AnonymBruker Skrevet 21. januar 2020 #1 Skrevet 21. januar 2020 Hvordan oppfører en deprimert person seg? Når er man deprimert? Kan man kalle seg deprimert bare fordi man er lei seg fordi man har slått opp med dama? Fyr løs, hva mener du? Anonymkode: 1eea3...b20
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2020 #2 Skrevet 21. januar 2020 Her kan du scrolle nedover og se hvordan deprimerte mennesker kan se ut: https://www.boredpanda.com/face-of-depression/?utm_source=google&utm_medium=organic&utm_campaign=organic Anonymkode: 608f5...059 3
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2020 #3 Skrevet 21. januar 2020 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvordan oppfører en deprimert person seg? Anonymkode: 1eea3...b20 Det finnes ingen spesiell måte å oppføre seg på for deprimerte. Mange skjuler depresjonen sin. 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Når er man deprimert? Anonymkode: 1eea3...b20 Når man føler seg nedfor og tungsinnet over lengre tid. Noen utvikler depresjon etter psykisk belastning over lengre tid, mens andre blir deprimerte uten noen spesiell belastning i livet. Uansett er depresjon både mer langvarig og mer alvorlig enn å ha en dårlig dag eller to. Hvis du er seriøst interessert kan du lese mer her: https://helsenorge.no/sykdom/psykiske-lidelser/depresjon/depresjon-voksne 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kan man kalle seg deprimert bare fordi man er lei seg fordi man har slått opp med dama? Anonymkode: 1eea3...b20 Nei. Anonymkode: 5ee9e...10f 4
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2020 #4 Skrevet 21. januar 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Her kan du scrolle nedover og se hvordan deprimerte mennesker kan se ut: https://www.boredpanda.com/face-of-depression/?utm_source=google&utm_medium=organic&utm_campaign=organic Anonymkode: 608f5...059 Nåja, scorer man alvorlig høyt på MADRS testen for depresjon så ser man ikke glad ut. En del av spørsmålene der går nemlig ut på din synlige tristhet (vurdert av legen) og din subjektive oppfatning av sinnstemning. Du kan se testen her som er den som brukes i Norge. https://lvh.no/symptomer_og_sykdommer/psykiske_lidelser/psykiatrisk_undersoekelse/madrs Anonymkode: 1eea3...b20
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2020 #5 Skrevet 21. januar 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nåja, scorer man alvorlig høyt på MADRS testen for depresjon så ser man ikke glad ut. En del av spørsmålene der går nemlig ut på din synlige tristhet (vurdert av legen) og din subjektive oppfatning av sinnstemning. Du kan se testen her som er den som brukes i Norge. https://lvh.no/symptomer_og_sykdommer/psykiske_lidelser/psykiatrisk_undersoekelse/madrs Anonymkode: 1eea3...b20 Hvordan man ser ut hos legen, og hvordan man ser ut ellers er to vidt forskjellige ting. En deprimert person kan skjule seg bak falske smil og latter ute blant folk, og bryte helt sammen hos legen. Man er jo som oftest ærlig om tingenes tilstand når man er hos legen. Anonymkode: 5ee9e...10f 5
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2020 #6 Skrevet 21. januar 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Hvordan man ser ut hos legen, og hvordan man ser ut ellers er to vidt forskjellige ting. En deprimert person kan skjule seg bak falske smil og latter ute blant folk, og bryte helt sammen hos legen. Man er jo som oftest ærlig om tingenes tilstand når man er hos legen. Anonymkode: 5ee9e...10f Punkt 1: Ekstrem og vedvarende tristhet og fortvilelse. Og som du ser på punk 2 angående den subjektive sinnstemningen så rangeres det fra 0-6 der 6 er mest deprimert. "Overveiende følelse av nedstemthet, men lysere øyeblikk forekommer." Ligger på en 2'er. Så med andre ord så scorer du ikke så veldig alvorlig når du har lysere øyeblikk. Anonymkode: 1eea3...b20 2
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2020 #7 Skrevet 21. januar 2020 Det er ingen mal på det. Man er ikke klinisk deprimert pga et brudd, men det kan utvikle en depresjon over tid Anonymkode: c6410...d97 1
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2020 #8 Skrevet 22. januar 2020 Deprimerte folk møter man overalt. Jeg er «diagnostisert» av fastlege, får stadig tilbud om sykemeldinger og står på ventelista hos offentlig psykolog etter å ha betalt selv og tynt alt av forsikringer. Jeg fungerer på jobb, ikke ellers, og har takket nei til flere sykemeldinger siden jeg ikke tror det å vandre rundt hjemme vil bidra til noe. Jeg har en ensom og tøff jobb, og en to ukers sykemelding vil gi meg et helt helvete å ta igjen. jeg blir beskrevet som glad og sprudlende, og kan virke som en med alt i orden. Jeg fungerer til det jeg må, men alt annet kan virke som å klatre Mount Everest. Tegn hos meg, som kanskje er synlig for de mest observante er at jeg ikke har overskudd til noe særlig sosialt, jeg finner på unnskyldninger, jeg har ikke hobbyer lengre og jeg har plutselig blitt støttet når jeg er alene kan det være en svinesti rundt meg, jeg kan ligge i senga hele dagen, jeg føler meg flau hele tiden for alt, jeg mister helt begrep om normal hygiene, og isolerer meg. Jeg kan ha det enormt jævlig, men klarer å ta meg sammen i korte strekk av gangen, og blir derfor regna som for høytfungerende for det meste av hjelpetilbud Anonymkode: b0a60...7a7 1
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2020 #10 Skrevet 22. januar 2020 Depresjon er ikke bare å være lei seg for at noen har slått opp med deg. Tristhet og depresjon er forskjellig. Deprimert er mer som manglende livsglede, ingen glede, apati, tomhet Anonymkode: 054ca...65d 2
EvaLena Skrevet 22. januar 2020 #11 Skrevet 22. januar 2020 En deprimert person kan være utrolig blid utad. Inne i kroppen er det KAOS uten like. Kjenner du personen godt nok kan du faktisk se mye bare på øynene. Ei venninne av meg er utrolig deprimert, til tider suicidal. Selv om hun ler og smiler, så ser jeg når det er som verst. Da er øynene tomme, ikke noe glød. Når jeg påpeker det, så snakket hun om det. En deprimert person kan være verdens beste skuespiller og lurer folk. 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå