Gå til innhold

Vi som er drit lei av A4 livet, er vi flere?!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når livet består kun av jobb fra 08-17, pluss levering i bhg /skole før jobb, og henting etter, så lekser, middag, leke tid, ulike aktiviteter, og legging, og en time "fritid", før leggetid for oss selv..

Er dette et godt og riktig liv?! Er det tilfredsstillende?! Er det sånn livet skal være liksom, A4 livet?!?

Anonymkode: 33b18...483

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har ingen ide om hvorfor folk ønsker å leve sånn. 🤷‍♀️ Har aldri testet det selv, men det høres grusomt ut.. 

Vi lever landlig på én inntekt, droppet bhg, hjemmeskoler ungene, dyrker mye mat, har dyr for kjøtt og egg, og har styrt unna 95% av alt det "alle andre" gjør. Ikke noe stress, glade og sosiale barn (vi har alltid tid og overskudd til besøk), i pakt med naturen. 

Vi er dypt og genuint lykkelige. :) Hvem har sagt at dere må ha det sånn? 

Anonymkode: ba29c...28d

• Liker 19
Skrevet

Jeg jobber heldigvis fra 08.00-15.30. Til  17 var da Veldig lenge?! Har kun et barn noe som gjør at den verste tiden forkortes i stede for å måtte gå igjennom flere runder med barnehage/barneskole. Lekser og alt det andre kjedelige. Du legger opp livet selv vettu

• Liker 3
Skrevet (endret)

Jepp, jeg var drittlei A4-livet. Nå etter at jeg sluttet å jobbe og har voksne barn kan jeg utelukkende holde på med ting jeg selv har lyst til, jeg kan sove så lenge jeg vil, se på hva jeg vil når jeg vil og jeg kan legge meg når jeg vil. De eneste forpliktelsene jeg har, er hobbyer som bare gir meg glede - rett og slett deilig!

Endret av Teatrica
  • Liker 6
  • Hjerte 1
Skrevet

Det er jo tveegget da 😊 skulle gjerne hoppet av karusellen, men da er det mye annet som jeg faktisk setter pris på som blir borte.. Jeg liker å se det sosiale barna har der vi bor, hvis en av oss skal trappe ned på arbeidet må vi flytte, men jeg liker huset mitt og vil ikke flytte... Jeg liker de tingene 8-16 fører med seg, så da må det nesten bli sånn 😅 men ja, i blant føler jeg et enormt behov for å hoppe av litt 😊 

Det jeg liker er hvor forskjellige vi alle er 😊 å se alles måte å leve på, og være lykkelige på er gøy 😊 åpner opp for at det kanskje endrer seg en gang for min del og 😊

• Liker 5
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Når livet består kun av jobb fra 08-17, pluss levering i bhg /skole før jobb, og henting etter, så lekser, middag, leke tid, ulike aktiviteter, og legging, og en time "fritid", før leggetid for oss selv..

Er dette et godt og riktig liv?! Er det tilfredsstillende?! Er det sånn livet skal være liksom, A4 livet?!?

Anonymkode: 33b18...483

Det verste er vel de stakkars barna som blir født inn i et sånn rotterace.. De må jo hate tilværelsen sin og lure på hva som er meningen med det hele.

Anonymkode: 39545...0cb

• Liker 9
Skrevet

Skjønner ikke hvorfor folk vil utsette seg for dette livet i utgangspunktet. Hver gang noen forteller meg at de skal ha barn, så tenker jeg at nå er livet ditt over. 

Anonymkode: 5461a...42a

• Liker 14
Skrevet
30 minutter siden, Teatrica skrev:

Jepp, jeg var drittlei A4-livet. Nå etter at jeg sluttet å jobbe og har voksne barn kan jeg utelukkende holde på med ting jeg selv har lyst til, jeg kan sove så lenge jeg vil, se på hva jeg vil når jeg vil og jeg kan legge meg når jeg vil. De eneste forpliktelsene jeg har, er hobbyer som bare gir meg glede - rett og slett deilig!

Åssen livnærer du deg?

Anonymkode: 2378e...894

• Liker 4
Skrevet
49 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Åssen livnærer du deg?

Lurer jeg og på? Hvordan inntekt har du da? Skulle gjerne gjort som deg men må nesten jobbe for at det økonomiske skal gå rundt 😭😂

Anonymkode: 6c015...b00

• Liker 1
Skrevet

Fy søren så bortskjemte vi er i dagens Norge! Sammenlignet med mesteparten av verdens befolkning har vi det jo helt fantastisk! Hva da A4? Vi har jobb/penger, hus, mat, bil, klær, ferie, barn som vokser opp i et fritt og trygt land! At vi KJEDER oss, er da vitterlig bare en bagatell! Hvor bra skal vi ha det, da, for at vi skal være fornøyde? Det er vel ingen som har sagt at livet skal eller må være bare gøy hele tida? Vi har det så godt at vi har mistet perspektivet helt.....  🙄

Anonymkode: 9d8c8...efb

• Liker 24
Skrevet

Er derfor man ikke skaffer seg barn vel...

Anonymkode: a7793...59c

• Liker 5
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fy søren så bortskjemte vi er i dagens Norge! Sammenlignet med mesteparten av verdens befolkning har vi det jo helt fantastisk! Hva da A4? Vi har jobb/penger, hus, mat, bil, klær, ferie, barn som vokser opp i et fritt og trygt land! At vi KJEDER oss, er da vitterlig bare en bagatell! Hvor bra skal vi ha det, da, for at vi skal være fornøyde? Det er vel ingen som har sagt at livet skal eller må være bare gøy hele tida? Vi har det så godt at vi har mistet perspektivet helt.....  🙄

Du bestemmer da ikke andres definisjon på å ha det godt. Jeg synes det norske A4 livet høres mer ut som et mareritt enn å ha det så godt. Det er trygghet over frihet.

Jeg ville mye heller vært litt sulten og bare eid 10 klesplagg, enn å stå opp i bekmørket hver morgen, slenge de dødstrøtte ungene i barnehagen, sitte i rushen hver dag på en buss fordi toget alltid er innstilt, jobbe en kjedelig jobb mens andre mennesker er sammen med barna dine, ta toget eller bussen tilbake, gå hjem i sluddet i mørket igjen, hente utslitte barn i barnehagen, krangle med dem evt sette dem foran en skjerm mens man lager mat, spise middag, og så er det nesten klart til leggetid. Kan ikke forlate huset siden man har barn, så se på TV før man deperimert legger seg selv, for å repetere neste dag. Hurra, så godt nordmenn har det!

Anonymkode: 28574...aa8

• Liker 16
Skrevet

A4 livet er min største frykt, er sinnsykt glad jeg aldri skal ha barn. Å få et sånt liv er helt selvforskyldt. Har kuttet ut alle venner som har fått barn og det har gjort meg lykkeligere. Dårlig venn tenker sikkert noen, men jeg er kun ansvarlig for egen lykke - den finner jeg ikke ved å høre på mas om snørrunger hele dagen.

Anonymkode: f8932...28c

• Liker 7
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du bestemmer da ikke andres definisjon på å ha det godt. Jeg synes det norske A4 livet høres mer ut som et mareritt enn å ha det så godt. Det er trygghet over frihet.

Jeg ville mye heller vært litt sulten og bare eid 10 klesplagg, enn å stå opp i bekmørket hver morgen, slenge de dødstrøtte ungene i barnehagen, sitte i rushen hver dag på en buss fordi toget alltid er innstilt, jobbe en kjedelig jobb mens andre mennesker er sammen med barna dine, ta toget eller bussen tilbake, gå hjem i sluddet i mørket igjen, hente utslitte barn i barnehagen, krangle med dem evt sette dem foran en skjerm mens man lager mat, spise middag, og så er det nesten klart til leggetid. Kan ikke forlate huset siden man har barn, så se på TV før man deperimert legger seg selv, for å repetere neste dag. Hurra, så godt nordmenn har det!

Men du har jo selv valgt å få barn?

Anonymkode: 4c13b...bbe

• Liker 2
Skrevet (endret)
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Åssen livnærer du deg?

Det går på luft og kjærlighet. 

Endret av Hr. Aktiv
Altså det var ikke meg du siterte.
Skrevet

Det livet du beskriver der TS, er til dels det livet jeg har nå.

Livet går stort sett til jobb, henting i bhg, trening, og noen timer på kvelden til eventuelt hobby/sosialt samvær med samboer. Jeg synes faktisk dette er helt greit enn så lenge. Jeg må være så ærlig å si at jeg har aldri vært den mest eventyrlystne typen, men jeg er en livsnyter og glad i å gjøre ting/ha alenetid. Jeg får også mye av mitt sosiale behov stimulert gjennom jobb, evt hobby.

Men etter at jeg fikk barn har jeg også forandret meg en del. Jeg trives med å tilbringe tid sammen med ungene mine, jeg synes det er koselig å ha de timene med de etter bhg før de legger seg. Ja noen dager er slitsomme når de er seige å legge eller de er gretne, men heldigvis er det færre av de dagene.

Jeg vet også at dette er kun for en periode av livet, og at ting vil endre seg etterhvert og man vil få mer og mer tid tilbake, og ikke minst overskudd når ungene blir eldre og klarer seg mer på egenhånd. 

Ser på foreldrene mine nå hvordan de nyter livet, er sosiale, reiser og bare koser seg.

Samtidig har jeg god forståelse for at folk som ikke er sånn som meg kan synes at det livet er utholdelig, eller hvertfall tanken på det. Men det er jo nettopp det som er så fint. Ingen tvinger deg til det, og dersom du har blitt "lurt" opp i det, så går det over. :)

Anonymkode: 12b47...41d

• Liker 6
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Haha jeg kan skjønne at det ikke er å jage drømmen nei! Men samtidig er dette litt svartmaling av hvordan det livet er. Jeg var heller ikke spesielt opptatt av/veldig interessert i barn før jeg fikk de selv.

Men mye forandrer seg når man får de, du ser litt annerledes på livet, og for første gang så har man noen i livet sitt som du genuint bryr deg om mer enn deg selv. Da blir plutselig alle disse tingene ikke så ille som det høres ut som.

Samtidig skjønner jeg at dette er nesten umulig å se for seg så lenge man ikke er i den livsituasjonen selv. Men jeg tror nok dessverre at en del angrer litt den dagen de blir eldre, at de aldri valgte å få barn. Noen er nok fornøyd med valget sitt, men tror også en del andre føler på et lite tomrom.

Jeg hadde aldri selv trodd at barn skulle kunne gi meg så mye glede. Det desidert største minuset med å få de, det er bekymringene om at noe fælt kan skje dem.

Anonymkode: 12b47...41d

• Liker 2
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja men så ikke lev sånn, da! Er jo bare å si opp jobben, eller redusere, og legge ned standarden kraftig! Gå litt sulten, ha få klær, bruk tida på det du vil. Tenker du hadde ønsket deg tilbake ganske raskt... Jeg er alene med 3 barn bortsett fra i gjennomsnitt en helg i mnd. Står opp, vekker barn, steller oss, drar på jobb og skole, lager mat, kjører på trening, hjelper med lekser, ordner til neste dag og legger meg. Slitsomt? Ja! Men - jeg har det også fantastisk bra! Har det vi trenger, koser oss sammen, har kortreist ferie, er mye ute, heier på sidelinja på kamper, leker, svømmer og går tur. Lager mat sammen. Lista er lang! Mye handler om fokus og innstilling! Fokuserer du bare på det negative, så ser du heller ikke det positive! Og som noen over her sa, så er det bare noen år. Når barna blir større, så får du tida du tilbake. 

• Liker 3
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja men så ikke lev sånn, da! Er jo bare å si opp jobben, eller redusere, og legge ned standarden kraftig! Gå litt sulten, ha få klær, bruk tida på det du vil. Tenker du hadde ønsket deg tilbake ganske raskt... Jeg er alene med 3 barn bortsett fra i gjennomsnitt en helg i mnd. Står opp, vekker barn, steller oss, drar på jobb og skole, lager mat, kjører på trening, hjelper med lekser, ordner til neste dag og legger meg. Slitsomt? Ja! Men - jeg har det også fantastisk bra! Har det vi trenger, koser oss sammen, har kortreist ferie, er mye ute, heier på sidelinja på kamper, leker, svømmer og går tur. Lager mat sammen. Lista er lang! Mye handler om fokus og innstilling! Fokuserer du bare på det negative, så ser du heller ikke det positive! Og som noen over her sa, så er det bare noen år. Når barna blir større, så får du tida du tilbake. 

Nei da får de barn og forventer at du skal være barnevakt på fulltid. Hvis ikke er du en grusom bestemor som kommer til å ende opp alene på sykehjem med skitten bleie og null besøk. 

Anonymkode: 51027...234

• Liker 1
Skrevet (endret)

Lei av livet er jeg, på flere måter.

-Men "A.4". har det ikke vært.

Hakkè peiling jeg. ...

-Vi får jo ikke merere "morro" enn vi lager sjøl..?

a.

Endret av Sliten&kjørt52
FunFacts. ... a.
  • Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...