jeg vært hos legen. Blodprøver var så og si normale, avføringsprøve var normal, urinprøve var normal, blodsukker var normal, CRP var normal, har ikke feber. Gjorde vondt når hun trykket på høyre siden på magen ved navlen, men ifølge legen skal ikke det ha noe med blindtarmen å gjøre. Ble henvist til ultralydundersøkelse som kan ta en stund. Vet ikke helt hva jeg skal gjøre nå. ts Anonymkode: 85e5a...df2 Er nok bare å være tålmodig. Kanskje finner de en liten betennelse som er på bedringens vei (det gjorde de med meg på ultralyd, selvom prøver var fine). Om du blir verre får du heller be om ny time til legen/stikke på legevakten. Hvis du er up for det kan du jo forsøke å holde deg unna matvarer som er ganske vanlig å reagere på når man har IBS (Løk, hvitløk, syrlig frukt, blomkål, asparges, laktose, hvete) og se om du merker noe forbedring. Hvis det skulle vise seg at det er det du har, er det uansett ikke annet å gjøre med det enn å tilpasse seg i matveien. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå