Gå til innhold

Dere som har barn som IKKE spiller!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen her som har barn mellom 8 og 12 som ikke spiller typ fortnite osv? Er de isåfall jenter. Hva gjør de? Jeg har en aktiv 6 åring som er med på håndball og ishockey, jeg kjenner jeg gruer meg til hele klassen starter med fortnite etterhvert. Synes spilling er noe forbanna skit. 

Anonymkode: 7e416...58b

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor synes du det er forbanna skit? 

Anonymkode: 7fc3c...f2c

• Liker 7
Skrevet

Turning og musikkinstrument. 

Aktiverer med tegning og kryssord hjemme 

Anonymkode: fedfd...558

• Liker 1
Skrevet

Jenter, ja. De ser på YouTube og tiktok hvis de får lov. Ellers LEKER de, leser, tegner, baker, kler seg ut, syr(!), og de spiller instrumenter og går på aktiviteter (teater, dans, korps, kunst). Ingen av venninnene «gamer», de lager tullete videoer på tiktok og snap hvis de er på skjerm. De fleste har tilgang på spillkonsoller, de er ikke mye i bruk. Våre har Nintendo switch. Brukes til Just dance. 

Anonymkode: da093...abe

Skrevet

Om du synes spilling er jo irrelvant. Det er ikke din jobb å velge barnas interesser, det klarer de fint selv. Kjenner jeg får mark av de med så negative holdninger til spilling.

Anonymkode: e138c...9a1

• Liker 12
Skrevet

Jente her, fotball, alpint, turn, drama. Tror hun har vært innom det meste. Heldigvis ikke gaming, får mark av gaming. 

Anonymkode: 3d1d9...dc2

• Liker 1
Skrevet

Jente 9, spiller ikke men er på turn, speider, leker med dyra på gården, er ute og aker, står på ski, leker med venner. Ser på tv på kvelden. Har ikke mobil, så hun er ikke på tik tok eller lignende (ingen i klassen har mobil). Gutt i familien spiller heller ikke, men vi har ikke spillkonsoller. Og han har heller ikke telefon enda. Men han er yngre enn 8 da. Han er super aktiv, så jeg tviler på om han har ro nok til å spille 😂😂

Anonymkode: 33b4c...80c

• Liker 3
Skrevet

Har gutter mellom 12 og 17 som aldri har spilt særlig mye. Vi har holdt dem aktive med sport og musikk, og latt være å kjøpe spillkonsoll ;) Litt har de spilt med mobil og og, men ikke spesielt mye.

Eldstesønnen kjøpte seg brukt PlayStation for sin første lønning, brukte den mye en sommer, satte den deretter bort. 

Anonymkode: eac64...ea4

Skrevet

Lillebroren min på 13, spiller ikke. Spiller litt på mobilen, hay Day, men det er det hele. 

Ellers så leser han, han er klistret til engelske bøker 24/7. Merkelig unge egentlig synes jeg. Jeg å søstrene eldste lillesøster gamet mye som yngre, på PS og gameboy. Vi hadde ikke pc eller Internett når vi var små så var ikke noe wow som mange gutter i klassen spillte. 

Anonymkode: ed37f...7ae

Skrevet

Jeg skjønner ikke helt denne aversjonen mot gaming, dere kan ikke ha vært så mye borti det selv iallfall. Vi ser jo det både på skolen og SFO at de som ikke for spille hjemme eller se på youtube raskt faller bort i det sosiale. Fordi det er så mye prat om det de har sett og spilt. Mye av tegninger og lek er basert på feks. Minecraft og slike spill. 

Det er ikke slik at man ikke kan spille fotball, game, og ellers være i aktivitet. Man blir ikke bundet til gaming om man begynner, de aller fleste barn klarer faktisk å regulere dette selv, men når man har foreldre som ikke engang lar de prøve så skal det bli spennende å se resultatet av dette når de blir eldre, for de faller bare mer og mer utfor.

Anonymkode: 51e7a...17b

• Liker 12
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor synes du det er forbanna skit? 

Fordi du pasifiserer barna og de på sikt påføres alvorlige livsstilssykdommer. Likevel driver foreldre med dette. 

Her har bv en jobb å gjøre for det nytter ikke med holdningsendring på folk som ikke vil. 

• Liker 2
Skrevet
6 minutter siden, Hr. Aktiv skrev:

Fordi du pasifiserer barna og de på sikt påføres alvorlige livsstilssykdommer. Likevel driver foreldre med dette. 

Her har bv en jobb å gjøre for det nytter ikke med holdningsendring på folk som ikke vil. 

Sier du det samme om lesehester som elsker å lese bøker også? For jeg var/er en slik, mens samboer var/er en gamer. Klarer ikke se at hans helse er noe dårligere enn min akkurat - begge deler er veldig stillesittende, tross alt. Man kan dessuten lære masse av å spille - strategi, språk, kreativitet, samarbeid osv. Selvsagt avhengig av hva man spiller. 

Det er heller ikke sånn at fordi man gamer gjør man ingenting annet. Det er klart det ikke er sunt å sitte foran skjermen i all ledig tid, men det er jo like lite sunt å sitte med nesa i en bok hele dagen. Vi har alle godt av variasjon og aktivitet. Men det har jo ingenting med dataspill som hobby å gjøre. 

De fleste gamere er helt vanlige folk, med vanlige liv og vanlige jobber. Og de gamerne som er helt uvanlige folk (og da tenker jeg på stereotypien av en slask som bor i mors kjeller, bare spiser junk food, er oppe hele natta og kun gamer)... Som regel er det ikke gaming som har gjort at de har blitt sånn! Men kanskje, fordi de var «sånn», fant de nettverk og tilhørighet i spillene og på nett. 

Synes det er trist at så mange foreldre har dataspill som «fienden». Jeg tror ikke det gjør noe godt for barna akkurat, når voksne rakker ned på det de er interessert i og prøver å få dem til å slutte. Hva med å sette seg inn i det, og lære mer? Spille sammen? Behandle det som hvilken som helst annen hobby? Da tror jeg det er lettere å snakke med barna om det og sette grenser for spillingen og.  

Anonymkode: 8f1fb...211

• Liker 14
Skrevet
24 minutter siden, Hr. Aktiv skrev:

Hva med strikking da? Får de som har dette som eneste interesse livstilsykdommer? Sitter dagen lang og strikker.

Anonymkode: 58a70...512

• Liker 9
Skrevet
23 minutter siden, Hr. Aktiv skrev:

Pasifisere faktisk. Ungene mine får velge sine interesser selv. Å her får de lov til å spille kontra å se på TV... DET er pasifisering. Les deg opp hva normal spilling KAN bidra med. 

• Liker 3
Skrevet

Har begynt å spille litt nå,jente på 11.

Spiller håndball,fotball og et instrument. Ikke så mye tid til å spille,så jeg har sagt ja til Fortnite nå. ;) 

Anonymkode: 90a7f...aa8

Skrevet
1 time siden, Hr. Aktiv skrev:

Hva slags livsstilssykdommer får man av gaming? Så lenge man er aktiv, spiser sunt og har et sunt forhold til gaming fører ikke det til mer livsstilssykdommer enn andre ting. 

• Liker 3
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hva slags livsstilssykdommer får man av gaming? Så lenge man er aktiv, spiser sunt og har et sunt forhold til gaming fører ikke det til mer livsstilssykdommer enn andre ting. 

Det var bare et program i tv her der de tok opp dette med dagens ungdom og hvordan kroppene deres har blitt. En 20 åring i dag har like sprek kropp som en 60 åring. Hjerte og livsstilsykdommer kommer i stadig tidligere alder.

Men jeg skal ikke argumentere mot dere for dere har sikkert rett. 

Skrevet
Akkurat nå, Hr. Aktiv skrev:

Det var bare et program i tv her der de tok opp dette med dagens ungdom og hvordan kroppene deres har blitt. En 20 åring i dag har like sprek kropp som en 60 åring. Hjerte og livsstilsykdommer kommer i stadig tidligere alder.

Men jeg skal ikke argumentere mot dere for dere har sikkert rett. 

Og det mente de var pga gaming? Det har nok mer med kostholdet og overvekt å gjøre. Har du navnet på tv programmet? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...