Gå til innhold

Har lyst å invitere til bursdag, men jeg bor hos foreldrene mine.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er voksen, og jeg holder på med siste innspurt på masteroppgaven. Jeg har frontet foreldrene mine "leie", slik at jeg har betalt for at jeg bor her. Jeg har ikke noe inntekt nå, fordi jeg må gjøre meg ferdig med oppgaven min, jeg kan ikke ha noen distraksjoner akkurat i denne perioden. Dette er siste sjansen min til å bli ferdig, og jeg har slitt mye med å fokusere. Jeg kan ikke feile, så jeg jobber mye med oppgaven min om dagen.
Men så er det at jeg har bursdag snart, og jeg hadde lyst å invitere søskene mine og tanten og onkelen min på besøk til middag og kake. Dette innebærer at mamma og pappa handler inn mer mat, fordi det er de som handler inn til middag nå. :rodme: Så jeg vet jo at for at vi skal ha besøk, så må de betale for maten. Men samtidig så inviterer de ofte familie over til middag midt i uken, bare fordi. De har ofte søsteren min og barna hennes på middag når mannen er i Nordsjøen. 
Jeg hadde håpet at vi kunne ha dem på besøk til bursdagen min, men jeg tør ikke spørre. Det er jo flaut, fordi å si at jeg vil ha middagsbesøk, vil være å be dem betale for at jeg vil ha folk over på bursdagen min. Og det føles så feil, jeg er jo oppdratt til å klare meg selv. Jeg opplever ikke at mamma og pappa syns jeg er en byrde, fordi akkurat nå vil de at jeg skal bli ferdig med utdannelsen min, og det er veldig viktig, men broren min har slengt ut litt ufine kommentarer om at jeg bor hjemme. :sukk: Hvis vi er uenig så kan han finne på å si "Har du stått opp på feil side av sofaen i dag?", noe som impliserer at han tror jeg bare sitter på sofaen hele dagen og drar meg fordi jeg ikke har en jobb. Han har også sagt ting som "Ja, men jeg har i alle fall flyttet ut." Jeg har flyttet ut jeg også, men så flyttet jeg tilbake nå nylig. Han er nedlatende mot meg, og får det til å virke som jeg bare utnytter mamma og pappa, selv om det var de som sa at jeg burde flytte hjem. 

Jeg tror at hvis jeg spør om vi kan invitere folk til bursdagen min, så er det greit, men jeg er redd for at broen min kommer til å slenge ut en kommentar om at bursdagsmiddagen er betalt av foreldrene mine. Jeg tror han tenker at jeg får mye penger av mamma og pappa, men jeg får ikke noe av dem annet enn mat. Jeg har betalt leie, jeg har ikke penger til klær eller andre dyre ting, og de gir meg ikke noe heller. Det hender at hvis pappa ber meg kjøpe øl til han før stengetid så sier han at jeg kan kjøpe noe til meg selv. Broren min får mye penger av foreldrene mine, fordi han har barn. Han får alltid litt ekstra siden han har barn å ta vare på, og jeg klager aldri på det. Jeg skjønner heller ikke hvorfor han er stå stygg mot meg når jeg holder på med oppgaven min, han slet skikkelig med sin bachelor, og dette er master. Mine oppgave er fire ganger så lang som hans, minst!

Jeg vet at hvis jeg ikke spør, så kommer ikke foreldrene mine til å komme på bursdagen min før dagen før. Jeg må alltid minne dem på når det nærmer seg.
Er det dumt å nevne at jeg har bursdag og hinte om muligheter for en middag med familien? Eller skal jeg bare holde tett og håpe at de nevner det selv? 

Anonymkode: 3aaf4...04a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan du ikke droppe bursdagsmiddag akkurat i år? Du er voksen sier du, et år fra eller til gjør vel ingenting? Ellers er jeg vant til at folk rundt oss selv spør om det passer at de kommer når noen har bursdag jeg da.. 

Anonymkode: 11e43...817

• Liker 10
Skrevet

Jeg ville droppet middag i år. 

• Liker 1
Skrevet

Hva med å heller invitere til kaffe og kake? :) Kjøp et par Toro-poser, så har du fest for en 50-lapp.

Ellers kan du jo si til foreldrene dine at du ønsker å invitere dem til bursdag, og at du lurer på om du kan låne litt penger til middagsselskapet. Jeg kjenner dem ikke, men tipper de sier at du ikke skal tenke på det. Da har du i hvert fall vært ydmyk og tilbudt å betale for deg selv - bare om noen måneder når oppgaven er levert.

Broren din høres ut som en prick :P Ikke bry deg om han. Broren min holdt på på samme vis mens jeg var i utdanning. Kunne ikke jobbe like mye som før, og fikk litt hjelp av pappa innimellom. Han hadde 100 % jobb, men bodde i garasjen til pappa og fikk gratis mat hver dag - og betalte ingen husleie. Likevel ertet han meg for at jeg fikk økonomisk hjelp ved krisesituasjoner 🙄 Hvorfor er brødre så dumme?

• Liker 9
Skrevet
3 minutter siden, Tibbie skrev:

Hva med å heller invitere til kaffe og kake? :) Kjøp et par Toro-poser, så har du fest for en 50-lapp.

Ellers kan du jo si til foreldrene dine at du ønsker å invitere dem til bursdag, og at du lurer på om du kan låne litt penger til middagsselskapet. Jeg kjenner dem ikke, men tipper de sier at du ikke skal tenke på det. Da har du i hvert fall vært ydmyk og tilbudt å betale for deg selv - bare om noen måneder når oppgaven er levert.

Broren din høres ut som en prick :P Ikke bry deg om han. Broren min holdt på på samme vis mens jeg var i utdanning. Kunne ikke jobbe like mye som før, og fikk litt hjelp av pappa innimellom. Han hadde 100 % jobb, men bodde i garasjen til pappa og fikk gratis mat hver dag - og betalte ingen husleie. Likevel ertet han meg for at jeg fikk økonomisk hjelp ved krisesituasjoner 🙄 Hvorfor er brødre så dumme?

Jo, kan jo bare invitere til Toro-kake. 😉 Jeg kan i alle foreslå det, men tenker at de forventer middag. Kan være at visst jeg foreslår bursdagskaffi, så sier foreldrene mine at vi kan ha middag først.

Jo, jeg kan jo spørre om lån. Jeg har jo lånt penger til tannlege alle rede. Til og med det kommenterte broren min! Måtte ta ut en visdomstann kirurgisk fordi jeg hadde en infeksjon, og han slang ut en kommentar om at man må betale for tannlegen selv. Jeg tror kanskje at han tror at mamma og pappa ga meg pengene, men det er ikke sant. Hva skulle de gjøre liksom? Det var de som tvang meg til tannlegen fordi jeg var dårlig.

• Liker 2
Skrevet

Syns forslaget om kake-selskap var bra :)
Ellers, har jeg erfaring med at foreldrene mine gjerne tilbyr seg å lage en kake/selskap til bursdagen min hos seg selv om jeg har flyttet ut så de er sikker på at jeg feirer😅 Ikke sikkert dine er slik, du sier du må minne dem på dagen, men det høres ut som at de ville være villig til å holde en feiring for deg.

Broren din skal du bare drite i 😄 Jeg og fikk samme kommentarer fra en søster da jeg bodde hos foreldre en periode. 

Anonymkode: 03929...b4f

• Liker 5
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jo, kan jo bare invitere til Toro-kake. 😉 Jeg kan i alle foreslå det, men tenker at de forventer middag. Kan være at visst jeg foreslår bursdagskaffi, så sier foreldrene mine at vi kan ha middag først.

Jo, jeg kan jo spørre om lån. Jeg har jo lånt penger til tannlege alle rede. Til og med det kommenterte broren min! Måtte ta ut en visdomstann kirurgisk fordi jeg hadde en infeksjon, og han slang ut en kommentar om at man må betale for tannlegen selv. Jeg tror kanskje at han tror at mamma og pappa ga meg pengene, men det er ikke sant. Hva skulle de gjøre liksom? Det var de som tvang meg til tannlegen fordi jeg var dårlig.

Herregud, hvilken student gjennom fem år har råd til å punge ut X antall tusenlapper på en uforutsett utgift? For en løk broren din er :P :P  Tipper han er sjalu på at du snart har master, så han prøver å dynke deg ned.

Bare vent. Snart får du jobb med god lønn, så kan du erte han for alle tingene han ikke har råd til.

• Liker 5
Skrevet

Kan du ikke spørre om du kan få bursdagsfeiring i bursdagsgave? 😊

• Liker 6
Skrevet

Kan du ikke snakke med foreldrene dine om dette og hva du føler om dette? Så finner dere en løsning som passer best for dere alle. Jeg tror nok foreldrene dine vil synes det er hyggelig å ha en feiring hjemme hos dere, og broren din høres bare sjalu ut. 

• Liker 2
Skrevet
26 minutter siden, Fone skrev:

Kan du ikke spørre om du kan få bursdagsfeiring i bursdagsgave? 😊

Jo, det er jo også en måte å gjøre det på. 🙂 

Skrevet

Noe så trist 😢, jeg ville ha stelt i stand bursdagsselskap til sønnen min med middag og alt så lenge han ønsket. Om han så var en femti år gammel enslig mann som hadde bodd for seg selv i 30 år 💔 Sønnen min er snart voksen nå, jeg håper han aldri tviler på at jeg vil feire ham. Dette gjorde litt vondt å lese. 

Snakk med foreldrene dine! Jeg håper du får en vidunderlig bursdagsfeiring, ts ❤ 

Anonymkode: 90b18...c14

• Liker 5
Skrevet

Har foreldrene dine veldig dårlig råd, siden du nøler? 

Jeg ville hoppet over min egen middag en uke for å få gitt deg en fin bursdagsfeiring!

Pleier de ikke å feire deg?

Anonymkode: 329d5...f5f

• Liker 1
Skrevet

Siden du vil "klare deg selv" og er voksen, er det kanskje best med bursdagsfeiring et annet sted enn hjemme hos mamma og pappa?

• Liker 2
Skrevet

Ønske deg matvarer til familemiddag i bursdagsgave fra foreldrene dine 😊

Skrevet
4 timer siden, Dolce skrev:

Siden du vil "klare deg selv" og er voksen, er det kanskje best med bursdagsfeiring et annet sted enn hjemme hos mamma og pappa?

Hvor skal jeg feire da liksom? Jeg bor jo hos foreldrene mine, og jeg har bare tenkt å invitere familie. Jeg skal ikke ha fest med venner eller noe. Jeg ønsker jo å feire med foreldrene mine og søskene mine. 

• Liker 2
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har foreldrene dine veldig dårlig råd, siden du nøler? 

Jeg ville hoppet over min egen middag en uke for å få gitt deg en fin bursdagsfeiring!

Pleier de ikke å feire deg?

Anonymkode: 329d5...f5f

Nei, de har ikke dårlig råd. Jeg er bare vant til å ta vare på meg selv. Jeg hadde studielån frem til sommeren, men får ikke det nå. Jeg pleide å ha deltidsjobb også, men vi ble alle sagt opp da bedriften vår flyttet til Oslo. 
Jo, vi pleier å feire meg, men i fjor var jeg i utlandet da jeg hadde bursdag. Dessuten er det er to slektninger som har bursdag samme måned, og en av dem er nevøen min og foreldrene mines barnebarn. De andre som har bursdag får alltid veldig mye oppmerksomhet rundt deres dag, spesielt nevøen min, så da blir jeg litt glemt med mindre jeg sier noe. Hvis jeg nevner bursdag i det hele tatt, så pleier de å ender samtale emnet fra min bursdag til nevøen min sin bursdag fordi den kommer først. 

Skrevet

Har du et godt forhold til foreldrene dine? Bare si at du har lyst å ha ett bursdagsselskap. :) jeg vil nok tro.. De hadde blitt glad for det selv. 

Anonymkode: cdb44...41c

• Liker 1
Skrevet

Hvofor skal det være flaut å spørre foreldrene dine om en bursdagsmiddag med kun nær familie som gjester? Det er da ikke så dyrt,hvis de ikke har dårlig råd da selvfølgelig. Og om de sier nei så er ikke det flaut heller. De er jo foreldrene dine. Synes du kan spørre, også får de bestemme. Nå er ikke jeg norsk men sånne store familiemiddager har vi flere ganger i måneden🙊😅. Og da er vi gjerne 20+ barn og voksne. Bare gøy og koselig🤗

Anonymkode: 0d16b...57d

• Liker 3
Skrevet

Det er normalt at det er mer oppmerksomhet rundt barnebursdager. Jeg avlyser andre avtaler og kjører for eksempel gjerne ett par timer for nevøen min sin treårsdag, men ikke for min søsters 33års dag. (hvis ikke det er noe spesielt) Dette betyr ikke at jeg ikke er glad i min søster. 

Synes du skal spørre om dere kan invitere på familiemiddag i anledning bursdagen din. Hadde synest det var koselig å ha en unnskyldning for å samles. Men vær gjerne bevist på motivasjonen din og følelsene dine rundt dette. Du er ikke ett barn lenger. 

Og eventuelle såre tanker rundt bursdag, og feiring som ikke ble akkurat som du så for deg er ikke legitim grunn for å ikke fullføre eller fokusere på masteren. 

Anonymkode: eee38...2ce

Skrevet

Kan ikke du bare si rett ut at du hadde syntes det hadde vært et veldig hyggelig med et lite avbrekk fra studiene for å gjøre noe koselig på dagen din, og spørre om de kunne tenkt seg å invitere den nærmeste familien på middag? 

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...