AnonymBruker Skrevet 21. januar 2020 #1 Skrevet 21. januar 2020 Jeg er i slutten av 30-årene, og har jobbet som leder i offentlig sektor i noen år. Nå står vi midt i en omstillingsprosess (faktisk flere) og det er utrolig tøffe tak på jobb. Ansatte er umotiverte og lite villige til endring. Jeg føler jeg jobber i motvind, og i tillegg forsøker jeg å få ansatte til å bidra til et bedre arbeidsmiljø i form av tiltak. Jeg føler at vi står litt på stedet hvil, og jeg kjenner jeg holder på å miste motivasjon og arbeidsglede. Har dere egne erfaringer å dele med meg? Eventuelle tips? Anonymkode: fa97e...cab
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2020 #2 Skrevet 21. januar 2020 Står i samme. Ny sammenslåtte kommuner og bare nye ikt vetktøy som jeg ikke mestrer helt ennå/ikke virker ennå. Endring i også timeantall man skal jobbe og tillegg i lønn. Ikke lett og motivere de ansatte når jeg ikke engang selv har oversikt ennå. Anonymkode: 71bc8...de3
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2020 #3 Skrevet 21. januar 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Står i samme. Ny sammenslåtte kommuner og bare nye ikt vetktøy som jeg ikke mestrer helt ennå/ikke virker ennå. Endring i også timeantall man skal jobbe og tillegg i lønn. Ikke lett og motivere de ansatte når jeg ikke engang selv har oversikt ennå. Anonymkode: 71bc8...de3 Det er klart det er utfordrende. Har du noen som støtter deg? Har du god erfaring som gjør at du vet at du kommer deg igjennom dette? Anonymkode: fa97e...cab
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2020 #4 Skrevet 21. januar 2020 Har god leder som støtter meg i mye og som selv står i utfordringer med kommunesammenslåinger. Har også lang ledererfaring og har mange flotte ansatte. Men ting går trått i starten og noen ansatte er alltids konfliktskapende/liker opprør. Litt slitsomt når alle prosedyrer og ikt verktøy ble nytt. Litt sliten og lei, men må prøve og motivere kritikerne på jobb. Men mest av alt støtte opp om de som er positive og leverer. Det nye har kommet til vår kommune og det er bare å sette seg inn i det. Jeg jobber nå i Viken, det blir ikke Akershus igjen 🙃 Anonymkode: 71bc8...de3
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2020 #5 Skrevet 21. januar 2020 Har ikke erfaring fra offentlig sektor, men privat og jobber som konsulent med bl.a. endringsledelse. Vellykket endring begynner ofte med gode forberedelser, men nå er dere jo midt i det hele. Jeg mener dere bør etablere noen mål og delmål i overskuelig fremtid, samt sikre best mulig info til de ansatte, også om forhold dere ikke har info om. Viktig å legge opp til toveis- kommunikasjon; at ansatte kan dele sine bekymringer eller observasjoner også. Om ikke alt er optimalt underveis, vil ting bli løst, dere må Hilde blikket på målet i horisonten. Som leder er det viktig å minne ansatte om formålet med endringene (har formodentlig noen gode formål som mer effektiv ressursbruk). Om du har mulighet for det, bør du gå til leder og be om budsjett for tiltak som kan motivere (fra kurs og kompetansebygging, til teambuilding og middag - viktig å skape lagfølelse og kostnadene er lave i fht demotiverte medarbeidere). dette ble kanskje litt skudd fra hoften og overfladisk siden jeg ikke vet hvilken sektor etc dere jobber i, men om de er lei jobben sin, el arbeidsgiver, kan mange strekke seg langt for en god leder som lytter, er i ryggen deres og kjemper for dem om ikke alle slagene vinnes. Anonymkode: d9825...ce0
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2020 #6 Skrevet 21. januar 2020 Og PS «Spill» på de som er positive som blir sagt over her; de er viktige «endringsagenter» Anonymkode: d9825...ce0
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå