AnonymBruker Skrevet 21. januar 2020 #1 Skrevet 21. januar 2020 Vi er i ferd med å skaffe oss valp og må planlegge ferie slik at vi kan være hjemme den første tiden. Hvor gammel var valpen deres da den begynte å være hjemme alene? Det er jo ikke alle valpekull som er leveringsklare rett før sommerferien, så her må vi planlegge ferien ut fra valpen. Anonymkode: c0ec6...fff
Tabris Skrevet 21. januar 2020 #2 Skrevet 21. januar 2020 Det går ikke an å si noe sikkert om når fordi det kommer an på hvor trygg valpen er, hvor bra og hvor mye dere trener på det og hvor lenge dere tenker han skal være hjemme alene. Det viktige er at dere trener på det jevnlig, men at dere ikke er borte så lenge at han blir redd. Bedre å gå skynde seg langsomt. 4
Emma89 Skrevet 21. januar 2020 #3 Skrevet 21. januar 2020 Jeg lurer litt på hvorfor det finnes så mange hunder med seperasjonsangst? Jeg har per dags dato aldri hatt en hund som har dette. Jeg har dog aldri trent noe spesielt på det å være hjemme alene. Det eneste jeg har gjort er å gi hunden et avgrenset område mens jeg er borte. Aldri i bur. Vi har brukt peisgrind, som.en bruker for barn. Så, jeg har liksom ikke noe bra å komme med, for jeg har som.sagt aldri trent på dette. Mine hunder har vært trygge fra de kom. Foreldrene til valpene er også mentalt trygge og solide. Kanskje dette er problemet til de som ikke roer seg? Linjene? 1
Felicius Skrevet 21. januar 2020 #4 Skrevet 21. januar 2020 Valpen kan være alene når den ikke får separasjonsangst av at du forlater, enkelt og greit Du må bare prøve deg frem. Jo, tidligere du starter treningen, jo bedre. Prøv å film valpen mens du går en liten tur for å se hvordan den reagerer, og øk deretter gradvis lengden. 1
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2020 #5 Skrevet 21. januar 2020 46 minutter siden, Tabris skrev: Det går ikke an å si noe sikkert om når fordi det kommer an på hvor trygg valpen er, hvor bra og hvor mye dere trener på det og hvor lenge dere tenker han skal være hjemme alene. Det viktige er at dere trener på det jevnlig, men at dere ikke er borte så lenge at han blir redd. Bedre å gå skynde seg langsomt. Vi har jo hatt valp tidligere også, men det er så mange år siden nå at jeg ikke husker hvor lenge vi hadde ferie for å trene med hunden. Hunden må være hjemme alene 7-8 timer hver dag. Det klarte den forrige hunden vår helt fint, men jeg husker som sagt ikke hvor lenge vi var hjemme med den i forkant før den til slutt var alene en hel dag. Anonymkode: c0ec6...fff
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2020 #6 Skrevet 21. januar 2020 44 minutter siden, Emma89 skrev: Jeg lurer litt på hvorfor det finnes så mange hunder med seperasjonsangst? Jeg har per dags dato aldri hatt en hund som har dette. Jeg har dog aldri trent noe spesielt på det å være hjemme alene. Det eneste jeg har gjort er å gi hunden et avgrenset område mens jeg er borte. Aldri i bur. Vi har brukt peisgrind, som.en bruker for barn. Så, jeg har liksom ikke noe bra å komme med, for jeg har som.sagt aldri trent på dette. Mine hunder har vært trygge fra de kom. Foreldrene til valpene er også mentalt trygge og solide. Kanskje dette er problemet til de som ikke roer seg? Linjene? Min forrige hund hadde ingen problemer med å være alene etter hvert, men jeg husker at vi øvde. Hun var alene inne i huset mens vi bare gikk ut en liten tur. Vi kunne høre henne "milevis" de første dagene (ukene?), men vi økte tiden hver gang og til slutt var hun helt stille og logret som en gal da vi kom tilbake Husker bare ikke hvor lenge vi var hjemme i ferie. Anonymkode: c0ec6...fff
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2020 #7 Skrevet 21. januar 2020 Vi begynte alenetrening fra 5 måneder. 10 min av gangen. På en ellers trygg valp. Andre må man korte ned enda mer med. Anonymkode: 8611f...e4a 1
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2020 #8 Skrevet 21. januar 2020 41 minutter siden, Felicius skrev: Valpen kan være alene når den ikke får separasjonsangst av at du forlater, enkelt og greit Du må bare prøve deg frem. Jo, tidligere du starter treningen, jo bedre. Prøv å film valpen mens du går en liten tur for å se hvordan den reagerer, og øk deretter gradvis lengden. Har du et ørlite tidsperspektiv her? Hva er din erfaring med din(e) hund(er)? Noen hunder blir fortere trygg enn andre. Er klar over det. Anonymkode: c0ec6...fff
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2020 #9 Skrevet 21. januar 2020 Vår valp er 6 mnd gammel nå men det er fortsatt for tidlig for den å være alene. Husk også på at en hund som er tilvendt å være alene allikevel aldri bør være mer enn MAX 6 timer alene. Anonymkode: 4ce7d...899
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2020 #10 Skrevet 21. januar 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Har du et ørlite tidsperspektiv her? Hva er din erfaring med din(e) hund(er)? Noen hunder blir fortere trygg enn andre. Er klar over det. Anonymkode: c0ec6...fff Jeg har vært veldig heldig med mine hunder som har vært selvstendige tidlig, og som alltid har hatt en annen eldre hund sammen med seg. Valper er så individuelle at det faktisk er helt umulig å generalisere tidsperspektiv. Noen valper kan man forlate nesten med en gang man får dem uten at de bryr seg, mens andre valper må det jobbes iherdig med for å få dem trygge nok, og noen klarer fremdeles ikke å være alene når de er året. Valper kan etter min erfaring begynne å være hjemme alene veldig tidlig, men likevel ikke så veldig lenge i gangen. Ta ut så mye ferie du kan når du får valpen, og bruk ferien til å begynne å "teste" den. Forlat den alene på stua mens du vasker klær. La den bli stående i gangen mens du henter posten. Men unngå at den forlates så lenge, eller på en slik måte at den blir stresset. Da kan du risikere å forverre eller skape en separasjonsangst. Hvis den ikke reagerer på å bli forlatt er det så enkelt som at du bare trenger å øke tidsperioden du er vekke fra den. Reagerer den så må det sannsynligvis litt positiv trening til. Hva slags rase er det du skal skaffe? De aller fleste hunder takler fint å være alene så lenge tilvenning skjer på deres premisser. Håper det var litt til hjelp, selv om jeg ikke kan gi noe konkret svar på det du egentlig spør om. Ønsker deg masse lykke til med valpen din Anonymkode: 5aec2...a23 1
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2020 #12 Skrevet 21. januar 2020 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vår valp er 6 mnd gammel nå men det er fortsatt for tidlig for den å være alene. Husk også på at en hund som er tilvendt å være alene allikevel aldri bør være mer enn MAX 6 timer alene. Anonymkode: 4ce7d...899 Kan du begrunne det? Hunden vår sov gjerne både 8 og 10 timer uten å ønske å gå ut for å gjøre fra seg. Det gjorde den fra den var veldig ung. Vår hund var alene lengre alene enn 6 timer og mye tidligere enn 6 mnd. Vi hadde jo ikke fire måneders ferie heller akkurat. Anonymkode: c0ec6...fff 3
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2020 #13 Skrevet 21. januar 2020 Vår var trygg på å være hjemme alene i 5 timer da den var ca. 3 måneder gammel. Vi trente mye på dette, og startet så fort hunden hadde falt til ro her hjemme, altså dagen etter vi hentet den. Startet da med enkle ting som at vi hentet et par sokker på soverommet med døren oppe uten at hunden ble med oss inn (for eksempel mens den lå og gomlet på en leke), gikk på do med døren igjen og hentet posten, og avanserte etter hvert som hunden var helt trygg på det vi jobbet med. Anonymkode: e068d...54a
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2020 #14 Skrevet 21. januar 2020 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har vært veldig heldig med mine hunder som har vært selvstendige tidlig, og som alltid har hatt en annen eldre hund sammen med seg. Valper er så individuelle at det faktisk er helt umulig å generalisere tidsperspektiv. Noen valper kan man forlate nesten med en gang man får dem uten at de bryr seg, mens andre valper må det jobbes iherdig med for å få dem trygge nok, og noen klarer fremdeles ikke å være alene når de er året. Valper kan etter min erfaring begynne å være hjemme alene veldig tidlig, men likevel ikke så veldig lenge i gangen. Ta ut så mye ferie du kan når du får valpen, og bruk ferien til å begynne å "teste" den. Forlat den alene på stua mens du vasker klær. La den bli stående i gangen mens du henter posten. Men unngå at den forlates så lenge, eller på en slik måte at den blir stresset. Da kan du risikere å forverre eller skape en separasjonsangst. Hvis den ikke reagerer på å bli forlatt er det så enkelt som at du bare trenger å øke tidsperioden du er vekke fra den. Reagerer den så må det sannsynligvis litt positiv trening til. Hva slags rase er det du skal skaffe? De aller fleste hunder takler fint å være alene så lenge tilvenning skjer på deres premisser. Håper det var litt til hjelp, selv om jeg ikke kan gi noe konkret svar på det du egentlig spør om. Ønsker deg masse lykke til med valpen din Anonymkode: 5aec2...a23 Selve tilvenningsprosessen er vi trygge på. Har friskt i minne hva vi gjorde og at det fungerte. Det er mer tidsperspektivet. Men uansett tusen takk for konstruktivt svar. Anonymkode: c0ec6...fff
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2020 #15 Skrevet 21. januar 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vår var trygg på å være hjemme alene i 5 timer da den var ca. 3 måneder gammel. Vi trente mye på dette, og startet så fort hunden hadde falt til ro her hjemme, altså dagen etter vi hentet den. Startet da med enkle ting som at vi hentet et par sokker på soverommet med døren oppe uten at hunden ble med oss inn (for eksempel mens den lå og gomlet på en leke), gikk på do med døren igjen og hentet posten, og avanserte etter hvert som hunden var helt trygg på det vi jobbet med. Anonymkode: e068d...54a Akkurat slike ting gjorde vi også med vår forrige hund. Husker bare ikke hvor gammel den var da vi startet i full jobb igjen. Mener kanskje den var 3-4 måneder eller noe. Anonymkode: c0ec6...fff
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2020 #16 Skrevet 21. januar 2020 Brukte 7 mnd på alenetrening her. Veldig glad for at jeg hadde mulighet til å ta det i et såpass rolig tempo. Begynte veldig forsiktig og gradvis, og var aldri så lenge borte at valpen følte ubehag ved å være alene. Var bare snakk om sekunder i starten. Har i dag en supertrygg hund og er veldig glad for at det aldri ble nødvendig å pushe henne ut av komfortsonen i treningen. Anonymkode: 65c20...d75
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2020 #17 Skrevet 21. januar 2020 Synes ikke hund på 6 mnd eller mindre skal være alene hjemme en arbeidsdag uansett hvor godt den "takler" det. Men mange valper kan være alene hjemme 2-3 timer allerede fra 12 uker, det kommer an på hvordan valpen reagerer. Anonymkode: 3c078...d32
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2020 #18 Skrevet 21. januar 2020 Fra 5. måneder var den 3 timer alene, og fra 8. måneder var den 6 timer alene. Den fikk bli med på jobb 2 av 5 dager i uka, en av oss begynte tidlig, og den andre begynte sent, slik at vi ikke oversteg anbefalingen om 6 timer. Støtter de som sier at det må tas veldig gradvis, og trappes opp avhengig av hvordan individet responderer. Legg en tentativ plan, og gå ikke fra den på ordentlig før den er klar for det. Ikke for å skremme, men én hendelse kan ødelegge alt dere har jobbet for, og dere må begynne på nytt, med en hund som da er redd. Anonymkode: ed428...ca3 1
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2020 #19 Skrevet 21. januar 2020 4 timer siden, Emma89 skrev: Jeg lurer litt på hvorfor det finnes så mange hunder med seperasjonsangst? Jeg har per dags dato aldri hatt en hund som har dette. Jeg har dog aldri trent noe spesielt på det å være hjemme alene. Det eneste jeg har gjort er å gi hunden et avgrenset område mens jeg er borte. Aldri i bur. Vi har brukt peisgrind, som.en bruker for barn. Så, jeg har liksom ikke noe bra å komme med, for jeg har som.sagt aldri trent på dette. Mine hunder har vært trygge fra de kom. Foreldrene til valpene er også mentalt trygge og solide. Kanskje dette er problemet til de som ikke roer seg? Linjene? Da har du jo vært heldig og det er jo bra jeg har hatt begge deler. Den siste trengte jeg aldri å lære å være alene. Den jeg hadde i 20 årene måtte tilvennes da han var en ganske nervøs valp men det gikk seg raskt til👍 Anonymkode: 6957a...0a6 1
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2020 #20 Skrevet 22. januar 2020 16 timer siden, AnonymBruker skrev: Akkurat slike ting gjorde vi også med vår forrige hund. Husker bare ikke hvor gammel den var da vi startet i full jobb igjen. Mener kanskje den var 3-4 måneder eller noe. Anonymkode: c0ec6...fff Vi er velsignet med en ekstremt rolig, selvstendig og trygg hund. Har et nært familiemedlem som driver med oppdrett og trening av hunder (både innenfor lydighet, jakt og problematferd), og noe av det første vedkommende sa om hunden da de hilste i et familieselskap ved 9 ukers alder, var at dette var en uvanlig rolig og trygg valp. Hunden har alltid gått rett inn i utfordringer med strak labb, og synes det er gøy å prøve nye ting. Nye ting har alltid vært kult og spennende, og ikke skummelt. Vi var også nøye med å ta den med på rare ting fra den var bitteliten, så søndagsturen gikk ofte til togstasjonen. Da satt vi på perrongen og slappet av sammen med hunden mens folk og tog kom og gikk. Men jeg har også vært borti andre hunder som brukte lang tid på hjemme-alene-trening. I noen tilfeller har eier begynt treningen veldig sent, og i andre tilfeller har hunden vært av den engstelige typen som ikke liker nye ting så godt og som bruker lang tid på å tilpasse seg. Hunden til en av mammas venninner brukte flere år. Den var engstelig. Anonymkode: e068d...54a
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå