AnonymBruker Skrevet 21. januar 2020 #1 Skrevet 21. januar 2020 Denne sitter langt inne, håper noen har noen ord til meg. Jeg har en lang CV (6 jobber på 16 år). Jeg har hoppet fra arbeidsplass til arbeidsplass, prøvd mye forskjellig. Først jobbet jeg innen det jeg har fagbrev i, så noen lederstillinger (ikke noe fancy, butikklederstillinger osv), og mens jeg har kjempet mot en depresjon uten å få hjelp har jeg nå bare gått ned til å være vanlig butikkmedarbeider i en dagligvarebutikk. Jeg har ikke troen på meg selv, er min egen største kritiker, noe som har gjort at jeg er der jeg er i dag. Jobben jeg har nå krever bare akkurat passe til at jeg klarer meg, og selv nå kan jeg finne på å slå meg selv ned med selvkritikken og stresset mitt. Jeg har bekjente som har "fulgt meg" i hele mitt voksne liv, og får regelmessig kommentarer som "greit å få prøve litt forskjellig", eller "har du skiftet jobb igjen?". Dette gjør jo ikke akkurat saken noe bedre. Jeg vet jeg må komme meg bort fra jobben jeg har i dag, for jeg får ikke utviklet selvtilliten min der, og diverse ting gjør at jeg dreper meg selv, men den lange CVen min gjør at jeg har store problemer. Ikke kan jeg sikte meg for høyt, og hvis jeg ikke trives på en evt ny arbeidsplass får jeg enda et punkt på CVen. Jeg har ett kort hull i CVen, problemet mitt er at jeg hopper som en galmann fra plass til plass, og det ser jo ikke akkurat bra ut. De søknadene jeg har sendt stopper der, mest sannsynlig pga den arbeidserfaringen jeg har - ikke på en positiv måte. Noen som har noen kloke, hjelpsomme ord? Anonymkode: 241d1...fd3
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2020 #2 Skrevet 21. januar 2020 6 jobber på 16 år er da ingenting! Tiden da folk ble i samme jobb i 20 år er over for lengst. Anonymkode: bfdc5...0b9 8
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2020 #3 Skrevet 21. januar 2020 Er det lang CV? 😮 Har hatt 9 jobber bare de siste ti årene. (hurra for å havne i nedbemanningsprosesser etter nedbemanningsprosesser...) Så kloke ord: nei, du har ikke så fryktelig lang CV, og du har i snitt en del fartstid pr arbeidsplass, og du har masse verdifull erfaring om du har hatt ulike lederstillinger! Anonymkode: f4fb6...085
Emmelise Skrevet 21. januar 2020 #4 Skrevet 21. januar 2020 Og her sitter jeg og er engstelig fordi jeg har hatt EN fastjobb de siste 14 årene og er livredd for at cv'en min ser urovekkende kort ut.. Jeg anbefaler vel egentlig at du har en forkortet søknad som innehar alt som er relevant for hva enn du søker på, og en "full" cv du kan tilby om de ønsker det i tillegg. 4
Knirke Skrevet 22. januar 2020 #5 Skrevet 22. januar 2020 6 jobber på 16 år er jo ingenting... Løsningen er uansett enkel: Kutt ut fra CV'en alle jobber som ikke er relevante for jobben du søker. Ta det vekk! Det er en myte at arbeidsgivere ser etter "hull". På min CV står det "Kun relevant erfaring er tatt med", og jeg har aldri fått noen spørsmål om hva jeg gjorde mellom 2001 (fullført VGS) og 2014 (påbegynt nåværende utdannelse). Å ta med alle drittjobbene man har hatt skaper bare unødig støy. 3
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2020 #6 Skrevet 22. januar 2020 Først, som andre skriver, 6 jobber på 16 år er helt innafor. Du må snu tankene over på at du har variert arbeidserfaring. Anonymkode: 5d4ce...c4a 2
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2020 #7 Skrevet 22. januar 2020 Jobbmarkedet kan være vanskelig, men jeg tror nok ikke det bør være et generelt problem at du har seks jobber på seksten år med mindre du søker på enkelte veldig spesialiserte stillinger som krever ekstremet god tid i hver jobb for å bli varm i skjorta. Det tilsvarer jo i overkant av 2.5 år per jobb du har hatt disse 16 årene, og det vil nok neppe bli ansett som at du har vært for kort tid på hvert sted. Anonymkode: 807bd...ed3 1
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2020 #8 Skrevet 22. januar 2020 Problemet er ikke at du har hatt 6 ulike jobber på "bare" 16 år. Problemet er troen på deg selv. Hva har alle disse jobbene gitt deg av erfaring? Både faglig, men også personlig? Hva likte du, hva mestret du, hva kunne du tenke deg å prøve mer av? Det er dette ny arbeidsgiver vil høre om. Ikke de tingene du uansett ikke vil jobbe videre med. Anonymkode: bc33c...3ef 1
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2020 #9 Skrevet 22. januar 2020 Ordene deres hjelper enormt mye, fikk litt nye perspektiv og tips her, tusen hjertelig takk for det! Jeg visste ikke at det var så "uvanlig" å holde seg årevis på samme arbeidsplass, folk rundt meg er veteraner å regne i yrkene sine. Så kom liksom jeg med mine jobber. Tar gjerne imot flere synspunkter og tips, dere er gull for motivasjon og hjelp! Ts Anonymkode: 241d1...fd3 4
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2020 #10 Skrevet 22. januar 2020 Enig med de andre her TS, det er ikke noe i veien med bakgrunnen din, bare ditt eget selvbilde. Jeg hadde 4 jobber fra 2 år før jeg fikk fast jobb, haha det var ikke ideelt men man må vri det om til "variert erfaring", "lærer kjapt", "omstillingsdyktig" osv, som også er sant når man bytter mange jobber. Samtidig har du jo god selvinnsikt og forstår at du ønsker mer enn det du har nå. Ønsker deg lykke til. Anonymkode: 91ad7...ea7 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå