Gå til innhold

Hvordan foregår prosessen med innstilling av kandidater til offentlig stilling?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som driver med dette og kan forklare meg hele prosessen?

Anonymkode: f002b...e89

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Driver ikke med det direkte selv, men jobber i det offentlige, så var selv igjennom det da jeg ble ansatt. 

Det er gjerne forskjell på fast stilling og vikariat, men hos oss må begge deler gjennom ansettelsesråd. 

1: Stilling lyses ut.
2: Søknadsfrist har gått ut, kandidater plukkes ut til intervju.
3: Intervjuer avholdes, kan bli en runde, kan bli andregangsintervju. Har inntrykk av at det varierer hos oss.
4: De som har intervjuet skriver en innstilling, hvor man rangerer kandidatene. Ikke alle som har vært på intervju blir nødvendigvis innstilt. Blir du innstilt er du kvalifisert for jobben, og har en teoretisk mulighet til å få den.
5: Innstillingen sendes til ansettelsesråd/utvalg. Her varierer saksbehandlingstiden veldig. Når innstillingen er klar kan tilbud sendes ut til nr. 1 på listen, som regel blir vedkommende ringt. Når vedkommende har takket ja vil alle andre få mail om at stillingen er besatt.

I mitt tilfelle ble jeg faktisk ringt og fikk høre at jeg var innstilt som nr. 1 før det var gått igjennom formelt. Så ventet en uke hvor jeg ikke visste om innstillingen ville bli endret. Det ble den ikke, og jeg fikk jobben! Hos andre har jeg hørt om ventetid på 6-8 uker, og det mener jeg er altfor lenge når man er en aktiv jobbsøker som kanskje går på flere intervjuer.

Anonymkode: 0d680...b41

• Liker 7
Skrevet

Jeg fikk beskjed om 8-9 uker på en jobb. På jobb nr gadd jeg ikke engang sitte å vente siden jeg fikk beskjed om at de hadde en intern søker. Og der fikk jeg beskjed veldig fort, uka etter om at den interne søkeren hadde fått jobben så der gikk det fort. 

Anonymkode: 5f71a...5e3

Skrevet
57 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Driver ikke med det direkte selv, men jobber i det offentlige, så var selv igjennom det da jeg ble ansatt. 

Det er gjerne forskjell på fast stilling og vikariat, men hos oss må begge deler gjennom ansettelsesråd. 

1: Stilling lyses ut.
2: Søknadsfrist har gått ut, kandidater plukkes ut til intervju.
3: Intervjuer avholdes, kan bli en runde, kan bli andregangsintervju. Har inntrykk av at det varierer hos oss.
4: De som har intervjuet skriver en innstilling, hvor man rangerer kandidatene. Ikke alle som har vært på intervju blir nødvendigvis innstilt. Blir du innstilt er du kvalifisert for jobben, og har en teoretisk mulighet til å få den.
5: Innstillingen sendes til ansettelsesråd/utvalg. Her varierer saksbehandlingstiden veldig. Når innstillingen er klar kan tilbud sendes ut til nr. 1 på listen, som regel blir vedkommende ringt. Når vedkommende har takket ja vil alle andre få mail om at stillingen er besatt.

I mitt tilfelle ble jeg faktisk ringt og fikk høre at jeg var innstilt som nr. 1 før det var gått igjennom formelt. Så ventet en uke hvor jeg ikke visste om innstillingen ville bli endret. Det ble den ikke, og jeg fikk jobben! Hos andre har jeg hørt om ventetid på 6-8 uker, og det mener jeg er altfor lenge når man er en aktiv jobbsøker som kanskje går på flere intervjuer.

Anonymkode: 0d680...b41

Tusen takk for gjennomgangen!! 

Anonymkode: f002b...e89

Skrevet

Jeg er jobbsøker nå i offentlig sektor, og det er først neste uke de skal se igjennom søknadene, fristen var 20.11.... hvis det ikke hadde vært for at jeg absolutt må ha ny jobb pga vikariat hadde jeg trukket søknaden. Det er en liten avdeling.

Anonymkode: e4091...02a

Skrevet

Min erfaring er at det tar måneder før du får svar. For min del tok det 3 måneder før jeg fikk svar.

Anonymkode: f73c6...812

Skrevet

Det er ikke unormalt at det går mellom 3-5 måneder før innkallelse til intervju, for deretter går 3-4 nye måneder før dem tar kontakt med den/dem som fikk jobben. Tålmodighet er viktig når man søker offentlig! Jeg for min del ventet 10 måneder før jeg ble kontaktet om jobb, for deretter måtte gå ut oppsigelsestiden hos min daværende jobb. Tok altså godt over året, og enda da slår jeg av for en kjenning. 

Anonymkode: 54397...e7a

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke unormalt at det går mellom 3-5 måneder før innkallelse til intervju, for deretter går 3-4 nye måneder før dem tar kontakt med den/dem som fikk jobben. Tålmodighet er viktig når man søker offentlig! Jeg for min del ventet 10 måneder før jeg ble kontaktet om jobb, for deretter måtte gå ut oppsigelsestiden hos min daværende jobb. Tok altså godt over året, og enda da slår jeg av for en kjenning. 

Anonymkode: 54397...e7a

Det du skriver skjer, men det er på ingen måte hovedregelen i offentlig forvaltning, heller. Intervjuinnkallinger 1-3 uker etter fristen, og ferdig innstilling 1-3 uker etter at intervjuene er ferdige er mye vanligere. Det tregeste jeg selv har vært borti i offentlig virksomhet er intervju 2 måneder etter søknadsfrist. 

Anonymkode: 066cf...e7b

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...